Hoofdmenu

Roze Pelikaan

Gestart door Edwin Russer, februari 06, 2014, 18:02:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Scherp, Stefan. Op de foto's bij http://waarnemingen.be/waarneming/view/108599040 zie ik een oude bekende ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

stefanhageman

Stefan Hageman



anneliesvanklinken

Stefan en Vincent misschien een domme vraag, maar welke knobbel bedoelen jullie ?

Vincent Hart

De knobbel op de snavel, even snel een fotootje van mezelf:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

anneliesvanklinken

#425
Bedankt Vincent duidelijk

Ik zie de knobbel nu pas op een foto die ik zelf had gemaakt van de Pelikaan in Westervoort

Rob Koelman

De 10 waarnemingen met foto in België zijn inmiddels goedgekeurd, terwijl al deze 10 waarnemers de vogel als wild (dat is, niet als escape) hebben ingevoerd.  :huh:

Ik dacht dat de Belgen zo kritisch waren als het gaat om 'verdachte' zeldzaamheden...
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op september 17, 2015, 19:25:36 PM
De 10 waarnemingen met foto in België zijn inmiddels goedgekeurd, terwijl al deze 10 waarnemers de vogel als wild (dat is, niet als escape) hebben ingevoerd.  :huh:

Ik dacht dat de Belgen zo kritisch waren als het gaat om 'verdachte' zeldzaamheden...

Stuur even een e-mail naar info@waarnemingen.be en doe je verhaal.  :blink:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: OlivierO op september 17, 2015, 19:56:00 PM
Citaat van: Rob Koelman op september 17, 2015, 19:25:36 PM
De 10 waarnemingen met foto in België zijn inmiddels goedgekeurd, terwijl al deze 10 waarnemers de vogel als wild (dat is, niet als escape) hebben ingevoerd.  ???

Ik dacht dat de Belgen zo kritisch waren als het gaat om 'verdachte' zeldzaamheden...

Stuur even een e-mail naar info@waarnemingen.be en doe je verhaal.  :)

Die duizenden waarnemingen in Nederland zijn ook van een 'wilde'. Dan kunnen die paar Belgische er ook nog wel bij.
Herman van der Meer

anneliesvanklinken

De eerste keer dat ik de Pelikaan zag, was hij of zij aan het rondcirkelen in de lucht, ongeveer 5 km van Westervoort af.  Heel indrukwekkend !
Ik ben alleen maar blij dat de Pelikaan nog leeft, escape of niet .

HPM

Het enige leuke van dit beest vind ik dat het herkenbaar is, waardoor we hem nu kennen van meerdere plaatsen in Nederland en uit Zwitserland en Belgie.

Herman van der Meer

Edwin Schuller

Edwin Schuller

jeroenroelofsen

Is eens wat anders dan ringen of een zender bevestigen. Gewoon een knobbel op de snavel.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


stevenvdb

In België staat de soort tenminste op status exoot...

Gr, Steven

HPM

Citaat van: stevenvdb op september 17, 2015, 20:55:53 PM
In België staat de soort tenminste op status exoot...


Dat is omdat als ze niet uit Pairi Daiza ontsnapt zijn ze uit Nederland komen, waar ze inheems zijn.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Inmiddels lijkt 'ie weer zoek, zie de laatste waarneming uit België van 18-09: http://waarnemingen.be/waarneming/view/108723619.
Edwin Schuller

RWester

Vanuit de Avifauna van Gelderland en door een vraag van iemand, ben ik gaan graven naar de herkomst en omzwervingen van de Knobbelpelikaan. Dit leverde onderstaand inmiddels vrij bekende reisschema op. De herkomst is nog steeds een vraagteken. In de diverse (buitenlandse) artikelen -zowel publieke media als natuurbladen-zijn geen aanknopingspunten te vinden richting bijvoorbeeld een dierentuin of watervogelcollectie. Alle informatie giet ik binnenkort in een artikeltje..
   
17 augustus 2014 Ruhrdal bij Meschede-Wehrstapel (Dld)
19 tm 30 augustus 2014 Disselmersch, Kreis Soest (Dld)
4 september t/m 11 oktober 2014 Retentiegebied Woolde, Hengelo
12 oktober 2014 Lauwersmeer, Vlieland,
13 & 14 oktober 2014 Texel
14 oktober 2014 t/m 6 juni 2015 Callantsoog eo.,
8 t/m 11 juni 2015 Castricum eo
19 juni t/m 3 augustus 2015 Neuenburgersee, Kanton Bern (Zwitserland)
13 augustus t/m 10 september 2015 Westervoort, Arnhem, Ede e.o. (NL)
11 september 2015 →W langs snelweg E411 thv Ponceau, Perwez ( 8)
11 t/m 18 september 2015 Meer van Virelles, Virelles, Chimay ( 8)
19 september 2015 laag overcirkelend Macquenoise, Momignies ( 8)
?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Edwin Schuller

Leuk! Wellicht een idee om ook de linkjes erbij te zetten?
Iemand een idee waar onze roze vriend momenteel uithangt?
Edwin Schuller

Jacob Molenaar

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 23, 2015, 20:06:58 PM
Leuk! Wellicht een idee om ook de linkjes erbij te zetten?
Iemand een idee waar onze roze vriend momenteel uithangt?
Hij ligt vast ergens dood vlakbij een windmolen  ;)
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waar die nu zit.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

RWester

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 23, 2015, 20:06:58 PM
Leuk! Wellicht een idee om ook de linkjes erbij te zetten?
Iemand een idee waar onze roze vriend momenteel uithangt?

