Bruine Klauwier Azewijn

Gestart door ArjenDrost †, januari 18, 2014, 15:22:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

snwja3

Embargo op w.nl op mooie foto's, net zoals nestfoto's en lelijke foto's verbergen.
Hebben we in 1 klap alle (foto)discussies opgelost.

En spaart voor Bart een discussie over server ruimte  :P
Wietze Janse

Vincent Hart

Ja Lennart, het lijkt mij ook heerlijk als de wereld zo simpel in elkaar zou zitten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Citaat van: lennartv op januari 29, 2014, 19:51:43 PM
Citaat van: Vincent Hart op januari 29, 2014, 19:33:43 PM
Ben ik de enige die een discrepantie signaleert tussen het enerzijds eindeloos ophemelen van mooie foto's (die worden niet van een km afstand gemaakt), bijvoorbeeld in het speciaal daarvoor opgerichte topic Foto van de Dag, en anderzijds de eeuwig terugkerende discussie over verstoring/betreden van naar de letter der wet verboden terrein? Of doen we gewoon lekker de gordijntjes dicht (enkel) wanneer dat uitkomt?
..., als er daarbij maar aan de regels gehouden wordt... Dat na het maken van een 'legale' mooie foto's de verleiding groter wordt ....


1) als... blijkt dus vaak niet zo te zijn.
2a) de verleiding kan ook groter worden doordat Jan (met 500mm) wel een goede plaat heeft en Piet (300mm) wat dichterbij moet voor hetzelfde resultaat
2b) de verleiding is mijns inziens vaak al te groot voor velen van ons vóórdat legale foto's gemaakt zijn
2c) Ik geef schromelijk toe dat ik niet heiliger dan de paus ben, heb ook zelf meer dan eens een stap buiten de gebaande paden gezet. Maar dat was vroeger meer dan tegenwoordig -> leerprocesje dus.
2d) ophemelen van foto's (sterren geven) heeft mijns inziens ook totaal geen nut en mag wat mij betreft ook verdwijnen van deze site. Het lijkt facebook wel met zn ranking van "goed" tot "magistraal".

Steven Wytema


lennartv

Citaat van: Steven Wytema op januari 29, 2014, 21:08:08 PM
Citaat van: lennartv op januari 29, 2014, 19:51:43 PM
Citaat van: Vincent Hart op januari 29, 2014, 19:33:43 PM
Ben ik de enige die een discrepantie signaleert tussen het enerzijds eindeloos ophemelen van mooie foto's (die worden niet van een km afstand gemaakt), bijvoorbeeld in het speciaal daarvoor opgerichte topic Foto van de Dag, en anderzijds de eeuwig terugkerende discussie over verstoring/betreden van naar de letter der wet verboden terrein? Of doen we gewoon lekker de gordijntjes dicht (enkel) wanneer dat uitkomt?
..., als er daarbij maar aan de regels gehouden wordt... Dat na het maken van een 'legale' mooie foto's de verleiding groter wordt ....


1) als... blijkt dus vaak niet zo te zijn.
2a) de verleiding kan ook groter worden doordat Jan (met 500mm) wel een goede plaat heeft en Piet (300mm) wat dichterbij moet voor hetzelfde resultaat
2b) de verleiding is mijns inziens vaak al te groot voor velen van ons vóórdat legale foto's gemaakt zijn
2c) Ik geef schromelijk toe dat ik niet heiliger dan de paus ben, heb ook zelf meer dan eens een stap buiten de gebaande paden gezet. Maar dat was vroeger meer dan tegenwoordig -> leerprocesje dus.
2d) ophemelen van foto's (sterren geven) heeft mijns inziens ook totaal geen nut en mag wat mij betreft ook verdwijnen van deze site. Het lijkt facebook wel met zn ranking van "goed" tot "magistraal".


Tja en de enige manier waarop je die verleiding wat waarneming.nl compleet weg haalt is deze pagina te verwijderen, dat lijkt met toch wat rigoureus... Ranking weghalen heeft wellicht enige effect, maar volgens mij bestonden die verstoringsdiscussies ook net zo erg vóór dat die was ingesteld. Dus ja, een topic als Foto van de dag en fotowaardering doet de kans op verstoring door jaloerse medefotografen wellicht toenemen, maar de enige manier waarop je het gaat voorkomen  is simpelweg niet meer tonen dat dit soort foto's gemaakt kunnen worden.


Voorbeeldje zie je natuurlijk met al die uilen die nu in Nederland zitten, nu blijkt de sneeuwuil opeens enorm goed te fotograferen te zijn, dat had je niet geweten als de foto's er niet waren. Dat kan er zomaar voor zorgen dat een aantal fotografen besluit om toch maar die (enorm slecht geregelde in deze tijd van het jaar) oversteek naar Vlieland te maken.  Daar heeft de ranking of Foto van de dag niet zo'n er grote rol in gespeeld. Je ziet echter wel bij de-uil-die-niet-genoemd-mag-worden dat verbergen van foto's wel degelijk zin heeft om de aandacht te verminderen.


Foto's verbergen heeft dus wel degelijk zin, alleen denk ik dat het effect van eindeloos ophemelen van mooie foto's wel meevalt. Iemand die iets verder kijkt dan het forum van waarneming.nl weet wat er te fotograferen is. Dus ja, voorlopig kan het geen kwaad dat we nog gewoon fotografen blijven aanspreken in het veld! ;)
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Max Berlijn

Is die na een nachtje nachtvorst "omgevallen"? of onder embargo?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.


lesley van loo

hardstikke leuk hoor dat: fotografen dit, fotografen dat maar op de foto (die overigens nergens meer terug te vinden is) van de 4 mensen die in het veld stonden bij de Bruine Klauwier waren er volgens mij 2 bij met telescopen, in ieder geval 1.   :-X
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Thijs Fijen

Citaat van: lesley van loo op januari 30, 2014, 19:40:30 PM
hardstikke leuk hoor dat: fotografen dit, fotografen dat maar op de foto (die overigens nergens meer terug te vinden is) van de 4 mensen die in het veld stonden bij de Bruine Klauwier waren er volgens mij 2 bij met telescopen, in ieder geval 1.   :-X
Is digiscopen geen fotograferen? ;)
Thijs Fijen

carel

#218
Zo ongeveer 10 jaar geleden ben ik begonnen met invoeren van vogels op wn.nl.
Hartstikke leuk en mooi om alles bij te houden.
nu 10 jaar later voer ik niet veel meer in, gewoon geen zin meer door dit soort discussie`s.
ik fotografeer veel en nee ik blijf niet braaf op het pad, ik zit overal in en achter struiken.
maar zal nimmer zo ver gaan dat ik de vogel verjaag.
om de doodeenvoudige reden dat ik daar niets aan heb, ik kan dan ook geen foto meer maken.
maar zal nooit op een vogel afgaan als er mensen naar staan te kijken.
dus de gedragsregels lap ik regelmatig aan mijn laars.
Wie niet ??
ik zie hele hordes vogelaars regelmatig bosjes kloppen zoals zij dit noemen.
Om dat vogeltje op te zoeken dat er in het bosje vloog.En zelfs een vlieg niet over het hoofd gezien word.
Is dit meer toegestaan dan fotograferen ?
Nee , dit is net zoveel verstoring dan die fotograaf het doet.
alleen ziet niemand achteraf het resultaat op internet.
die mooie foto, waar hij ook gemaakt is en hoever ik er vanaf stond , daarop word direct gereageerd door vele, omdat die scherpe foto niet gemaakt kan worden vanaf de weg.


maar in het topic "Foto van de dag"worden zij eruit gepikt en vinden wij dit allemaal prachtig.


Houd daar dan ook je mond wanneer er een mooie foto staat.


Het word tijd dat dit soort discussies eens ophouden, en dat er niet gewezen word met altijd dat vingertje naar alleen fotografen.

Maar wanneer er iets zeldzaams gezien word moet er een foto bij staan anders word hij niet goedgekeurd.
en het liefst nog haarscherp ook. er word zelfs naar gevraagd.

Met deze woorden zal ik niet populair worden maar ik wil dit toch wel eens kwijt.
en als dit leid tot boze woorden naar mij toe of verwijten , ben ik zelf bereid zover te gaan dat ik waarneming.nl de rug toe keer, en mijn waarnemingen en foto`s te verwijderen van wn.nl.


Ik vind de sfeer hier steeds grimmiger worden, en dat voor een prachtige hobby ?
gr Carel







Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

lesley van loo

CiteerIs digiscopen geen fotograferen?
dat kan idd fotograferen zijn maar digiscopen is ook vaak vogels kijken en een bewijsplaatje maken.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Bart van Hoogstraten

#220
Vorige week passeerde ik de Kotu bridge in Gambia en daar zat een Giant Kingfisher in de telegraafdraden wat uit te buiken. Op het kleine schiereilandje nabij zat een Britse vogelaar/fotograaf te verbranden in de zon (a real red-neck van 100 kg, first time there). Ik wilde ook graag een plaat en liep naar hem toe, ging stilletjes naast hem staan en maakte mijn foto. Op het moment dat ik wegliep vloog de IJsvogel ook weg en ging die vent door het lint. Schelden, vloeken en tieren omdat ik in zijn ogen de vogel verjaagd had (die allesbehalve schaars is daar, tenzij je net voor het eerst in Gambia bent). "I watched that bird for 20 minutes until you came!" "And now he's gone!". Net of die vogel daar 24 uur per dag zit als niemand hem verstoort... (en bovendien is die soort allesbehalve schuw). Maar in zijn ogen had ik "zijn" vogel verjaagd...
Vanochtend moest ik in de achtertuin zijn en toen ik de serredeur opende vlogen alle vogeltjes bij mijn voederplek weg. 1 minuut nadat ik binnen was zaten ze er weer. Ik voelde me wederom niet bezwaard (zonder erop te letten of er een Bruine Klauwier tussen zat).
Ik vind ook, net als Carel hierboven, dat er sprake is van een krampachtigheid onder vogelaars die los is van rede. Als er geen sprake is van broed moet je niet te moeilijk doen en een dwaalgast verdwijnt vroeg of laat toch weer vanzelf. En hij wordt bovendien de ganse dag door verstoord door allerlei impulsen, net als alle andere vogeltjes, zeldzaam of niet!

Ik heb de Bruine Klauwier overigens ook geschoten maar vanaf de weg. Maar alleen omdat ik het terrein niet op durfde omdat dit particulier bezit is anders had ik een leukere plaat gehad...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

vastenhouw

Ik denk dat bewuste verstoring altijd fout is. Maar elke situatie is weer anders.
Natuurlijk treed er vaak onbewuste verstoring op door allerlei externe factoren (verkeer, boer op tractor, gewoon ergens lopen,  etc.).

Maar een weiland inlopen om een betere foto te maken, terwijl iedereen netjes langs de weg blijft staan blijft naar mijn idee foute boel.
Mijn ervaring is dat als je mensen er dan op aanspreekt, dat ze er of zich niks van aantrekken, of dat je een knal voor je kop kan krijgen.

Deze mensen lijken zich blijkbaar toch wel bewust dat ze iets fout doen, maar handelen daar niet naar, ondanks alle etiquette regels, die iedereen onderhand wel een keer gelezen zou moeten hebben.
Wellicht werkt het beter om het bij de AID te melden of de terreineigenaar, hoewel ik dit volgens mij ook niet veel effect heeft, bovendien heeft de verstoring dan al plaats gevonden en is het dus eigenlijk te laat.
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

garryb

CiteerVorige week passeerde ik de Kotu bridge in Gambia en daar zat een Giant Kingfisher in de telegraafdraden wat uit te buiken. Op het kleine schiereilandje nabij zat een Britse vogelaar/fotograaf te verbranden in de zon (a real red-neck van 100 kg, first time there). Ik wilde ook graag een plaat en liep naar hem toe, ging stilletjes naast hem staan en maakte mijn foto. Op het moment dat ik wegliep vloog de IJsvogel ook weg en ging die vent door het lint. Schelden, vloeken en tieren omdat ik in zijn ogen de vogel verjaagd had (die allesbehalve schaars is daar, tenzij je net voor het eerst in Gambia bent). "I watched that bird for 20 minutes until you came!" "And now he's gone!". Net of die vogel daar 24 uur per dag zit als niemand hem verstoort... (en bovendien is die soort allesbehalve schuw). Maar in zijn ogen had ik "zijn" vogel verjaagd...

Nou, ik geef die man groot gelijk. Als ze toch zo algemeen zijn en het je niks kan schelen, zoek dan voortaan je eigen ijsvogel, Bart. Die ijsvogel was die meneer zijn 'projectje' waar hij blij mee was, totdat jij arriveerde.

Jaap Denee

Citaat van: garryb op januari 31, 2014, 12:06:57 PM
CiteerVorige week passeerde ik de Kotu bridge in Gambia en daar zat een Giant Kingfisher in de telegraafdraden wat uit te buiken. Op het kleine schiereilandje nabij zat een Britse vogelaar/fotograaf te verbranden in de zon (a real red-neck van 100 kg, first time there). Ik wilde ook graag een plaat en liep naar hem toe, ging stilletjes naast hem staan en maakte mijn foto. Op het moment dat ik wegliep vloog de IJsvogel ook weg en ging die vent door het lint. Schelden, vloeken en tieren omdat ik in zijn ogen de vogel verjaagd had (die allesbehalve schaars is daar, tenzij je net voor het eerst in Gambia bent). "I watched that bird for 20 minutes until you came!" "And now he's gone!". Net of die vogel daar 24 uur per dag zit als niemand hem verstoort... (en bovendien is die soort allesbehalve schuw). Maar in zijn ogen had ik "zijn" vogel verjaagd...

Nou, ik geef die man groot gelijk. Als ze toch zo algemeen zijn en het je niks kan schelen, zoek dan voortaan je eigen ijsvogel, Bart. Die ijsvogel was die meneer zijn 'projectje' waar hij blij mee was, totdat jij arriveerde.


Eens. Je snapt het blijkbaar zelf niet helemaal, Bart.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Citaat van: vastenhouw op januari 31, 2014, 11:43:22 AM
Ik denk dat bewuste verstoring altijd fout is. Maar elke situatie is weer anders.
Natuurlijk treed er vaak onbewuste verstoring op door allerlei externe factoren (verkeer, boer op tractor, gewoon ergens lopen,  etc.).

Maar een weiland inlopen om een betere foto te maken, terwijl iedereen netjes langs de weg blijft staan blijft naar mijn idee foute boel.
Mijn ervaring is dat als je mensen er dan op aanspreekt, dat ze er of zich niks van aantrekken, of dat je een knal voor je kop kan krijgen.

Deze mensen lijken zich blijkbaar toch wel bewust dat ze iets fout doen, maar handelen daar niet naar, ondanks alle etiquette regels, die iedereen onderhand wel een keer gelezen zou moeten hebben.
Wellicht werkt het beter om het bij de AID te melden of de terreineigenaar, hoewel ik dit volgens mij ook niet veel effect heeft, bovendien heeft de verstoring dan al plaats gevonden en is het dus eigenlijk te laat.


