nymph/nimf

Gestart door Gerrian, maart 07, 2014, 21:47:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

Vandaag heb ik enkele veldkrekels gezien; onvolwassen exemplaren dus volgens de veldgids en de tabel nimfen. Vroeger kon je dan bij het invoeren van de waarneming een vinkje bij nimf/larve zetten. Maar larve is de benaming voor een beestje met volkomen gedaanteverwisseling en nimf voor een beestje met onvolkomen gedaanteverwisseling, dus dat deze twee woorden uit elkaar getrokken zijn, kan ik nog wel begrijpen.
Maar ik snap niet waarom het Nederlandse woord nimf vervangen is door nymph, een woord dat ik verder alleen op buitenlandse sites tegenkom. Heb ik een ontwikkeling gemist?

Gerrian

Hé, nu staat mijn vraag ineens bij sprinkhanen en krekels. Ik had hem op een algemenere plek gezet, omdat nymph ook bij andere soortgroepen van ongewervelden staat. Het is dus geen specifieke sprinkhanen-en-krekels-vraag; de waarneming van de veldkrekels was alleen de aanleiding.


Mijn vraag is dus: waarom nymph terwijl in het woordenboek nimf staat?
Maar nu het topic toch hier staat nog een tweede vraag: waarom kan ik bij het invoeren van een krekel het stadium zowel nymph als larve kiezen? Dat zijn toch twee woorden waarmee hetzelfde wordt bedoeld?


't Is allemaal niet zo heel belangrijk, maar ik vraag het me gewoon af. En ik vind nymph geen mooi woord.

Arp

#2
Hoi Gerrian,

Nymph is geen Nederlands dus dat moet gewoon weer terug naar nimf. De plotselinge verandering heeft misschien wat te maken met het recente samenvoegen van de databases zou ik me voor kunnen stellen, maar dat is slechts geraden.

Hisko heeft je topic verplaatst, dus hij heeft het ook gelezen - ik neem aan dat die correctie dus wel weer goed gaat komen :)

Maar er is in dit verband een wat basaler probleem waar je ook een opmerking over maakt. De benamingen van de verschillende ontwikkelingsstadia zijn bij de verschillende soortgroepen anders. Er zijn ook soortgroepen waarbij zowel nimf als larve voorkomen en het jargon van de vakliteratuur kan afwijken van de woordenboekdefinitie, waardoor nimfen bij bepaalde groepen consequent larves worden genoemd - daar is zelfs wat inflatie in vast te stellen (helaas vind ik). Eén en ander zal te maken hebben met jargon in verschillende talen en het uitwisselen van belangrijke vakliteratuur over grenzen heen. Een Franse nymphe is wat wij een "pop" zouden noemen en zij hebben geen woord voor nimf en noemen dus alles "larve", wat dan in de loop der tijd weer in andere talen is overgenomen.

Feitelijk zou je voor elke soortengroep een andere set termen moeten hanteren, maar daar zaten nog wat technische haken en ogen aan (bij de spinachtigen is de terminologie voor mijten en spinnen bijvoorbeeld al verschillend). Daar zijn eerder discussies over gevoerd en Hisko weet ervan, maar moet nog een keer elegant opgelost worden.

Ik zet het topic even bij "Insecten (overige)" neer. Het gaat toch vooral over insecten ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Frank van de Putte

Citaat van: Arp op maart 09, 2014, 01:15:46 AM
[...]Er zijn ook soortgroepen waarbij zowel nimf als larve voorkomen [...]

Ja dat geldt in elk geval voor spinnen, die beginnen als "larve", maar worden als ze eenmaal uit de eicocon zijn "nimf" genoemd.
Groetjes,

Frank van de Putte

Gerrian

De nimf is terug! Fijn, dat is een hele verbetering.
Dat het een enorme klus is om alle soortgroepen van eenduidige benamingen te voorzien begijp ik. En het is nog steeds allemaal vrijwilligerswerk.
Het naast elkaar gebruiken van larve en nimf  ben ik ook al bij de teken tegengekomen. Eerste stadium heeft 6 pootjes en heet larve, volgende stadia hebben 8 pootjes en heten nimf. Er zit enige logica in, maar het wordt er niet eenvoudiger op.
Bij sommige soortgroepen kom ik ook vervellingshuidje en exuviae naast elkaar tegen. Gaat het dan bij exuviae om de laatste vervellingshuid/pophuid?
De grote keuze in stadia maakt het er voor de invoerder niet gemakkelijker op. Zou dit een van de redenen kunnen zijn waarom veel waarnemers het stadium op onbekend laten staan? Voor mij geldt dat bij vogels in ieder geval wel en het is ook de reden waarom ik zelden een biotoop invul, terwijl ik wel denk dat informatie over biotoop nuttig kan zijn. Maar als ik die lijst zie en me moet gaan afvragen in welk van de tientallen soorten bos ik me eigenlijk bevind, haak ik al snel af.

Arp

Het probleem met waardplanten en biotopen loop ik ook tegenaan. Qua waardplanten is er wel wat verbeterd omdat je tegenwoordig ook dingen als Berk spec of Eik spec ofzo kunt kiezen. Kon vroeger ook niet, dus dan was ik snel klaar - weettikveelwelkesubhybridewhatevereikdatis :)

Over de "kleden" en terminologie van huidjes is eerder discussie gevoerd, o.a. vanaf hier grofweg, en dan is er ook nog een andere huidjes-discussie (oh ja, hier), volgens mij had Weia daar de termen "huidjum en huidjae" voorgesteld, waar ik wel een voorstander van ben  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

#6
Tja, ik had natuurlijk kunnen weten dat ik niet de eerste was die dit onderwerp aansneed. Wel interessant om te lezen; als er op de middelbare school wat meer aandacht was geweest voor exuviae en wat minder voor veldheren uit de oudheid, had ik oude talen vast boeiender gevonden.
Net even naar boven geweest om te kijken wat mijn woordenboek over exuviae te melden heeft, maar dat leverde geen nieuwe informatie op en bovendien werd ik daar afgeleid door de lhb-tjes die ontwaken uit hun winterrust. (Nu al bijna vijf jaar geen H. axyridis f. axyridis gevonden, hoe goed ik ook zoek.)

Arp

Tja, die afwijkende kleurvormen zijn kennelijk toch echt wel zeldzaam en bovendien vaak niet/moeilijk te herkennen als ze heterozygoot met één van de algemene zwarte vormen in een kever zitten. Maar goed blijven kijken hè  :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)