Cladiinae

Gestart door Douwe van der Ploeg, maart 07, 2014, 03:57:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82022444
Vliesvleugelige onbekend - Hymenoptera indet. gezien op 2014-02-28 Oude Pekela
Foto's:






Toelichting:
Binnenshuis. 6.4 mm
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

wilde

Het is een bladwesp. Misschien kan Jorgen er een genus aan verbinden.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Douwe van der Ploeg

Ok, dank, dan wachten we even op hem :)
Douwe van der Ploeg

hoven

Ik puzzel even mee. Obv de tabel van Ad Mol kom ik op het genus Hoplocampa. Ben benieuwd wat de expert(s) ervan zeggen.
Mvg,
Alrik

Douwe van der Ploeg

Dank voor je meedenken, Alrik. Nu even een weekend weg, maar als ik van de week weer thuis ben zal ik (als de experts dan nog niet zijn langsgeweest ;)) eens kijken of ik die tabel kan vinden en kijken waar ik uitkom!
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Ik kom bij Cladiinae uit, maar weet niet of het een mannetje of vrouwtje is en kan dus niet verder..
Douwe van der Ploeg

hoven

Via de tabel van Ad Mol? Mag ik weten welk pad je hebt gevolgd? Ben benieuwd waar wij uit elkaar lopen.
Mvg,
Alrik

Douwe van der Ploeg

Natuurlijk!

Familietabel: 1-2-5-8-10-11-Tenthredinidae
Tenthredinidae: 1-2-Cladiinae
Douwe van der Ploeg

hoven

Qua familie gaan we gelijk op: Tenthredinidae.
En daarna zie mijn fout gelijk al: de radiale cel in de voorvleugel. Niet goed gekeken op fig. 84 uit de tabel. Nu kom ik ook op Cladiinae.

En als ik goed naar de antennen kijk denk ik zelfs een vrouwtje Cladius. M/V kun je obv de antennen onderscheiden volgens deze tabel toch? De gelijkenis met fig. 144 vind ik treffend. En anders gezegd: figuur 145 en 146 gelijken m.i. niet.
Mvg,
Alrik

Douwe van der Ploeg

Volgens mij ga je daar wat fout: bij Cladius zou er wat met de antennes zijn (mannetje met uitlopers, vrouwtje afgeplat). De uitlopers zie ik sowieso niet, maar dat afgeplatte vind ik lastig te beoordelen.
Blijft over de opmerking van de verhouding van de segmenten (waar ik eerder blijkbaar overheen heb gelezen): 3-5 3x zo lang als hoog, of minstens 4x zo lang als hoog. Hier lijkt het me 4x zo lang als hoog en dus geen Cladius. Vervolgens kom ik bij  Priophorus uit (want segment 3 zonder knobbel en recht).
..echter, worden bij ons blijkbaar die soorten toch onder Cladius gezet, maar blijven er drie opties: compressicornis, rufipes of brullei.

Nu maar wachten tot Jorgen langskomt en ons verbetert ;) Het beestje is iig nog aanwezig, dus als er details nodig zijn hoor ik het wel.
Douwe van der Ploeg

hoven

Hmm, ik dacht de "haakjes" aan de antenne-segmenten 3 e.v. te zien op je foto.

We wachten het oordeel van Jorgen af  :blink:
Leuk!
Mvg,
Alrik

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg