Is dit ook een kever?

Gestart door Marion5, februari 05, 2014, 16:28:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marion5

Kon hem zo niet vinden, wie kan me verder helpen?
Van juni 2012 en plm. 1,5-2 cm.

Met vriendelijke groet,
Marion

lo.troisfontaine

Hoi,

dit is ook een kever.  http://waarneming.nl/familie/view/1568

heeft ook nog look-a-likes.

groeten,

Lo

Marion5

Aha interessant, bedankt Lo!
Zijn poten zijn niet zo krom, zou het een gewone zijn?
Of wordt het dan spec.

Gr. Marion

John Bouwmans

#3
Oranje antenne-uiteinden, dan wordt het een Kromme. De Gewone heeft zwarte bladsprieten
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Douwe van der Ploeg

Het is handiger om de wetenschappelijke namen te gebruiken, wat hier "gewone" heet kan ergens anders anders heten, en andersom.

Een tip voor deze beesten: kijk naar de kleur van de antennes. Ik zie hier oranje/geel, wat vespilloides al uitsluit. Dan blijven er een paar soorten over, die zijn te splitsen door te kijken naar of de rand van het borststuk lange, gele haren heeft. Die zie ik hier niet, maar dat zou aan de foto kunnen liggen. Als ze er echt niet zijn, zou dit investigator zijn (omdat de voorste oranje band doorloopt). Even afwachten op de echte experts, voor de zekerheid ;)
Douwe van der Ploeg

John Bouwmans

#5
Citaat van: john.bouwmans op februari 05, 2014, 19:47:07 PM
Oranje antenne-uiteinden, dan wordt het een Kromme. De Gewone heeft zwarte bladsprieten
Dus Krompootdoodgraver - Nicrophorus vespillo en geen Gewone Doodgraver - Nicrophorus vespilloides; volgens mij tenminste  ;)

Maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk Douwe. En wat zijn de overwegingen voor Nicrophorus investigator ?

EDIT: Wist niet dat er zoveel Nicrophorus voorkwamen, zie deze link. Op Kerbtier overigens aangeduid als Necrophorus. Was inderdaad veel tekort door de bocht  :-[
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Ed Colijn

groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Arp

Het is wat ingewikkelder. Er is een hele trits "Nederlandse" Nicrophorus.

De geheel zwarte vallen meteen af:
Nicrophorus germanicus (Linnaeus 1758)
Nicrophorus humator (Gleditsch 1767)

Nicrophorus vespilloides Herbst 1783 heeft geen oranje antennepunten:

Nicrophorus vespillo (Linnaeus 1758) heeft kromme achterpoten

Nicrophorus vestigator Herschel 1807 heeft dikke gele beharing op halsschild en achterlijf. Zie ik niet, maar kan versleten zijn(!!)

Nicrophorus antennatus (Reitter 1884) - alleen volgens FE in NL, niet volgens Nlsrt. Is ook behaard.

Nicrophorus sepultor Charpentier 1825 zou volgens mij een minder (wit) behaard achterlijf moeten hebben

Nicrophorus interruptus Stephens 1830  (= N. fossor  Erichson, 1837) heeft meestal een duidelijker onderbroken voorste oranje dwarsband, maar dit is geen heel erg betrouwbaar kenmerk

Nicrophorus investigator Zetterstedt 1824  Heeft meestal met meer aanghesloten/doorlopende 1e dwarsband dan bij deze kever

De tekening bevalt me helemaal niet voor investigator - band loopt niet echt door en de tekening is over de zijde doorgetrokken naar voren - komt wel voor bij investigator, maar minder. Deze tekening is eigenlijk de "standard issue" vespillo "af fabriek" - dan zou het beest dus kromme schenen en een behaarde voorrand van het halsschild moeten hebben.

En jawel hoor ... ik moet beter zelf kijken en niet luisteren naar wat jullie voorkauwen  ;D

De kromming van de achterpoten staat hier en daar wat verkeerd in perspectief en de behaarde voorrand kun je er idd wel bij fantaseren - onscherp.

D@mn: Teveel tijd met tikken bezig geweest   :rolleye:

Ha Ed - klopt de analyse dan tenminste een beetje?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ed Colijn

#8
als je wat minder had getikt had de analyse net vóór de oplossing gezeten ;)

edit: zie nu je "D@mn" pas. Ja analyse klopt wel. Heb alleen nooit witte haren gezien op doodgravers, meeste beharing is geel.

