Bladluis (?) op Hulst - Kleine Wielen (Leeuwarden) - 22-01-2014

Gestart door Yeronimo, januari 22, 2014, 21:08:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81342874
onzeker Bladluis onbekend - Aphidoidea indet. gezien op 2014-01-22 Leeuwarden - Kleine Wielen
Foto's:




bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

arjan.kop


Yeronimo

Citaat van: arjan.kop op januari 22, 2014, 21:34:57 PM
Geen hulstvlieg?

Zou kunnen, maar welk stadium zou dat dan zijn? Ik ken hem namelijk alleen maar van de mijnen en dit hier lijkt me geen mijn. Het doet met herinneren aan wat luizen doen, blad een beetje opvouwen :-)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

arjan.kop

Ik snap hem. Het gaat je om de krulletjes. Ik trek mij wijselijk terug en bekijk de zinnige antwoorden.  ;)

Yeronimo

Jep :-) Maar toch bedankt voor het kijken ernaar! :duim:
Er ligt bovenop het blad ook een soort 'blaar', wat ik herken als zijnde bladluis gemaakt. Zoveel soorten luizen zullen er niet op Hulst zitten zou je denken...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Arp

DvL is er kort over - maar één soort aan Ilex aquifolium:
CiteerDe bladeren zijn overdwars benedenwaarts ingerold. De bladluizen zijn zwart.
                         Bladluizen, Aphididae - Aphis ilicis Kaltenbach (Hulstluis)
Ik zeg niet dat het die is, maar dat is alles wat ik qua oprolveroorzakende luizen op Hulst vindt....

Ik zet 'm even door naar het gallenforum, daar weten ze het vast beter :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MC

Ik ken de soort niet. Maar dit is wel heel magertjes om van een duidelijke gal te spreken. 1 blad dat een kromming vertoont kan ook een mechanische oorzaak hebben. Waar ik altijd op let in zulke gevallen: zijn er nog meer bladeren die een vergelijkbare kromming vertonen, is de afwijking constant en hetzelfde. En bij bladluizen: zie je de bladluizen of oude vervellingshuidjes?
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Yeronimo

Citaat van: Arp op januari 23, 2014, 10:57:53 AM
DvL is er kort over - maar één soort aan Ilex aquifolium:
CiteerDe bladeren zijn overdwars benedenwaarts ingerold. De bladluizen zijn zwart.
                         Bladluizen, Aphididae - Aphis ilicis Kaltenbach (Hulstluis)
Ik zeg niet dat het die is, maar dat is alles wat ik qua oprolveroorzakende luizen op Hulst vindt....

Ik zet 'm even door naar het gallenforum, daar weten ze het vast beter :)

Citaat van: MC op januari 23, 2014, 11:27:40 AM
Ik ken de soort niet. Maar dit is wel heel magertjes om van een duidelijke gal te spreken. 1 blad dat een kromming vertoont kan ook een mechanische oorzaak hebben. Waar ik altijd op let in zulke gevallen: zijn er nog meer bladeren die een vergelijkbare kromming vertonen, is de afwijking constant en hetzelfde. En bij bladluizen: zie je de bladluizen of oude vervellingshuidjes?

Dank Arp en Matthijs voor jullie antwoorden! Zal het proberen te beschrijven wat ik in het veld, maar ook thuis zag. Als ik de foto's van Aphis ilicis zie dan lijkt het overeen te komen.

In het veld fietste ik langs de hulst en meteen vielen enorm veel mijnen van de hulstvlieg mij op. Verder zoeken aan één kant viel mijn oog meteen op een blad dat afweek van de gehele tak die er hing, deze was enorm gebold met een wratachtige structuur aan de bovenkant dat geaccentueerd lijkt door putjes. Op de foto's van me is dat ook te zien, aan de bovenkant is het namelijk een lichte plek. In het veld heb ik ook gelijk de onderkant bekeken omdat ik al dacht aan een luis, maar kon geen exemplaren van de luis zelf aantreffen, ook geen duidelijke vervellingshuidjes. Maar dat lijkt mij ook vrij logisch als de luizen nu niet meer in leven zijn omdat het winter is...
Het was het enige blaadje dat aan die tak hing die zo was, en het leek mij niet zomaar een een kromming die een mechanische oorzaak had omdat er ook in het blad sporen zaten die niet op mij overkomen als door de boom zelf gemaakt. Maar zo ver gaat mijn kennis daar niet in, ik verwonder mij elke dag weer over bepaalde processen en relaties die ik nooit eerder gezien of aan gedacht had.
Ik heb het blad hier thuis nog liggen in een bakje om het alsnog ergens goed op te kunnen bekijken met een loop.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden