Hoofdmenu

Korhoen op de Veluwe

Gestart door mlahaye, februari 22, 2007, 12:25:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Scio

CiteerHopelijk wordt de uitzet goed gevolgd door middel van begeleidend (zender)onderzoek. Alle artikelen over uitzettingen van korhoenders in Europa wijzen erop dat een goed (en intensief) begeleidend onderzoek essentieel is om, achteraf, het succes of falen van een herintroductie te kunnen evalueren. Weet iemand een contactpersoon of kent iemand het monitoringsplan?

Maurice
Haha Maurice, de werkverschaffing is al in volle gang getreden zo te zien! ;)  Ik ken wel iemand die stage heeft gelopen op de Holterberg met de korhoenders, misschien dat zij meer contacten heeft! ik houdt je op de hoogte!
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Bram Rijksen

Die beesten hebben het gewoon gehad in Nederland; waarom moeten wij dan met alle geweld beslissen dat die beesten het wél leuk moeten vinden op de Veluwe?
("En nou zetten we jullie hier neer, en heb het léf niet om nu een beetje te gaan zitten lummelen; voortpanten zullen jullie!").
Stukje folklore nieuw leven inblazen, vergelijkbaar met volksdansen, klederdracht en wol spinnen...  

RWester

Alle Raven terug in het hok!
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Mars Muusse

Ik heb nog nergens gezien of er ook financiele gevolgen zijn voor (de staat) Nederland wanneer de korhoenders zouden uitsterven. Ik begreep (TROS nieuwsshow Radio 1 zaterdagochtend twee weken geleden) dat er wel zo'n consequentie is wanneer otters uitsterven in Nederland (iets van 100.000 euro/dag boete?).

Zo is het wel makkelijk redeneren waarom er uberhaupt aan herintroductie wordt gedacht...

mlahaye

Financiële gevolgen voor de Staat der Nederlanden als de korhoen uitsterft? Dat lijkt mij wat al te ver gaan. De Nederlandse Staat kan wel veroordeeld worden op basis van verschillende verdragen (Bern-Conventie, Vogel- en Habitat-richtlijn) als beschermingsmaatregelen worden nagelaten. Desondanks kan een soort nog steeds uitsterven: klimaat, veranderingen in het landschap, een catastrofe, etc. Een veroordeling is dan mosterd na de maaltijd en totaal niet effectief. Ik denk dat TROS Nieuwsradio iets 'te hijgerig' was.

En ja, over de nut en noodzaak van de herintroductie van het korhoen op de Veluwe kan je leuk discussieren. Ik ben bijvoorbeeld ontzettend nieuwsgierig naar het plan waarin staat dat herintroductie mogelijk is en hoe het aangepakt moet worden. Hopelijk zal de Hoge Veluwe of de betrokken onderzoekers regelmatig laten weten hoe het verloopt.

Maurice La Haye


Bram Rijksen

Waar ik nog het meest benieuwd naar ben: waaróm wil men dit nou toch? Geld stoppen in herstel van landschapselementen waardoor (bijna) uitgestorven soorten alsnog besluiten toch Nederland (nog even) als broedgebied te kiezen; dáár zie ik het nut van in. Wie weet keert een Ortolaan, Hop of Griel nog 's terug.
Een tuintje creeeren en er vervolgens wat beesten in te stoppen die daar anders nooit meer in terecht zouden zijn gekomen (en die verder ook weinig toevoegen aan het biologisch herstel van iets).. dát is toch gewoon Beekse Bergen op de Veluwe?

Guus Peterse

Men wil nou eenmaal graag een vlag op de modderschuit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rinie van Reenen

Hoge Veluwe is tóch al Beekse Bergen. Als daar Moeflons enzo gedumpt worden omdat er massa's mensen zijn die liever wél dan geen geld uitgeven aan hun activiteiten (vergelijk nordic walking: dat vinden mensen ook alleen maar leuker dan gewoon wandelen, omdat je het idee hebt erbij te horen als je geld neer wilt tellen voor een (overigens zinloze) uitrusting), dan moet de Veluwe-safari natuurlijk wel een beetje compleet zijn. Dus is de logische volgende stap, om er ook een andere oorspronkelijke soort (in casu: Korhoen) in te voeren. Dat is geen kwestie van natuurbehoud, maar een kwestie van completering van de Nederlandse variant van Beekse Bergen. Ach, het heeft ook wel een positieve kant: op zo'n manier maak je mensen die daar anders niet aan toe zouden komen wel vertrouwd met de (oorspronkelijk) Nederlandse natuur. Net zoiets als Openluchtmuseum (natuurlijk is die verzameling huizen niet echt 'natuurlijk', maar ik vind het uit educatieoogpunt toch een goede zaak dat zo'n museum er is).

Nog even over het soort bloed: het is niet een kwestie van exclusief-Sallands bloed, maar ook de populaties in Duitsland en Belgie zijn van dit slag. Dus als je er (tegen inteelt) vers bloed bij zou willen voegen, dan kan dat maar het beste vanuit die populaties gebeuren (probleem: die populaties zijn al te zwak om exemplaren te kunnen missen; als je daar exemplaren aan gaat onttrekken wordt het risico op inteelt dáár weer groter).
Groet, Rinie van Reenen

Weia

Je zou dan bijna gaan pleiten om de hele Sallandse groep te vangen en onder te brengen in België en Duitsland...
Maar op de Hoge Veluwe wil ik nu ook graag holenleeuw en holenbeer terug!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Schoppers

#39
Laten we ons geld liever uit geven aan bijv. een soort als de Grutto.
Nederland is zo belangrijk voor deze soort.

Korhoenders zijn er buiten Nederland nog zat, Grutto's niet.

Dit vind ik weer zo'n geldverslindend onnodig project.

Ben Wielstra

Dit gaat alle aandacht afleiden van dat kleine restpopulatietje op de Holterberg.

Grutto's zijn overigens heel goed te vergelijken met Ortolaan ofzo. Afhankelijk van cultuurlandschap.

Scio

CiteerLaten we ons geld liever uit geven aan bijv. een soort als de Grutto.
Nederland is zo belangrijk voor deze soort.

Korhoenders zijn er buiten Nederland nog zat, Grutto's niet.

Dit vind ik weer zo'n geldverslindend onnodig project.
Sinds wanneer leven er Grutto's op de Hoge Veluwe?  :P
Is niet hetzelfde potje geld lijkt me.  
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

henkjanvdkolk

Citeer
CiteerLaten we ons geld liever uit geven aan bijv. een soort als de Grutto.
Nederland is zo belangrijk voor deze soort.

Korhoenders zijn er buiten Nederland nog zat, Grutto's niet.

Dit vind ik weer zo'n geldverslindend onnodig project.
Sinds wanneer leven er Grutto's op de Hoge Veluwe?  :P
Is niet hetzelfde potje geld lijkt me.
een soort als zwarte specht dan  :P  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

eline1234

ik denk dat je daar de spijker op z'n kop slaat wat betreft een heleboel van dergelijke 'projecten' of 'acties': we hebben een potje, daar zit nog zoveel in, we mogen het daar en daar aan opmaken, dan doen we dat ook natuurlijk! terwijl ik denk dat door alle potjes samen te voegen (en dat geldt niet alleen voor natuurbeheer) je heel wat sterker zou staan...
Eline

Tim Asbreuk

Gooi de natuurpotjes van de staatsbos, nm en de landschappen is bij elkaar. Maak daarmee de EHS af. Volgens mij zijn daarbij alle partijen in het voordeel en de natuur nog het meest.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

tekenaar

We raken erg van het onderwerp af maar ik geloof niet at de EHS zaligmakend is voor ALLE bedreigde soorten en al helemaal niet voor een niet-mobiele soort als het korhoen. Voor zulke soorten kan je beter in een relatief beperkt gebied de omstandighedne verbeteren. Korhoenders van de een kant van NL naar de andere kant "ontsnipperen" doet weinig voor zo'n soort.  

M.a.w. de EHS is mooi voor mobiele soorten die in een lage populatiedichtheid voorkomen en bovendien inteeltgevoelig zijn (denk aan veel predatoren) maar niet voor soorten die in een hogere dichtheid voor kunnen komen (waar korhoen ook bij hoort) en die van nature niet erg mobiel zijn.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Hortulana

Citeergooi de natuurpotjes van de staatsbos, nm en de landschappen is bij elkaar. Maak daarmee de EHS af. Volgens mij zijn daarbij alle partijen in het voordeel en de natuur nog het meest.

En dan een jaar of langer geen beheer/ herstelmaatregelen (kunnen) uitvoeren in de natuurgebieden? Lijkt me in veel gevallen behoorlijk fataal... als er bijvoorbeeld geen beheer/ herstelmaatregelen waren uitgevoerd op de Sallandse heuvelrug waren we het korhoen vermoedelijk al lang kwijt. De vraag was/ is of dat gewenst was/ is. Men (= SBB, merendeel natuurbeschermers & ecologen en de natuurliefhebbende burgers) vond van niet. Men greep in en zodoende kunnen we nu nog altijd mooi gebolder uit de mistflarden horen opstijgen...

Jan Harteman

Even terugkomend op herintroductie en het daarbij in stand willen houden van genetisch zuivere soorten... deze week zag ik nog een duidelijk voorbeeld hoe het niet moet gaan:

In de vogelasiels zijn dit voorjaar weer veel jonge eendjes opgevangen waarvan hun moeder was doodgereden of anderzijds verongelukt.  De eendjes kunnen inmiddels vliegen, dus is het tijd om ze los te laten. Omdat niet geheel bekend is waar ieder kuiken destijds is gevangen, wordt de groep eenden in zijn geheel losgelaten in een daarvoor geschikt bevonden natuurgebied (geen idee waar het was). Wat schetst mijn verbazing, tussen de Wilde eenden die worden losgelaten zitten zeker 10 eenden met extreem veel wit in het verenkleed. Waar zijn ze mee bezig?! Ik neem aan dat vogelasiels toch wel zover op de hoogte zijn dat ze geen onzuivere eenden terug loslaten.. of in ieder geval niet op plaatsen waar de bestaande populatie nog enigszins zuiver lijkt.

Heeft iemand enig idee of hier een beleid voor is? Of is het een kwestie van "alles loslaten wat we hebben binnengekregen"?
Ik weet in ieder geval van het vogelasiel in Utrecht dat ze exoten herplaatsen, maar hoe dat voor parkeenden zit moet ik eens navragen.