Hoofdmenu

Kraanvogels

Gestart door jeroenroelofsen, februari 25, 2014, 13:12:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Leuk zo'n kraanvogel piek, maar hoe zit dat nu tov andere jaren;

2014: 24-25 feb al ca 150.000 exemplaren*
2013: 2 pieken; 17-21 februari (ca 12.000 exemplaren*) en 4-5 maart (ca 900.000 exemplaren*)
2012: 1 periode met 2 pieken; 28-29 februari (ca. 3500 exemplaren*) en 1-6 maart (ca. 45.000 exemplaren*)
2011: 3 pieken; 19 en 26-27 februari (ca. 9000 exemplaren*) en 7-8 maart (ca 220.000 exemplaren*)
2010: 2 pieken; 25-26 februari (ca. 10.000 exemplaren*) en 3-4 maart (ca. 10.000 exemplaren*)
*aantal exemplaren is de som van alle waarnemingen, hier zitten vrijwel zeker dubbel tellingen tussen

Het lijkt er op dat de afgelopen jaren er dus steeds 2 pieken zijn en dat we op dit moment in de eerste zitten. Aantallen zullen waarschijnlijk ook nauw samenhangen met de kracht van de (oosten) wind.


Wat ik me wel afvraag, de 2 pieken, zouden die te maken hebben met de overwinterings locaties?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jan Borst

Er lijken grote groepen uit Spanje te zijn vertrokken een paar dagen geleden, gister werden er halverwege Frankrijk een paar duizend gemeld http://observado.org/soort/view/19 dus met die Oosten wind kon het nog wel weer eens leuk worden de aankomende dagen!

Steven Wytema

Nu.
Om precies te zijn :) sinds 15:30 grote groepen door Limburg
Steven Wytema


Jan Borst

Vanaf 17:00 kwamen er uit Belgie ook steeds meer waarnemingen iets meer naar het westen dus vanacht de ramen maar open  :blink: !

jeroenroelofsen

Ook dit jaar dus duidelijk een 2e golf

Wat ik me dan af blijf vragen, waarom 2 golven?
Heeft dat te maken met het overwinteringsgebied? Als ze allemaal in hetzelfde gebied/regio zouden blijven in de winter, dan zou je toch verwachten dat het meer beperkt zou zijn tot 1 periode?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jan Borst

Kan het fout hebben, maar dacht dat de 1e golf uit Frankrijk komt en de 2e uit Spanje/Afrika. Die bedenken op een dag "we gaan" en afhankelijk van de wind komen ze hier wel of niet over.

migratorius

Oefen je Frans: http://champagne-ardenne.lpo.fr/grues/point_sur_la_migration.htm
Hier wordt wel aardig verklaard hoe de diverse golven dit jaar ontstaan zijn.
Zeer kort door de bocht: de vogels vertrekken als het gunstig weer is, maar niet allemaal tegelijk en niet allemaal van dezelfde plek.

JanHein

jeroenroelofsen

Als ik dezelfde statistieken opzoek voor de najaarstrek zie ik dat er ook min of meer 2 pieken zijn.
De 1e piek varieert van half Oktober tot eind oktober. En de 2e piek dan in November.

Wat is nu de beste tijd om een bezoekje aan Duitsland (Diepholz) te brengen? Is de eerste helft van oktober al een goede optie?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

Hoi Jeroen,

Een grafiek met seizoensvoorkomen van de afgelopen jaren is te vinden op: http://www.bund-dhm.de/02_medien/02_kraniche/phaen.jpg. De beste tijd is, volgens de grafiek, tussen week 42 en 46. Dat is tussen circa 13 oktober en 15 november. Heb je hier iets aan?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jeroenroelofsen

Aha, hartelijk dank, die info had ik nog niet gevonden.
Heb dan nog vakantie, grote kans dat ik een tripje die kant op ga wagen :)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Oenanthe

Voor kraanvogels in het najaar in Duitsland kan ik je Rugen aanbevelen. Het is wat verder dan Diepholz maar je bent daar in oktober niet alleen verzekerd van duizenden kraanvogels maar ook van nog meer ganzen, rode wouw, zeearend en vele wadvogels. Zeer geschikt om een paar vakantiedagen door te brengen. 
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroenroelofsen

Citaat van: Oenanthe op augustus 13, 2014, 15:31:01 PM
Voor kraanvogels in het najaar in Duitsland kan ik je Rugen aanbevelen. Het is wat verder dan Diepholz maar je bent daar in oktober niet alleen verzekerd van duizenden kraanvogels maar ook van nog meer ganzen, rode wouw, zeearend en vele wadvogels. Zeer geschikt om een paar vakantiedagen door te brengen.
Bedankt voor de tip. Dat zit er dit jaar helaas niet in. Maar zet hem op de lijst voor volgend jaar.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroenroelofsen

De komende dagen/weken wordt het interessant om bij oosten wind goed de kraanvogels in de gaten te houden. Afgelopen weekend zijn er ruim 100.000 kraanvogels geteld in Diepholz, volgens mij een record.


http://www.bund-dhm.de/01_htm/204_aktuell.htm
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

migratorius

Citaat van: jeroenroelofsen op november 05, 2014, 21:50:09 PM
De komende dagen/weken wordt het interessant om bij oostenwind goed de kraanvogels in de gaten te houden. Afgelopen weekend zijn er ruim 100.000 kraanvogels geteld in Diepholz, volgens mij een record.

http://www.bund-dhm.de/01_htm/204_aktuell.htm
Dat klopt: http://www.bund-dhm.de/02_medien/pdf/max.pdf
Overigens gaat de trek vanuit Diepholz tot nog toe te ver naar het oosten: http://ornitho.de/index.php?m_id=30094
Goede trek was er tot nu toe alleen op di 28/10 (10,000-en, met name oostelijk Ruhrgebied). Enkele 1000-en vogels werden gezien op za 1/11 (centraal Ruhrgebied), wo 5/11 (oostelijk Ruhrgebied).
Alleen als de vogels over het noordwesten van het Ruhrgebied vliegen komen ze ook over Limburg (er valt uit het kaartje van ornitho.de wel een baan over de Meinweg op te maken). De voorspelling voor zondag ziet er voor NL vrij gunstig uit met niet al te harde zuidoostenwind.

JanHein

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Citaat van: migratorius op november 05, 2014, 22:25:34 PM
Alleen als de vogels over het noordwesten van het Ruhrgebied vliegen komen ze ook over Limburg (er valt uit het kaartje van ornitho.de wel een baan over de Meinweg op te maken). De voorspelling voor zondag ziet er voor NL vrij gunstig uit met niet al te harde zuidoostenwind.

JanHein

Lijkt er op dat je de spijker helemaal op zijn kop hebt geslagen. Hele grote piek vandaag (nu om 16:20 al ruim 400.000 exemplaren verdeeld over zo'n 500 waarnemingen, waarbij er uiteraard opgetekend moet worden dat er ook grote kans is op dubbeltellingen).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

migratorius

Citaat van: jeroenroelofsen op november 09, 2014, 16:23:51 PM
Citaat van: migratorius op november 05, 2014, 22:25:34 PM
Alleen als de vogels over het noordwesten van het Ruhrgebied vliegen komen ze ook over Limburg (er valt uit het kaartje van ornitho.de wel een baan over de Meinweg op te maken). De voorspelling voor zondag ziet er voor NL vrij gunstig uit met niet al te harde zuidoostenwind.

JanHein

Lijkt er op dat je de spijker helemaal op zijn kop hebt geslagen. Hele grote piek vandaag (nu om 16:20 al ruim 400.000 exemplaren verdeeld over zo'n 500 waarnemingen, waarbij er uiteraard opgetekend moet worden dat er ook grote kans is op dubbeltellingen).
Met 43000 over Mülheim an der Ruhr en 35000 over de Hamert (ik geloof niet dat deze telposten onder dezelfde baan liggen) is Diepholz toch wel aardig leeggestroomd denk ik...

JanHein

KorHaan

Ik begin me onderhand wel te schamen dat ik die nog niet op mijn Hilversumse tuinlijst heb. Damn!  ::)

Ik zit nu op 115 soorten, waaronder 11 soorten roofvogels en 3 soorten uilen, en zelfs Alpengierzwaluw, en die trompetters heb ik nog niet. Morgen (zondag) maar weer veel buiten staan roken.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

hiskodevries

Citaat van: KorHaan op november 09, 2014, 18:19:42 PM
Ik begin me onderhand wel te schamen dat ik die nog niet op mijn Hilversumse tuinlijst heb. Damn!  ::)

Ik zit nu op 115 soorten, waaronder 11 soorten roofvogels en 3 soorten uilen, en zelfs Alpengierzwaluw, en die trompetters heb ik nog niet. Morgen (zondag) maar weer veel buiten staan roken.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo
Ronald heeft mij vandaag ook niet geholpen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

KorHaan

Paar jaar terug een hele snikhete dag in de tuin gezeten, vanaf kwart voor negen 's morgens. Vale Gieren werden toen massaal gemeld in het zuiden. Noppes natuurlijk weer. Wel over Amersfoort, las ik 's avonds op waarneming.nl.
Jaren terug schrok ik wakker in mijn bedje van getoeter in de ochtendvroegte, maar dat bleken Wilde Zwanen. Kranen moeten toch een keer kunnen, als ik me er op toeleg. Maar het zal wel weer op puur toeval aankomen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

jeroenroelofsen

Ronald, denk dat je met de voorjaarstrek wat meer kans maakt. Als je puur naar de statistieken kijkt komen dan er relatief gezien vaker groepen ver naar het westen. In het najaar moet je echt wel een stevige zuidoosten wind hebben willen ze ver naar het westen komen in Nederland. En bij te harde wind kunnen ze maar zo aan de grond blijven.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

KorHaan

Thnx!

