Hoofdmenu

Lynx?

Gestart door ArjenDrost †, januari 20, 2014, 16:46:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Ik ben nog niet echt overtuigd door de omschrijving (gebruiken Lynxen wel een hol??), maar toch, zou het nu wel kloppen??


http://waarneming.nl/waarneming/view/81299426


Groeten, Arjen

hiskodevries

http://nl.wikipedia.org/wiki/Euraziatische_lynx
CiteerDe mannetjes hebben aparte territoria die overlappen met die van de eveneens solitair levende wijfjes. Als hol wordt meestal een rotshol gebruikt, maar ook een dassenburcht of dicht struikgewas wordt gebruikt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

maurice.lahaye

Rustig afwachten. Vooralsnog zijn geen kenmerken beschreven, dus het kan nog alle kanten op  :) .
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Maarte5n

#3
Citaat van: maurice.lahaye op januari 20, 2014, 16:59:11 PM
Rustig afwachten. Vooralsnog zijn geen kenmerken beschreven, dus het kan nog alle kanten op  :) .
Maurice
admin

En juist de kenmerken van lynx worden nu niet genoemd, alleen bruin grijs en een katten kop ;)
En de locatie mischien even vragen hij staat nu midden op een park weet niet wat het is.

Maarten
Maarten vd Berg

KorHaan

Citaat van: maurice.lahaye op januari 20, 2014, 16:59:11 PM
Rustig afwachten. Vooralsnog zijn geen kenmerken beschreven, dus het kan nog alle kanten op  :) .
Maurice
admin


Het is nogal wat. Als het mij was overkomen zou ik in ieder geval zijn teruggegaan om de sporen te fotograferen. Maar misschien hadden ze daar vandaag geen tijd voor.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

arjan.kop

Ik heb precies 0 extra rechten op Nederlandse waarnemingen, maar ik zie de stip op het kaartje heel duidelijk staan. Is het niet handig de boel alvast te vervagen voordat de stip op de correcte plek wordt gezet? Het zou jammer zijn als blijkt dat de eerste Lynx die zich aangetoond en wel in ons land vestigde door een extatische horde de grens overgedreven werd.

maurice.lahaye

Hallo Arjan,


Dank voor je zorgen, maar ik ben niet zo bang voor verstoring. Als het een Lynx is geweest en ik zeg 'als', dan zal het dier vannacht al ettelijke kilometers ver weg (kunnen) zijn. Lynxen hebben enorm grote territoria en het is ondoenlijk om te gaan posten. Als je de aanwezigheid wil aantonen: zet camera-vallen neer (heel veel!) en hoop op een 'lucky shot'.


Wat betreft de waarneming heb ik om meer info gevraagd en die ook gekregen (waarvoor nogmaals dank). Alleen is de beschrijving onvoldoende om zonder meer van Lynx uit te kunnen gaan. Ik mis simpelweg een aantal essentiële doorslaggevende kenmerken. Een 'kattengezicht' als beschrijving is onvoldoende. Op basis van de huidige info heb ik gevraagd de waarneming op 'onzeker' te zetten.


Verder wees een andere waarnemer mij op de nabijheid van Tierpark Gangelt. Daar hebben ze Lynxen. Dat betekent dat er wel eens één buiten het hek/hok loopt (gebeurd in iedere dierentuin), maar kan betekenen dat wilde zwervers worden aangetrokken. In Duitsland worden wilde wolven aangetrokken door huilende wolven in gevangenschap. Alleen, Lynxen huilen niet, dus hoe moeten ze elkaar dan vinden?


Kortom, ik zie te weinig mogelijkheden/aanknopingspunten om aan een echte wilde Lynx te gaan denken. Ik hoop dat er morgen nog foto's gemaakt kunnen worden van eventuele sporen, alhoewel die ook buitengewoon moeilijk te onderscheiden zijn. Zelfs Sloveense experts hebben moeite om Lynx en hond (!) uit elkaar te kunnen houden.


Ik zou dolgraag een nieuwe zoogdiersoort voor NL ingevoerd willen zien op waarneming.nl, maar deze waarneming is niet voldoende daarvoor. Erg jammer en hopelijk de volgende keer wel raak!


