Hoofdmenu

Larfje

Gestart door verbua, januari 18, 2014, 14:33:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

verbua

Dag forumleden
Op de bijgaande foto staat uiteraard geen mos of korstmos, maar een larfje dat uit een mos (gewoon puntmos) kwam rollen. Meegenomen van een waterkant in het Haarlemmermeerse bos. Geen idee van welk insekt dat kan zijn, maar wellicht weet een mossenexpert mij de weg te wijzen. Het larfje is ongeveer 10 mm lang.
Groeten, Adri.
Adri Verburg

Ton van Haaren

dit is een larve van een Cylindrotomatidae, maar ik twijfel nog (een heel klein beetje) over de soort. Het is zeer waarschijnlijk Diogma glabrata omdat er onvertakte lobben zijn, Dus Triogma valt af, want die ietwat gezaagde lobben. Phalacrocera heeft meer draadvormige vertakkingen en Cylindrotoma heeft veel korter takken en is duidelijk groen, dus als je het mij vraagt voor 99% zeker van Diogma.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

verbua

Hallo Ton,
In die hoek had ik het niet gezocht; eerder wespje. Ik plaats de foto nu op waarneming; tot nu toe staan daar alleen maar imago's.
Dank en groeten, Adri.
Adri Verburg

AndreVrijens

Ik vertrouw blind op de kennis van Ton en ga je waarneming goedkeuren..
mvg.  AndrĂ©

verbua

OK, bedankt. Vliegen enn muggen zijn wel niet 'mijn ding', maar dit vond ik zoiets aparts, dat ik toch wilde weten wat het was.
Groeten, Adri.
Adri Verburg