Ik sta alle dagen van het jaar buiten, dus we houden hoop. Eens moet het lukken.

Ronald

Rob S

Ik heb mijn eten vandaag koud laten worden toen ze over bleven vliegen. Het is inderdaad wel een ervaring en dan zijn er nog mensen die een 10 voud of meer gezien hebben van de voor mij indrukwekkende 2.500 in drie kwartier.
Groeten

Rob Schaareman

ArjanH

Citaat van: KorHaan op november 09, 2014, 19:08:46 PM

Jaren terug schrok ik wakker in mijn bedje van getoeter in de ochtendvroegte, maar dat bleken Wilde Zwanen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Bepaalde geen verkeerde soort natuurlijk. Het is en blijft een geweldig schouwspel om Kraanvogels over te zien komen, maar ik vind het geluid van toeterende Wilde Zwanen eigenlijk gewoon mooier dan het getrompetter van Kranen. De eerlijkheid gebiedt me echter te zeggen: Wilde Zwanen zijn in mijn regio ronduit zeldzaam. Dat zijn Kraanvogels ook maar die heb ik de laatste jaren toch in vele malen grotere aantallen gehoord en gezien dan Wilde Zwanen.

KorHaan

Citaat van: ArjanH op november 09, 2014, 21:48:03 PM
Citaat van: KorHaan op november 09, 2014, 19:08:46 PM

Jaren terug schrok ik wakker in mijn bedje van getoeter in de ochtendvroegte, maar dat bleken Wilde Zwanen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Bepaalde geen verkeerde soort natuurlijk. Het is en blijft een geweldig schouwspel om Kraanvogels over te zien komen, maar ik vind het geluid van toeterende Wilde Zwanen eigenlijk gewoon mooier dan het getrompetter van Kranen. De eerlijkheid gebiedt me echter te zeggen: Wilde Zwanen zijn in mijn regio ronduit zeldzaam. Dat zijn Kraanvogels ook maar die heb ik de laatste jaren toch in vele malen grotere aantallen gehoord en gezien dan Wilde Zwanen.

Trompetterende Kranen, ik kan me geen mooier geluid voorstellen. Ik hou 't vast niet droog als het eenmaal zover is.
Toch gek; ik woon hier nu al bijna 20 jaar. Ik ben mijn tuinlijst begonnen toen ik nog behang stond af te krabben en een sliertje Kleine Zwanen opmerkte toen ik naar buiten keek. Mijn eerste soort op de huis-,tuin- en keukenlijst. Binnen een maand had ik ook de eerste Rode Wouw te pakken. En het ging maar door. Maar Kraanvogels ho maar. Haha.

Vriendelijke groet,

Ronald

jeroenroelofsen

Zojuist bij zo'n 30 waarnemingen van gisteren commentaar gezet ivm gedrag. De meeste staan wel goed, maar deze 30 stonden op ter plaatse, terwijl er foto's van vliegende Kraanvogels bij stonden of in de beschrijving wel over overvliegend met richting wordt gesproken. Enkele zelfs ter plaatse midden in een grote plaats (Maastricht, Heerlen etc)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

hiskodevries

Citaat van: jeroenroelofsen op november 10, 2014, 08:36:53 AM
Zojuist bij zo'n 30 waarnemingen van gisteren commentaar gezet ivm gedrag. De meeste staan wel goed, maar deze 30 stonden op ter plaatse, terwijl er foto's van vliegende Kraanvogels bij stonden of in de beschrijving wel over overvliegend met richting wordt gesproken. Enkele zelfs ter plaatse midden in een grote plaats (Maastricht, Heerlen etc)
geen paniek Jeroen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Geen paniek hier, wilde de mensen er alleen op wijzen dat het reeds gemeld is ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroenroelofsen

Ondanks de grote aantallen kraanvogels op m.n. zondag in Zuid Nederland zijn er nog steeds zo'n 35.000 Kraanvogels in de omgeving Diepholz

Citaat van: http://www.bund-dhm.de/11.11.2014: Nach starkem Abzug am Sonntag verbleiben noch mehr als 35.600 Kraniche im Naturraum. Im Rehdener Geestmoor schlafen ca. 2.300, im Neustädter Moor etwa 4.700 und Uchter Moor ca. 3.500 Kraniche.
En wat uitgebreider op;
http://www.bund-dhm.de/01_htm/204_aktuell.htm
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

Vanmorgen 206.000 Kraanvogels in Lac du Der, een nieuw record (oude record was 96.000, van 2 dagen terug).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema