zweefvlieg

Gestart door laurlennards, februari 08, 2014, 14:51:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

laurlennards

Ik zou graag de naam van de door mij gefotografeerde zweefvlieg weten. Ik zie dat het een mannetje is maar mijn insectengids biet geen soelaas evenmin kan ik hem vinden op in de foto gids.
Met dank,
Laur Lennards.

jck


laurlennards

Dag James,
Ik had beide foto's ook al vergeleken maar ik mis eigenlijk die wiite banden op de rug. Verder is de vlieg hetzelfde. Ik geef toe dat de foto niet erg duidelijk is. In ieder geval alvast bedankt voor alle moeite.
Laur Lennards

laurlennards

Ik heb nog eens gezocht en vond dat de pyamazweefvlieg er erg dichtbij komt.
Met groeten,
Laur Lennards

Joostlaan

Het is gewoon een snorzweefvlieg.

Zie onder andere de (voor mij in ieder geval) zeer duidelijke 'snorretjes' op het achterlijf. En het witte is gewoon weerspiegeling van zonlicht.
Groeten,

Joost van der Laan

laurlennards

Beste Joost ik heb nog even het voorbeeld van Eikipedia gevist. Ik heb de foto hieronder aangehecht.
Met groet.
Laur  Lennards

Joostlaan

En in hetzelfde wikipedia-artikel staat dat de naam pyjamazweefvlieg een synoniem is voor snorzweefvlieg ;)

Weet niet of je hem/haar als zodanig kan invoeren, maar je kunt m dus ook gewoon invoeren als snorzweefvlieg!
Groeten,

Joost van der Laan

jck

Ze hebben ook niet allemaal duidelijke witte bandjes - als je begint bij de goedgekeurde foto's, kom je exemplaren tegen die dat niet hebben.

http://waarneming.nl/soort/photos/1963?from=1980-01-01&to=2014-02-09&sex=&id_kleed=0&os=1&id_akt=0&licentie=0&only_rated=0&only_approved=1&type_foto=0&page=1

James

laurlennards

Goedemorgen James,
Het klopt helemaal wat je zegt. Ik heb hier een boekje "Nieuwe insecten gids "en daar staat hij volgen mij in onder de Latijnse naam Chrysotoxum cautum. Aan de onderkant van blz. 206. De naam snorzweefvlieg is volgens mij Vlaams maar dat is verder niet van belang. Ik denk dat je het goed hebt uitgezocht.
Erg bedankt en tot ik weer een keertje vast zit,
Laur Lennards

Joostlaan

De naam snorzweefvlieg is inderdaad Vlaams, maar het is nou eenmaal de naam die waarneming.nl gebruikt.
Groeten,

Joost van der Laan

jck

Je moet 1 bladzijde terug, Laur! Op 205 staat Episyrphus balteatus. De hoek waaronder je de foto hebt gemaakt, doet de vlieg dikker overkomen. Trouwens voor zweefvliegen kan ik je deze echt aanraden: in de onderstaande link bij reactie 19 kan je de digitale zweefvliegengids van Andre Schulten downloaden. Een fantastisch document.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=35201.0

James

caliprobola

Citaat van: Joostlaan op februari 09, 2014, 10:50:57 AM
De naam snorzweefvlieg is inderdaad Vlaams, maar het is nou eenmaal de naam die waarneming.nl gebruikt.
Heb je hier enige referentie voor. Voor zover ik weet is het eerste determinatiewerk voor zweefvliegen waarbij consequent Nederlandse namen werden toegevoegd aan de meerderheid van de soorten de negende druk van de tabel van Aat Barendregt uit 2001. Daarin wordt voor Episyrphus balteatus de naam snorzweefvlieg gebruikt. In de tabel van Barendregt wordt vermeld dat de coördinatie van het uitwerken van een Nederlandse naamlijst door Theo Zeegers gebeurd is. Ook in de "Nederlandse zweefvliegen", deel 8 uit de reeks over de Nederlandse fauna, wordt snorzweefvlieg als Nederlandse naam gebruikt. Beide werken kennen uitsluitend Nederlanders als auteurs. Het lijkt mij dus dat de veronderstelling dat de naam "snorzweefvlieg" typisch Vlaams is, een foute aanname is.

thijsdegraaf

#12
Ik heb wel het gevoel, dat de naam pyjamazweefvlieg meestal gebruikt werd (hoewel hij meer Nederlandse namen had). Sinds het boek "De Nederlandse zweefvliegen" uit is, wordt Snorzweefvlieg gebruikt. Een geweldig boek trouwens. In het boek is dat met meer namen gebeurd. Hoornaarzweefvlieg is nu Stadsreus, Ivoorzweefvlieg is nu Witte reus. Voor de laatste zweefvliegen is de keuze op die namen gevallen, omdat het nu duidelijker is, dat ze bij de zelfde soort horen. Bij de snorzweefvlieg is dat onduidelijker, omdat het hier de enige soort is.
Voor Laur: Het is een toch wel wat variabele vlieg, ook wat betreft de grootte. Maar omdat er maar een soort is, is hij als je wat oefent makkelijk te herkennen. Verder bestaan er voor de bekende soorten vaak verschillende Nederlandse namen. Het is daarom handiger om daarnaast ook altijd de wetenschappelijke naam op te zoeken / gebruiken.

caliprobola

Citaat van: thijsdegraaf op februari 09, 2014, 16:56:26 PM
Ik heb wel het gevoel, dat de naam pyjamazweefvlieg meestal gebruikt werd (hoewel hij meer Nederlandse namen had). Sinds het boek "De Nederlandse zweefvliegen" uit is, wordt Snorzweefvlieg gebruikt. Een geweldig boek trouwens. In het boek is dat met meer namen gebeurd. Hoornaarzweefvlieg is nu Stadsreus, Ivoorzweefvlieg is nu Witte reus. Voor de laatste zweefvliegen is de keuze op die namen gevallen, omdat het nu duidelijker is, dat ze bij de zelfde soort horen. Bij de snorzweefvlieg is dat onduidelijker, omdat het hier de enige soort is.
Voor Laur: Het is een toch wel wat variabele vlieg, ook wat betreft de grootte. Maar omdat er maar een soort is, is hij als je wat oefent makkelijk te herkennen. Verder bestaan er voor de bekende soorten vaak verschillende Nederlandse namen. Het is daarom handiger om daarnaast ook altijd de wetenschappelijke naam op te zoeken / gebruiken.
Zoals je zelf zegt, zal dat een gevoel zijn. De namen Stadsreus en witte reus worden, net als snorzweefvlieg, ook gebruikt in de tabel van Barendregt uit 2001, terwijl het boek "de Nederlandse zweefvliegen" pas dateert uit 2009! Stellen dat die namen pas gebruikt worden sinds dat tweede boek is dus onjuist.

thijsdegraaf

#14
Dat zeg ik ook niet Pieter, alleen dat de andere namen naar mijn gevoel veel vaker gebruikt werden. In ieder geval op het forum van Waarneming. Waarneming heeft de namen pas na het uitbrengen van het laatste boek veranderd. Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=84119.msg577569#msg577569
Deze discussie kwam ik ook nog tegen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=71920.msg515712#msg515712