Mooi groenrood kortschildkevertje:

Gestart door Theo M Kiewiet, februari 25, 2014, 18:49:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo M Kiewiet

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81961055
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2014-02-25 Ameland - Oerd
Foto's:


bij voorbaat dank Theo Kiewiet
Met vr groet, Theo.

Gerrian

Mooi beestje, het is in ieder geval een kortschildkever. Misschien kun je hier alvast tussen snuffelen. Determinatie tot op soort, voor zover mogelijk vanaf de foto, laat ik graag aan de deskundigen over.

Theo M Kiewiet

#2
Bedankt Gerrian! :duim:
Precies wat ik nodig had. :blink:
Er zitten kanshebbers tussen zag ik al.

Paederus riparius uitgekozen. :rolleyes: B)
Met vr groet, Theo.

thijsdegraaf

Als je in je titel de naam kevertje in kortschildkevertje verandert Theo heb je meer kans dat de kortschildkeverkenners Tim Struvve en Jan Cuppen je topic bezoeken.  :)  Mooi beestje trouwens.

Theo M Kiewiet

Met vr groet, Theo.

liptaster

Citaat van: Theo M Kiewiet op februari 25, 2014, 19:49:19 PM
Paederus riparius uitgekozen. :rolleyes: B)

Dit is toch er gewoon naar slaan? Er zijn meerdere sterk gelijkende soorten, meer dan er op die website staan. Meeste foto's, ook deze, dien je te klasseren onder Paederus sp.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Theo M Kiewiet

Citaat van: liptaster op februari 27, 2014, 08:12:55 AM
Citaat van: Theo M Kiewiet op februari 25, 2014, 19:49:19 PM
Paederus riparius uitgekozen. :rolleyes: B)

Dit is toch er gewoon naar slaan?

Stond daarom ook op onzeker. :P ;D

Mijn dank,  :duim: meneer/mevrouw voor de hulp. :blink:
Met vr groet, Theo.

thijsdegraaf

#7



Citeermeneer/mevrouw voor de hulp.


Het is meneer Theo. Als je verder leest onderaan zie je Tim Struyve staan.  :P
Beter een een slag in de lucht, dan helemaal niet zelf zoeken zou ik zeggen. Als je de naam daarna maar niet als waarheid op een of andere site plaatst. Voor ons leken zijn er volgens mij niet veel andere mogelijkheden dan de website van Kerbtier, de website van Tom Murray en waarneming.

Theo M Kiewiet

Citaat van: thijsdegraaf op februari 27, 2014, 16:14:45 PM



Citeermeneer/mevrouw voor de hulp.


Het is meneer Theo. Als je verder leest onderaan zie je Tim Struyve staan.  :P
Beter een een slag in de lucht, dan helemaal niet zelf zoeken zou ik zeggen. Als je de naam daarna maar niet als waarheid op een of andere site plaatst. Voor ons leken zijn er volgens mij niet veel andere mogelijkheden dan de website van Kerbtier, de website van Tom Murray en waarneming.

Merci, Thijs,
voor de hulp, uit de tekst bleek het me nog niet zeker. :-[
Dan is het proberen netjes te blijven. ;)
Met de drie gelijkende soorten ben ik best even bezig geweest, en dan probeer je de beste.
Bij veel kevers kom je zonder nadere details :micro: van het beestje niet verder, zeker niet met zo'n massa soorten.
En dan houdt ook internet op, als bron.
Met paddenstoelen en sommige (korst)mossen idem.
Toch kun je als leek al heel veel leuks doen, ook met kevers.
De nachtvlinders en micro's gaat vaak al heel goed. :duim:
Een keer had ik al een goedgekeurde korstmos (zzz) die niet goed bleek te zijn, dus ik wacht gewoon eerst rustig af over wat ik heb gevonden. (nog 8 maanden voor een naam van een paddenstoel ;))
Mijn lijstje soortnaam onbekend loop al tegen de 300.
En het lijstje websites voor insecten groeit ook alsmaar. B)
Met vr groet, Theo.

thijsdegraaf

#9
Het is probleem is, dat je niet weet hoeveel gelijkende soorten er zijn en of ze vanaf een foto determineerbaar zijn. Kerbtier is een geweldige site, maar dat wordt er niet aangegeven. Je moet het doen met de foto's van de soorten, die er op staan.
Ik weet nu wel dat kortschildkevers een heel grote groep is met veel look a likes en dat ze vaak niet vanaf foto determineerbaar zijn. Een beetje vergelijkbaar met b.v. sluipwespen.


Tim kan soms wat kort door de bocht zijn, maar zal je altijd helpen. Ik weet, dat hij het waardeert als mensen zelf zoeken. Vandaar ook mijn antwoord.

Theo M Kiewiet

Met vr groet, Theo.

liptaster

Rustig blijven hé, of mijn ego wordt te groot. Wie weet wordt ik dan nog arroganter...

Het, klopt wel dat ik zeer rechtuit ben in commentaar met geregeld een sarcastisch tintje zonder smiley (ik hou niet van die dingen). Enerzijds ligt het in mijn aard, anderzijds kan de doorsnee waarneming hier me ook weinig maken (net zoals je een ervaren vogelkijker niet enthousiast kan maken met een mus). Redenen waarom ik af en toe op het forum kijk is of even niet mijn mijn ander werk te moeten bezig zijn, ergens in de hoop dat er ooit iemand zich eens serieus in de groep wil verdiepen (wil ik zeker vooruit helpen) en uit leedvermaak als de vogelmannen weer eens ruziemaken.

Reden waarom ik verwacht dat men ook zelf gaat zoeken is zodat men zelf ook merkt dat je niet zomaar op iedere foto een naam kan plakken en anderzijds zelf naar kenmerken gaat gaan kijken om het verschil te zien. Met een 1000-tal soorten kortschildkevers bij ons is pakweg 95% niet te doen via foto.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Theo M Kiewiet

#12
Citaat van: liptaster op maart 01, 2014, 01:03:45 AM
Rustig blijven hé, of mijn ego wordt te groot. Wie weet wordt ik dan nog arroganter...

Het, klopt wel dat ik zeer rechtuit ben in commentaar met geregeld een sarcastisch tintje zonder smiley (ik hou niet van die dingen). Enerzijds ligt het in mijn aard, anderzijds kan de doorsnee waarneming hier me ook weinig maken (net zoals je een ervaren vogelkijker niet enthousiast kan maken met een mus). Redenen waarom ik af en toe op het forum kijk is of even niet mijn mijn ander werk te moeten bezig zijn, ergens in de hoop dat er ooit iemand zich eens serieus in de groep wil verdiepen (wil ik zeker vooruit helpen) en uit leedvermaak als de vogelmannen weer eens ruziemaken.

Reden waarom ik verwacht dat men ook zelf gaat zoeken is zodat men zelf ook merkt dat je niet zomaar op iedere foto een naam kan plakken en anderzijds zelf naar kenmerken gaat gaan kijken om het verschil te zien. Met een 1000-tal soorten kortschildkevers bij ons is pakweg 95% niet te doen via foto.

Normaal had ik de kever wel gevangen en had ik 'm eventueel kunnen opsturen, Tim, ik ben bekend met de moeilijkheidsfactoren van kervers. Arp weet er van (10.000 Chrysomela saliceti). Helaas had ik m'n handen vol aan 632 landslakhuisjes en al de meeneemmogelijkheden waren uitgeput.  De onzekere keuze was niet alleen gebaseerd op het uiterlijk van deze korschildkever; meer dan 200 soorten heb ik inmiddels op onzeker staan, geen punt voor mij.

Prettig dat je hier komt kijken, Tim, we komen elkaar dan wellicht weer tegen en als er weer een korstschildkever is, zou ik je die dan mogen toesturen?
Serieus genoeg ben ik met kevers, met alles, als het maar op Ameland voorkomt. Graag zou ik willen leren hoe ik meer kevers onder ogen kan krijgen. Met nachtvlinders is me dat al wel aardig gelukt: 253 soorten; m'n keverlijstje blijft nog op een schamele 48 soorten hangen, dat zou anders kunnen in Amelands habitat.

Ps., praat me niet van ruziemakende vogelmannen.
Met vr groet, Theo.

jck

Ben je binnenkort jarig, Theo?

http://www.amazon.com/Methods-Catching-Beetles-Carlos-Aguilar-ebook/dp/B004YQS8O6#_

Zelf heb ik de laatste 2 maanden een aantal nieuwe soorten gevonden door takken om te draaien in het bos.

James

Theo M Kiewiet

Citaat van: jck op maart 01, 2014, 11:21:27 AM
Ben je binnenkort jarig, Theo?

http://www.amazon.com/Methods-Catching-Beetles-Carlos-Aguilar-ebook/dp/B004YQS8O6#_

Zelf heb ik de laatste 2 maanden een aantal nieuwe soorten gevonden door takken om te draaien in het bos.

James

bedankt voor de tip James! Daar ga ik meteen in zoeken, het is toch een onverwachte regendag hier.

Met een vangnet en dan takken schudden, moet ik ook eens gaan proberen, zo vangen je ook veel wantsen heb ik gezien.
Wel eerst zo'n net gaan maken...!
Met vr groet, Theo.

liptaster

Ik probeer de toevloed aan te bekijken materiaal beperkt te houden. Ik heb hier immers nog enkele 10.000-en exemplaren van meerdere continenten in potjes staan.

Dat boek zou ik niet aanraden, je kan beter gewoon eens meegaan met sectie Everts (of één van de excursies in België). Daar loopt er genoeg volk die weten hoe ze soorten moeten vinden. Hetgeen ik het meest gebruik is een zeef met gaten van 0,5 cm met eronder een witte bak. Dan kan je zo composthopen, bladeren en dergelijke uitzeven. Voor wantsen kan je beter werken met een sleepnet of klopscherm. nog een tip: hou de taxonomische groep beperkt, hoe ruimer de geografische regio hoe beperkter. Je zal snel merken dat je met 1 leven nog niet zal toekomen.

Als je een idee wil hebben hoeveel kevers bij een inventarisatie normaal is: we zijn al even bezig met het doorzoeken van het bos t'Ename: http://waarnemingen.be/gebied/species_list/108154?g=16&t=0&z=1&from=1900-01-01&to=2014-03-01&kwart=0&s=0&s=1&sorteer=alfa
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

thijsdegraaf

#16

Theo M Kiewiet

Citaat van: liptaster op maart 01, 2014, 16:59:31 PM
Ik probeer de toevloed aan te bekijken materiaal beperkt te houden. Ik heb hier immers nog enkele 10.000-en exemplaren van meerdere continenten in potjes staan.
alfa[/url]

Hier word ik stil van.
Met vr groet, Theo.