Vriendelijke groet,
Maurice
admin

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

arjan.kop

Hallo Maurice,

Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het mij een zekere waarneming lijkt hoor. Het is meer een 'wat als' scenario. Deze zou al kunnen, in principe, al zitten er wel erg veel haken en ogen aan, maar de eerste echte zekere gaat een keer komen natuurlijk. Kennelijk staat er geen automatische vervaging aan op 'Lynx' en dat is in potentie misschien toch een keer nuttig, toch?

egilio

Als het al een lynx was (de opvallendste kenmerken worden niet genoemd) dan lijkt me niet dat dat hol er iets mee te maken heeft. Maar als ze er toch in de buurt zijn om cameravallen op te hangen dan zullen hopelijk ook zoeken naar haren en die verzamelen bij het hol neem ik aan?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Maarte5n

Citaat van: egilio op januari 21, 2014, 17:08:17 PM
Als het al een lynx was (de opvallendste kenmerken worden niet genoemd) dan lijkt me niet dat dat hol er iets mee te maken heeft. Maar als ze er toch in de buurt zijn om cameravallen op te hangen dan zullen hopelijk ook zoeken naar haren en die verzamelen bij het hol neem ik aan?

Denk het ook, dat ze dat verzamelen bi het hol al kan ik niet bepalen hoe groot die hol is.is geen dassen hol en ook geen vossenhol. je zou denken dat een hond daar geregeld gegraven heefd en het hol nu een tijdje niet gebruikt is
en naar mogelijke resten van prooi zoals ree zoeken. als het hol niet diep is kun je binnenin  waar het dier ligt vaak haren vinden die het dier achterlaat op de slaapplek.

Groet maarten
Maarten vd Berg

Rob Koelman

Het op de foto's getoonde hol zou wat mij betreft heel goed een dassenpijp kunnen zijn...

Voorlopig nog géén één echte aanwijzing / bewijs dat het bij de waarnemingen om een lynx gaat. Alleen de claim van de waarnemers. Wel meen ik het begin van een hype te bespeuren...

Ik wacht rustig af...


Rob
(op persoonlijke titel)
Met vriendelijke groet, Rob

egilio

In de doc heeft hij het pas over oorpluimen en een korte staart nadat die verzorger die kenmerken noemt, hij blijft het over hoge poten en slank lichaam hebben. Vooral dat laatste lijkt me niet in dit jaargetijde. Laten we hopen dat hij toch echt een lynx heeft gezien en dat dat bevestigd wordt met cameravallen. Maar ik heb er helaas niet veel vertrouwen in.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Joostlaan

Ook leuk dat ie in zijn eerste uitleg het dier ter grootte van een herdershond schatte, precies hetzelfde staat in de eerste regel van de wikipediapagina over de lynx. Hoeft er niks mee te maken te hebben maar viel me toch op  :angel:
Groeten,

Joost van der Laan

Johan Helmus

Citeer
Ook zocht hij contact met Natuurmonumenten. De natuurorganisatie gaat in het gebied waar de lynx gespot is zogeheten cameravallen plaatsen.
Hoe lang zullen die blijven hangen nu via diverse media bekend is gemaakt dat die zullen worden geplaatst?  :rolleyes:
Groeten, Johan Helmus

Maarte5n

Citaat van: Johan Helmus op januari 22, 2014, 08:47:52 AM
Citeer
Ook zocht hij contact met Natuurmonumenten. De natuurorganisatie gaat in het gebied waar de lynx gespot is zogeheten cameravallen plaatsen.
Hoe lang zullen die blijven hangen nu via diverse media bekend is gemaakt dat die zullen worden geplaatst?  :rolleyes:

Ik kan wel begrijpen dat natuurmonumenten mischien nu zegt dat ze niks ophangen vanwege de media aandacht eromheen.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Maarte5n

Citaat van: Rob Koelman op januari 21, 2014, 21:37:45 PM
Het op de foto's getoonde hol zou wat mij betreft heel goed een dassenpijp kunnen zijn...

Voorlopig nog géén één echte aanwijzing / bewijs dat het bij de waarnemingen om een lynx gaat. Alleen de claim van de waarnemers. Wel meen ik het begin van een hype te bespeuren...

Ik wacht rustig af...


