Keverlarve in potval - Zuiderburen (Leeuwarden) - 24-01-2014

Gestart door Yeronimo, januari 24, 2014, 17:47:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Bij het controleren van de potvallen troffen we deze jongen aan. Wellicht is er nog wat van te zeggen? Dier ook nog in ons bezit om kenmerken te controleren. Wellicht nog uit te kweken?
Kwam op een larve van een waterroofkever, door gelijkenis in vorm en onderdelen met afbeeldingen op http://www.entomo.pl/forum/viewtopic.php?f=109&t=14700&sid=9356681e8a62688dcf9f52e2f3e60e8c. Vroeg mij alleen af of die niet constant in het water horen te zitten maar of ze ook wel eens 's nachts het land op komen. Hij liep erg apart, alsof zijn poten meer bedoelt zijn voor ander werk dan lopen (graven/zwemmen?).

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81370964
onzeker Waterroofkever onbekend - Dytiscidae indet. gezien op 2014-01-24 Leeuwarden - Zuiderburen
Foto's:










Toelichting:
Potval 1. 0 graden, 95% luchtvochtigheid. 12 mm
bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Ton van Haaren

hoi jeroen
aan het achterlijf zie je tussen de staartdraden een vlezig loopvoetje.....dat hebben waterkeverlarven nooit en is alleen aanwezig bij landkeverlarven (niet alle soorten natuurlijk). Verder doet het me erg denken aan de larve van de loopkever Loricera pilicornis.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Yeronimo

#2
Citaat van: Ton van Haaren op januari 25, 2014, 09:15:37 AM
hoi jeroen
aan het achterlijf zie je tussen de staartdraden een vlezig loopvoetje.....dat hebben waterkeverlarven nooit en is alleen aanwezig bij landkeverlarven (niet alle soorten natuurlijk). Verder doet het me erg denken aan de larve van de loopkever Loricera pilicornis.

Hoi Ton,

Heel erg bedankt voor het antwoord. Handig ook dat kenmerk met het vlezig loopvoetje. Zo blijkt dat plaatjes kijken via een Poolse website niet lukt en dat literatuur eigenlijk gebruikt moet worden. Ik heb hem op Haarsprietloopkever onzeker gezet. Het dier heb ik zelf nu nog, dus kan alsnog naar kenmerken kijken om er een zekerheid van te maken, mocht je zelf wel literatuur hierover in bezit hebben. :-)

Vond wel deze afbeelding van larve van Haarsprietloopkever uit Fauna Germanica.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Merel

Even een update over dit dier, aangezien er opnieuw eenzelfde larve in de val zat. Na wat speurwerk op internet blijkt uit tenminste 2 bronnen dat de haarsprietloopkever niet of nauwelijks als larve overwintert. Alleen als imago. Dat zou dan de haarsprietloopkever al uitsluiten. Lijkt me sterk dat ik binnen een week twee larven van een 'niet of nauwelijks als larve overwinterende kever' vang.
De waarneming van de tweede larve is hier te vinden: http://waarneming.nl/waarneming/view/81466540 Het dier is helaas niet meer in bezit.

Bronnen over het overwinteren:
http://www.nederlandsesoorten.nl/nsr/concept/0AHCYFBRIUND/biology
http://bugguide.net/node/view/62360

Loricera pilicornis is ook de enige soort binnen dit genus. Heeft iemand nog een slim idee waar we het dan moeten zoeken voor de determinatie van deze larve of zijn we terug bij af?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Th.Heijerman

Niet plaatjes kijken maar determineren en laten controleren door iemand die vaker gedetermineerd heeft....

Yeronimo

Citaat van: Th.Heijerman op januari 30, 2014, 14:30:19 PM
Niet plaatjes kijken maar determineren en laten controleren door iemand die vaker gedetermineerd heeft....

Theodoor, weet jij goede determinatieliteratuur voor loopkeverlarve dan?  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Arp

#6
Hallo saampies,

Zoetjesaan probeer ik de (geleende) larvenboeken van Klausnitzer/FHL in te scannen, momenteel heb ik deel 3 & 4 hier liggen, maar voor deze zou je denk ik idd deel 1 moeten hebben. In deel 4 staat wel een aanvulling op deel 1 (vrij kort, 8.pp). Als je er serieus mee bezig gaat zou je die misschien ook moeten meenemen.

Deze boeken gaan aan een tijdje mee (deel 4 van 1997), dus het valt te hopen dat er in de tussentijd meer is uitgezocht/gepubliceerd. Bij de de loopkevers zit je nog relatief goed, daar zijn volgens deel 4 85 van de 94 genera bekend en grofweg 40% van de soorten - bij andere kevergroepen is dat vaak minder. Of het tot op de soort gaat lukken is dus maar zeer de vraag - eigenlijk moet je larven levend vangen en opkweken.

@Theodoor: "controleren door iemand die vaker gedetermineerd heeft" - ik lees altijd van de kevermensen dat ze geen larfjes doen :-\ dus bij wie zou een geïnteresseerde leek met larvendeterminatieambities dan aan moeten kloppen?

P.S.
Bernhard Klausnitzer (1991-2001?) Die Larven der Käfer Mitteleuropas (Band 1-6(?)).  Jena, Stuttgart, Lübeck, Ulm etc: Goecke & Evers, Spektrum-Akademischer Vlg., Springer und andere. info @springer
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

@Arp: ik ben beter in imago's maar heb wel wat larven gedetermineerd en een Loricera pilicornis moet geen probleem zijn ....

Merel

Dank voor je uitgebreide reactie! Duidelijk dat we voor deze jongens dus uitgebreid de (Duitstalige) literatuur in moeten duiken. Dat geeft al aan dat het niet zo makkelijk is om een keverlarve op naam te brengen.

Zelf opkweken heb ik wel aan gedacht, dit laatste individu btw alweer vrijgelaten. Kun je er bij een dier met zulke kaken vanuit gaan dat het een actieve predator is? En hoe doe je dat dan precies met opkweken? In een bak zetten met voldoende aarde en wat blaadjes en dan zn 'voer' selectief vangen en erbij gooien.. Wat eet zo'n larve? Mocht ik er nou nog een vangen, dan kan ik deze best onderbrengen in een bakje (naast de nachtvlinderrupsen en -cocons niet erbij in). Maar beetje extra kennis is dan wel handig.
Heeft een van jullie wel eens een keverlarve opgekweekt? :)

Citaat van: Th.Heijerman op januari 30, 2014, 15:19:51 PM
@Arp: ik ben beter in imago's maar heb wel wat larven gedetermineerd en een Loricera pilicornis moet geen probleem zijn ....
Kun je dan op basis van deze foto's zeggen of het er een is of niet?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Arp

@Theodoor: Okay, ik wil er de komende jaren eens wat meer mee gaan spelen - dus als ik problemen tegenkom zal ik je zo nu en dan eens lastigvallen  ;D

@Merel: Met loopkevers heb ik vrijwel geen ervaring - hooguit 3-4 keer een beest "niet gehinderd door enige kennis van zaken" in een bakje met aarde, strooisel, regenworm, slakjes, dode vliegen etc. groot gebracht. Wel gelukt ovrigens, maar vermoedelijk was dat mazzel.

Wel heb ik veel met LHBtjes gekweekt en diverse andere groepen. Als je het enigszins serieus wilt aanpakken dan begint het er toch vooral mee om eerst op basis van morfologie een voordeterminatie te doen zodat je weet in welke richting je het zoeken moet - vooral ook qua eetgewoontes dus. Dat gezegd hebbende: Bij oudere/grotere larves (laatste stadium) heb je altijd de kans dat ze het halen zonder het juiste voedsel. Ook kun je natuurlijk gezond boerenverstand gebruiken met betrekking tot de vindplaats en dit habitat zoveel mogelijk nabootsen. Waterkant? Vochtigstrooisel? Droog onder schors? Warm in hooi? etc etc En hierbij verzinnen welke voedselkandidaten daar voorkomen en gewoon een aantal daarvan aanbieden. Veel loopkevers jagen regenwormen, slakken en zachtere larven van andere insecten - ook andere keversoorten. Geen idee of ze ook gek zijn op "kleingrut" (Blad- en Stofluizen, Springstaartjes, Eitjes van vanalles??) of hardere dingen zoals (kleine) pissebedjes? Sommige larven kun je ook groot krijgen op een artificieel dieet van papjes/brokjes van eiwitrijk voedsel, maar ik heb daar voor loopkevers niet naar gezocht.

Een groot probleem is vocht en schimmel. Zeker als je beesten uit een vochtig habitat zich "thuis" wilt laten voelen hebje grote kans dat de boel snel gaat rotten/schimmelen. Twee dingen die ik tot nu toe heb gedaan: Alle substraat (aarde/bladstrooisel) eerst een minuut of vijf op vol vermogen "nuken" in de magnetron (en weer af laten koelen uiteraard!). Dan zijn een hoop levensvormen die je larve kunnen schaden alvast kapot. Al het eventueel in het substraat levende voedsel helaas ook natuurlijk. Een andere stelregel is min of meer: Hoe vochtiger de bak, hoe meer ventilatie er nodig is, maar dat betekent dus ook veel onderhoud qua vochtighouden want anders droogt de boel heel snel uit. Met vochtige habitats in bakjes ben je veel tijd kwijt aan onderhoud (vochtig houden, schoonhouden van schimmel etc.).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

@Merel: nee, niet op basis van de foto. Het beest zou onder de binoc moeten ...

Douwe van der Ploeg

In De Nederlandse Loopkevers (Turin, 2000) staat een kort stukje over het opkweken van loopkeverlarves. Daarbij wordt verwezen naar Thiele (1972) en Van Dijk & Jongema (1988) (= uitgebreide versie van Mols et.al., 1981, zie onder).

Thiele kan ik zo 123 niet vinden welke het is, maar die van Mols zou moeten zijn:
- Mols, P.J.M., Th. S. van Dijk & Y. Jongema 1981, Two laboratory techniques to seperate eggs of carabids from a substrate. - Pedobiologia 21: 500-5-1.. Dit stukje gaat alleen over de eieren, zo te zien, maar misschien helpt het om die van 1988 ook te vinden. Schijnt oorspronkelijk in het Pools gepubliceerd te zijn en daarna vertaald naar het Nederlands.
Douwe van der Ploeg