klein kevertje ca 2mm

Gestart door Jan van Duinen, februari 12, 2014, 21:38:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan van Duinen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81704758
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2014-02-11 Eeserveld
Foto's:




bij voorbaat dank Jan van Duinen

jan cuppen

Rhizophagus, waarschijnlijk R. depressus. In elk geval of deze soort of R. grandis, die groter dan 4,5 mm zou zijn en sinds 1966 niet meer is waargenomen in Nederland. Rhizophagus depressus is volgens de literatuur 2,8-4mm en gewoon in Nederland. De beide soorten verschillen van de andere Rhizophagus-soorten door die paar extra punten tussen de eerste en de tweede puntrij aan de basis van de elytra (bij het scutellum).
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Jan van Duinen

Hoi Jan,

Bedankt. Nog eens nagemeten op de foto, dit exemplaar is 3.5 mm. Dat maakt het dus Rhizophagus depressus.

Arp

En dan die extra puntjes tussen de puntrijen scherp. Fijn hoor ...  :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Nou, ik wil het feestje niet bederven, maar toch zie ik die extra puntjes niet, ook niet bij vergroting!

Arp

Ah, okay, ik was op de tekst van Jan afgegaan en had bedacht dat het dan om deze puntjes zou gaan (bijlage). Qua tekstuele beschrijving zou dat plausibel lijken en een dergelijk lijntje is wel vaker diagnostisch bij andere kevers (nou ja, meestal direct naast het scutellum dan).

Maar als ik naar de plaatjes bij de sleutel op coleo-net kijk, dan is die tweede tussenruimte vooraan idd duidelijker verbreed en lopen de extra puntjes veel verder door. Alleen tekst is toch minder handig dan tekst+plaatjes  :angel:

Als die puntjes niet zijn wat er bedoeld wordt, en ik probeer de sleutel verder te volgen (alle aftakkingen met enige onzekerheid :rolleyes: ) dan zou ik bij bipustulatus uitkomen ... ben benieuwd wat jullie er dan van maken, c.q. waar ik dan weer scheel kijk :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

R. bipustulatus of R. dispar of ...,  R. spec. dus....

Arp

Okay, je zou ze dus dorsaler en met meer been enzo moeten hebben :)

Even voor het idee van dat eerste kenmerk: Deze is dus wel grandis/depressus?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

#8
Wat exemplaren uit mijn collectie bekeken en het is geen R. depressus ondanks die drie puntjes die er mijns inziens wel zijn (geen vuiltjes, dus Theodoor). Bij mijn collecties kevers zijn er  meer punten (een stuk of vijf tot negen) die vooral verder naar achteren doorlopen. Bovendien is de kleur van de elytra gelijkmatiger oranjebruin, dus minder kleurverschil dan bij deze kever van Jan van Duinen. De kever van Hedy vind ik onduidelijk.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Jan van Duinen

nog even een vergroting van het stippen gebied

Arp

het benne verdorie net allemaal microscopisch kleine parabolische reflectiespiegeltjes  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)