Rob
(op persoonlijke titel)

Hoi rob ik bedoelde eigenlijk volgens hem geen dassenburcht(dus ook geen vossen zijn beetje hetzelfde)
in mijn ogen kan het ook wel een das of vos zijn,
als men even goed kijkt naar de foto,s en meeschat. er liggen eikenblaadjes die zijn gemiddeld  8cm zeg maar en dan dat hol denk ik zo,n 30 cm hoog zijn en de breedte 35 cm? heb wel eens holen gezien van wolven en lynxen op plaatjes en vind deze hol toch wel beetje aan de kleine kant voor zo,n groot dier, maar goed ben ook geen expert we wachten het af.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

jfbouwmeester

 ;) Een lynx in Limburg. Het zou kunnen maar de omschrijving klonk niet overtuigend. Zowat iedere natuurliefhebber weet wel een juiste omschrijving te geven. Dat het dier op 20 meter afstand gezien zou zijn? Naar de beschrijving is het dier schuw maar dat was de blauwe reiger ook en die heeft zich aangepast aan de oprukkende mens. Je moet je ze haast opzij duwen zo mak zijn ze geworden. Gezien zijn zwervende gedrag zal er niet snel een foto van de lynx in Nederland genomen worden. Maar de hoop is springlevend net als bij de wolf.
Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

martenboonstra

Misschien een idee om voor het hol even het zand een beetje aan te harken en later eens zien of er iets over heen heeft gelopen? Wel spannend om eens te posten nabij het hol. Jammer dat het te ver weg is, anders had ik mij graag als vrijwillliger aangemeld.

Rob Koelman

Citaat van: martenboonstra op januari 23, 2014, 09:55:20 AM
Misschien een idee om voor het hol even het zand een beetje aan te harken en later eens zien of er iets over heen heeft gelopen? Wel spannend om eens te posten nabij het hol. Jammer dat het te ver weg is, anders had ik mij graag als vrijwillliger aangemeld.

Sommige soorten, bijvoorbeeld dassen, zijn erg gevoelig voor acute veranderingen in de directe omgeving van hun verblijfplaats. Het aanharken van zand bij een hol is daarom een minder goed idee. Ik zou bij een hol daarom op enige afstand een cameraval plaatsen. Dan heb je enerzijds een zekere opname (en dus ook determinatie) van het dier dat er in verblijft en is anderzijds de verstoring zo beperkt mogelijk...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

martenboonstra

@Rob. DAS waar. Alhoewel een camera plaatsen - terwijl iedereen de locatie inmiddels kent - houdt ook een zeker risico in. 

Johan Helmus

Citaat van: martenboonstra op januari 23, 2014, 11:30:28 AM
@Rob. DAS waar. Alhoewel een camera plaatsen - terwijl iedereen de locatie inmiddels kent - houdt ook een zeker risico in.
Is de exacte locatie al wel bekend gemaakt? De pijl in de waarneming wijst nog steeds naar een plaats in de bebouwde kom.
Groeten, Johan Helmus

maurice.lahaye

Nee, de exacte locatie is (nog) niet bekend. Wellicht dat de waarnemer (Arno) nog verdere actie gaat ondernemen (camera-vallen ophangen) en dan is het idd niet handig om de exacte locatie in te voeren, alhoewel je natuurlijk de embargo/vervagings-optie hebt. We gaan het zien, rustig afwachten.


Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

martenboonstra

Gelukkig heb ik mij vergist in de exacte locatie.
Ben benieuwd....

jva

Ik volg(de) deze discussie (tot nu) op afstand, maar wil even het volgde kwijt. Een lynx waarneming in Zuid-Limburg ligt in feite in de lijn der verwachting, daar er niet ver over de grens in België en Duitsland ook dieren voorkomen die in theorie NL zouden moeten kunnen bereiken. Alle meldingen dienen in beginsel dan ook serieus te worden genomen (alhoewel enige scepsis op voorhand kan bestaan..) en dat betekend ook in onderhavig geval op korte termijn inschakelen van (een) deskundige(n) om de locatie nader te inspecteren. Zo is dat ook met de vorige melding gebeurt (die achteraf een hoax bleek te zijn). Nu worden er binnenkort camera's opgehangen terwijl het dier waarschijnlijk al lang gevlogen is. Wel krijgt de melder allerlei kritische vragen, vragen waarvan je je kunt afvragen of hij deze met zijn kennis en kunde kan beantwoorden. Is het dan ook niet beter om bij dit soort zeldzame meldingen gelijk contact te zoeken en er zsm een soortexpert ter plekke naar te laten kijken? Haren, sporen, uitwerpselen, you name it. Indien te lang gewacht wordt zullen eventuele sporen zijn uitgewist. Ik heb althans niet begrepen dat iemand van NM (die kennelijk wel camera's wil gaan hangen) of van wrn.nl (of één van haar partners) ook een dérgelijke aanpak heeft bewerkstelligd.

Overigens maken lynxen bij mijn weten zelf geen hol, maar gebruiken ze reeds aanwezige schuilgelegenheid zoals dassenholen, rotsspleten e.a. In dit geval is het m.i. dan (waarschijnlijk) ook 'gewoon' een dassenhol. Ook afmetingen van dassenholen kunnen variëren is mijn ervaring, zeker als een burcht al generaties lang in gebruik is, dan wel door de losse bodemstructuur waarin het hol gegraven is.

Daarnaast vond ik het overigens enigszins opmerkelijk dat blijkens het filmpje waar Maurice hiervoor naar gelinked heeft (beelden uit het lynxenverblijf in het dierenpark net over de grens in Duitsland), de lynx in staat is zo hoog in een boom te klauteren. Het dier in kwestie zit misschien wel meer dan 10 meter hoog, nagenoeg in de kroon van de boom. Nooit geweten dat het zó goede klimmers waren. Wellicht iets om bij stil te staan indien je lynxen wilt spotten, kijk vooral ook (hoog) in de bomen..

Ik volg verder op afstand...succes allen...
Jelle

tekenaar

reactie op voorgaande:

Lynx kan inderdaad prima hoog in bomen klimmen. De lynxen in Ljubljana ZOO slapen vrijwel elke dag hoog in boomkruinen (waardoor ze voor bezoekers onzichtbaar zijn, maar dat terzijde). Ik zou waarnemers echter niet vragen steeds omhoog te kijken: je struikelt eerder in het bos als dat je toevallig een lynx ziet. Ook bovenop een boomtak kunnen ze zich aardig verbergen, zelfs als je weet in welke boom hij zit, is het nog heel lastig hem te zien. Bovendien is mij niet duidelijk in hoeverre "slapen in bomen" een gedrag is wat lynxen in het wild ook vertonen: mogelijk leren sommige lynxen in dierentuinen dit, omdat ze dan verder bij dierentuinbezoekers (en dierentuinpersoneel) vandaan zijn. Zoeken naar sporen en plaatsen van cameravallen zal veel eerder resultaat opleveren.

Maurice schreef dat lynxen niet huilen als wolven: ze kunnen echter wel degelijk met geluiden over afstanden communiceren. De Ljubljana-exemplaren heb ik nog nooit gehoord maar ik ken het geluid wel uit een Nederlandse dierentuin waar een lynx-kater jaren geleden iedere ochtend langdurig "riep": een soort van harde rauwe mauw, duidelijk verschillend van huiskat en op flinke afstand hoorbaar, maar lastig te omschrijven. Ik ben ervan overtuigd dat lynxen dit geluid op veel grotere afstand horen dan wij mensen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jva

#26
Citaat van: tekenaar op januari 23, 2014, 22:12:45 PM
reactie op voorgaande:

Maurice schreef dat lynxen niet huilen als wolven: ze kunnen echter wel degelijk met geluiden over afstanden communiceren. De Ljubljana-exemplaren heb ik nog nooit gehoord maar ik ken het geluid wel uit een Nederlandse dierentuin waar een lynx-kater jaren geleden iedere ochtend langdurig "riep": een soort van harde rauwe mauw, duidelijk verschillend van huiskat en op flinke afstand hoorbaar, maar lastig te omschrijven. Ik ben ervan overtuigd dat lynxen dit geluid op veel grotere afstand horen dan wij mensen.
Omschrijven hoeft niet, daar hebben we (gelukkig) audio voor uitgevonden.
http://forest-ngo.org/en/wmp-en/animal-voices/259-the-voice-of-eurasian-lynx
Jelle

H.J. Tromp

Verbazingwekkende geluiden!
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Maarte5n

die 2e geluid opname ken ik heefd wat weg van  een vos,
maar die eerste zou ik zelf vergeleken hebben met een schorre koe  ;D

Maarten
Maarten vd Berg

arnoniehof

Citaat van: H.J. Tromp op januari 24, 2014, 13:18:57 PM
Verbazingwekkende geluiden!
Kan je goed gebruiken voor een enge horrorfilm, vooral het eerste geluid, bizar
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper