trilzwamachtige

Gestart door ratje, februari 27, 2014, 16:28:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Op de kopse kant van een wat dikkere tak vind ik deze op een trilzwam lijkende korst. Sporen waren wat lastig te vinden. Model was boonvormig en de maat 7-9x4-5 µm bij 1000x vergroot in water. Ik had de tak buiten laten liggen om te zien of de laag dikker zou worden, wat niet gebeurde. Gisteren wilde ik nog een poging wagen met Kongorood. De zwam was verdroogd en een paar enge dikke wormachtigen zaten in het hout, dus foetsie.
Ida heb jij misschien lectuur over andersoortige trilzwammen?

bruggeman

Hoi Hannie,
ik determineer de meeste trilzwammen met juelich of Nordic, soms de PDS (maar daar staan geen Mayxariums in).

Deze gaat niets worden als je hem al weg hebt gegooid. De foto's geven net niet de essentiele informatie,

Standaard pak je een trilzwam zo aan:
kijk of er gespen zijn
Kijk of het een tremelloid of een myxaroid basidium is; meet lengte (zonder steeltje en zonder sterigmen) en breedte van het basidium
Meet de sporen en bepaal de vorm (vaak allantoid); doorgaans zijn ze er in overvloed en kun je ze gewoon afschrapen (anders sporee maken)
groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op februari 27, 2014, 17:35:40 PM
Hoi Hannie,
ik determineer de meeste trilzwammen met juelich of Nordic, soms de PDS (maar daar staan geen Mayxariums in).

Deze gaat niets worden als je hem al weg hebt gegooid. De foto's geven net niet de essentiele informatie,

Standaard pak je een trilzwam zo aan:
kijk of er gespen zijn
Kijk of het een tremelloid of een myxaroid basidium is; meet lengte (zonder steeltje en zonder sterigmen) en breedte van het basidium
Meet de sporen en bepaal de vorm (vaak allantoid); doorgaans zijn ze er in overvloed en kun je ze gewoon afschrapen (anders sporee maken)
Hoi Ida, bedankt voor je uitleg. Hopelijk vind ik op deze plek nog weer een nieuwe. Ik zal je advies opvolgen.  :duim:

bruggeman

Wat voor een boom was het trouwens? Het zou ook nog gewoon een klontjestrilzwam kunnen zijn. Die hebben vrij grote boonvormige (=allantoide) sporen van zo'n 10 -15 um
groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op februari 27, 2014, 18:43:15 PM
Wat voor een boom was het trouwens? Het zou ook nog gewoon een klontjestrilzwam kunnen zijn. Die hebben vrij grote boonvormige (=allantoide) sporen van zo'n 10 -15 um
Hoi Ida, ik heb geen idee welke boom het kan zijn. Dit is een tak uit een hele lange berg met snoeiafval welke bij een kasteel op het terrein staat. Hier staan werkelijk allerlei soorten bomen.  ;D

ratje

Hoi Ida daar ben ik weer even. Ik heb in de berg snoeiafval weer dit erg dunne gelatineuze laagje gevonden op een tak. Niet bekend welke houtsoort. Ik heb nu met Kongorood gewerkt en kreeg hetzelfde resultaat als bij bovenstaande. Ik kon geen gespen vinden. De maat van de sporen was 9-10x5-6 µm.
Ik probeer de sleutel te volgen in de Nordic, maar kom er niet uit. Is het lastig om me op weg te helpen :(

bruggeman

volgens mij had je hier beter een nieuw topic van kunnen maken. Ik heb onvoldoende houvast aan je foto's. Als je wilt mag je hem wel opsturen
groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op maart 13, 2014, 13:37:31 PM
volgens mij had je hier beter een nieuw topic van kunnen maken. Ik heb onvoldoende houvast aan je foto's. Als je wilt mag je hem wel opsturen
Ok,  :'( ik dacht het handig te doen. Ik zal kijken of ik het je toe kan sturen. Bedankt alvast Ida.

bruggeman

#8
Hoi Hannie,
ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik de discussie hier voort zet.
Ik vind een soort ie
1) zonder gespen, met hyfen van 2 um diam die redelijk goed te zien zij
2) gesteelde bolvormige basidien (myxaroid), ca 12-13 um lang (zonder steeltje) met 2 sterigmen.
3) Ik zie ook enkele dendrohyfidien (denk ik, het kunnen ook wat vreemde hyfen zijn)

geen gespen en 2 sterigmen dat beperkthet aantal soorten dat in aanmerking komt. Helaas heb ik nog geen (vastzittende) sporen gezien en zonder sporen kom ik niet verder (ik blijf het nog even proberen). Het wordt hoe dan ook een hele toer want  vroeger heette alles wat geen gespen had Sebacina, maar dat geslecht is opgesplitst en er zijn ook ettelijke nieuwe soorten in die groep beschreven, dus een overzichtstabel met alle soorten erin bestaat niet.

Het is geen Microsebacina microbasidia, Die is wel 2-sporig maar heeft veel kleinere basidien.

groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op maart 15, 2014, 13:10:13 PM
Hoi Hannie,
ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik de discussie hier voort zet.
Ik vind een soort ie
1) zonder gespen, met hyfen van 2 um diam die redelijk goed te zien zij
1) gesteelde bolvormige basidien (myxaroid), ca 12-13 um lang (zonder steeltje) met 2 sterigmen.

geen gespen en 2 sterigmen dat beperkthet aantal soorten dat in aanmerking komt. Helaas heb ik nog geen (vastzittende) sporen gezien en zonder sporen kom ik niet verder (ik blijf het nog even proberen). Het wordt hoe dan ook een hele toer want  vroeger heette alles wat geen gespen had Sebacina, maar dat geslecht is opgesplitst en er zijn ook ettelijke nieuwe soorten in die groep beschreven, dus een overzichtstabel met alle soorten erin bestaat niet.

Het is geen Microsebacina microbasidia, Die is wel 2-sporig maar heeft veel kleinere basidien.
Hoi Ida, tuurlijk vind ik het niet erg dat je hier verder gaat. Tenslotte heb ik het zelf op het forum gezet. Ik kon ook maar weinig sporen vinden. Ik zou weer naar dezelfde plek kunnen gaan en kijken of ik nog een tak met hetzelfde materiaal tevoorschijn kan halen. Zou het materiaal nog te jong kunnen zijn? Als het niet lukt is het jammer maar ja dat is dan niet anders.

bruggeman

#10
Hoi Hannie, meer materiaal zou fijn zijn. Let. als het er is ook op of het vooral korstvormig of eigenlijk meer kleine bobbeltjes zijn.

Mijn sporee was een troep, bacterien, veel ascosporen, algen maar geen zekere trilzwamsporen. Ik probeer het nog een keer met een geisoleerd stukje wie weet lukt het dan wel. Het lijkt me hoe dan ook een leuke soort.


Het zou missschien  Efibulobasidium albescens (regendruppelzwam) kunnen zijn, maar dan moeten ze sporen wel kloppen
groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op maart 15, 2014, 13:22:42 PM
Hoi Hannie, meer materiaal zou fijn zijn. Let. als het er is ook op of het vooral korstvormig of eigenlijk meer kleine bobbeltjes zijn.

Mijn sporee was een troep, bacterien, veel ascosporen, algen maar geen zekere trilzwamsporen. Ik probeer het nog een keer met een geisoleerd stukje wie weet lukt het dan wel. Het lijkt me hoe dan ook een leuke soort.


Het zou missschien  Efibulobasidium albescens (regendruppelzwam) kunnen zijn, maar dan moeten ze sporen wel kloppen
Hoi Ida, Ik ben blij (nou ja eigenlijk niet) dat het bij jouw in het materiaal ook zo onduidelijk is, wat bij mij ook het geval was. Dan is het lastig uit te leggen wat je ziet. Zover ik het materiaal bekeken had was het redelijk korstvormig en weinig bobbelig. Het valt ook bijna niet op op een tak. Ik zal kijken of ik in de loop van volgende week die kant uit kan om te zien of er nog materiaal te vinden is. Het blijft spannend zo.  :angel:

bruggeman

Ga op een dag dat alles nat is dan heb je meer kans dat hem ziet (wist je natuurlijk allang)
groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op maart 15, 2014, 15:08:15 PM
(wist je natuurlijk allang)
had ik inderdaad bedacht ;D. Moet het wel ff regenen, het is in een berg hout, blijft wel langer vochtig.

JW_2all

Prop keukenpapier natmaken en erop leggen, dan hoef je niet te wachten tot het gaat regenen. ;D
Groet,
Jan

ratje

Citaat van: JW_2all op maart 15, 2014, 18:51:01 PM
Prop keukenpapier natmaken en erop leggen, dan hoef je niet te wachten tot het gaat regenen. ;D
is een goed idee . :duim:

bruggeman

Sporee niet gelukt. Ik hoop dat je hem weer vind want zonder sporen geen naam vrees ik
groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op maart 17, 2014, 07:51:16 AM
Sporee niet gelukt. Ik hoop dat je hem weer vind want zonder sporen geen naam vrees ik
Hoi Ida, jammer dat het niet gelukt is. Ik zal kijken of ik deze week de mogelijkheid heb om het nog eens te proberen. Zo gauw ik materiaal heb meld ik me, desnoods met een PM zodat het niet te lang blijft liggen bij me. Nogmaals dank voor je moeite  :duim:

ratje

Ida, ik heb nogmaals een laagje op het hout gevonden.  ;D  Ik houd het nu even nat. Kan ik het nog weer naar je opsturen? Bedankt vast

bruggeman

groet,
Ida

ratje

Zal ik het morgen op de bus doen? Ik weet niet of het dan zaterdag bezorgd wordt. Ik kan het ook maandag versturen. |Ik heb het materiaal afgesneden en in een bakje in de koelkast gezet. Zeg maar wanneer ik het op zal sturen.

bruggeman

Misschien is maandag het veiligst. Heb je een sporee gemaakt?
groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op maart 21, 2014, 11:42:20 AM
Misschien is maandag het veiligst. Heb je een sporee gemaakt?
Dan stuur ik het maandag. Ik heb geen sporee gemaakt.

ratje

Ida materiaal is onderweg. Vanochtend op de post gegaan.