Botten schoonmaken

Gestart door Henri25, februari 12, 2014, 12:17:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Hallo allemaal,

Ik weet niet precies waar ik dit moet plaatsen dus ik zal het maar safe spelen door het hier neer te zetten. Ik heb een hele poos terug eens flink wat botten gevonden op de kwelder van Schiermonnikoog. Deze botten zijn nog vrij viezig. Zijn er goede trucs om ze schoon/wit te krijgen? Ik heb er wel eens wat over gelezen, maar kan het nergens terugvinden.

Groeten Henri
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

arjan.kop

In de biotex ermee. Als ze schoon zijn kun je ze desgewenst bleken in een 3% waterstofperoxideoplossing. Niet te lang, roomwit is het doel.

Henri25

Helemaal top! Dankjewel! Hoelang duurt het ongeveer in de biotex? En hoe kom ik aan waterstofperoxide?

Groeten Henri
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

arjan.kop

Biotex werkt rustig maar stabiel ( enzymatisch). Hoe meer weefsel, hoe langer. Eerst uitkoken en plukken kan helpen. Niet echt koken, tegen de kook houden werkt beter. H2O2 haal je bij drogist of apotheek. Is ook als 30%-ige oplossing te krijgen. Pas daarmee op, in die concentratie levert het spierwitte brandblaren op. Je doet lang met een liter, maar wel handschoenen aan tijdens het verdunnen, en een bril op!

Douwe van der Ploeg

En bij verdunnen: altijd het peroxide (langzaam) bij het water gieten, niet andersom! Wordt wel heet.
Douwe van der Ploeg

Grada Menting

De fossielenbotten die ik vond zette ik in water met chloor daarna enkele keren in water. Werkte prima!

arjan.kop

toch beter van niet, met 'vers' bot. Dikke bleek tast het botmateriaal heel snel aan.

Henri25

Bedankt voor alle tips allemaal! Ik heb het nu net eerst allemaal eens rustig in de biotex gezet. De botten zijn niet heel vies, maar hier en daar zit nog wat dierlijk materiaal aan de botten vast. Nu afwachten maar!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland