welke libel en juffer

Gestart door seilenna, juni 13, 2007, 18:40:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

seilenna

sinds kort fotografeer ik ook libellen en juffers, maar nu kom ik er nog wel eens wat tegen die ik dus niet ken en wel graag zou willen weten welke soorten het zijn, misschien is er hier iemand die mij er mee kan en wil helpen.

Ik zal een paar foto's uploaden, ik hoop dat het lukt, het is voor mij ook de eerste keer hier, dus alle hulp is welkom.

alvast bedankt:

welke libel is dit :
foto 1


en deze, w.s dezelfde maar wel op een andere dag gemaakt
foto 2


vervolgens een juffer, maar ook weer welke

foto 3


nog een juffer graag ook daar de naam van:
foto 4



alvast bedankt voor jullie hulp en reacties

groetjes Annelies

seilenna

vervolgens zag ik vanmorgen onderstaande "geboorte van een libel zoals ik het maar noem, wie kan mij uitleg geven over welke soort dit wordt/is, ik ben echt een leek op het gebied van libellen , dus hoop niet dat ik stomme vragen stel, tussen de onderste twee foto's zit ongeveer 2 uur tijdsverschil, ik was er zelf erg blij mee.

foto 5


foto 6


gr Annelies

Geert-Jan Kroon

#2
De eerste soort (foto 1 en 2) lijkt me bruinrode heidelibel Sympetrum striolatum Ik zie tenminste geen afhangend snorretje.

De tweede soort (foto 3 en 4) zijn twee kleurvariaties van het Lantaarntje Ischnura elegans

Over de uitsluipende libel durf ik niks te zeggen.

Citeerdus hoop niet dat ik stomme vragen stel

Stomme vragen bestaan niet, stomme antwoorden wel :P
Groet,

Geert-Jan Kroon

seilenna

alvast bedankt voor je antwoord, ik dacht wel aan een heidelibel, maar had zo mijn twijfels en omdat ik toch echt een leek ben dacht ik dat ik het beter kon navragen hier bij de kenners.

wellicht is er ook nog iemand die info heeft over de uitsluipende libel, we wachten maar even af.


gr Annelies

Goyatlah

CiteerDe eerste soort (foto 1 en 2) lijkt me bruinrode heidelibel Sympetrum striolatum Ik zie tenminste geen afhangend snorretje.