wie herkent de vraatsporen

Gestart door A Kreffer, februari 04, 2014, 23:12:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kreffer

Wie weet welke kever(larve) dit heeft gemaakt? Ik dacht in eik, de stammen lagen geveld in het park.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81587661
onzeker Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2014-02-04 Den Haag - Zorgvliet
Foto's:










bij voorbaat dank Anja Kreffer

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Arp

Scolytidae is wel waarschijnlijk - de soort boom/hout kan nog een aanwijzing geven.

Zie ook het antwoord van Toon hier.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A Kreffer

Dank voor jullie reactie.
Letterzetter was ook het eerste waar ik aan dacht , maar vind geen info dat'ie ook in Eik voorkomt.

gr Anja


Arp

Sorry, ik had over "eik" heen gelezen en kan zelf geen bomen determineren op basis van schors  :rolleyes:  :-X

Even zoeken op Fauna Europae, Nederlands Soortenregister en BRC Database of Insects and their Food Plants leert dat ze inmiddels als onderfamilie Scolytinae van de Snuitkevers (Curculionidae) zijn ingedeeld. Van de Nederlandse soorten knabbelen (volgens BRC) minimaal de volgende soorten aan Eik:

Scolytus intricatus
Scolytus multistriatus
Scolytus rugulosus
Scolytus scolytus
Trypodendron domesticum

Waarschijnlijk zijn er meer. Geen idee of er op basis van de gangen/gaten wat meer te zeggen is ...

Ik kan er in elk geval niet meer van maken dan Scolytinae


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Het lijkt me geen eik als ik die schors zie. Eerder iets van een naaldboom, den of zo.
Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten  ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

A Kreffer

Dank voor de reacties
Ik ben ook niet zo goed met bomen en schors, zal eerst dat maar eens nagaan, er lagen veel stammen bij elkaar (wo Eik).
Groet, Anja

Gerrian


Voor het herkennen van bomen aan de schors zie de Bomengids en de Bomenbieb. Het lijkt mij grove den, maar de schors lijkt ook wel op die van fijnspar. Dat zijn allebei waardplanten van de letterzetter, dus je zou zeggen.... Maar ik weet niet welke schorskevers nog meer de grove den of fijnspar als waardplant hebben. (De Database of Insects and their Food Plants heb ik bij mijn favorieten gezet om nog een keer rustig te bestuderen.)




A Kreffer

Heb nagevraagd en zelf beter gekeken en kom ook uit op Grove den!
Vandaaruit zoek ik verder.
Dank Gerrian voor de tip van database!