Bruine Klauwier Azewijn

Gestart door ArjenDrost †, januari 18, 2014, 15:22:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnoud.vandenberg

Citaat van: Bas vd Burg op januari 20, 2014, 13:20:00 PM
Ik snap jouw opmerking niet zo goed Arnoud.
Ik reageerde op de opmerking dat zeldzame klauwieren meestal na 1 dag weg zijn. Dat blijkt niet altijd het geval, ook niet in de trektijd, aangezien de meeste zeldzame klauwieren in de trektijd opduiken. En ik heb het hierbij niet gehad over de winter en dat de trekdrang lijkt te zijn verdwenen. Iets wat Peter Lindenburg eerder in dit topic ook al terecht opmerkte


We zijn het eens, Bas.

isi1972

Ehm nee blijkt dus gewoon een Bruine Klauwier te zijn  :blink:
Citaat van: Thijs Fijen op januari 20, 2014, 10:14:51 AM
Citaat van: Denro op januari 20, 2014, 09:23:50 AM
En ondertussen weer gemeld.
Ehm.. ja, maar dat blijkt een Roodborst te zijn.......

BramtK

Nadat de eerste 4 waarnemingen van vandaag werden verwijderd omdat die betrekking hadden op een Roodborst, werd inderdaad de klauwier gemeld.
Groeten,

Bram ter Keurs

Steven Wytema

Ik heb vandaag pas een video van zondag geüpload, waarop hij misschien iets herkenbaars opeet?
http://www.youtube.com/watch?v=MBYXvTzovZw
NB de eerste 20 seconden moest ik de scoop nog even scherpstellen, daarna wordt het al beter.
Hapje is op ca 45 seconden.
Vanzelfsprekend heeft Youtube het weer gepresteerd om (zelfs als je m op HD zet) de kwaliteit te vernaggelen, maar wie geïnteresseerd is moet maar een pm sturen.

Steven Wytema



Folkert Jan

Had net iemand aan de lijn, staan daar een paar man waarvan niemand hem vandaag heeft gezien en de vogel is ook niet in beeld. Mogelijk dat de waarnemer alweer weg is, maar extra info is gewenst
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

RasManen

Ik zie in totaal 3 waarnemers in de db-alerts. Misschien een belletje naar die andere twee?
Wim Nap

Folkert Jan

Krijg nu een apje dat de klauwier weer in beeld is  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankw

Citaat van: Folkert Jan op januari 21, 2014, 10:33:41 AM
Krijg nu een apje dat de klauwier weer in beeld is  :duim:
Dat was ie bij de eerste melding ook. :angel:

HPM

Citaat van: frankw op januari 21, 2014, 13:34:06 PM
Citaat van: Folkert Jan op januari 21, 2014, 10:33:41 AM

Krijg nu een apje dat de klauwier weer in beeld is  :duim:
Dat was ie bij de eerste melding ook. :angel:


Maar whatsaps zijn natuurlijk véél betrouwbaarder dan meldingen op Waarneming.
Herman van der Meer

lennartv

Citaat van: HPM op januari 21, 2014, 13:38:47 PM
Citaat van: frankw op januari 21, 2014, 13:34:06 PM
Citaat van: Folkert Jan op januari 21, 2014, 10:33:41 AM

Krijg nu een apje dat de klauwier weer in beeld is  :duim:
Dat was ie bij de eerste melding ook. :angel:


Maar whatsaps zijn natuurlijk véél betrouwbaarder dan meldingen op Waarneming.


De eerste waarnemingen van gisteren van een bruine klauwier betroffen een roodborst....
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Folkert Jan

De waarneming werd rond 9.40 ingevoerd.
Rond 10.00 waren er alleen mensen aanwezig die de vogel niet gezien hadden. Dus of degene die de vogel had ingevoerd was alweer weg, of had per ongeluk op de verkeerde dag ingevuld.
Als er via waarneming.nl iets wordt doorgegeven aan dba komt daar geen telefoonnummer bij te staan. Ook had de waarnemer geen info toegevoegd aan zijn waarneming. Dan is het toch niet zo gek dat ik de signalen uit het veld even meld. Een tijd later ontving ik een appje dat de vogel weer in beeld was dus heb ik dat hier weer gemeld. Logische toch om dat te doen na een eerdere melding dat de vogel niet in beeld was.

Heeft niks te maken met of waarneming.nl nu beter is als een app groep of omgekeerd. Ik kreeg alleen het appje eerder voordat ik een alert van waarneming.nl kreeg.

Mijns inzien wordt hier nu weer gezeurd om te zeuren door weer eenzelfde persoon. Was de nood nu echt zo hoog?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op januari 21, 2014, 14:53:51 PM
...
l niet in beeld was.

Heeft niks te maken met of waarneming.nl nu beter is als een app groep of omgekeerd. Ik kreeg alleen het appje eerder voordat ik een alert van waarneming.nl kreeg.

Mijns inzien wordt hier nu weer gezeurd om te zeuren door weer eenzelfde persoon. Was de nood nu echt zo hoog?

Op het moment dat jij met je apsmededeling kwam had ik (zonder alerts!) al twee meldingen op Waarneming zien staan, dus kennelijk was jij degene die last van hoge nood had.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: lennartv op januari 21, 2014, 13:58:37 PM
Citaat van: HPM op januari 21, 2014, 13:38:47 PM
Citaat van: frankw op januari 21, 2014, 13:34:06 PM
Citaat van: Folkert Jan op januari 21, 2014, 10:33:41 AM

Krijg nu een apje dat de klauwier weer in beeld is  :duim:
Dat was ie bij de eerste melding ook. :angel:


Maar whatsaps zijn natuurlijk véél betrouwbaarder dan meldingen op Waarneming.


De eerste waarnemingen van gisteren van een bruine klauwier betroffen een roodborst....

Ja, en mede daardoor vraag ik me af hoeveel van de bijna 600 meldingen op een Roodborst of iets anders betrekkingen hadden.
Wegens het chronisch gebrek aan details bij de waarnemingen valt dat op geen enkele manier vast te stellen.
Herman van der Meer

GertJ

Citaat van: HPM op januari 21, 2014, 15:04:14 PM
Citaat van: lennartv op januari 21, 2014, 13:58:37 PM
Citaat van: HPM op januari 21, 2014, 13:38:47 PM
Citaat van: frankw op januari 21, 2014, 13:34:06 PM
Citaat van: Folkert Jan op januari 21, 2014, 10:33:41 AM

Krijg nu een apje dat de klauwier weer in beeld is  :duim:
Dat was ie bij de eerste melding ook. :angel:


Maar whatsaps zijn natuurlijk véél betrouwbaarder dan meldingen op Waarneming.


De eerste waarnemingen van gisteren van een bruine klauwier betroffen een roodborst....

Ja, en mede daardoor vraag ik me af hoeveel van de bijna 600 meldingen op een Roodborst of iets anders betrekkingen hadden.
Wegens het chronisch gebrek aan details bij de waarnemingen valt dat op geen enkele manier vast te stellen.
Neem maar van mij aan dat de meeste van die 600 waarnemingen betrekking hebben op de Bruine Klauwier. Zo moeilijk was hij niet te herkennen. Omdat er een keer wat mis ging met 5 waarnemingen en een roodborst hoef je niet per se vraagtekens te zetten bij de rest.
Misschien hebben anderen hetzelfde geadvieerd aan je: Ga ook eens naar een twitch in plaats van steeds vanachter de computer commentaar te leveren.
Groet Gert Jager

Botervlieg

Waarnemingen zonder foto worden toch niet (goed)gekeurd, dus ...

HPM

Citaat van: GertJ op januari 21, 2014, 15:13:46 PM
Citaat van: HPM op januari 21, 2014, 15:04:14 PM
Citaat van: lennartv op januari 21, 2014, 13:58:37 PM
Citaat van: HPM op januari 21, 2014, 13:38:47 PM
Citaat van: frankw op januari 21, 2014, 13:34:06 PM
Citaat van: Folkert Jan op januari 21, 2014, 10:33:41 AM

Krijg nu een apje dat de klauwier weer in beeld is  :duim:
Dat was ie bij de eerste melding ook. :angel:


Maar whatsaps zijn natuurlijk véél betrouwbaarder dan meldingen op Waarneming.


De eerste waarnemingen van gisteren van een bruine klauwier betroffen een roodborst....

Ja, en mede daardoor vraag ik me af hoeveel van de bijna 600 meldingen op een Roodborst of iets anders betrekkingen hadden.
Wegens het chronisch gebrek aan details bij de waarnemingen valt dat op geen enkele manier vast te stellen.

Neem maar van mij aan dat de meeste van die 600 waarnemingen betrekking hebben op de Bruine Klauwier. Zo moeilijk was hij niet te herkennen. Omdat er een keer wat mis ging met 5 waarnemingen en een roodborst hoef je niet per se vraagtekens te zetten bij de rest.
Misschien hebben anderen hetzelfde geadvieerd aan je: Ga ook eens naar een twitch in plaats van steeds vanachter de computer commentaar te leveren.

Ik neem direct van je aan dat jij alle bijna 600 meldingen op juistheid hebt gecontroleerd. Ik heb nergens twijfel over geuit, maar er op gewezen dat de infoloze meldingen van gisterochtend op geen enkel manier verschilden van 99% van de meldingen die er nog wel staan.

Overigens is het een makkie om een dergelijke zeldzaamheid te scoren zonder er voor de deur uit te gaan. Durf jij je hand ervoor in het vuur te steken dat dat nooit gebeurt?
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: M. Baltus op januari 21, 2014, 15:20:17 PM

Waarnemingen zonder foto worden toch niet (goed)gekeurd, dus ...

Ik dacht dat dat die waarnemingen gewoon meeliften op de uiteindelijke goedkeuring van de Commissie.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op januari 21, 2014, 15:29:27 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 21, 2014, 15:20:17 PM

Waarnemingen zonder foto worden toch niet (goed)gekeurd, dus ...

Ik dacht dat dat die waarnemingen gewoon meeliften op de uiteindelijke goedkeuring van de Commissie.

Dat zou best kunnen en dat zou mij ook niet verbazen. Maar daar ben ik het niet mee eens.

Even de regels (van waarneming.nl) er op nazoeken, of dat ergens staat aangegeven?
En/of wat er precies staat aangegeven over waarnemingen zonder bewijs / goedkeuring.

Groetjes, Marleen

Vincent Hart

Citaat van: HPM op januari 21, 2014, 15:29:27 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 21, 2014, 15:20:17 PM

Waarnemingen zonder foto worden toch niet (goed)gekeurd, dus ...

Ik dacht dat dat die waarnemingen gewoon meeliften op de uiteindelijke goedkeuring van de Commissie.
Zo is het, voor de database zijn dergelijke waarnemingen in feite 'dubbel'.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

#80
Je zou in een onderwerp als dit ook kunnen na-/meegenieten van een vogel die van zover is komen aanwaaien.
Praten over hoe die hier gekomen is, hoe die hier overleefd, heeftie kansen om terug te keren, waar onderscheid die zich nou met onze eigen Grauwe Klauwier, heeftie een andere voedselkeuze, waarom op die plek, etc.


Je kan natuurlijk (zoals bijna gebruikelijk hier op het forum) gaan zitten zeuren over en ombuigen naar bijzaken (bijzaken!?, ja bijzaken!), het is maar waaraan je de voorkeur geeft ...... maar misschien wel een heel gek idee van mij?
Wietze Janse

HPM

Citaat van: Vincent Hart op januari 21, 2014, 15:36:53 PM
Citaat van: HPM op januari 21, 2014, 15:29:27 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 21, 2014, 15:20:17 PM

Waarnemingen zonder foto worden toch niet (goed)gekeurd, dus ...

Ik dacht dat dat die waarnemingen gewoon meeliften op de uiteindelijke goedkeuring van de Commissie.
Zo is het, voor de database zijn dergelijke waarnemingen in feite 'dubbel'.

Eigenlijk zouden alleen de ingediende (en geaccepteerde) waarnemingen een groen vinkje moeten krijgen en de rest een grijs vinkje 'op basis van kennisregels'.
Herman van der Meer

hiskodevries

CiteerJe kan natuurlijk (zoals bijna gebruikelijk hier op het forum) gaan zitten zeuren over bijzaken (bijzaken!?, ja bijzaken!), het is maar waaraan je de voorkeur geeft ...... maar misschien wel een heel gek idee van mij?
een hobby van een enkeling hier
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: snwja3 op januari 21, 2014, 15:45:40 PM

Je zou in een onderwerp als dit ook kunnen na-/meegenieten van een vogel die van zover is komen aanwaaien.
Praten over hoe die hier gekomen is, hoe die hier overleefd, heeftie kansen om terug te keren, waar onderscheid die zich nou met onze eigen Grauwe Klauwier, heeftie een andere voedselkeuze, waarom op die plek, etc.


Je kan natuurlijk (zoals bijna gebruikelijk hier op het forum) gaan zitten zeuren over bijzaken (bijzaken!?, ja bijzaken!), het is maar waaraan je de voorkeur geeft ...... maar misschien wel een heel gek idee van mij?

Goed, hoofdzaken dan maar. Op welke van de meer dan 400 foto's is twijfelloos te zien dat het om een Bruine Klauwier gaat?
En uit welke van de bijzonder weinig beschrijvingen blijkt dat?

Voor de overduidelijkheid: Ik heb GEEN reden om aan de determinatie te twijfelen. Ik heb alleen nog niet kunnen ontdekken waarom dit een Bruine Klauwier is.
Herman van der Meer

hiskodevries

het mooie van deze soort is, dat de CDNA daar over beslist Herman.
Voor Waarneming.nl en zijn admins de meest simpele waarnemingen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

PieWie

Citaat van: HPM op januari 21, 2014, 15:46:54 PM
Citaat van: Vincent Hart op januari 21, 2014, 15:36:53 PM
Citaat van: HPM op januari 21, 2014, 15:29:27 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 21, 2014, 15:20:17 PM

Waarnemingen zonder foto worden toch niet (goed)gekeurd, dus ...

Ik dacht dat dat die waarnemingen gewoon meeliften op de uiteindelijke goedkeuring van de Commissie.
Zo is het, voor de database zijn dergelijke waarnemingen in feite 'dubbel'.

Eigenlijk zouden alleen de ingediende (en geaccepteerde) waarnemingen een groen vinkje moeten krijgen en de rest een grijs vinkje 'op basis van kennisregels'.

nou, daar zit de CDNA op te wachten, 600+ waarnemers die alle dezelfde vogel indienen om toch maar dat groene vinkje te 'verdienen'...

groeten,

Pierre (die het verder sterk met Wietze eens is)


hiskodevries

Pierre, wat een kul, als 1 waarnemer dat doet is het al prima
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

PieWie

Citaat van: hiskodevries op januari 21, 2014, 16:17:02 PM
Pierre, wat een kul, als 1 waarnemer dat doet is het al prima

klopt dat zou ook flauwekul zijn, maar lees mijn tekst eens goed en dan de regel die er boven staat.

Groeten,

Pierre

Ed van Hecke

Citaat van: HPM op januari 21, 2014, 15:55:28 PM
Citaat van: snwja3 op januari 21, 2014, 15:45:40 PM

Je zou in een onderwerp als dit ook kunnen na-/meegenieten van een vogel die van zover is komen aanwaaien.
Praten over hoe die hier gekomen is, hoe die hier overleefd, heeftie kansen om terug te keren, waar onderscheid die zich nou met onze eigen Grauwe Klauwier, heeftie een andere voedselkeuze, waarom op die plek, etc.


Je kan natuurlijk (zoals bijna gebruikelijk hier op het forum) gaan zitten zeuren over bijzaken (bijzaken!?, ja bijzaken!), het is maar waaraan je de voorkeur geeft ...... maar misschien wel een heel gek idee van mij?

Goed, hoofdzaken dan maar. Op welke van de meer dan 400 foto's is twijfelloos te zien dat het om een Bruine Klauwier gaat?
En uit welke van de bijzonder weinig beschrijvingen blijkt dat?

Voor de overduidelijkheid: Ik heb GEEN reden om aan de determinatie te twijfelen. Ik heb alleen nog niet kunnen ontdekken waarom dit een Bruine Klauwier is.


Beste  Herman,  op de fotoserie van   Renee van Rossum ( bestand  net te groot  voor opname  in dit bericht), zelf maar ff zoeken  achter  jouw computerscherm)  is vrij duidelijk de typische staartverdeling  te zien ( zoek  dat  zelf maar ff  op ) verder is de combi  van  (rood)bruine  kop afwezigheid  witte vleugelvlek, de vrij egale vleugelpartij en   een iets minder goed zichtbare dikke snavel  meer dan voldoend voor   een  zo goed als zekere  bruine klauwier.
Scepticisme is gezond  en  als  logical thinker  door  mij altijd zeer gewaardeerd,  maar soms  kun  je  te ver erin doordraven.
Nu  ga ik een  net gevonden zuidelijke  boomsprinkhaan (doodvondst)  fotograferen en alvast een koek en zopie tent opzetten voor de  te verwachten  aanloop.

mvg

E van  Hecke

HPM

Citaat van: hiskodevries op januari 21, 2014, 16:01:23 PM

het mooie van deze soort is, dat de CDNA daar over beslist Herman.
Voor Waarneming.nl en zijn admins de meest simpele waarnemingen.

Toch is het een nogal fundamentele vraag, Hisko. Wietze stelt hem ook, al is het in andere bewoordingen ("waar onderscheid die zich nou met onze eigen Grauwe Klauwier"). Het gaat hier natuurlijk ook niet om wat de CDNA er uiteindelijk van zal vinden maar om op grond waarvan de waarnemers tot deze determinatie zijn gekomen. Wat zijn de onderscheidende kenmerken en waar kan ik die zien?
Herman van der Meer