Mensen lijken te vergeten dat het hele vogels kijken niet alleen om het vogeltje draait. Het twitchen (of je dat nu doet voor een streepje op je lijst of voor een foto in je 'poesiealbum') is veel meer dan vroeger een sociaal 'event' geworden. Je hebt dus niet alleen rekening te houden met het welzijn van de vogel, maar ook met het welzijn van elkaar. En daar zit volgens mij het echte probleem. Het probleem van in een weiland staan bij een Bruine Klauwier zit hem in dit geval niet zo zeer in verstoring van die klauwier (noem het dan ook niet zo, want dan wordt je een volgende keer niet meer serieus genomen), maar in het veroorzaken van ergernis bij je medevogelaars/medefotografen en nog erger: bij de grondeigenaar vanwege het negeren van het verbod om zijn land te betreden. Dát levert ons uiteindelijk allemaal slechte publiciteit op en dat maakt vervolgens dat in de toekomst ontdekkers minder snel geneigd zijn om een ontdekte zeldzaamheid te melden en landeigenaren bereid zullen zijn toegang tot hun grond te verlenen en wij allemaal (vogelaars, twitchers, fotografen, digiscopers, über- en untermenschen: "wij") minder zullen kunnen genieten van al dat moois.


Je mist dus je doel als je de discussie alleen toespitst op "verstoring van de vogel". Je geeft iemand daarmee de kans om zijn schouders op te trekken en te zeggen: ik verstoor de vogel niet, dus ik blijf mijn gang gaan. En terecht. Je zult dus ook op dat sociale aspect moeten gaan hameren en daar met elkaar een goede modus in moeten vinden.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Gerben Mensink

groet,
Gerben Mensink

Bart van Hoogstraten

#226
Citaat van: Jaap Denee op januari 31, 2014, 12:11:32 PM
Citaat van: garryb op januari 31, 2014, 12:06:57 PM
CiteerVorige week passeerde ik de Kotu bridge in Gambia en daar zat een Giant Kingfisher in de telegraafdraden wat uit te buiken. Op het kleine schiereilandje nabij zat een Britse vogelaar/fotograaf te verbranden in de zon (a real red-neck van 100 kg, first time there). Ik wilde ook graag een plaat en liep naar hem toe, ging stilletjes naast hem staan en maakte mijn foto. Op het moment dat ik wegliep vloog de IJsvogel ook weg en ging die vent door het lint. Schelden, vloeken en tieren omdat ik in zijn ogen de vogel verjaagd had (die allesbehalve schaars is daar, tenzij je net voor het eerst in Gambia bent). "I watched that bird for 20 minutes until you came!" "And now he's gone!". Net of die vogel daar 24 uur per dag zit als niemand hem verstoort... (en bovendien is die soort allesbehalve schuw). Maar in zijn ogen had ik "zijn" vogel verjaagd...

Nou, ik geef die man groot gelijk. Als ze toch zo algemeen zijn en het je niks kan schelen, zoek dan voortaan je eigen ijsvogel, Bart. Die ijsvogel was die meneer zijn 'projectje' waar hij blij mee was, totdat jij arriveerde.


Eens. Je snapt het blijkbaar zelf niet helemaal, Bart.

Ik snap dat heus wel maar ik heb die IJsvogel daar niet verjaagd. Die ging na 20 minuten uitbuiken gewoon weer fourageren en het moment waarop hij dat deed viel toevallig samen met het moment dat ik die plek verliet. Hij zat op 6 meter hoogte in de draden en het speelde zich op meer dan 15 meter van het beest af terwijl ik uit ervaring weet dat ze zich niets van je aantrekken zolang ze boven je hoofd zijn. Je kunt er gewoon onderdoor lopen terwijl ze op 3 meter hoogte zitten, hun schuwheid is vergelijkbaar met die van de bonte ijsvogel. Ik maakte de wandeling die alle vogelaars daar maken, vanuit de kijkhut in de bosjes naar het schiereilandje en dan van daaruit naar de brug. Vanaf de (zeer drukke) brug was de foto beter gelukt omdat dat dichter bij de vogel was geweest maar ik was nu eenmaal op dat openbare strandje beland volgens de geijkte route, net als die Brit zelf. Op de brug stonden vogelaars en toeristen het beest te bekijken op nog kortere afstand, bijna op ooghoogte, terwijl de Gambiaanse barrels zonder uitlaat voorbij denderden. (Inzoomen op de kaart voor de situatie: http://observation.org/waarneming/view/81357922 Foto is gemaakt met 500 mm). Die Brit schoof uit onervarenheid toevalligheid in mijn schoen. De tirade van die vent was volledig onterecht, net als jou bewering dat ik er niets van snap. Ben jij bij het naderen van de Sperweruil weer weggegaan omdat het al het projectje was van iemand anders?
Ik klop geen bosjes, pak nooit onnodig dieren op, betreed nooit zonder toestemming andermans terrein, ga in natuurgebied nooit van paden af als er niemand bij is zonder inventarisatievergunning en als de merel onder mijn veranda broedt maak ik daar geen gebruik van zolang de jongen niet uitgevlogen zijn ondanks dat dat mijn centre of the universe is.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

vastenhouw

#227
Eens :-)

Maar ik denk dat het toch om beide gaat, verstoring van de vogel en a-sociaal gedrag ten opzichte van mede-vogelaars.


Citaat van: Jaap Denee op januari 31, 2014, 12:17:07 PM
Citaat van: vastenhouw op januari 31, 2014, 11:43:22 AM
Ik denk dat bewuste verstoring altijd fout is. Maar elke situatie is weer anders.
Natuurlijk treed er vaak onbewuste verstoring op door allerlei externe factoren (verkeer, boer op tractor, gewoon ergens lopen,  etc.).

Maar een weiland inlopen om een betere foto te maken, terwijl iedereen netjes langs de weg blijft staan blijft naar mijn idee foute boel.
Mijn ervaring is dat als je mensen er dan op aanspreekt, dat ze er of zich niks van aantrekken, of dat je een knal voor je kop kan krijgen.

Deze mensen lijken zich blijkbaar toch wel bewust dat ze iets fout doen, maar handelen daar niet naar, ondanks alle etiquette regels, die iedereen onderhand wel een keer gelezen zou moeten hebben.
Wellicht werkt het beter om het bij de AID te melden of de terreineigenaar, hoewel ik dit volgens mij ook niet veel effect heeft, bovendien heeft de verstoring dan al plaats gevonden en is het dus eigenlijk te laat.


Mensen lijken te vergeten dat het hele vogels kijken niet alleen om het vogeltje draait. Het twitchen (of je dat nu doet voor een streepje op je lijst of voor een foto in je 'poesiealbum') is veel meer dan vroeger een sociaal 'event' geworden. Je hebt dus niet alleen rekening te houden met het welzijn van de vogel, maar ook met het welzijn van elkaar. En daar zit volgens mij het echte probleem. Het probleem van in een weiland staan bij een Bruine Klauwier zit hem in dit geval niet zo zeer in verstoring van die klauwier (noem het dan ook niet zo, want dan wordt je een volgende keer niet meer serieus genomen), maar in het veroorzaken van ergernis bij je medevogelaars/medefotografen en nog erger: bij de grondeigenaar vanwege het negeren van het verbod om zijn land te betreden. Dát levert ons uiteindelijk allemaal slechte publiciteit op en dat maakt vervolgens dat in de toekomst ontdekkers minder snel geneigd zijn om een ontdekte zeldzaamheid te melden en landeigenaren bereid zullen zijn toegang tot hun grond te verlenen en wij allemaal (vogelaars, twitchers, fotografen, digiscopers, über- en untermenschen: "wij") minder zullen kunnen genieten van al dat moois.


Je mist dus je doel als je de discussie alleen toespitst op "verstoring van de vogel". Je geeft iemand daarmee de kans om zijn schouders op te trekken en te zeggen: ik verstoor de vogel niet, dus ik blijf mijn gang gaan. En terecht. Je zult dus ook op dat sociale aspect moeten gaan hameren en daar met elkaar een goede modus in moeten vinden.
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

ArjenDrost †

Nog een andere invalshoek (spreek ik uit eigen ervaring): als fotograaf (maar ook als vogelaar, denk ik) moet je ook rekening houden met het effect van wat jij doet op anderen. Ik was ooit op Dune (bij Helgoland) en wilde met de groothoeklens wat overzicht plaatjes van de groep zeehonden maken. Terwijl ik heel langzaam op m'n buik naar de waterkant schoof (om ervoor te zorgen dat er geen verstoring optrad) kwam er een zeehond vlak bij me uit het water. Langzaam maar zeker kwam ik dichterbij de zeehond (ik weet, geen vogel) gekropen. De Zeehond vond het allemaal prima en kroop zelfs nog wat dichter bij mij. Hij was duidelijk nieuwsgierig. Het leverde mooie foto's op. Tot ik ineens een lichte vorm van paniek in z'n ogen zag verschijnen en hij heel snel terug het water in kroop. Duidelijk verstoord... Schuldbewust kroop ik langzaam achteruit (er lagen nog meer zeehonden op wat meer afstand, die wilde ik niet ook verstoren), toen ik zag dat er 2 wandelaars niets vermoedend vlak achter me stonden. Wat bleek: omdat ik zo dicht bij de zeehond lag, hadden zij het idee gekregen dat ze dat ook konden. Zij hadden alleen niet gezien hoelang het geduurd had voordat ik zo dichtbij lag.

Leermoment voor mij: als je iets doet, denk er ook aan wat dat voor effect heeft op anderen. Als het mogelijk ongewenst gedrag uit kan lokken, kun je het misschien beter niet doen...

hiskodevries

Arjen, ik denk dat die laatste zin het doeltreffend beschrijft.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oenanthe

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Jaap Denee

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 31, 2014, 13:10:15 PM
Citaat van: Jaap Denee op januari 31, 2014, 12:11:32 PM
Citaat van: garryb op januari 31, 2014, 12:06:57 PM
CiteerVorige week passeerde ik de Kotu bridge in Gambia en daar zat een Giant Kingfisher in de telegraafdraden wat uit te buiken. Op het kleine schiereilandje nabij zat een Britse vogelaar/fotograaf te verbranden in de zon (a real red-neck van 100 kg, first time there). Ik wilde ook graag een plaat en liep naar hem toe, ging stilletjes naast hem staan en maakte mijn foto. Op het moment dat ik wegliep vloog de IJsvogel ook weg en ging die vent door het lint. Schelden, vloeken en tieren omdat ik in zijn ogen de vogel verjaagd had (die allesbehalve schaars is daar, tenzij je net voor het eerst in Gambia bent). "I watched that bird for 20 minutes until you came!" "And now he's gone!". Net of die vogel daar 24 uur per dag zit als niemand hem verstoort... (en bovendien is die soort allesbehalve schuw). Maar in zijn ogen had ik "zijn" vogel verjaagd...

Nou, ik geef die man groot gelijk. Als ze toch zo algemeen zijn en het je niks kan schelen, zoek dan voortaan je eigen ijsvogel, Bart. Die ijsvogel was die meneer zijn 'projectje' waar hij blij mee was, totdat jij arriveerde.


Eens. Je snapt het blijkbaar zelf niet helemaal, Bart.

Ik snap dat heus wel maar ik heb die IJsvogel daar niet verjaagd. Die ging na 20 minuten uitbuiken gewoon weer fourageren en het moment waarop hij dat deed viel toevallig samen met het moment dat ik die plek verliet. Hij zat op 6 meter hoogte in de draden en het speelde zich op meer dan 15 meter van het beest af terwijl ik uit ervaring weet dat ze zich niets van je aantrekken zolang ze boven je hoofd zijn. Je kunt er gewoon onderdoor lopen terwijl ze op 3 meter hoogte zitten, hun schuwheid is vergelijkbaar met die van de bonte ijsvogel. Ik maakte de wandeling die alle vogelaars daar maken, vanuit de kijkhut in de bosjes naar het schiereilandje en dan van daaruit naar de brug. Vanaf de (zeer drukke) brug was de foto beter gelukt omdat dat dichter bij de vogel was geweest maar ik was nu eenmaal op dat openbare strandje beland volgens de geijkte route, net als die Brit zelf. Op de brug stonden vogelaars en toeristen het beest te bekijken op nog kortere afstand, bijna op ooghoogte, terwijl de Gambiaanse barrels zonder uitlaat voorbij denderden. (Inzoomen op de kaart voor de situatie: http://observation.org/waarneming/view/81357922 Foto is gemaakt met 500 mm). Die Brit schoof uit onervarenheid toevalligheid in mijn schoen. De tirade van die vent was volledig onterecht, net als jou bewering dat ik er niets van snap. Ben jij bij het naderen van de Sperweruil weer weggegaan omdat het al het projectje was van iemand anders?
Ik klop geen bosjes, pak nooit onnodig dieren op, betreed nooit zonder toestemming andermans terrein, ga in natuurgebied nooit van paden af als er niemand bij is zonder inventarisatievergunning en als de merel onder mijn veranda broedt maak ik daar geen gebruik van zolang de jongen niet uitgevlogen zijn ondanks dat dat mijn centre of the universe is.


