Welke telescoop?

Gestart door stevenvdb, februari 15, 2014, 21:17:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

stevenvdb

Ik doe nu een paar jaar redelijk intensief aan vogelkijken. Ik heb een nikon fieldscope ed50 met 20x oculair en die bevalt me prima, maar wanneer de vogels echt ver zitten, bijvoorbeeld op grote meren of op zee, mis ik toch echt wat meer vergroting. Ik wil dus een nieuwe telescoop kopen, maar kom er niet helemaal uit welke dat dan moet zijn. Ik ben student, dus mijn budget is eerder beperkt. Ik zoek zo rond de €1500. De nikon fieldscope ed82 is me al opgevallen, het lijkt me ook handig dat ik dan oculairs kan wisselen met mijn ed50. Wat me wel een beetje tegenzit is dat het al een redelijk oud model is en de nieuwere monarch en edg modellen misschien beter zijn? Bij natuurpunt (natuurorganisatie in België) kan je de Kite SP-ED 80 met 20-60x oculair kopen voor €1240, is dit een goede telescoop? Wat lijkt jullie de beste telescoop in deze prijsklasse?

Dank bij voorbaat voor jullie adviezen!

Gr, Steven

mingus

Hallo Steven

Ik heb voor mijn Nikon ED50 een 40x wide oculair aangeschaft (prijs rond 300 euro). Daar ben ik erg tevreden mee. Ik laat vaak mijn Kowa met zoom thuis en heb dan een lekker lichte scope bij me. Het heeft ook wel nadelen. Je blikveld is niet echt ruim met 40 x. Maar in situaties als aan het wad, in de lauwersmeer, langs grote plassen enz kom je met 40x een heel eind. En de ED50 geeft gewoon een kraakhelder beeld, ik vind het echt een superding. Ook met 40x, wat de maximale vergroting is, blijft het beeld helder en scherp. Ik weet dat veel ED50 gebruikers kiezen voor de 27x, dat is een goed alternatief. Maar zelf vind ik 40x wel zo prettig.
De Fieldscope ED82 is volgens mij een erg zwaar ding, zou ik niet zo snel voor kiezen.
Ik heb bij Rooijmans in Budel ( een echte aanrader, goede service, je kan meerdere scopen naast elkaar uitproberen, en echt scherpe prijzen) de Nikon EDG geprobeerd. Ik vond het beeld echt heel goed. Maar qua bediening niet prettig. Het zoom oculair moet je draaien aan een smalle ring. En ook deze scope is qua gewicht weer aan de zware kant. De nieuwe Monarch ziet er veelbelovend uit. Lijkt ook een goed prijs/kwaliteit verhouding. Hij wordt al een tijdje aangekondigd, maar wanneer die nou echt op de markt komt?
Mijn advies zou zijn om vooral heel veel scopen uit te proberen. Veel vogelaars hebben daar geen enkel probleem mee. Schiet eens mensen aan als je in het veld bent. Met jouw budget heb je een paar opties. Toch nog even doorsparen en dan een scope aanschaffen waar je rustig 10 jaar mee verder kan. Ik heb zelf uiteindelijk de Kowa 773 met een 25-60 wide zoom oculair aangeschaft en ben daar echt super blij mee. De Swarowski ATX65 is iets duurder dan 1500 maar is ook een goede kandidaat (mooi compact, niet zo zwaar, goede optiek).  Een tweede optie is een goede 2dehand. De Swarowvski Habicht AT80 bijvoorbeeld is een prima ding en wordt nog wel eens aangeboden. De derde optie is nog even doorgaan met de ED50 en hier een ander oculair voor aanschaffen.
Maar zoals gezegd, beslis niet te snel, probeer veel telescopen uit.
Succes.

Marco

KorHaan

Steven,


Kite SP-ED 80 vs. Leica Apo Televid 77: http://www.topoptics.biz/Technique/Bras-de-fer/APOtelev77-vs-KiteSPED.htm


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



M. Hoogteijling

De Nikon ED82 blijft nog altijd een uitstekende koop en niet zwaarder dan andere scopes. Vraag me echt af of je voor die nieuwprijs iets beters kunt krijgen (ca € 1300 incl oculair). Sterker, iets beters is stukken duurder. De EDG is wellicht te zwaar maar was in Budel wel voor een superscherp bedrag te koop met zoom en deze is uitstekend gestest door tvwg.nl. Weet niet of hij ze nog heeft. Een 2e hand kan uiteraard ook altijd. Zoom-oculairen hebben meestal een minder groot blikveld dan een vast oculair bij zelfde vergroting. Ook zijn de optische prestaties meestal iets beter bij een vaste vergroting.