Ben nog e.e.a. verder aan het uitzoeken en -werken, inderdaad ook waar ie nu uithangt, en dan wordt alles in artikel gegoten, waarbij alle bronnen waar mogelijk een hyperlink krijgen. Zo gaandeweg het spitten ben ik toch wel nieuwsgierig geworden waar hij/zij nou vandaan komt, en wil dit evt meenemen in het stukje. (maar ik ga er ook niet te lang op door, wachten nog meer soorten :-)  ) 
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


OlivierO

Hier vind je ook een handig overzicht. Eventueel is hij dus uit Frankrijk gekomen?

Ik heb er niet veel tijd in gestoken om een reisschema te bepalen, maar misschien dat iemand met meer interesse voor deze soort dat wel wil doen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

RWester

Citaat van: OlivierO op oktober 24, 2015, 16:02:55 PM
Hier vind je ook een handig overzicht. Eventueel is hij dus uit Frankrijk gekomen?

Ik heb er niet veel tijd in gestoken om een reisschema te bepalen, maar misschien dat iemand met meer interesse voor deze soort dat wel wil doen.

Observado is een van de sites die ik regelmatig even check of Knobbelpelikaan ergens is opgedoken. Er worden, zoals ook op observado is te zien, meer pelikanen gemeld. Zekerheid daarover is dan ook alleen te krijgen als er (goede) foto's van de kop zijn. Ik check ook regionale (Belgische/Franse, enz) waarnemingsites, én Google met een aantal steekwoorden. Dit leverde eerder in Duitsland diverse krantenartikelen op, mét foto, met daarin aanvullende informatie over Knobbel.


Begrijp niet helemaal wat je bedoeld met dat hij uit Frankrijk is gekomen? Zoals te lezen in het overzicht paar postings hierboven, zie je dat ie van Zwitserland naar Nederland naar België is gegaan. Ben benieuwd cq heb zo'n idee dat ie misschien weer richting z'n Zwitserse plek zou kunnen gaan. Net zoals hij vertrok uit en weer terug kwam naar Nederland. 
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


OlivierO

Citaat van: RWester op oktober 25, 2015, 02:36:02 AM
Observado is een van de sites die ik regelmatig even check of Knobbelpelikaan ergens is opgedoken. Er worden, zoals ook op observado is te zien, meer pelikanen gemeld. Zekerheid daarover is dan ook alleen te krijgen als er (goede) foto's van de kop zijn. Ik check ook regionale (Belgische/Franse, enz) waarnemingsites, én Google met een aantal steekwoorden. Dit leverde eerder in Duitsland diverse krantenartikelen op, mét foto, met daarin aanvullende informatie over Knobbel.[/size]

Begrijp niet helemaal wat je bedoeld met dat hij uit Frankrijk is gekomen? Zoals te lezen in het overzicht paar postings hierboven, zie je dat ie van Zwitserland naar Nederland naar België is gegaan. Ben benieuwd cq heb zo'n idee dat ie misschien weer richting z'n Zwitserse plek zou kunnen gaan. Net zoals hij vertrok uit en weer terug kwam naar Nederland. 


Zoals ik aangaf heb ik het niet in detail bekeken, maar ik zie wel een waarneming in Frankrijk. Mogelijk een andere vogel, mogelijk een omzwerving. Ik weet het niet, vandaar dat ik aangeef dat best iemand anders er naar kijkt. Ik gaf maar de hint voor de website world.observado.org.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

Remco, wat Olivier probeert aan te geven is dat je via world.observation.org of euro.observation.org de data van drie sites gecombineerd ziet (waarneming.nl, waarnemingen.be en observation.org)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RWester

Citaat van: hiskodevries op oktober 25, 2015, 09:58:21 AM
Remco, wat Olivier probeert aan te geven is dat je via world.observation.org of euro.observation.org de data van drie sites gecombineerd ziet (waarneming.nl, waarnemingen.be en observation.org)

Ow, dat haalde ik even niet uit zijn opmerking. Maar goede tip, had aan die mogelijkheid nog niet gedacht.

Overigens met behulp van datums, tijdstippen en opmerkingen bij waarnemingen en uit kranten, de reis van de pelikaan vanaf 17 augustus 2014 wel uitgewerkt op topokaart
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


OlivierO

Citaat van: hiskodevries op oktober 25, 2015, 09:58:21 AM
Remco, wat Olivier probeert aan te geven is dat je via world.observation.org of euro.observation.org de data van drie sites gecombineerd ziet (waarneming.nl, waarnemingen.be en observation.org)

Excuses, ik had niet door dat het zo onduidelijk was, maar dat bedoelde ik inderdaad.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Deze pelikaan is door de CDNA aanvaard.
http://www.dutchavifauna.nl/records/0

Omdat de CDNA geen zichtbare slagen om de arm houdt, moet dat volgens de redenatie van sommigen naar aanleiding van de afwijzing van de Witkruintapuit betekenen dat hij toch echt wild was.
Herman van der Meer

Vincent Hart

'Slagen om de arm'  - toelichtingen bij de besluiten van de CDNA - verschijnen niet op Dutchavifauna.nl maar in het CDNA Jaarverslag.
Overigens is er bij CDNA geen sprake van 'afwijzen' van gevallen maar van 'niet aanvaarden'.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers