Hoofdmenu

Lynx?

Gestart door ArjenDrost †, januari 20, 2014, 16:46:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Toch is dat eerste geluid nog niet zo heel afwijkend van het geluid dat katten (katers) maken als ze zitten te bekvechten. Wel is de toonhoogte een stuk lager... Houdt er daarnaast rekening mee dat dit een 'studio-opname' is (gemaakt in een dierentuin). Dan klinken geluiden automatisch al anders dan 'in het veld'.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: jva op januari 24, 2014, 11:58:55 AM
Citaat van: tekenaar op januari 23, 2014, 22:12:45 PM
reactie op voorgaande:

Maurice schreef dat lynxen niet huilen als wolven: ze kunnen echter wel degelijk met geluiden over afstanden communiceren. De Ljubljana-exemplaren heb ik nog nooit gehoord maar ik ken het geluid wel uit een Nederlandse dierentuin waar een lynx-kater jaren geleden iedere ochtend langdurig "riep": een soort van harde rauwe mauw, duidelijk verschillend van huiskat en op flinke afstand hoorbaar, maar lastig te omschrijven. Ik ben ervan overtuigd dat lynxen dit geluid op veel grotere afstand horen dan wij mensen.
Omschrijven hoeft niet, daar hebben we (gelukkig) audio voor uitgevonden.
http://forest-ngo.org/en/wmp-en/animal-voices/259-the-voice-of-eurasian-lynx

Dit is wel een verdragend geluid http://media.fnacmusic.com/file.media?f=WWg-C6mzRIE
(Van: Guide sonore des mammifères d'Europe)
Herman van der Meer

Freek Verkerk

Ik heb gelezen dat in Frankrijk met luidsprekers wolvengehuil afgespeeld wordt waarna geluisterd wordt of er een reactie komt. Als dieren reageren weet men dat er ergens wolven zitten. Vaak is het zelfs mogelijk om jonge dieren van oudere te onderscheiden. Ik kan me indenken dat zoiets bij meerdere diersoorten werkt. Zelf weet ik heel goed dat als je een blaffend geluid maakt dat andere honden ook gaan blaffen. Maar dat zijn honden, (wolven) bij (huis)katten was me dat nooit opgevallen, dus denk ik eigenlijk niet dat ze dat doen, maar je hoort wel soms katers geluid maken.


En wat ook interessant is, is om gewoon een microfoon open te houden in een natuurgebied en dan vervolgens alle geluiden door een computer te laten identificeren. Dat zou technisch niet al te moeilijk moeten zijn, maar bestaat dat al? Is er misschien een APP voor zodat je dit onderzoek zelf kan uitvoeren met je smartphone?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Joostlaan

Een soort Spotify voor dieren, dat idee zit al een tijdje in m'n hoofd.
Groeten,

Joost van der Laan

HPM

Automatische herkenning wordt al jaren toegepast maar dat er een app voor zou bestaan lijkt me onwaarschijnlijk.
Herman van der Meer

tekenaar

Citaat van: Freek Verkerk op januari 26, 2014, 02:01:02 AM
Ik heb gelezen dat in Frankrijk met luidsprekers wolvengehuil afgespeeld wordt waarna geluisterd wordt of er een reactie komt. Als dieren reageren weet men dat er ergens wolven zitten. Vaak is het zelfs mogelijk om jonge dieren van oudere te onderscheiden. Ik kan me indenken dat zoiets bij meerdere diersoorten werkt. Zelf weet ik heel goed dat als je een blaffend geluid maakt dat andere honden ook gaan blaffen. Maar dat zijn honden, (wolven) bij (huis)katten was me dat nooit opgevallen, dus denk ik eigenlijk niet dat ze dat doen, maar je hoort wel soms katers geluid maken.

Als je weet hoe je een wolf moet imiteren en ook het goede moment weet te kiezen (dus zoals het echt klinkt en niet in een derderangs horrorfilm ...) kan je het ook voor elkaar krijgen dat wolven op jou imitatie reageren. Recorder kan je dan thuislaten. Voor lynx weet ik niet of dat ook werkt.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rene Janssen

In Spanje (tijdens het veldwerkgroep- zomerkamp) bleek dat het vooral de jongen waren die op het gehuil reageerden, waarna de ouders op de jongen reageerden. Paulo Barros had enkel die ervaring op het Iberisch schiereiland, het reageren op gehuil door adulte wolven vond nauwelijks plaats.


Voor Lynx: geen idee of "tapen" daarvoor werkt, je zou het wel bijna denken...
René Janssen

Freek Verkerk

Ik weet dat computers met camera's aan lopende banden controles doen op objecten, of er ook fouten in zitten, steentjes tussen de doperwten etc. Daarvoor is slimme programmatuur nodig die iets kan herkennen.


Iets vergelijkbaars zou voor geluiden (theoretisch) mogelijk moeten zijn.


En als die programmatuur er is hoef je verder alleen maar met een microfoon geluiden op te nemen en de tape aan het computerprgramma te voeren. Werkt eigenlijk net als een camera val, maar dan voor geluid. Leuk projectje voor wat studenten. :) .


EN om weer terug te komen op de lynxen. Je kunt in een dierentuin kijken of lynxen reageren op het geluid van soortgenoten. 
Ik weet dat bij de huispoezen, krolse katers geluid maken. Dat heeft een reden. Mogelijk, waarschijnlijk reageren dan de vrouwtjes. Misschien ook met geluid. Als dat zo is kan je met geluid afgespeeld met een versterker, wel in de juiste periode (voortplantingstijd), controleren of ergens lynxen zitten.  Weet iemand of dat werkt?



Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

#38
Mogelijk is er iets van het Sloveense nieuws doorgekomen in Nederland? Afgelopen weekend hebben we ongekend zware ijzel gehad. Naar schatting is minstens 40% van de bomen zwaar beschadigd of omgevallen.

Ook de dierentuin is niet verschoont gebleven. We konden niet voorkomen dat meerdere zware eiken op het lynxenverblijf zijn gevallen. Beide lynxen zijn vervolgens ontsnapt. Later hebben ze in een aangrenzend en eveneens beschadigd verblijf een volwassen gems gedood. Met behulp van lifetraps proberen we nu de lynxen weer te vangen. Sinds de ontsnapping zijn er echter geen waarnemingen geweest van de beide dieren, wel claims maar die bleken tot nu toe steeds verkeerd gedetermineerde huiskatten te zijn geweest - en oude pootafdrukken een haas in de sneeuw.

Opvallend is dat deze dieren in staat bleken een dergelijke grote (natuurlijke) prooi te overmeesteren, hoewel ze tot nu toe alleen ervaring hadden met kleinere prooidieren (bonte kraaien, gaaien en een enkele bunzing die op voedselresten in het lynxenverblijf afkwamen en af en toe dat niet overleefden). Beide lynxen gedroegen zich voorheen als wilde dieren, hoewel ze in dierentuinen geboren waren. Het verblijf in Ljubljana ZOO is/was uitzonderlijk groot en in feite een omheid stuk natuurlijk bos. Bezoekers hebben de lynxen hierdoor vaker niet dan wel te zien gekregen. Beide dieren behoren tot de correcte ondersoort (karpatische - dezelfde als de in het verleden in SLO geherintroduceerde lynxen). Vanwege het natuurlijke (schuwe) gedrag van de dieren is er geen enkel risico voor mensen. Ook voor de verzorging van de dieren zijn we regelmatig het verblijf ingelopen: ze weken dan steeds uit.

De media slaan helemaal op hol hier ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

arjan.kop

Citaat van: Freek Verkerk op januari 30, 2014, 12:26:49 PM
Ik weet dat computers met camera's aan lopende banden controles doen op objecten, of er ook fouten in zitten, steentjes tussen de doperwten etc. Daarvoor is slimme programmatuur nodig die iets kan herkennen.


Iets vergelijkbaars zou voor geluiden (theoretisch) mogelijk moeten zijn.


En als die programmatuur er is hoef je verder alleen maar met een microfoon geluiden op te nemen en de tape aan het computerprgramma te voeren. Werkt eigenlijk net als een camera val, maar dan voor geluid. Leuk projectje voor wat studenten. :) .


Dergelijke software bestaat gewoon. Er zijn massa's tools voor gebruik op smartphones die je in de buurt van je radio kunt houden en die je vervolgens vertellen wat je hoort, inclusief vaak de specifieke uitvoering en andere aanvullende data.

maurice.lahaye

@Paul, in de media hier in NL niets gelezen over ontsnapte Lynxen in Slovenië. Vette pech lijkt mij. Ik ben benieuwd of jullie ze terug kunnen vangen. En ik begrijp dat de media erg negatief is? Hebben jullie dan geen 'echte wilde' Lynxen in Slovenië?


Groet,
Maurice




2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jva

Citaat van: tekenaar op februari 05, 2014, 20:23:47 PM
Mogelijk is er iets van het Sloveense nieuws doorgekomen in Nederland? Afgelopen weekend hebben we ongekend zware ijzel gehad. Naar schatting is minstens 40% van de bomen zwaar beschadigd of omgevallen.

Ook de dierentuin is niet verschoont gebleven. We konden niet voorkomen dat meerdere zware eiken op het lynxenverblijf zijn gevallen. Beide lynxen zijn vervolgens ontsnapt. Later hebben ze in een aangrenzend en eveneens beschadigd verblijf een volwassen gems gedood. Met behulp van lifetraps proberen we nu de lynxen weer te vangen. Sinds de ontsnapping zijn er echter geen waarnemingen geweest van de beide dieren, wel claims maar die bleken tot nu toe steeds verkeerd gedetermineerde huiskatten te zijn geweest - en oude pootafdrukken een haas in de sneeuw.

Opvallend is dat deze dieren in staat bleken een dergelijke grote (natuurlijke) prooi te overmeesteren, hoewel ze tot nu toe alleen ervaring hadden met kleinere prooidieren (bonte kraaien, gaaien en een enkele bunzing die op voedselresten in het lynxenverblijf afkwamen en af en toe dat niet overleefden). Beide lynxen gedroegen zich voorheen als wilde dieren, hoewel ze in dierentuinen geboren waren. Het verblijf in Ljubljana ZOO is/was uitzonderlijk groot en in feite een omheid stuk natuurlijk bos. Bezoekers hebben de lynxen hierdoor vaker niet dan wel te zien gekregen. Beide dieren behoren tot de correcte ondersoort (karpatische - dezelfde als de in het verleden in SLO geherintroduceerde lynxen). Vanwege het natuurlijke (schuwe) gedrag van de dieren is er geen enkel risico voor mensen. Ook voor de verzorging van de dieren zijn we regelmatig het verblijf ingelopen: ze weken dan steeds uit.

De media slaan helemaal op hol hier ...

Spijtig voor de zoo Paul, echter heb ik even gegoogled en de (wijde) omgeving van de zoo lijkt uitstekend habitat voor de lynx te bieden (grote oppervlakten bebost heuvelland). Het is dan ook de vraag of de dieren ooit nog worden terug gevangen. Ze zijn kennelijk ook in staat om zichzelf te bedruipen. De genenpool van de lynxenpopulatie in de regio Ljubljana (indien aanwezig) krijgt hierdoor weer een boost. Ongewilde, maar zeker geen 'problematische' introductie van de soort in het wild zou ik zeggen als de dieren niet worden teruggevonden en er reeds lynxen in de regio voorkomen.
Jelle

tekenaar

#42
Het mannetje is vannacht in de val gelopen. Van het vrouwtje ontbreekt vooralsnog elk spoor. De ZOO ligt aan de verkeerde kant van de snelweg, maar momenteel ligt ook het hek om de snelweg grotendeels plat. s nachts is er niet zoveel verkeer, geen onoverkomelijk obstakel dus.

Overwogen wordt om jongen van dit paartje uit te zetten, juist vanwege die door jou genoemde en zeer noodzakelijke boost. Er is een lynxen"populatie", maar die bestaat uit hooguit 10 dieren verspreid over een enorme oppervlakte en met inteeltproblemen. Deze stammen af van drie paartjes die in de 70er jaren zijn uitgezet/geherintroduceerd.

Uiteraard kan de ZOO niet zelf beslissen om dieren uit te zetten. Daarvoor is een ontheffing nodig, en zeker ook overleg en afstemming tussen diverse instanties. Ik weet niet precies waar die paar Sloveense lynxen hun territorium hebben, ook dat moet in overweging worden genomen. De biologie-faculteit bevindt zich tegenover de ZOO aan de andere kant van de weg. We hebben een uitstekende samenwerking met onderzoekers die zich met lynxen, wolven en beren bezig houden.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

hiskodevries

Paul, sterkte met het herstellen van de schade.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jva

Goed voornemen Paul, succes met alles weer op de rails te krijgen.


Schitterend land ook Slovenië, staat al jaren op de planning om eens te bezoeken, je hebt het maar mooi voor elkaar. Wellicht deze zomer met de vrouw en dochter eens die kant op.
Jelle

lo.troisfontaine

Hoi,

het "kattengezicht" past niet bij een wasbeerhond, maar de rest van de omschrijving, misschien wel.
Lijkt me als je zo'n beest voor de eerste keer zou zien, dat je dat niet meteen zou kunnen plaatsen.

Of zou dat geen optie kunnen zijn?


groeten,

Lo

jva

Citaat van: maurice.lahaye op januari 23, 2014, 11:47:36 AM
Nee, de exacte locatie is (nog) niet bekend. Wellicht dat de waarnemer (Arno) nog verdere actie gaat ondernemen (camera-vallen ophangen) en dan is het idd niet handig om de exacte locatie in te voeren, alhoewel je natuurlijk de embargo/vervagings-optie hebt. We gaan het zien, rustig afwachten.


Groet,
Maurice
admin
Tot op heden geheel niets meer van de vermeende lynx in Limburg vernomen zo neem ik aan, dus verder ook geen nieuwswaarde meer?
Jelle

Rob Koelman

#47
Dan blijft dit dus de zoveelste onbewezen melding van een lynx in Limburg. Tot nu toe alleen 'suggestieve' meldingen, maar nog geen enkel keihard bewijs dat het hierbij werkelijk lynxen betrof.

Rob
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

En toch staat eentje goedgekeurd in de database: http://waarneming.nl/waarneming/view/41477031. Weten de validators hier meer, of gewoon scheef geklikt?
Douwe van der Ploeg

jva

Citaat van: Douwe van der Ploeg op februari 20, 2014, 21:27:48 PM
En toch staat eentje goedgekeurd in de database: http://waarneming.nl/waarneming/view/41477031. Weten de validators hier meer, of gewoon scheef geklikt?
'sneeuw,vriesweer, volle maan,helder'...tja, dat kan niet missen... ;D
Jelle

Rob Koelman

Citaat van: jva op februari 20, 2014, 23:37:12 PM'volle maan,helder'

Wacht even, dat hoort toch bij (weer)wolf?   ;)

Rob
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob

Rene Janssen

Paul Voskamp heeft die vrouw toen gesproken over wat ze gezien had.

Jaap Mulder loopt alle waarnemingen nu door van deze soort. De admins zullen zich achter het oordeel van Jaap stellen. Een blauw vinkje was er in. 2009 nog niet... Foto's oid zijn er niet van dit dier.

Rene
René Janssen

jva

Citaat van: Rene Janssen op februari 21, 2014, 08:05:23 AM
Paul Voskamp heeft die vrouw toen gesproken over wat ze gezien had.

Jaap Mulder loopt alle waarnemingen nu door van deze soort. De admins zullen zich achter het oordeel van Jaap stellen. Een blauw vinkje was er in. 2009 nog niet... Foto's oid zijn er niet van dit dier.

Rene

Goed om te horen dat er serieus werk wordt gemaakt ter verificatie van potentiele waarnemingen (zie ook mijn betoog eerder dit topic). Maar het lijkt me idd dat enkel fotografisch dan wel ander hard bewijs uitsluitsel biedt en zodoende tot goedkeuring kan leiden.
Jelle

tekenaar

De lynx van Ljubljana ZOO is afgelopen vrijdag gevangen. Tijdens een nachtelijke zoektocht is het de dierenarts gelukt haar middels een verdovingsgeweer te raken. Deze lynx heeft dus een maand vrij rondgelopen in een door recreanten behoorlijk bezocht gebied. In deze tijd zijn resten gevonden van een jaarling ree die door de lynx is bemachtigd. Wel is de lynx in deze tijd wat afgevallen. Het is echter geen exemplaar wat voor herintroducties in aanmerking komt want toen ze verdoofd was bleek dat ze twee hoektanden mist. Omdal lynxen niet op commando hun bek open doen, was dat niet bekend. Des te opvalender is dat ze wel in staat bleek te jagen - het is echter de vraag of dit op lange termijn ook voldoende zou zijn. De plaatselijke reeen zijn immers niet gewent aan lynxen en waren mogelijk relatief makkelijk te vangen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

maurice.lahaye

Gefeliciteerd Paul (al zal mevrouw Lynx daar wellicht anders over denken). En is het dier in de tussentijd nooit waargenomen (gezien, prooiresten waren dus wel gevonden) door recreanten? Anders lijkt het voor de dierenarts ook zoeken naar een speld in een hooiberg. Overigens, de nakomelingen van deze dieren kunnen toch wel voor herintroductie gebruikt worden (als je dat zou willen)?


Groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

tekenaar

Het dier is meerdere malen per week gezien door recreanten, maar je gelooft niet dat ze alleen werd gezien door mensen die geen mobieltje op zak hadden en dan een tijdje later vanaf huis of vanaf de auto opbelden. Steeds zijn we gaan kijken als er zo'n melding was. Soms ging het om huiskat of zelfs haas, maar redelijk wat claims waren geloofwaardig. Tussen zo'n waarneming en dat wij ter plaatse waren zat minstens een dik half uur, al lieten we steeds direct alles liggen om te gaan kijken. Het terrein werkte niet mee want op de heuvel ligt de helft van de bomen plat na de ijzel. In plaats van een wandeling over een pad in een park is het meer een klauterpartij over omgevallen bomen in oerbos. We hebben in de tussentijd wat sneeuw gehad en toen veel pootafdrukken gevonden, en een paar dagen geleden die prooirest, dus.

Uiteraard kunnen nakomelingen van deze lynxen voor herintroductie gebruikt worden en dat willen we ook best. Helaas kunnen/mogen we daar niet in ons eentje over beslissen en het is niet uitgesloten dat een beslissing pas valt als de laatste wilde lynx in Slovenie het loodje heeft gelegd ... 
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jva

#56
Citaat van: maurice.lahaye op januari 20, 2014, 20:57:43 PM

Kortom, ik zie te weinig mogelijkheden/aanknopingspunten om aan een echte wilde Lynx te gaan denken. Ik hoop dat er morgen nog foto's gemaakt kunnen worden van eventuele sporen, alhoewel die ook buitengewoon moeilijk te onderscheiden zijn. Zelfs Sloveense experts hebben moeite om Lynx en hond (!) uit elkaar te kunnen houden.

Ik misbruik dit topic even (ezelsbruggetje naar vorig citaat): hoewel ik zeer zeker geen expert ben op het gebied van diersporen, twijfelde ik eerder over voorgenoemde uitspraak over de mogelijke verwarring tussen lynxen- en hondenprenten. Lynxenprenten zijn immers onder meer kenmerkend door de grootte, de ronde vorm en het feit dat nagelafdrukken ontbreken. Hondenprenten zijn meer ovaal van vorm en kennen wel nagelafdrukken. Dat zou dus toch niet zo moeilijk moeten zijn? Fout! Ik heb me er inmiddels iets meer in verdiept en aanleiding was een gevonden 'prent' begin deze maand in de Hunsrück (Dld.), zie bijgevoegde foto. Mijn aandacht werd in eerste instantie getrokken door de ronde 'katachtige' vorm van de prenten in combinatie met de grootte (centimeter of acht). Echter, wel nagelafdrukken zichtbaar. Ik moet erbij vertellen dat het een redelijk afgelegen locatie betrof in een gemengd bos en wel op een steile modderige helling. Enig zoekwerk op internet leert mij dat nagelafdrukken bij de lynx wel degelijk mogelijk zijn en dan met name op een ondergrond waar de dieren lastig grip hebben. Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat hondenprenten toch ook zeer variabel kunnen zijn qua vorm en dat ronde prenten hond niet per definitie uitsluiten...Dat was voor mij toch wel een eyeopener en vandaar deze post. Ik ben er inmiddels al wel achter dat het hier 'gewoon' om een hond gaat, maar wellicht een goed voorbeeld dat zaken niet altijd zijn zoals ze lijken... Lessons learned..
Jelle

egilio

Katten hebben altijd drie lobben aan de achterkant van hun 'voetzool'.  Meestal lopen ze inderdaad met de nagels ingetrokken maar als ze sprinten zijn de klauwen vaak uitgeslagen.
Hier een foto van de pootafdruk van een volwassen mannetjesleeuw in volle sprint (op mij af  :-X )...de lobben aan de achterkant zijn zo niet te zien.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

AdeHaan

In drenthe is toch ook al eens een lynx gespot? Is daar nog iets van bekend geworden?
AdeHaan |RoofvogelsEmmen|

Roofvogels van het jaar 2013: Zeearend, Ruigpootbuizerd, Wespendief, oehoe.

maurice.lahaye

Hallo A de Haan,


Tot op heden is er geen enkel hard bewijs voor de (tijdelijke) aanwezigheid van een wilde Lynx in Nederland. Tot op heden is er slechts één mogelijke waarneming verricht in Limburg. Ik houd mij warm aanbevolen voor een onderbouwde waarneming, mag ook rechstreeks naar mij en onder geheimhouding.


Vr. groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl