Piepend kastje vanuit de tuin (kattenverjager)

Gestart door anne2, januari 26, 2014, 03:21:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

anne2

Een kattenverjager waaruit 140 decibel geluid uitkomt. Ik vind dat dit verboden moet worden. Men adverteert met ultrasoon geluid terwijl het om hoogfrequent geluid gaat. Het geluid is vergelijkbaar met dat van een Mosquito van de Rhine Group, waarmee hangjongeren weggejaagd worden. Deze piepende kastjes zorgen voor oorsuizingen, misselijkheid en hoofdpijn. Het is verder niet wetenschappelijk bewezen dat dieren door dit geluid op de vlucht slaan. Wat wel bekend is dat een meisje van 2 jaar jong vlakbij het apparaat voorbij liep, haar oren tot bloedens toe open heeft gekrabd. Nadat incident bleef zij haar handen in de oren stoppen.

De NVWA meet geluiden vanaf één meter vanaf de bron van het geluid, dit terwijl kinderen veel dichter bij de speaker kunnen komen. 140 decibel is een luide pieptoon. Ik vraag me af wat het met mens en dier doet?

Rob S

Mee eens maar dan moet het ook verboden worden dat mensen hun katten vrij rond laten lopen in andermans tuin.
Groeten

Rob Schaareman

lucasn

acute gehoorschade vanaf 100 decibel. 140 is te vergelijken met een pistoolschot, weet alleen niet of het ook zo werkt met hoge tonen. Maar 140 is dus best veel  :P
Groet,
Lucas Nieuweboer

anne2

#3
Citaat van: Rob S op januari 26, 2014, 07:58:03 AM
Mee eens maar dan moet het ook verboden worden dat mensen hun katten vrij rond laten lopen in andermans tuin.

En dan moeten spinnen ook niet meer vrij bewegen. Zo kun je natuurlijk wel door blijven gaan. Het is in de wet niet verboden dat een kat losloopt (tenzij je een hele nest katten bij iemand in de tuin gaat doen!). Ik ben tegenstander om dieren op te sluiten. Een kat doet geen kattekwaad. Geluidshinder (veelal in APV 4 te vinden) en BW 5:37 is wel verboden. Indien je geen katten in je tuin wilt hebben zijn er ook andere dingen waarmee je ze kunt bestrijden. Een kat begraaft als het goed is netjes zijn behoefte. In sommige landen doen ze dat niet met alle gevolgen van dien. Ik heb een aantal kattenverjagers getest. Ik zag dat sommige katten gewoon voor het apparaat gaan liggen. Het radioprogramma Vroege Vogels van de Vara heeft het apparaat eens getest waaruit blijkt dat het geluid niets uithaalt. U kunt de uitzending terug beluisteren op http://vroegevogels.vara.nl/media/173214

Hierbij nog een advertentie waaruit blijkt dat het geluid 140dB is. Nadat ik deze webshophouder (TV Buiten) op de hoogte had gesteld dat 140 decibel schadelijk is voor het menselijk gehoor hebben zij het volume laten dalen in de advertentie naar 130 decibel. Zie verder ook http://knalltrauma.ch/Navigation/Lautstaerke.htm

Indien het geluid geen redelijk doel heeft dan hoeft het ook niet in de lucht worden gedreven.

Rob S

Wat wil je trouwens hiermee bereiken?

Overigens maakt het mij niet uit als een kat in mijn tuin gescheten heeft of hij ze behoefte al dan niet begraaft. Stel je eens voor dat iedereen zijn honden los rond zou laten lopen.

Daarnaast moet jij als dierenliefhebber je er maar eens in verdiepen hoeveel schade die lieve beestjes aanrichten onder andere diersoorten en hoeveel loslopende katten voortijdig aan hun einde komen onder een auto.

Overigens wel eens gehoord van Toxoplasmosis?
Groeten

Rob Schaareman

hoven

Citaat van: anne2 op januari 26, 2014, 13:30:05 PM
Indien je geen katten in je tuin wilt hebben zijn er ook andere dingen waarmee je ze kunt bestrijden.

Vertel! Ik ken ze niet (behalve asfalteren)
Mvg,
Alrik

anne2

#6
Het verjagen van katten is niet verboden. Een emmer met water is zéér effectief of schrikdraad met een lage volt er op. En anders ga je hele tuin voorzien van een kooi.

Geluidshinder mag niet. Wat wil ik hier mee bereiken? Ik wil mensen hiervoor waarschuwen. Kinderen worden de dupe van deze geluiden. Volgens KNO arts zijn er nog weinig onderzoeken gedaan naar de invloed op hoogfrequente/ultrasone geluiden op de mens. Dieren hebben nog een veel gevoeliger gehoor dan een mens dat heeft.

Dan moet je een wet gaan ontwikkelen dat katten verplicht binnen moeten worden gehouden en aangelijnd. Het gaat mij er om dat deze geluiden schadelijk zijn daar heb ik moeite mee. Als dat niet het geval was had ik geen probleem met deze kattenverjagers. Er zijn kattenverjagers die continuerend een pieptoon uitzenden. Dat lijkt me onwenselijk. Je hebt ook verjagers die alleen afgaan op beweging. Echter dan moet je dat apparaat wel zodanig instellen dat het alleen afgaat bij katten en niet bij mensen.

Verder kun je ook kattenverjagers kopen die van betere kwaliteit zijn die niet hoorbaar zijn voor de mens, dan is het probleem ook grotendeels opgelost.

Kattenverjagers (piepkastje) geven dan ook veel burenruzies:
https://groups.google.com/forum/#!topic/nl.tuinen/z8Jp7_R0JDQ

Volgens advocaat mag het simpel weg niet, maar de verkoop van deze piepende kastjes zijn niet verboden maar het gebruik hiervan dus wel. Dit betekent dat wanneer iemand last heeft van dit geluid, elke individuele burger naar de rechter moet gaan indien de buren dit kastje niet willen uitschakelen. Verder kun je een verzoek tot handhaving indienen bij je gemeente voor geluidsoverlast. Het voordeel hiermee is dat hier geen kosten aan zijn verbonden.

Ultrasoon geluid wel goed?

http://pestfree.nl/blog/ultrasoon-geluid-schadelijk-voor-gezondheid

Een Mosquito (dat 90dB geluid aanmaakt) en op dezelfde toonhoogtes zit wordt door een rechtsgeleerde als onmenselijk beschouwd en daarnaast doet het de mens fysieke geweld aan. Zie http://destentor.nl/regio/zutphen/mosquito-bij-zutphense-albert-heijn-onmenselijk-1.4115335

Verder zijn Mosquito's in België verboden! De Partij voor de Dieren heeft in 2009 geprobeerd om een verbod op deze toestellen te krijgen maar is helaas niet gelukt. https://www.partijvoordedieren.nl/tweedekamer/kamervragen/i/815


hoven

Citaat van: anne2 op januari 26, 2014, 16:08:06 PM
Het verjagen van katten is niet verboden. Een emmer met water is zéér effectief of schrikdraad met een lage volt er op. En anders ga je hele tuin voorzien van een kooi.

1) Water helpt niets (en 99 van de 100 keer gebeurt het 's nachts).
2) Door de hele tuin? Anders springen ze er zo overheen.
3) Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp...
Mvg,
Alrik

anne2

#8
Nogmaals een kattenverjager: er bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs dat deze geluiden helpen. En wanneer een geluid niet een doel heeft dan hoeft het er niet te zijn. En tinnitus is een ernstige ziekte wat je echt niet wilt hebben. Deze pieptoon blijft dan voor de rest van je leven hangen. Verder als ik kranten bezorg vind ik deze geluiden hinderlijk en doet het mij pijn. Helaas is het zo dat er kennelijk door de politie wel gehandhaafd wanneer je 140 decibel de muziek van Beethoven laat spelen maar een pieptoon mag dan wel?! Als je geen katten op je erf wilt hebben dan moet je dat bestrijden met geluidsoverlast? Ik vind dat niet kunnen. Een emmer water helpt wel degelijk, als kat water over zich heen krijgt gaat hij zeer snel weg.  Er zijn kattenverjagers die waterspuiten op die beesten.

grunsven

Het zou toch fraai zijn dat ik mijn tuin om moet bouwen tot kooi omdat andere mensen zo nodig een kat willen. Het is overigens wel aansprakelijk voor de overlast die je kat verzorgt. Deze plicht ligt bij de eigenaar en niet de toevallige buurman die geen kat in zijn tuin wil.


