Hoofdmenu

Velduil status

Gestart door DKoppenol, januari 31, 2014, 23:24:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

DKoppenol

Hallo,

Ik wou eigenlijk even de status van de Velduil bespreken. Wanneer gaat waarneming beslissen dat de Velduil op zeldzaam moet?
Het lijkt me wel even interessant om hier over te hebben, omdat ik van veel mensen van vroeger hoor, dat ze er toen bij bosjes waren en dat ze nu juist zo laag in aantal zijn. Gaat het hier om pure nostalgie of was dat ook echt zo?

Want gezien het broedsucces zou je zeggen dat hij op zeldzaam moet, waar oa lauwersmeer.com al voor heeft gekozen. Is het dan een talrijke doortrekker?
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Jeroen Nagtegaal

Een andere, wellicht belangrijkere vraag, is of je zoveel aandacht wilt op Velduilen. Nu al worden ze verborgen vanwege het toerisme. Worden ze op zeldzaam gezet dan zal dit alleen maar meer worden. Ergens zit in sommig mensen het idee dat je rode soorten gezien moet hebben.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Diedert, de Velduil is blijkbaar een fotogenieke soort. Zodra op een plek meer dan 1 voor langere duur wordt gemeld worden ze onder embargo geplaatst.
Deze winter zijn de aantallen wel opvallend laag.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Die lage aantallen, zou dat een gevolg kunnen zijn van het (lang) uitblijven van winterse omstandigheden? Niet alleen hier, maar ook in Scandinavie is het pas vrij recent (vanaf begin januari) echt kouder geworden.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

DKoppenol

Citaat van: hiskodevries op februari 01, 2014, 13:15:05 PM
Diedert, de Velduil is blijkbaar een fotogenieke soort. Zodra op een plek meer dan 1 voor langere duur wordt gemeld worden ze onder embargo geplaatst.
Deze winter zijn de aantallen wel opvallend laag.

Okee, dat begrijp ik. Maar is dat dan ook de reden om de zeldzaamheid niet aan te passen?
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Folkert Jan

Op basis van welk gegeven wordt de zeldzaamheid op waarneming.nl bepaald en hoe vaak wordt zoiets herzien?
Waarom is een roodkopklauwier donkerrood, maar een waterspreeuw niet, Waarom is een ijseend donkerzwart, maar een ruigpootbuizerd of witbuikrotgans rood.

Ps: velduil is gelukkig nog niet zeldzaam. Ik zou het willen beschrijven als schaars en de status op waarneming.nl lijkt me dan ook prima
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op februari 01, 2014, 15:52:28 PM
Op basis van welk gegeven wordt de zeldzaamheid op waarneming.nl bepaald en hoe vaak wordt zoiets herzien?
Waarom is een roodkopklauwier donkerrood, maar een waterspreeuw niet, Waarom is een ijseend donkerzwart, maar een ruigpootbuizerd of witbuikrotgans rood.

Ps: velduil is gelukkig nog niet zeldzaam. Ik zou het willen beschrijven als schaars en de status op waarneming.nl lijkt me dan ook prima

Als de zeldaamheid van vogels op Waarneming op dezelfde manier zou worden bepaald als bij de planten zou de Velduil zeldzaam zijn.
Een soort 'lager' klasseren om hem wat rust te geven vind ik een vriendelijke methode.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op februari 01, 2014, 16:02:40 PM
Citaat van: Folkert Jan op februari 01, 2014, 15:52:28 PM
Op basis van welk gegeven wordt de zeldzaamheid op waarneming.nl bepaald en hoe vaak wordt zoiets herzien?
Waarom is een roodkopklauwier donkerrood, maar een waterspreeuw niet, Waarom is een ijseend donkerzwart, maar een ruigpootbuizerd of witbuikrotgans rood.

Ps: velduil is gelukkig nog niet zeldzaam. Ik zou het willen beschrijven als schaars en de status op waarneming.nl lijkt me dan ook prima

Als de zeldaamheid van vogels op Waarneming op dezelfde manier zou worden bepaald als bij de planten zou de Velduil zeldzaam zijn.
Een soort 'lager' klasseren om hem wat rust te geven vind ik een vriendelijke methode.

Hoe gaat dat blij planten dan? Aantal uurhokken waarin deze is waargenomen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

#8
Citaat van: Folkert Jan op februari 01, 2014, 16:06:40 PM
Citaat van: HPM op februari 01, 2014, 16:02:40 PM
Citaat van: Folkert Jan op februari 01, 2014, 15:52:28 PM
Op basis van welk gegeven wordt de zeldzaamheid op waarneming.nl bepaald en hoe vaak wordt zoiets herzien?
Waarom is een roodkopklauwier donkerrood, maar een waterspreeuw niet, Waarom is een ijseend donkerzwart, maar een ruigpootbuizerd of witbuikrotgans rood.

Ps: velduil is gelukkig nog niet zeldzaam. Ik zou het willen beschrijven als schaars en de status op waarneming.nl lijkt me dan ook prima

Als de zeldaamheid van vogels op Waarneming op dezelfde manier zou worden bepaald als bij de planten zou de Velduil zeldzaam zijn.
Een soort 'lager' klasseren om hem wat rust te geven vind ik een vriendelijke methode.

Hoe gaat dat blij planten dan? Aantal uurhokken waarin deze is waargenomen?

Ja, en de Velduil staat in Waarneming in de afgelopen 10 jaar opgeteld op 317 uurhokken. Boven de duizend zou hij een klasse lager komen.

PS ik moet het even corrigeren want het gaat op aantal kilometerhokken en dan komt hij met 2500 hokken op vrij algemeen.
Herman van der Meer

hiskodevries

Ach, die zeldzaamheid indelingen is allemaal natte vingerwerk en psychologie. Bijvoorbeeld de zeearend. Die mag best op algemeen,maar ik krijg dat er niet door.
Zodra je de zeldzaamheid gaat baseren op echt voorkomen , bijvoorbeeld in hoeveel kmhokken zag de indeling er totaal anders uit.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 01, 2014, 16:53:45 PM
Ach, die zeldzaamheid indelingen is allemaal natte vingerwerk en psychologie. Bijvoorbeeld de zeearend. Die mag best op algemeen,maar ik krijg dat er niet door.
Zodra je de zeldzaamheid gaat baseren op echt voorkomen , bijvoorbeeld in hoeveel kmhokken zag de indeling er totaal anders uit.


Hetv is niet alleen waar je het op baseert maar ook hoe je het dan in zeldzaamheidsklasses indeelt.  Die van de planten in Waarneming is ook een beetje anders dan in de Heukels staat. Je kan daar wel een beetje mee sturen als dat nuttig lijkt.

Herman van der Meer

DKoppenol

Citaat van: Folkert Jan op februari 01, 2014, 15:52:28 PM
Op basis van welk gegeven wordt de zeldzaamheid op waarneming.nl bepaald en hoe vaak wordt zoiets herzien?
Waarom is een roodkopklauwier donkerrood, maar een waterspreeuw niet, Waarom is een ijseend donkerzwart, maar een ruigpootbuizerd of witbuikrotgans rood.

Ps: velduil is gelukkig nog niet zeldzaam. Ik zou het willen beschrijven als schaars en de status op waarneming.nl lijkt me dan ook prima

ik heb die vraag over RPB al eens eerder gesteld.
Maar gaat er dan niet een bericht uit van: 'met de Velduil valt het nog wel mee...' en dat is dus niet  waar..
Verder begrijp ik het soortbeschermen wel, want het is idd een mooie vogel en gewild fotobject.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

HPM


Zeker bij irruptieve soorten is het moeilijk om een zeldzaamheid te bepalen omdat er grote verschillen tussen de jaren kan zijn.
Eigenlijk is bij veel vogelsoorten het bij de planten gehanteerde systeem ook niet te gebruiken omdat ze niet op dezelfde plek blijven. Het kan eigenlijk alleen maar bij broedvogels.
In de laatste broedvogelatlas is wel een indeling gemaakt op basis van de tarijkheid als broedvogel (van uiterst schaars tot uiterst talrijk). Dat is iets anders dan zeldzaamheid( presentie op basis van hokken).

Wat in Waarneming als zeldzaamheidsaanduiding wordt gebruikt heeft eigenljk weinig betekenis.

Herman van der Meer