Braamsluiper Culemborg in te voeren als taxon margelanica > blijkt Blythi!

Gestart door Vincent Hart, maart 03, 2014, 21:54:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

Als ik het goed heb, Jan Hein, ga ik komende zomer in Ladakh dan althaea althaea zien, oftewel Humes Braamsluiper.
groet,
Redmar

maartenwielstra

Ik kan bijna niet wachten op een herkenningsartikel. Kan eindelijk eens onderzocht worden welke taxa waar overwinteren.

Vincent Hart

Ik begrijp dat in de Dutch Birding die (vanaf) vandaag op de mat ploft, staat dat de Culemborgse Braamsluiper op DNA ... een blythi is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan Zwaaneveld

Citaat van: Vincent Hart op april 05, 2014, 13:24:29 PM
Ik begrijp dat in de Dutch Birding die (vanaf) vandaag op de mat ploft, staat dat de Culemborgse Braamsluiper op DNA ... een blythi is.


Klopt.
Ik heb trouwens nog een vraag dienaangaande: zou het zo geregeld kunnen worden dat de ondersoorten die nu onder Humes Braamsluiper vallen als zelfstandige soort tellen op de jaar-/levenslijsten? Dat is met Siberische Tjif al wel geregeld, maar met deze sluipers nog niet. Alvast bedankt.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Bas vd Burg

@Jan, deSiberische Tjiftjaf is nog steeds een ondersoort op waarneming.nl omdat waarneming.nl de soortenlijst van IOC volgt. Dit geldt ook voor de braansluipers
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jan Zwaaneveld

Citaat van: Bas vd Burg op april 05, 2014, 15:20:55 PM
@Jan, deSiberische Tjiftjaf is nog steeds een ondersoort op waarneming.nl omdat waarneming.nl de soortenlijst van IOC volgt. Dit geldt ook voor de braansluipers


Ja, weet ik. Maar als je bovenaan je lijst 'volgens lokale soortenlijst' aanvinkt komen de soorten die cf. DBA hele soorten zijn maar op IOC/waarneming.nl nog niet (zoals al die kwikstaarten, barmsijzen, SibTjif en nu dus ook Humes Braamsluiper), toch op je lijsten. Bij Siberische Tjif werkt dat al wel en bij Humes Braamsluiper nog niet.
Vandaar mijn vraag.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Vincent Hart

Het lastige is dat het om twee taxa gaat die volgens IOC onder S.curruca vallen en volgens CSNA onder S.althea. Hetzelfde is overigens aan de hand voor 'Witkeelkwikstaart'. Is wellicht wel op te lossen met automatisering maar daar is juist bij het deel van het adminteam dat zich bezighoudt met taxonomie enige weerstand tegen, lijkt het. De nieuwe indeling van baardgrasmussen volgens CDNA (danwel Baardgrasmussen) lijkt onverenigbaar met de - huidige - IOC-indeling.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan Zwaaneveld

Citaat van: Vincent Hart op april 05, 2014, 17:43:31 PM
Het lastige is dat het om twee taxa gaat die volgens IOC onder S.curruca vallen en volgens CSNA onder S.althea. Hetzelfde is overigens aan de hand voor 'Witkeelkwikstaart'. Is wellicht wel op te lossen met automatisering maar daar is juist bij het deel van het adminteam dat zich bezighoudt met taxonomie enige weerstand tegen, lijkt het. De nieuwe indeling van baardgrasmussen volgens CDNA (danwel Baardgrasmussen) lijkt onverenigbaar met de - huidige - IOC-indeling.


Ik kan me voorstellen dat dat lastig is. Nou ja, ik wacht gewoon rustig af of jullie daar misschien toch een oplossing voor vinden.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Edwin Schuller

Citaat van: Vincent Hart op april 05, 2014, 13:24:29 PM
Ik begrijp dat in de Dutch Birding die (vanaf) vandaag op de mat ploft, staat dat de Culemborgse Braamsluiper op DNA ... een blythi is.