Er zijn ook voldoende mensen die in de zomer niet buiten kunnen zitten omdat de hele tuin stinkt naar kattenstront. Dan is zo'n kastje toch ineens best een optie. Volgens mij wil je de verkeerde kant van het probleem aanpakken.


Ik ben het absoluut met je eens als je geen katten op je erf wil hebben moet je dat niet bestrijden met geluidsoverlast. Maar naar mijn idee zou de eigenaar van de katten daar dan voor moeten zorgen.


Daarnaast zijn er verschillende soorten dB, volgens mij vergelijk je nu ongewogen dB met dB(A). Dat zijn heel verschillende dingen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

hoven

Beste Anne,

Ik schrijf nergens dat ik voor kattenverjagers (met geluid) ben, maar ik vraag om een serieus alternatief. Ik herken de situatie van Roy (stinkende tuin, dus dat katten hun behoefte netjes begraven maakt niets uit) en zoek een oplossing. Ik ben het ook met Roy eens dat het eigenlijk belachelijk is dat ík een oplossing moet zoeken voor een probleem dat door een ander wordt veroorzaakt, maar zelfs daar ben ik toe bereid. Eigenlijk ben ik dus een hele goede buur...!  :blink:

Oh ja, ik ben geïnteresseerd in die kattenspuitoplossing. Waar koop je die? (ik vermoed echter dat die op de kraan aangesloten moet worden, hetgeen lastig wordt als ik het apparaat in de voortuin wil installeren)
Mvg,
Alrik

GijsB

Tja, de aller beste manier om van de stank af te komen is door zelf een kat te nemen. Onze kat poept zelden in eigen tuin (al hebben wij wel een bos achter het huis) en houdt andere katten ook nog eens uit de tuin.
Nog nooit last gehad van stank in de zomer
Gijs

Klaas v d Meer

Ik heb mijn kat verjager zo geplaats dat kinderen/mensen er geen last van hebben.
Groeten van Klaas.

Rob S

Citaat van: GijsB op januari 26, 2014, 17:15:29 PM
Tja, de aller beste manier om van de stank af te komen is door zelf een kat te nemen. Onze kat poept zelden in eigen tuin (al hebben wij wel een bos achter het huis) en houdt andere katten ook nog eens uit de tuin.
Nog nooit last gehad van stank in de zomer

De allerbeste oplossing is als iedereen die een kat wil dat beest gewoon binnen houd.

Is natuurlijk van de zotten dat degene die overlast (de bron katten) ondervind zijn gedrag moet aanpassen.

Ik denk dat ik van de zomer voor de supersoacker met tabasco ga.
Groeten

Rob Schaareman

Menko Vlaardingerbroek

CiteerStel je eens voor dat iedereen zijn honden los rond zou laten lopen.
Zo hypothetisch is dat niet. Ik zie regelmatig honden lopen waar dat niet mag, of honden los rondlopen, waar ze aangelijnd moeten worden.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Rob S

Klopt maar ik heb nog nooit een loslopende vreemde hond in mijn tuin gehad maar meerdere keren katten.
Groeten

Rob Schaareman

GijsB

Citaat van: Rob S op januari 27, 2014, 21:39:06 PM
Klopt maar ik heb nog nooit een loslopende vreemde hond in mijn tuin gehad maar meerdere keren katten.




Ik al meerdere keren, is niet meer op 2 handen te tellen denk ik. Om er nog maar eens over te zwijgen hoe vaak ik honden los door een natuurgebied zie lopen, ook in het broedseizoen.
Gijs

anne2

Ik vind 140 decibel buiten alle proporties en je krijgt acute gehoorschade. Er zijn kattenverjagers die een bereik hebben van 1500m2! Jij wilt gaan kat in de tuin, ik wil geen geluid van een ander in mijn tuin! Als je naar de rechter stapt zal hij belangenafweging in deze maken. Daarnaast heb je kattenverjagers die continu een pieptoon uitzenden en die afgaan op beweging. Nu moet je het apparaat zo neer zetten dat het niet steeds afgaat. Dus niet richten op de weg, wat wel weer mensen doen. Het geluid verplaatst zich directioneel voor uit. Ik zag op het internet ook een mevrouw staan met haar verhaal op een blog eenvoudloont.blogspot.com/2013/06/kattenverjagerkinderverjager.html

grunsven

140 dB is niet automatisch 140 dB(A). Je bent appels met peren aan het vergelijken.


Maar dit is weer een prachtig voorbeeld wat je aan haalt. Deze mevrouw kan het heel makkelijk oplossen, namelijk zorgen dat haar katten geen overlast meer veroorzaken bij haar buren, dan heeft de buurman dat ding ook niet nodig.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Stan.

Ik vraag me ook af, als dit op huiskatten werkt, zal het dan ook op bijvoorbeeld steenmarters, vossen of andere roofdieren werken? Dan is het verstoring van beschermde diersoorten en in strijd met de flora- en faunawet, toch?
Groeten,
Stan van Remmerden

Rob S

Citaat van: GijsB op januari 28, 2014, 01:33:27 AM
Ik al meerdere keren, is niet meer op 2 handen te tellen denk ik. Om er nog maar eens over te zwijgen hoe vaak ik honden los door een natuurgebied zie lopen, ook in het broedseizoen.

En je ziet zeker nooit katten los rond lopen?
Groeten

Rob Schaareman

Botervlieg

Citaat van: Rob S op januari 28, 2014, 18:33:12 PM
Citaat van: GijsB op januari 28, 2014, 01:33:27 AM
Ik al meerdere keren, is niet meer op 2 handen te tellen denk ik. Om er nog maar eens over te zwijgen hoe vaak ik honden los door een natuurgebied zie lopen, ook in het broedseizoen.

En je ziet zeker nooit katten los rond lopen?

Hier in Haarlem hebben we zeker veel katten buiten rondlopen.
Maar ik denk dat ik toch echt vaker loslopende honden zie op plekken waar het niet mag, dan dat ik katten zie buiten.

Overigens heb ik zelf twee katten, die lekker binnen wonen en af en toe een frisse neus halen op het balkon.
Zolang daar op dat moment geen vogels zijn en er in de nestkastjes die er hangen niet gebroed wordt.

Groetjes, Marleen

KorHaan

#22
Gelukkig woon ik in een wijk waar de mensen elkaar het licht in de ogen wel gunnen. Het piepkastje vind ik echt weer een voorbeeld van tight-ass controle waar mensen heden ten dage wel vaker last van schijnen te hebben. Relax, mensen, je woont in een rijtjeshuis, deal met de overlast. Ik zou mijn overbuurman af en toe wel kunnen kelen als er urenlang de 'lieflijke' snerpgeluiden van zijn vlakschuurmachine zijn te horen. Maar hij heeft scheepsmodelbouw als hobby, weet ik, en hij bouwt mooie scheepjes, dus ik suffer gewoon de consequences, en mijn ergernis ebt weg. Leer uw buren kennen, dat helpt echt in het wegnemen van ergernis over allerlei overlast. Stop met navelstaren en accepteer gewoon dat we in een druk land leven met bakken overlast.
In mijn tuin lopen ook vreemde katten, maar die jaagt mijn eigen kat er wel uit. Er loopt ook wel een egeltje 's nachts door de tuin, en de mussen en vinken komen gewoon op de birdfeeder, die net hoog genoeg hangt zodat de kat er niet bij kan.
Het weilandje achter mijn huis wordt omgevormd tot nat natuurgebied, ik heb 's nachts al vossen horen blaffen, maar waarschijnlijk zit ik in een warm voorjaar ook met een muggenplaag. Je kunt niet alles onder controle willen hebben. Leef, en haal wat vaker diep adem als er weer eens iets gaat zoals jij het niet wilt.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Yeronimo

Citaat van: Rob S op januari 26, 2014, 19:36:10 PM
Citaat van: GijsB op januari 26, 2014, 17:15:29 PM
Tja, de aller beste manier om van de stank af te komen is door zelf een kat te nemen. Onze kat poept zelden in eigen tuin (al hebben wij wel een bos achter het huis) en houdt andere katten ook nog eens uit de tuin.
Nog nooit last gehad van stank in de zomer

De allerbeste oplossing is als iedereen die een kat wil dat beest gewoon binnen houd.

Is natuurlijk van de zotten dat degene die overlast (de bron katten) ondervind zijn gedrag moet aanpassen.

Ik denk dat ik van de zomer voor de supersoacker met tabasco ga.

Wat dacht je van een bakje olie in de tuin zetten met wat lekkers erin voor de kat? Eet de kat het op, stapt in de olie met zijn/haar poten en komt daarna braaf thuis bij baasje. Lekker op de bank neerploffen  ;D Wedden dat baasje dat niet leuk vind ?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rob S

Ik ga niet het risico lopen dat die kat de olie van zijn poten gaat likken en daar ernstige problemen aan over zou houden.

Er zijn wel een aantal oplossingen om van de kat af te komen maar mijn echte probleem is met de eigenaar. Overigen ook van mensen die een honden op daar niet voor geschikte lokaties los of onbeheerd laten lopen of hun hondestront niet opruimen.

Verdraagzaamheid bestaat bij de gratie van verantwoordelijkheid en veel katten bezitters nemen die niet en veroorzaken daarmee overlast, schade aan de natuur en een vroegtijdige dood van hun huisdier onder de wielen van een auto.
Groeten

Rob Schaareman

GijsB

#25
Citaat van: Rob S op januari 28, 2014, 18:33:12 PM
Citaat van: GijsB op januari 28, 2014, 01:33:27 AM
Ik al meerdere keren, is niet meer op 2 handen te tellen denk ik. Om er nog maar eens over te zwijgen hoe vaak ik honden los door een natuurgebied zie lopen, ook in het broedseizoen.

En je ziet zeker nooit katten los rond lopen?


Jawel, maar  die zie ik minder vaak achter broedende weidevogels of door rietkragen rennen. Sowieso zie ik ze veel minder vaak in natuurgebieden. Daarbij, als ze in natuurgebieden, wat verder van bebouwing af, zitten zijn het meestal verwilderde katten. Ik ben ook zeker van mening dat verwilderde katten een gevaar zijn voor de fauna en dat er op gejaagd moet worden om ze in toom te houden.


Citaat van: Rob S op januari 28, 2014, 21:34:22 PMIk ga niet het risico lopen dat die kat de olie van zijn poten gaat likken en daar ernstige problemen aan over zou houden.



Doe je zonnebloemolie met (natuurlijke)  voedselkleurstof, dat kan geen kwaat voor de kat en geeft het zelfde effect
Gijs

Rob S

http://www.scientias.nl/amerikaanse-katten-doden-jaarlijks-miljarden-dieren/79656

Waarom levert zoeken op natuur schade door katten zoveel meer informatie op dan wanneer je in de zelfde zoekopdracht kat vervangt door hond? Of bv cats effect on nature vs dogs effect on nature. Begrijp me niet verkeerd ik ben ook tegen loslopende honden maar katten zijn op basis van mijn inzicht en alle informatie die ik heb kunnen vinden met afstand een groter probleem.

Loslopende huiskatten zijn direct de oorzaak van verwilderde huiskatten dus die kun je rechtstreeks aan elkaar koppelen.

Dat van die natuurlijk olie bedacht ik later ook maar ik had zo'n mooi beeld van zwarte moterolie op een wit tapijt.
Groeten

Rob Schaareman

hoven

We gaan een beetje off-topic. Het ging over de "kastjes".

Inmiddels heb ik zelf waargenomen dat de kastjes (tenminste het model dat ik heb gezien) effectief zijn. Deze heeft een bereik van een paar meter. Als je dus, zoals Klaas, zo'n kastje gewoon zo opstelt dat niemand er verder last van heeft (dus niet zoals op de foto in het artikel), lijkt het mij geen enkel probleem om ze te gebruiken.


Mvg,
Alrik

Rob S

Die kastjes zijn een reactie op loslopende katten dus ik zie dat niet als off topic. Maar hoe dan ook deze discussie leid nergens toe en in mijn eentje ga ik de wereld niet verbeteren.
Groeten

Rob Schaareman

hoven

Snap ik Rob. Ik doelde op de discussie katten vs. honden.
Mvg,
Alrik