Sovon, BMP, Avimap en Vogelatlas

Gestart door Alex Kwak, februari 22, 2014, 15:29:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Zjurt

Als ik mijn waarnemingen probeer te koppelen aan een kilometervak voor BPM lukt dat niet. De waarnemingen worden altijd gekoppeld aan het altasblok. Nu moet ik dus alle waarnemingen voor het kilometervak alsnog handmatig invoeren.
Doe ik iets fout?

Sjoerd

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op mei 02, 2014, 12:08:16 PM
Als ik tijdens een ronde specificeer tot op geslacht (bv mannetje Fazant) en dit opsla, dan blijft mannetje aangevinkt. Beetje ambetant, want had er niet op gelet (dacht dat geslacht automatisch terug naar "?" ging) en heb achteraf een hoop waarnemingen moeten aanpassen.
Maar ik hoor nu dat dit bij anderen niet zo is en dat na opslaan geslacht automatisch terug naar "?" gaat. Waarom blijft het bij mij op "Man" staan? Oplossingen (behalve volledig opnieuw installeren ?)?

Excuses voor de late reactie, maar dit is opgelost in de eerstkomende versie van ObsMapp.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Sluijter

Dag,

Als ik probeer te uploaden met mijn Nexus 7 krijg ik de volgende foutmelding.
Wat doe ik fout?

Alvast bedankt.
.

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Sluijter op juni 15, 2014, 14:27:43 PM
Als ik probeer te uploaden met mijn Nexus 7 krijg ik de volgende foutmelding.
Wat doe ik fout?

Je toestel kan de portal niet bereiken. Had je op dat moment wel internetverbinding?!
Of de Sovon-portal lag er even uit...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Sluijter

Citaat van: Alex Kwak op juni 15, 2014, 15:11:03 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op juni 15, 2014, 14:27:43 PM
Als ik probeer te uploaden met mijn Nexus 7 krijg ik de volgende foutmelding.
Wat doe ik fout?

Je toestel kan de portal niet bereiken. Had je op dat moment wel internetverbinding?!
Of de Sovon-portal lag er even uit...

Toestel heeft een uitstekende internetverbinding, want ik heb dit bericht geplaatst met het toestel zelf. Enkele dagen geleden probeerde ik ook al te uploaden, maar toen kreeg ik dezelfde foutmelding. Met mijn telefoon (Samsung Galaxy S3 mini) heb ik gisteren wel kunnen uploaden naar de Sovon-portal.
.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maarten Sluijter

.

hiskodevries

Maarten, ik geloof je, maar mensen beweren dit wel vaker maar ondertussen moffelt hun smartphone hoofdletters, spaties tussen de gegevens in en/of grijpt de autocorrectie op een verkeerd moment in.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Ik gok op een waarneming met 'rare' inhoud, bijvoorbeeld met een aantal van meer dan een miljoen oid.
In de directory [sdkaart]/obsmapp/backup staat een backup van de upload-file. Kan je de naar mij mailen: info@alexkwak.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op juni 15, 2014, 16:49:31 PM
Maarten, ik geloof je, maar mensen beweren dit wel vaker maar ondertussen moffelt hun smartphone hoofdletters, spaties tussen de gegevens in en/of grijpt de autocorrectie op een verkeerd moment in.

Je wachtwoord kan je controleren ObsMapp -> Instellingen -> Gebruikersinstellingen -> Portalen -> Bij Sovon "Controleer wachtwoord"
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Sluijter

Citaat van: Alex Kwak op juni 15, 2014, 16:50:27 PM
Ik gok op een waarneming met 'rare' inhoud, bijvoorbeeld met een aantal van meer dan een miljoen oid.
In de directory [sdkaart]/obsmapp/backup staat een backup van de upload-file. Kan je de naar mij mailen: info@alexkwak.nl

Je hebt mail Alex.


Citaat van: Alex Kwak op juni 15, 2014, 16:52:14 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 15, 2014, 16:49:31 PM
Maarten, ik geloof je, maar mensen beweren dit wel vaker maar ondertussen moffelt hun smartphone hoofdletters, spaties tussen de gegevens in en/of grijpt de autocorrectie op een verkeerd moment in.

Je wachtwoord kan je controleren ObsMapp -> Instellingen -> Gebruikersinstellingen -> Portalen -> Bij Sovon "Controleer wachtwoord"

Is het ook niet, al heel vaak gecontroleerd.
.

Jaap de Jong

Er gaat iets mis bij de export naar sovon tbv het atlasproject.
Als ik bv 2 paar van een bepaalde soort invoer dan komt dat op de Atlassite als 2 dieren ipv 4.

Gerard Troost

Citaat van: Jaap de Jong op januari 12, 2015, 18:38:34 PM
Er gaat iets mis bij de export naar sovon tbv het atlasproject.
Als ik bv 2 paar van een bepaalde soort invoer dan komt dat op de Atlassite als 2 dieren ipv 4.
Dag Jaap,
Ik zal er naar kijken. Heb je een datum en een soort voor me?
Gerard
Sovon Vogelonderzoek
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jaap de Jong

Atlasblok 34-33, 2 paar slobeenden, zondag 11 januari

Gerard Troost

Citaat van: Jaap de Jong op januari 12, 2015, 19:57:07 PM
Atlasblok 34-33, 2 paar slobeenden, zondag 11 januari
Er wordt niets gedaan met "geslacht" in de winterperiode. Als het broedseizoen was geweest waren deze er in gekomen als 2 paar. Maar omdat het aantal 2 is komen er nu gewoon 2 ex in te staan. Ook op waarneming.nl wordt deze waarneming met het aantal 2 meegenomen (al staat er daar wel keurig m+v achter).
Het veld "geslacht: paar" is wat lastig, en kan in de meeste schermen ook niet ingevoerd worden (bijv ook niet op het invoerscherm van waarneming.nl).
Ik weet eigenlijk niet precies waarom het geslacht paar nog gekozen kan worden? @Alex / @Hisko?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Alex Kwak

Citaat van: gtroost op januari 12, 2015, 20:11:03 PM
Het veld "geslacht: paar" is wat lastig, en kan in de meeste schermen ook niet ingevoerd worden (bijv ook niet op het invoerscherm van waarneming.nl).
Ik weet eigenlijk niet precies waarom het geslacht paar nog gekozen kan worden? @Alex / @Hisko?

Inderdaad een rotding dat 'paar'. Is historisch zo gegroeid en vanaf die tijd in ObsMapp gebleven.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rudieh

Hallo Alex of Gerard,
Ik ga dit jaar meerdere BMPplots doen waaronder 2 kleine die ik op dezelfde morgen ga lopen waarschijnlijk. Als ik deze waarnemingen tegelijk opload komen ze dan automatisch bij het goede plot terecht of moet ik na het ene gebied eerst een upload doen.

vr. gr. Rudie Huiting

hiskodevries

obsmapp is ook het enige pakket waarbij dit kan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op januari 13, 2015, 14:39:12 PM
obsmapp is ook het enige pakket waarbij dit kan

Ja, 1 op 1 overgenomen van WnPda. Misschien toch een keer gaan denken over verschillende aantallen voor man/vrouw/onbekend?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gerard Troost

Citaat van: rudieh op januari 13, 2015, 13:53:13 PM
Hallo Alex of Gerard,
Ik ga dit jaar meerdere BMPplots doen waaronder 2 kleine die ik op dezelfde morgen ga lopen waarschijnlijk. Als ik deze waarnemingen tegelijk opload komen ze dan automatisch bij het goede plot terecht of moet ik na het ene gebied eerst een upload doen.

vr. gr. Rudie Huiting
Dag Rudie,

Ja hoor, geen probleem. Enkel als plots overlappen, bijvoorbeeld als je een BMP-a gebied in een BMP-B gebied hebt liggen kan het fout gaan. Maar dat is meer theorie dan praktijk.

Groeten,
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

rudieh


escher

Alle forum artikelen gelezen, de tips uitgevoerd maar; kan mijn inlog bij Sovon Bmp niet activeren.
Wachtwoord en inlog zijn dezelfde als voor op de sovon site.
Ik zie wat ik intyp (en dit is dus juist) maar krijg steeds de melding ongeldige inloggegevens.
capslock staat uit, auto aanvul staat uit, begin te typen in begin van het veld, tablet niet gekanteld enz enz
Wat gaat hier fout en hoe los ik dit op??

Groeten Carl Zuhorn

Groeten Carl Zuhorn

Vincent Sanders

Waar ik vandaag tegenaan liep was dat je het aantal niet kunt ophogen als de BMP-functie aan staat. Bijvoorbeeld ik zie een groepje van 6 ganzen vlak bij elkaar, die duidelijk 3 paar vormen. Nu moest ik steeds 3 keer een stip opslaan, terwijl het net zo goed opgehoogd kan worden.
Gr,
Vincent Sanders

Alex Kwak

Citaat van: escher op maart 03, 2015, 20:15:05 PM
Alle forum artikelen gelezen, de tips uitgevoerd maar; kan mijn inlog bij Sovon Bmp niet activeren.
Wachtwoord en inlog zijn dezelfde als voor op de sovon site.
Ik zie wat ik intyp (en dit is dus juist) maar krijg steeds de melding ongeldige inloggegevens.
capslock staat uit, auto aanvul staat uit, begin te typen in begin van het veld, tablet niet gekanteld enz enz
Wat gaat hier fout en hoe los ik dit op??

Even ter info dat dit probleem destijds snel is verholpen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gerard Troost

Citaat van: Vincent Sanders op maart 22, 2015, 12:45:59 PM
Waar ik vandaag tegenaan liep was dat je het aantal niet kunt ophogen als de BMP-functie aan staat. Bijvoorbeeld ik zie een groepje van 6 ganzen vlak bij elkaar, die duidelijk 3 paar vormen. Nu moest ik steeds 3 keer een stip opslaan, terwijl het net zo goed opgehoogd kan worden.
Vanuit de kaart 3 stippen op slaan kost weinig moeite toch? De problemen die het ophogen kunnen veroorzaken zijn echter erg groot. Dus lijkt me niet dat we dit moeten willen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

escher

Heb deze nog nergens voorbij zien komen, dus bij deze;
Handleiding broedvogels inventariseren met een tablet.

https://www.sovon.nl/nl/actueel/nieuws/bmpen-met-je-tablet-handleiding-beschikbaar

Groeten Carl Zuhorn
Groeten Carl Zuhorn

Vincent Sanders

#57
Citaat van: gtroost op maart 23, 2015, 09:24:18 AM
Citaat van: Vincent Sanders op maart 22, 2015, 12:45:59 PM
Waar ik vandaag tegenaan liep was dat je het aantal niet kunt ophogen als de BMP-functie aan staat. Bijvoorbeeld ik zie een groepje van 6 ganzen vlak bij elkaar, die duidelijk 3 paar vormen. Nu moest ik steeds 3 keer een stip opslaan, terwijl het net zo goed opgehoogd kan worden.
Vanuit de kaart 3 stippen op slaan kost weinig moeite toch? De problemen die het ophogen kunnen veroorzaken zijn echter erg groot. Dus lijkt me niet dat we dit moeten willen.

Meer moeite dan 2 keer op een plusje klikken.
Plus dat het lastig is om de pointer vlak naast de pointer te zetten waar die op dat moment staat. Je moet er al gauw een aantal meter vanaf zitten. Nóg verder inzoomen is een optie, maar kost allemaal extra tijd wat je niet wilt als je aan het inventariseren bent.
Gr,
Vincent Sanders

Gerard Troost

Ik ben het met je eens Vincent, maar de nadelen zijn echt heel groot.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Rienk Slings

Bij het BMP-en met een tablet (Android 4.4) op een luchtfotokaart (via Locus) wil ik soms kunnen inzoomen om een waarneming correct te kunnen plaatsen. Maar als ik de kaart in het veld met de bekende vingerbeweging uitvergroot, schiet hij net zo hard weer terug in de originele stand. In Locus doet hij dat niet dus ik denk dat ik een Obsmapp-instelling fout heb staan. Ik zie daar "extra zoom voor Locus maps" bij staan. Moet ik daar een waarde invullen om de kaart in het veld voortaan ingezoomd te laten?