welke libel en juffer

Gestart door seilenna, juni 13, 2007, 18:40:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

seilenna

sinds kort fotografeer ik ook libellen en juffers, maar nu kom ik er nog wel eens wat tegen die ik dus niet ken en wel graag zou willen weten welke soorten het zijn, misschien is er hier iemand die mij er mee kan en wil helpen.

Ik zal een paar foto's uploaden, ik hoop dat het lukt, het is voor mij ook de eerste keer hier, dus alle hulp is welkom.

alvast bedankt:

welke libel is dit :
foto 1


en deze, w.s dezelfde maar wel op een andere dag gemaakt
foto 2


vervolgens een juffer, maar ook weer welke

foto 3


nog een juffer graag ook daar de naam van:
foto 4



alvast bedankt voor jullie hulp en reacties

groetjes Annelies

seilenna

vervolgens zag ik vanmorgen onderstaande "geboorte van een libel zoals ik het maar noem, wie kan mij uitleg geven over welke soort dit wordt/is, ik ben echt een leek op het gebied van libellen , dus hoop niet dat ik stomme vragen stel, tussen de onderste twee foto's zit ongeveer 2 uur tijdsverschil, ik was er zelf erg blij mee.

foto 5


foto 6


gr Annelies

Geert-Jan Kroon

#2
De eerste soort (foto 1 en 2) lijkt me bruinrode heidelibel Sympetrum striolatum Ik zie tenminste geen afhangend snorretje.

De tweede soort (foto 3 en 4) zijn twee kleurvariaties van het Lantaarntje Ischnura elegans

Over de uitsluipende libel durf ik niks te zeggen.

Citeerdus hoop niet dat ik stomme vragen stel

Stomme vragen bestaan niet, stomme antwoorden wel :P
Groet,

Geert-Jan Kroon

seilenna

alvast bedankt voor je antwoord, ik dacht wel aan een heidelibel, maar had zo mijn twijfels en omdat ik toch echt een leek ben dacht ik dat ik het beter kon navragen hier bij de kenners.

wellicht is er ook nog iemand die info heeft over de uitsluipende libel, we wachten maar even af.


gr Annelies

Goyatlah

CiteerDe eerste soort (foto 1 en 2) lijkt me bruinrode heidelibel Sympetrum striolatum Ik zie tenminste geen afhangend snorretje.

De tweede soort (foto 3 en 4) zijn twee kleurvariaties van het Lantaarntje Ischnura elegans

Over de uitsluipende libel durf ik niks te zeggen.

Citeerdus hoop niet dat ik stomme vragen stel

Stomme vragen bestaan niet, stomme antwoorden wel :P
Kan ik wel in meegaan. Wat me wel opvalt is dat de bovenste, die net is uitgeslopen, al rood begint te worden.
Uitsluiper houd ik op Viervlek, maar is waarschijnlijk nog niet goed te determineren.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stijn Schreven

De uitsluiper is waarschijnlijk een Gewone Oeverlibel. Ik had zo'n zelfde ook een paar weken geleden:

(beide foto's van zelfde exemplaar)
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

kroonp

#6
Van foto 1 durf ik niet met zekerheid te zeggen welke soort het is.

Foto 2 is denk ik een bruinrode, maar ook niet helemaal lekker te zien. Heb je misschien nog foto's van opzij?

Foto 3 en 4 is inderdaad lantaarntje.

Wat betreft die uitsluiper zat ik ook aan een gewone oeverlibel te denken. Een viervlek is donker met een lichte streep aan de zijkant. Deze is licht met een donkere streep. Blijft wat mij betreft alleen de Gewone oeverlibel over.

Het is ook bijna een kopie van de uitsluiper op de foto's van Stijn. Dus ook wat dat betreft klopt het.
Groet

Peter Kroon

theomuusse

Verontrustend aan de eerste foto vind ik de afwezigheid, of bijna afwezigheid van zwarte tekening op  S8 en S9, terwijl ik wel zwart zie op S1....
Gelukkig zie ik veel zwart op de achterkant van de poten...

Theo

kroonp

CiteerVerontrustend aan de eerste foto vind ik de afwezigheid, of bijna afwezigheid van zwarte tekening op  S8 en S9, terwijl ik wel zwart zie op S1....
Gelukkig zie ik veel zwart op de achterkant van de poten...

Theo
Wat wil je daarmee zeggen? :rolleyes:  
Groet

Peter Kroon

seilenna

oke bedankt voor de al gegeven antwoorden

@kroonp :  bij deze ook de foto van het zijaanzicht van libel foto 2, ik hoop dat je er zo wat aan hebt.



gr Annelies

kroonp

Jammer genoeg zit net de vleugel voor de snuit, waardoor die niet te is of de zwarte streep al of niet langs de ogen naar beneden loopt.

er is wel iets van een legschede te zien. Die lijkt qua vorm te kloppen met een Bruinrode heidelibel. Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar dat kenmerk is bij dergelijke jonge libellen.
Groet

Peter Kroon

JohnvR

De snor van foto twee in combinatie met de legschede van de laatste foto lijken mij toch voldoende voor een bruinrode heidelibel en ik denk ook dat er genoeg van het borststuk te zien is op foto 2 om te zeggen dat het geen zuidelijke is.