Sovon, BMP, Avimap en Vogelatlas

Gestart door Alex Kwak, februari 22, 2014, 15:29:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Rienk Slings op april 03, 2015, 16:59:10 PM
Bij het BMP-en met een tablet (Android 4.4) op een luchtfotokaart (via Locus) wil ik soms kunnen inzoomen om een waarneming correct te kunnen plaatsen. Maar als ik de kaart in het veld met de bekende vingerbeweging uitvergroot, schiet hij net zo hard weer terug in de originele stand. In Locus doet hij dat niet dus ik denk dat ik een Obsmapp-instelling fout heb staan. Ik zie daar "extra zoom voor Locus maps" bij staan. Moet ik daar een waarde invullen om de kaart in het veld voortaan ingezoomd te laten?

Je zit dan blijkbaar al op de maximale zoom, en je kunt niet verder inzoomen.
Wat je inderdaad wel kunt doen is met "extra zoom" de pixels nog vergroot weergeven. Dat geeft de illusie van verder inzoomen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gerard Troost

Toevallig kreeg ik vandaag een soortgelijke vraag van iemand. Wellicht een idee om daar een pulldown van te maken met 1x, 2x (en eventueel 3x?)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Alex Kwak

Citaat van: gtroost op april 03, 2015, 20:03:26 PM
Toevallig kreeg ik vandaag een soortgelijke vraag van iemand. Wellicht een idee om daar een pulldown van te maken met 1x, 2x (en eventueel 3x?)

Of gewoon standaard maximaal 2x extra inzoomen, zonder instelling?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gerard Troost

Citaat van: Alex Kwak op april 03, 2015, 20:19:36 PM
Citaat van: gtroost op april 03, 2015, 20:03:26 PM
Toevallig kreeg ik vandaag een soortgelijke vraag van iemand. Wellicht een idee om daar een pulldown van te maken met 1x, 2x (en eventueel 3x?)

Of gewoon standaard maximaal 2x extra inzoomen, zonder instelling?
Lijkt mij inderdaad uitstekend.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Frank Oling

mijn waarnemingen met obsmapp hebben vaak goede lokatie nauwkeurigheid, vaak beter dan 5, op het display van de app te zien; als ik ze later bekijk op de site hebben ze 25 m nauwkeurigheid. Is dat te verklaren? Ik kan voorbeelden geven. sowieso de laatste bosrietzangers (heb er weer speciaal op gelet). alvast bedankt

Alex Kwak

In feite zegt die nauwkeurigheid helemaal niets. Wat jij op je apparaat ziet is de nauwkeurigheid van het apparaat zelf, en dat zegt niets over de locatie van dat wat je waargenomen hebt. Dat kan 100 meter verderop zijn geweest. Ik denk dat plantenwaarnemers de uitzondering zouden kunnen zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Nou Alex, hier wil ik even een nuancering aanbrengen. Ik pas bij bijna al mijn waarnemingen de locatie aan en bij broedvogelmonitoring (Huismussen bijvoorbeeld) zelfs tot op de juiste hoek van het huis. Dan is 10-25 meter echt overdreven.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Waarnemingen die gecorrigeerd zijn via de kaart zouden inderdaad anders behandeld kunnen worden, helemaal eens.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Frank Oling

hallo Alex,
de vraag had geen betrekking op het feit of het object van de waarneming mogelijk verderop ligt, maar waarom de nauwkeurigheid die op het apparaat op moment van opslaan waarneming wordt aangegeven, daarna niet ook in de opgeslagen waarneming verschijnt. mvg, Frank Oling

Alex Kwak

Zoals ik zei: nauwkeurigheid van het apparaat is niet gelijk aan nauwkeurigheid van de waarneming
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

escher

Kreeg vandaag de Sovon nieuwsbrief op mijn digitale deurmat.
Daarin stond het volgende;
https://www.sovon.nl/nl/actueel/nieuws/broedvogeltellers-opgelet-nieuwe-app-voor-naderende-broedseizoen
Houd dit in dat er een aparte app komt om broedvogels te karteren? En de wegen van sovon en waarneming.nl met ingang van dit broedseizoen scheiden?? Of blijft de functie binnen obsmapp ook operationeel?? (was ik eigenlijk net aan gewend)
Ben wel benieuwd naar eea.
Groeten Carl Zuhorn
Groeten Carl Zuhorn

Gerard Troost

Ha Carl,

Maak je niet ongerust ObsMapp blijft zeker ook nog werken en Sovon en waarneming blijven gewoon met elkaar optrekken hoor, alleen leekt het Sovon na jaren dubben toch handig om een specifieke invoer app te maken voor tellingen zoals BMP. Het werd (vooral voor minder technische goden) allemaal wat complex, en bijvoorbeeld het hele toekennen aan gebieden gedoe veroorzaakte veel problemen. Vandaar dat er deze app naast komt: hier een eerste versie: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.sovon

Overigens als je deze app wil gebruiken en toch wil dat je records op waarneming zichtbaar komen kan je vanuit BMP naar Waarneming doorsturen. Dus ook op dat vlak is er geen verschil.

Groet,
Gerard
ps: groot deel van de app is door Alex geschreven, dus ook wat dat betreft hoef je niet bezorgt te zijn ;)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

escher

Gerard, dank voor de uitleg. Tzt zal er ook wel een handleiding komen om even door te lezen?
Heh het even bekeken en ziet er zo op het oog goed uit. Mooi staaltje werk. Groeten Carl
Groeten Carl Zuhorn

Gerard Troost

Handleiding is klaar, en komt a.s. donderdag als het goed is online beschikbaar.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

escher

Is er ook een forum oid op de sovon site waar ik de tips en tricks van mede avimap app gebruikers kan lezen.
Hoe kan ik bv mijn tellingen per keer/stuk uploaden naar waarneming.nl?
Zou handig zijn als de uploadfunctie voor dit, in de app is voor geprogrammeerd.
In de obsmapp app was dit een fluitje van een kwartje. Waarbij de gegevens zowel naar Sovon als naar wn.nl werden gestuurd.
Verder werkt ie als een raket.
Groeten Carl
Groeten Carl Zuhorn

Gerard Troost

 je kan (al jaren trouwens) via "beheer" achter een van plots je waarnemingen doorsturen naar waarneming.nl
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

escher

Hoi Gerard. Dat is zover ik altijd begrepen heb toch per seizoen, en niet per tel-ronde zoals ik bedoel of heb ik het mis?
De dubbele upload mogelijkheid mis ik nu nl in de app.
Groeten Carl
Groeten Carl Zuhorn

Gerard Troost

Je kan dat zo vaak doen als je wil, waarnemingen de doorgestuurd zijn worden op verwerkt gezet.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

escher

Hoi Gerard,
Dit heb ik gedaan, ook het vinkje bij vervagen gezet.
De waarnemingen staan nu keurig in wn.nl, alleen niet vervaagd en voor iedereen zichtbaar.
Gaat hier iets fout??
Bij obsmapp kon ik mijn waarnemingen ook voor een bepaalde periode onder embargo wegschrijven en waren ze alleen voor mij persoonlijk zichtbaar.
Komt deze functie ook beschikbaar in Avimapp??

Groeten Carl
Groeten Carl Zuhorn

ellendebruin

Vandaag door gsm-probleem mijn waarnemingen per ongeluk naar de sovon-portal geuploadet. Krijg daar blijkbaar geen overzicht van in mijn mailbox. Hoe kan dat worden hersteld?
Groet Ellen

Alex Kwak

Citaat van: ellendebruin op juli 14, 2016, 19:33:22 PM
Vandaag door gsm-probleem mijn waarnemingen per ongeluk naar de sovon-portal geuploadet. Krijg daar blijkbaar geen overzicht van in mijn mailbox. Hoe kan dat worden hersteld?
Groet Ellen

Ik begrijp niet wat het probleem is, dat je geen mail ontving? Of had het naar waarneming.nl gemoeten?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ellendebruin

Citaat van: Alex Kwak op juli 14, 2016, 20:58:19 PM
Citaat van: ellendebruin op juli 14, 2016, 19:33:22 PM
Vandaag door gsm-probleem mijn waarnemingen per ongeluk naar de sovon-portal geuploadet. Krijg daar blijkbaar geen overzicht van in mijn mailbox. Hoe kan dat worden hersteld?
Groet Ellen

Ik begrijp niet wat het probleem is, dat je geen mail ontving? Of had het naar waarneming.nl gemoeten?

Had idd naar waarn.nl gemoeten.

Gerard Troost

1)   Klik "waarnemingen" (knop links boven in hoofdscherm van ObsMapp)
2)   Klik op het menu icoon (de 3 streepjes links boven in het scherm)
3)   Klik "Oude waarnemingen"
4)   Klik op het menu icoon (de 3 streepjes links boven in het scherm)
5)   Klik "waarnemingen terugzetten"
6)   Kies begindatum / einddatum en klik OK
7)   Kies <JA> bij de melding
8)   Daarna kan je opnieuw oploaden.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Alex Kwak

Citaat van: gtroost op juli 14, 2016, 22:00:08 PM
1)   Klik "waarnemingen" (knop links boven in hoofdscherm van ObsMapp)
2)   Klik op het menu icoon (de 3 streepjes links boven in het scherm)
3)   Klik "Oude waarnemingen"
4)   Klik op het menu icoon (de 3 streepjes links boven in het scherm)
5)   Klik "waarnemingen terugzetten"
6)   Kies begindatum / einddatum en klik OK
7)   Kies <JA> bij de melding
8)   Daarna kan je opnieuw oploaden.

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ellendebruin

Citaat van: Alex Kwak op juli 14, 2016, 22:09:53 PM
Citaat van: gtroost op juli 14, 2016, 22:00:08 PM
1)   Klik "waarnemingen" (knop links boven in hoofdscherm van ObsMapp)
2)   Klik op het menu icoon (de 3 streepjes links boven in het scherm)
3)   Klik "Oude waarnemingen"
4)   Klik op het menu icoon (de 3 streepjes links boven in het scherm)
5)   Klik "waarnemingen terugzetten"
6)   Kies begindatum / einddatum en klik OK
7)   Kies <JA> bij de melding
8)   Daarna kan je opnieuw oploaden.

Is inmiddels gelukt. Bedankt Alex & Gerard.

:duim:

Lanius

Welke stappen moet ik nu weer ondernemen om bij soortgroep de groep "Sovon basissoorten (Sovon) NL (nl)" te krijgen? Ik had dat op mijn oude gsm zo ingesteld, ideaal voor inventarisaties, maar op mijn nieuwe vind ik het niet terug.
Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op juli 29, 2016, 14:57:05 PM
Welke stappen moet ik nu weer ondernemen om bij soortgroep de groep "Sovon basissoorten (Sovon) NL (nl)" te krijgen? Ik had dat op mijn oude gsm zo ingesteld, ideaal voor inventarisaties, maar op mijn nieuwe vind ik het niet terug.

Die vind je bij de geavanceerde instellingen, nabij het vinkje 'gebruik BMP'.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Cornelis Fokker

Ik heb een OSM-kaart gedownload via obsmapp, maar vervolgens kan ik deze niet gebruiken met Avimap volgens mij. Klopt dat of is dat wel mogelijk?
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Alex Kwak

Citaat van: Cornelis Fokker op april 10, 2018, 12:26:19 PM
Ik heb een OSM-kaart gedownload via obsmapp, maar vervolgens kan ik deze niet gebruiken met Avimap volgens mij. Klopt dat of is dat wel mogelijk?

AviMap is tegenwoordig in onderhoud bij Sovon. Neem even contact op met Gerard Troost: gerard.troost[at]sovon.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!