Kijk anders eens hier. Ooit eens begonnen met de website maar (nog) nooit afgemaakt. Maar deze test-sleutel staat er op.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

John Bouwmans

Zal in het vervolg voorzichtiger zijn met mijn reaktie. Komt omdat ik tot nu toe steeds de Krompootdoodgraver - Nicrophorus vespillo en  Gewone Doodgraver - Nicrophorus vespilloides ben tegengekomen. En ik kijk teveel op Kerbtier.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

@Ed: En ik probeerde me al te haasten (zie alle tikfouten)  :rolleyes:  ;D

@John: Gewoon lekker mee blijven raadselen en niet bang zijn om fouten te maken. Doet even (virtueel) "pijn", maar zo leert een mens. Als ik alleen maar onzin uit zou kramen die ik echt zeker weer hadden jullie een stuk minder last van me ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#11
Citaat van: colijn op februari 05, 2014, 20:51:36 PM
zie nu je "D@mn" pas. Ja analyse klopt wel. Heb alleen nooit witte haren gezien op doodgravers, meeste beharing is geel.
Ja okay, geel, gelig wit, of lichtgeel, maar niet zwart dus  :angel:

Ah ja - die sleutel van je was ik even kwijt - had een hoop tikken gescheeld  :P  :lol:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

#12
Handig  die sleutel. Kun je die ook toevoegen op de virtuele determinatiepagina bij de  kevers Arp? Zie nu dat hij staat in blok van Mark. Zou er wel goed bijpassen.
@Arp. Ik blijf meepuzzelen. Van fouten leer je tenslotte het meest.  8)

Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Douwe van der Ploeg

Handige sleutel, Ed! Ik heb m gebookmarked :)
Douwe van der Ploeg

Arp

Ik heb het bij de "Determinatiesites" van de keverafdeling ertussen gefrommeld en nu ook maar zo vrij geweest om de website van Ed te verlinken - als hij er toch zelf mee voor de dag komt  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Citaat van: Arp op februari 05, 2014, 21:23:34 PM
Ik heb het bij de virtuele determinatie-info van de keverafdeling ertussen gefrommeld en nu ook maar zo vrij geweest om de website van Ed te verlinken - als hij er toch zelf mee voor de dag komt  ;D
Top!  Wel handig dat daar veel bruikbare links bij elkaar staan. Hoef ik zelf wat minder te bookmarken.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Marion5

Als ik het goed heb begrepen komen jullie uit op N.vespillo.
Allen hartelijk dank voor deze goede samenwerking  :duim:, dat was behoorlijk leerzaam.

Groetjes,
Marion

John Bouwmans

Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Ed Colijn

Citaat van: Arp op februari 05, 2014, 21:23:34 PM
Ik heb het bij de "Determinatiesites" van de keverafdeling ertussen gefrommeld en nu ook maar zo vrij geweest om de website van Ed te verlinken - als hij er toch zelf mee voor de dag komt  ;D

prima Arp! Ik verwacht wel wat feedback van mensen die 'm gebruiken. Mochten er mensen zijn die met deze tabel niet uitkomen bij de goede soort (ik kijk naar alles Silphidae die met foto op waarneming.nl worden ingevoerd) dan hoor ik 't graag.

Overigens zal er binnenkort ook een digitale multi-entry key beschikbaar komen voor de aaskevers, met prachtige plaatjes van Theodoor. Zo eentje als er voor de boktorren is.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Douwe van der Ploeg

Heb jij ook plannen voor zo'n mooi boekje voor deze familie? :-P
Douwe van der Ploeg

Ed Colijn

Citaat van: Douwe van der Ploeg op februari 06, 2014, 16:26:51 PM
Heb jij ook plannen voor zo'n mooi boekje voor deze familie? :-P

yip! Die plannen bestaan inderdaad. Maar dat gaat nog wel even duren. Eerst de beestjes uit de museum- en privecollecties opnemen.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

John Bouwmans

Citaat van: colijn op februari 06, 2014, 16:30:56 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op februari 06, 2014, 16:26:51 PM
Heb jij ook plannen voor zo'n mooi boekje voor deze familie? :-P

yip! Die plannen bestaan inderdaad. Maar dat gaat nog wel even duren. Eerst de beestjes uit de museum- en privecollecties opnemen.

En met zo'n "mooi boekje" bedoel je een Entomologische tabel, net als de zo juist verschenen NL-goudhaantjes (ET nr 7) van Jaap Winkelman?
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Ed Colijn

groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

John Bouwmans

Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618