Succes met je keuze
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Stefan van Ettinger

Ik heb dezelfde setup als Marco (Nikon ED50 met 40x Wide). Dat ding geeft echt een haarscherp beeld! Met volledige zoom wordt je beeld wel iets donker en heb je een beperkt blikveld. Voor zeetrek zou ik hem misschien niet direct aanraden maar voor alle andere situaties is het een heerlijk handzaam ding! En dan voor die prijs...
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Wilfred

Een fieldscope 82 is een voor de hand liggende keus gezien de uitwisseling van occulairen met je ed50.
Ik zag dat je al een berichtje had geplaatst bij vraag/aanbod voor een fieldscope 82.
Er staat er al een tijdje een te koop op marktplaats.
Verder staan daar momenteel ook een Zeiss Diascope 85 en een Swarovski Habicht 80hd.








M. Hoogteijling

#6
De combi op marktplaats van de Nikon is op zich een superset maar, hoewel nog altijd relatief betaalbaar, voor een 2e hands is de body te duur. Aan de andere kant zie ik zo snel alleen een nieuwe in NL aangeboden met rechte inkijk voor € 895 dus of de A nog nieuw verkrijgbaar is? Durf niet te zeggen of de Nikon beter is dan SW Habicht met HD. Ook dat is natuurlijk nog een uitstekende scope waar je je volgens mij geen buil aan kunt vallen voor die prijs
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Jeroen Nagtegaal

Met 1500 euro moet je een heel einde komen. Persoonlijk zu ik toch voor 2e hands gaan.
Bezoek een of meer van de betere zaken, zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=103583.0

Daar kun je een Swarovski ATS 80HD met 20-60 zoom voor een 14-1500 euro krijgen.
Een oude Habbicht AT80HD met 20-60 gaat al vanaf 800 euro over de toonbank...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tello Neckheim

Jullie zullen misschien lachen  :lol: maar ik heb een skoopje bij de LIDL gekocht voor 34,95. Het heel lichtgewicht apparaat heeft een 20-60 zoomlens maar uiteraard is bij 60 keer vergroting vrij weinig meer te zien, maar bij 20 tot ongeveer 40 is het beeld vrij goed. Het merk is Auriol. Ik ben al vogelaar vanaf mijn 16e jaar (ik ben nu 57) maar ga echt geen 1500 euro neerleggen voor een skoop. Dat vind ik veel geld  :-\.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Jacob Molenaar

Citaat van: Tello Neckheim op februari 18, 2014, 10:38:45 AM
Jullie zullen misschien lachen  :lol: maar ik heb een skoopje bij de LIDL gekocht voor 34,95. Het heel lichtgewicht apparaat heeft een 20-60 zoomlens maar uiteraard is bij 60 keer vergroting vrij weinig meer te zien, maar bij 20 tot ongeveer 40 is het beeld vrij goed. Het merk is Auriol. Ik ben al vogelaar vanaf mijn 16e jaar (ik ben nu 57) maar ga echt geen 1500 euro neerleggen voor een skoop. Dat vind ik veel geld  :-\.
Een vriend van me heeft ook zo'n scoopje van de LIDL. Hij vind dat het nog best goed is en je kan er ringen van meeuwen mee aflezen(!)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

KorHaan

Citaat van: Tello Neckheim op februari 18, 2014, 10:38:45 AM
Jullie zullen misschien lachen  :lol: maar ik heb een skoopje bij de LIDL gekocht voor 34,95. Het heel lichtgewicht apparaat heeft een 20-60 zoomlens maar uiteraard is bij 60 keer vergroting vrij weinig meer te zien, maar bij 20 tot ongeveer 40 is het beeld vrij goed. Het merk is Auriol. Ik ben al vogelaar vanaf mijn 16e jaar (ik ben nu 57) maar ga echt geen 1500 euro neerleggen voor een skoop. Dat vind ik veel geld  :-\.


Dat is deze denk ik:  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=213466.0


Het gezichtsveld van de zoom 20-60x is bij 20x slechts 29 meter. Dat is erg weinig. Tussen € 34,95 en € 1.500,- is vast wel iets te vinden dat iets beter is?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Maar ik geef toe dat goedkoop niet persé slecht hoeft te zijn:

http://www.topoptics.biz/Technique/Bras-de-fer/OlivonT64-vs-SpotScop65.htm


Daar zit maar bar weinig verschil in, dus. Alleen in de prijs.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

stevenvdb

Bedankt voor de reacties, ik zal eens naar een goede zaak gaan en daar wat scopes testen.

Gr, Steven

Jarinka

Citaat van: stevenvdb op februari 19, 2014, 14:30:15 PM
Bedankt voor de reacties, ik zal eens naar een goede zaak gaan en daar wat scopes testen.

Gr, Steven
Mocht je de kans krijgen de scopes in het veld te testen, doe dat dan bij voorkeur als het bewolkt is. Bij mooi weer is het lastiger om te vergelijken hoe lichtsterk een scope is bij verschillende vergrotingen.
Groeten, Jarinka Heijink

KorHaan

Goede tip die ik van harte onderschrijf.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

stevenvdb

Bedankt voor de tip!
De laatste weken is het hier trouwens toch constant bewolkt, dus dat zal geen probleem zijn!  ;)

Gr, Steven