Blauwe kamer versus Bos t'Ename

Gestart door liptaster, maart 06, 2014, 11:21:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

liptaster

Even de tussentijdse balans:
- Blauwe kamer: 972 soorten
- Bos t'Ename: 990 soorten

Vlaanderen staat voor wat betreft inventarisaties die via waarneming.nl/waarnemingen.be worden ingevoerd! Al moet ik toegeven dat er in de Blauwe kamer voor enkele groepen nog meer groeipotentieel aanwezig is doordat een aantal groepen onderbemonsterd zijn.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Arp

Opvallend dat in de Blauwe Kamer de bulk van de keverwaarnemingen in januari is en in Bos t'Ename in april.

Vooralsnog een duidelijk waarnemerseffect/bemonsterringseffect lijkt me :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

En niet alle waarnemingen van de Blauwe Kamer zijn ingevoerd!!

liptaster

Citaat van: Arp op maart 06, 2014, 12:35:42 PM
Opvallend dat in de Blauwe Kamer de bulk van de keverwaarnemingen in januari is en in Bos t'Ename in april.

Heeft te maken met vangtechniek: bij Blauwe kamer is er tijdens overstromingen alles wat ronddrijft ingezameld geweest, in Ename is er een top autonetbeurt geweest in april.

Citaat van: Arp op maart 06, 2014, 12:35:42 PMVooralsnog een duidelijk waarnemerseffect/bemonsterringseffect lijkt me :)

Als je de rest van Nederland en Belgiƫ bekijkt is er een zeer sterk waarnemerseffect. Het zijn blijkbaar de enige twee gebieden waarvan de inventarisatie uitgevoerd wordt door mensen met ervaring en dit via deze systemen ingegeven wordt. Grappig dat het verschil zo klein is.

Citaat van: Th.Heijerman op maart 06, 2014, 13:00:48 PM
En niet alle waarnemingen van de Blauwe Kamer zijn ingevoerd!!

Idem voor Ename, al moet hier nog redelijk wat op naam gebracht worden.

Interessante vaststelling is dat er in Ename meer van de moeilijkere/kleine taxa op naam gebracht zijn: kortschilden s.l.: 307 versus 167, Ptilidae: 15 versus 1, Cryptophagidae 28 versus 15. Vandaar nog veel groeipotentieel voor Blauwe Kamer.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Th.Heijerman

Er is iig nog een lijst met 664 soorten van de BK. Maar hoeveel overlap er is, is niet bekeken nog ...

blaauw7

Helaas ga ik na bijna 20 jaar de Blauwe kamer verlaten :-\. Er zullen daarom van mijn kant niet zoveel kever waarnemingen meer worden toegevoegd aan de database
Groeten,
Dick Belgers

Th.Heijerman


blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

John Bouwmans

Citaat van: blaauw7 op maart 06, 2014, 20:13:58 PM
Uit het oog....uit het hart :'(

Dat kan ik me niet voorstellen Dick. Het bloed stroomt toch altijd waar het niet gaan kan .........  ;)
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

blaauw7

Is ook maar een grapje. Heb zo goed als zeker een huis gekocht op de Wageningse berg. Mijn jachtgebied zal daarom vanaf augustus de uiterwaarden daar en de Wageningse berg worden.
En zo nu en dan de speciale plekken in de Blauwe kamer.
Groeten,
Dick Belgers

John Bouwmans

Zou jammer zijn. Die paar keer per jaar dat ik naar de Blauwe Kamer ga, kijk ik toch vaak eerst welke soorten jij daar recent gevonden hebt. Ik zoek weliswaar alleen op zicht en klop en sleep niet, maar het geeft toch wat houvast.
Hopen op veel mooie vondsten in de uiterwaarden. Dan kun je daar ook reclame voor maken.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

develhorst

NW-Achterhoek 1400 soorten in zeven jaar.
Hartelijke groet,
Jan Burgers

liptaster

Het hangt in de eerste plaats af van de habitats en de vangmethodieken. Volgens mij kan je nog een stuk hoger gaan als je maar een goed gebied uitkiest en voldoende zoekt. In Bienwald (Duitsland) zitten ze boven de 2000.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

develhorst

Ik ben nog maar net begonnen, er is nog veel te doen!
Hartelijke groet,
Jan Burgers