Is dit toevallig ook al ergens online te lezen?
Edwin Schuller

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Schuller

Edwin Schuller


hiskodevries

Nu de eerste echte Braamsluipers gearriveerd zijn moeten vanaf nu alle waarnemers die een blythi claimen een veer inleveren voor DNA analyse?
Binnenkort gaat een beetje Vogelaar met kijker, telescoop, fototoestel en DNA kit op stap? http://www.genomics.agilent.com/en/product.jsp?cid=AG-PT-105&tabId=AG-PR-1040&_requestid=574011
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

snwja3

Citaat van: Edwin Schuller op april 05, 2014, 21:10:13 PM
Citaat van: Vincent Hart op april 05, 2014, 13:24:29 PM
Ik begrijp dat in de Dutch Birding die (vanaf) vandaag op de mat ploft, staat dat de Culemborgse Braamsluiper op DNA ... een blythi is.


Is dit toevallig ook al ergens online te lezen?

Ga bezig dit op onze site te zetten, geef me even de tijd om het digitaal te krijgen.
Wietze Janse


DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

pdeknijff

Hisko: Die kit is pas het begin van de analyse (en erg duur, we gebruiken goedkopere oplossingen). Maar zonder gekheid, we zullen nog veel meer DNA identificaties gaan zien de komende paar jaar. Dus wie weet is een poepjes / veren verzamel en bewaar noodkit voor vogelaars nog niet zo'n slecht idee. Zal eens met een bedrijf gaan praten.

Diedert: De resultaten van die analyse zijn niet voor eind mei klaar. Dus geduld s.v.p.

Peter de Knijff
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Edwin Schuller

Een DNA kit voor vogelaars, geniaal idee. Waar kan ik intekenen?
Edwin Schuller

DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

cursorius

Citaat van: Edwin Schuller op april 05, 2014, 21:10:13 PM
Citaat van: Vincent Hart op april 05, 2014, 13:24:29 PM
Ik begrijp dat in de Dutch Birding die (vanaf) vandaag op de mat ploft, staat dat de Culemborgse Braamsluiper op DNA ... een blythi is.

Is dit toevallig ook al ergens online te lezen?

Ik zou zeggen. Neem n lidmaatschap want met deze instelling zijn dit soort artikelen straks helemaal nergens meer te vinden!

cursorius

Citaat van: snwja3 op april 06, 2014, 20:22:08 PM
Citaat van: Edwin Schuller op april 05, 2014, 21:10:13 PM
Citaat van: Vincent Hart op april 05, 2014, 13:24:29 PM
Ik begrijp dat in de Dutch Birding die (vanaf) vandaag op de mat ploft, staat dat de Culemborgse Braamsluiper op DNA ... een blythi is.


Is dit toevallig ook al ergens online te lezen?


Ga bezig dit op onze site te zetten, geef me even de tijd om het digitaal te krijgen.

Vooral doen. Lopen de ledenaantallen nooit meer op.

DKoppenol

Citaat van: cursorius op april 08, 2014, 17:13:36 PM
Citaat van: Edwin Schuller op april 05, 2014, 21:10:13 PM
Citaat van: Vincent Hart op april 05, 2014, 13:24:29 PM
Ik begrijp dat in de Dutch Birding die (vanaf) vandaag op de mat ploft, staat dat de Culemborgse Braamsluiper op DNA ... een blythi is.

Is dit toevallig ook al ergens online te lezen?

Ik zou zeggen. Neem n lidmaatschap want met deze instelling zijn dit soort artikelen straks helemaal nergens meer te vinden!
Als jij mijn lidmaatschap betaalt.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

migratorius

Citaat van: DKoppenol op april 08, 2014, 17:15:47 PM
Citaat van: cursorius op april 08, 2014, 17:13:36 PM
Citaat van: Edwin Schuller op april 05, 2014, 21:10:13 PM
Citaat van: Vincent Hart op april 05, 2014, 13:24:29 PM
Ik begrijp dat in de Dutch Birding die (vanaf) vandaag op de mat ploft, staat dat de Culemborgse Braamsluiper op DNA ... een blythi is.

Is dit toevallig ook al ergens online te lezen?

Ik zou zeggen. Neem n lidmaatschap want met deze instelling zijn dit soort artikelen straks helemaal nergens meer te vinden!
Als jij mijn lidmaatschap betaalt.
Leuk cadeau voor je verjaardag? Kost je drie euro per maand.

JanHein

Vincent Hart

Ik zeg een uurtje van je forumtijd per dag aan een krantenwijk besteden en je kunt naast een abo op de DuBi nog veel meer leuke dingen doen!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers