Sovon, BMP, Avimap en Vogelatlas

Gestart door Alex Kwak, februari 22, 2014, 15:29:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Plaats hier je opmerkingen over ObsMpp met betrekking tot Sovon, BMP, Avimap en Vogelatlas
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Zoals ik al schreef onder Bugmeldingen 3.n, ' maar het zorgt wel voor een foutenreeks bij het geslacht van erna ingevulde waarnemingen. ...: ' Hierbij blijft wel het geslacht staan van de vorige waarneming en dit blijft duren ongeacht het soort waarneming dat wordt ingevoerd binnen BMP, tot het invoerscherm is verlaten.  Dat laatste veronderstel ik tenminste.'
Ik denk dat ik heb gevonden wat er gebeurt als je in BMP-modus, op één van de icoontjes 'mannetje' of 'vrouwtje' klikt, het blijft namelijk bij de volgende waarnemingen op hetzelfde geslacht staan, tot je het invoerscherm verlaat. Het heeft dus niets speciaals iets met 'paar' te maken.
Dirk

wespenbuizerd

Citaat van: wespenbuizerd op februari 22, 2014, 21:50:23 PM
Zoals ik al schreef onder Bugmeldingen 3.n, ' maar het zorgt wel voor een foutenreeks bij het geslacht van erna ingevulde waarnemingen. ...: ' Hierbij blijft wel het geslacht staan van de vorige waarneming en dit blijft duren ongeacht het soort waarneming dat wordt ingevoerd binnen BMP, tot het invoerscherm is verlaten.  Dat laatste veronderstel ik tenminste.'
Ik denk dat ik heb gevonden wat er gebeurt als je in BMP-modus, op één van de icoontjes 'mannetje' of 'vrouwtje' klikt, het blijft namelijk bij de volgende waarnemingen op hetzelfde geslacht staan, tot je het invoerscherm verlaat. Het heeft dus niets speciaals iets met 'paar' te maken.


En nog iets wat ik vond. Als je in BMP-modus een waarneming die je met BMP hebt ingegeven, wijzigt, verandert het 'geslacht' (altijd ?) van het al of niet ingevulde naar 'vrouwtje' ...
Dirk

wespenbuizerd

Citaat van: wespenbuizerd op februari 24, 2014, 22:26:41 PM
Citaat van: wespenbuizerd op februari 22, 2014, 21:50:23 PM
Zoals ik al schreef onder Bugmeldingen 3.n, ' maar het zorgt wel voor een foutenreeks bij het geslacht van erna ingevulde waarnemingen. ...: ' Hierbij blijft wel het geslacht staan van de vorige waarneming en dit blijft duren ongeacht het soort waarneming dat wordt ingevoerd binnen BMP, tot het invoerscherm is verlaten.  Dat laatste veronderstel ik tenminste.'
Ik denk dat ik heb gevonden wat er gebeurt als je in BMP-modus, op één van de icoontjes 'mannetje' of 'vrouwtje' klikt, het blijft namelijk bij de volgende waarnemingen op hetzelfde geslacht staan, tot je het invoerscherm verlaat. Het heeft dus niets speciaals iets met 'paar' te maken.


En nog iets wat ik vond. Als je in BMP-modus een waarneming die je met BMP hebt ingegeven, wijzigt, verandert het 'geslacht' (altijd ?) van het al of niet ingevulde naar 'vrouwtje' ...


Ik kan hier nog aan toevoegen dat met de versie 3.5.1 de onder dit topic beschreven problemen blijven bestaan. Bovendien is er nog een probleem met 'het geslacht'. Wanneer je 'BMP-uit' klikt, kan je niet meer 'het geslacht ' aangeven omdat de mogelijkheid om dit in te vullen , verdwijnt en dit duurt tot je het invoerscherm hebt verlaten.
Dirk

Bas vd Burg

Al enige tijd loop ik tegen het probleem aan dat ik mijn gegevens ingevoerd via obsmapp niet kan uploaden naar SOVON. Krijg steeds de melding dat inloggegevens niet correct zijn.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Alex Kwak

Citaat van: Bas vd Burg op maart 09, 2014, 08:27:48 AM
Al enige tijd loop ik tegen het probleem aan dat ik mijn gegevens ingevoerd via obsmapp niet kan uploaden naar SOVON. Krijg steeds de melding dat inloggegevens niet correct zijn.

Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1360327#msg1360327
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas vd Burg

Had ik natuurlijk al geprobeerd Alex ;D maar geldt voor SOVON zelfde inloggegevens als voor waarneming.nl?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas vd Burg

Goed dan is dat duidelijk! Had namelijk wat soorten waargenomen waarmee de atlasblokteller blij was. Hij vroeg of ik soorten invoerde en beschikbaar stelde voor atlasproject. Dacht dus als ik in obsmapp daar een vinkje zet, dat hij er dus gebruik van kon maken
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Alex Kwak

Dan zal je dus via Sovon een account moeten maken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas vd Burg

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Lanius

#11
Hallo,

gisteren mijn eerst bmp-ronde gedaan. Ik kan een kaartje oproepen van mijn reeds ingegeven waarnemingen, maar ik kan in tegenstelling tot vorig jaar niet zien welke soort hier achter zit.

Ik kan volgende oproepen (witte bollen zijn vlinders of bijen of niet als bmp ingevoerde soorten):


ik kan dan bv soort kiezen en kies bv winterkoning, baltsend
maar kaartje blijft hetzelfde



Hoe kan ik bv enkel kaartje oproepen met enkel winterkoning? Is handig als je een ronde doet en je weet niet meer als je terug in de buurt passeert of je die winterkoning al dan niet al hebt ingevoerd.


Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op maart 10, 2014, 09:47:41 AM
Hoe kan ik bv enkel kaartje oproepen met enkel winterkoning? Is handig als je een ronde doet en je weet niet meer als je terug in de buurt passeert of je die winterkoning al dan niet al hebt ingevoerd.

Je kan vanuit het menu de waarneming van de geselecteerde soort tonen. Volgens mij is dat wat je bedoelt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

Dag Alex, maar hoe doe ik dat nu concreet? Ik heb al verschillende zaken geprobeerd en het lijkt me echt niet te lukken om bv enkel Winterkoning, of Houtduif, of een andere soort op te roepen op een kaartje. Bij BMP is het net handig om net die algemene op te roepen, omdat je niet altijd al die zangposten kan onthouden (ik toch niet). Als ik vanuit menu een soort aanklik, blijven alle waarnemingen zichtbaar, ook de andere soorten.

Ofwel kijk ik erover? Zou ook kunnen hoor  :rolleye:
Davy De Groote

Alex Kwak

Selecteer in het invoerscherm de gewenste soort. Ga naar de kaart, open het menu en kies voor Tonen -> Waarnemingen van huidige soort
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

Dag Alex, merci. Ik weet waar het probleem zit. Ik zag enkel staan "waarnemingen van hu". Mijn frank was niet gevallen dat dit was: "waarnemingen van huidige soort". Had dat al eens aangevinkt om te testen, maar ook "waarnemingen" stond aangevinkt waardoor ik toch nog alles zag. Het was eigenlijk logisch...
Davy De Groote

Alex Kwak

Groter toestel kopen ;-)
Zonder gekheid: inderdaad kan die tekst verwarrend zijn op een klein scherm.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

een 4,5 inch scherm is toch niet zo klein ;-)
Davy De Groote

Alex Kwak

Mine is bigger!  ;D

Tsja, dan toch maar eens die tekst aanpassen... Heb jij een idee?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op maart 11, 2014, 12:21:14 PM
Mine is bigger!  ;D

Tsja, dan toch maar eens die tekst aanpassen... Heb jij een idee?

"toon huidige soort" ? Wellicht kort genoeg? Grtz, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op maart 11, 2014, 13:47:43 PM
Citaat van: Alex Kwak op maart 11, 2014, 12:21:14 PM
Mine is bigger!  ;D

Tsja, dan toch maar eens die tekst aanpassen... Heb jij een idee?

"toon huidige soort" ? Wellicht kort genoeg? Grtz, Jan Mudde

Dan alleen "huidige soort", 'tonen' staat al in het menu.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op maart 11, 2014, 14:02:49 PM
Citaat van: Jan Mudde op maart 11, 2014, 13:47:43 PM
Citaat van: Alex Kwak op maart 11, 2014, 12:21:14 PM
Mine is bigger!  ;D

Tsja, dan toch maar eens die tekst aanpassen... Heb jij een idee?

"toon huidige soort" ? Wellicht kort genoeg? Grtz, Jan Mudde


Dan alleen "huidige soort", 'tonen' staat al in het menu.

:duim:
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

wespenbuizerd

Zoals ik op 12 februari ll. al schreef in een mail aan Gerard Troost over een vorige versie van ObsMapp, veroorzaakt het invoeren van een groep Houtduiven / Zwarte Kraaien opnieuw een verkeerde waarneming in BMP / Avimap bij gebruik van de jongste versie (3.6.0) van ObsMapp (niet in die van 3.5.1)

Zo kan het gebeuren (of gebeurt het systematisch, dat weet ik niet) dat je op de knop 'Zet BMP uit' drukt, de waarneming op een correcte manier in waarnemingen.be terechtkomt, maar niet correct in Avimap .
Daar verschijnt die waarneming zelfs op 2 (of meer) manieren, in Avimap dus. De ene keer met 'broedcode'  'Overig, buiten broedbiotoop' wat dus niets oplevert, maar geen kwaad kan. Maar  ook een tweede keer met broedcode  'Zingend of baltsend individu' op dezelfde plaats, en dat is dus een verkeerde info in Avimap. Verder zelfs een derde, vierde of vijfde keer op dezelfde plaats met als broedcode '-',wat dus niets oplevert, maar geen kwaad kan. Dit gebeurde bij het ingeven van een groep foeragerende zwarte Kraaien, van 30 ex., die stond verschillende keren in Avimap op dezelfde plaats.
Dirk

trithemis

Hallo Alex,

Allereerst even mijn complimenten voor de snelheid waarmee je je constructieve antwoorden geeft!

Nu mijn vraag. Ik heb hier een tablet waar een ongelukje mee is gebeurd, de touchfunctie is niet meer te gebruiken. Wel kan ik via usb bij de bestanden komen. Nu is de vraag moet ik mijn bmp bezoek opnieuw doen, of kun je me vertellen hoe ik die bestanden zo kan bewerken dat de waarnemingen alsnog kunnen worden ge-upload?

Ik zie bestanden als soortendata2-journal & wn_2014-04-02-10-48-27.zip met de juiste datum (maar dat laatste zip bestand heeft een wachtwoord)

Het zou fijn zijn als je me kon helpen. Het gaat namelijk om een groot plot.

Alvast dank.

Hartelijke groet,

Dries Oomen

Alex Kwak

Citaat van: trithemis op april 15, 2014, 16:43:46 PM
Nu mijn vraag. Ik heb hier een tablet waar een ongelukje mee is gebeurd, de touchfunctie is niet meer te gebruiken. Wel kan ik via usb bij de bestanden komen. Nu is de vraag moet ik mijn bmp bezoek opnieuw doen, of kun je me vertellen hoe ik die bestanden zo kan bewerken dat de waarnemingen alsnog kunnen worden ge-upload?

Daar is in voorzien: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1432878#msg1432878 
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

trithemis

Ja, die manier heb ik gevolgd. Maar kan het zijn dat daar niet alles in staat? Op die manier heb ik 21 waarnemingen kunnen 'redden' maar er waren er een stuk meer...

Alex Kwak

Citaat van: trithemis op april 18, 2014, 13:57:10 PM
Ja, die manier heb ik gevolgd. Maar kan het zijn dat daar niet alles in staat? Op die manier heb ik 21 waarnemingen kunnen 'redden' maar er waren er een stuk meer...

Dat zou je moeten kunnen zien aan de datum/tijd en grootte van de bestanden in die directory.

Eventueel kan je me die bestanden mailen: info@alexkwak.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

Als ik tijdens een ronde specificeer tot op geslacht (bv mannetje Fazant) en dit opsla, dan blijft mannetje aangevinkt. Beetje ambetant, want had er niet op gelet (dacht dat geslacht automatisch terug naar "?" ging) en heb achteraf een hoop waarnemingen moeten aanpassen.

Maar ik hoor nu dat dit bij anderen niet zo is en dat na opslaan geslacht automatisch terug naar "?" gaat. Waarom blijft het bij mij op "Man" staan? Oplossingen (behalve volledig opnieuw installeren ?)?

Obsmap versie: 3.7.1
Samsung Galaxy Express
Davy De Groote

Alex Kwak

Even zonder te testen: een combi van BMP aangevinkt én soort onthouden?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

BMP staat uiteraard aan. soort onthouden staat niet aangevinkt. Sorteer soortlijst staat op laatstgekozene.
Davy De Groote