Berggeiten?

Gestart door Stefan v. Schaik, februari 23, 2014, 14:38:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Deze geiten heb ik gezien op Mallorca. Wie kan mij vertellen welke soort het hier betreft?


Stefan van Schaik

Wil

Balearctische wilde geit lijkt mij.
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

grunsven

Gewoon (verwilderde) geit.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Stefan v. Schaik

Stefan van Schaik

arjan.kop

Bijna gewoon. Volgens de IUCN lopen ze daar al een hele tijd voor zichzelf te spelen:

This Red List assessment refers to populations of Capra hircus that were introduced to Mediterranean islands in prehistoric times, known as Cretan or Majorcan "wild" goats, or as agrimi (Cretan populations only). These feral descendants of primitive domestic stock are clearly distinct from modern domestic and feral goats, and are of conservation interest as "living fossils" and repositories of important genetic diversity (Shackleton 1997). More recent feral populations are not considered here; neither are domestic Capra hircus.

Of de beesten hier bedoeld dat ook zijn kan ik nu niet zien (plaatjes niet beschikbaar). Ze moeten hebben: roodbruine vacht, donkere kop en donkere poten.

arjan.kop

Plaatjes nu wel te zien. Ik vind ze niet zo lijken, eerlijk gezegd.

tekenaar

IK zou hier gedomesticeerde geit van maken, geen wilde. Verwilderd zou nog kunnen maar in het middelandsezee gebied worden veel geiten half wild gehouden die dan toch een eigenaar blijken te hebben. Voor wilde geit is de kleur te donker, zijn de dieren te "mager" (melkgeiten-lichaamsbouw!) en klopt de hoornvorm niet (bij die "wildvorm" zouden de horens gelijkmatig naar achter gebogen moeten zijn, bij deze zijn ze te krom en bovendien heeft de bok de voor huisgeiten typische naar buiten gebogen horens - wat lastig te zien maar wel te beoordelen).

edit: voor alle duidelijkheid: die rechtsboven is een bok.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grunsven

Wilde geiten komen ook niet voor in Europa maar leven van Turkije tot Pakistan en Afganistan. Alle geiten in Europa zijn tam of verwilderd.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)