Namibia: elephant shrew

Gestart door Lbird, februari 17, 2014, 22:04:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lbird

I would like to know which species this is:
It concerns this sighting
http://observado.org/waarneming/view/81777070
identification uncertain Western Rock Elephant Shrew - Elephantulus rupestris observed at 2003-09-20 Namibia- Tsaobis Leopard Nature Park
Photos:


I found it in very rocky habitat. I searched the internet and could not exclude E. intufi. Thoughts anyone?

Thanks in advance,
Met vriendelijke groet,
Albert Vrielink

Theo Linders

De mammals of southern africa beschrijft geen verschillen in morfologie tussen beide soorten. Wel wordt een verschil in habitatvoorkeur genoemd: de rupestris zou juist van rotsachtige gebieden zijn en intufi van zandige gebieden, dus dat zou op rupestris wijzen, maar met zekerheid zul je het waarschijnlijk niet kunnen zeggen...
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Lbird

Bedankt Theo, habitat waar we deze vonden, was ook mijn enige aanwijzing dat het rupestris is.
Met vriendelijke groet,
Albert Vrielink

Theo Linders

In Mammals of the Southern African Subregion staan wel duidelijke kenmerken vermeld en aangezien de oogring vrij dik en ononderbroken is (bij rupestris "a narrow white ring around the eyes, broken above and below"), zou ik er nu intufi van maken ("white rings around the eyes conspicous and unbroken"). Ook zou de staart bij rupestris van boven zwart en "tufted" moeten zijn en ook dat lijkt niet te kloppen.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Lbird

Bedankt Theo, mag ik je toelichting bij de waarneming plaatsen?
Met vriendelijke groet,
Albert Vrielink

Douwe van der Ploeg

Je kan een link naar dit topic ook gewoon als "Externe link" toevoegen.
Douwe van der Ploeg

Lbird

Met vriendelijke groet,
Albert Vrielink