Bart, ik ben er niet bij geweest, dus eigenlijk had ik helemaal niet moeten reageren. My bad. Je beschrijft de situatie nu anders dan in je eerste reactie. Op basis van je eerste versie dacht ik die Brit wel een beetje te begrijpen en op basis van je tweede versie kan ik ook begrip voor jouw situatie opbrengen. Neemt niet weg dat er iemand over de zeik is gegaan en dat willen we bij twitches hier in NL toch vooral zien te voorkomen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

KorHaan

Citaat van: Jaap Denee op januari 31, 2014, 12:17:07 PM
Citaat van: vastenhouw op januari 31, 2014, 11:43:22 AM
Ik denk dat bewuste verstoring altijd fout is. Maar elke situatie is weer anders.
Natuurlijk treed er vaak onbewuste verstoring op door allerlei externe factoren (verkeer, boer op tractor, gewoon ergens lopen,  etc.).

Maar een weiland inlopen om een betere foto te maken, terwijl iedereen netjes langs de weg blijft staan blijft naar mijn idee foute boel.
Mijn ervaring is dat als je mensen er dan op aanspreekt, dat ze er of zich niks van aantrekken, of dat je een knal voor je kop kan krijgen.

Deze mensen lijken zich blijkbaar toch wel bewust dat ze iets fout doen, maar handelen daar niet naar, ondanks alle etiquette regels, die iedereen onderhand wel een keer gelezen zou moeten hebben.
Wellicht werkt het beter om het bij de AID te melden of de terreineigenaar, hoewel ik dit volgens mij ook niet veel effect heeft, bovendien heeft de verstoring dan al plaats gevonden en is het dus eigenlijk te laat.


Mensen lijken te vergeten dat het hele vogels kijken niet alleen om het vogeltje draait. Het twitchen (of je dat nu doet voor een streepje op je lijst of voor een foto in je 'poesiealbum') is veel meer dan vroeger een sociaal 'event' geworden. Je hebt dus niet alleen rekening te houden met het welzijn van de vogel, maar ook met het welzijn van elkaar. En daar zit volgens mij het echte probleem. Het probleem van in een weiland staan bij een Bruine Klauwier zit hem in dit geval niet zo zeer in verstoring van die klauwier (noem het dan ook niet zo, want dan wordt je een volgende keer niet meer serieus genomen), maar in het veroorzaken van ergernis bij je medevogelaars/medefotografen en nog erger: bij de grondeigenaar vanwege het negeren van het verbod om zijn land te betreden. Dát levert ons uiteindelijk allemaal slechte publiciteit op en dat maakt vervolgens dat in de toekomst ontdekkers minder snel geneigd zijn om een ontdekte zeldzaamheid te melden en landeigenaren bereid zullen zijn toegang tot hun grond te verlenen en wij allemaal (vogelaars, twitchers, fotografen, digiscopers, über- en untermenschen: "wij") minder zullen kunnen genieten van al dat moois.


Je mist dus je doel als je de discussie alleen toespitst op "verstoring van de vogel". Je geeft iemand daarmee de kans om zijn schouders op te trekken en te zeggen: ik verstoor de vogel niet, dus ik blijf mijn gang gaan. En terecht. Je zult dus ook op dat sociale aspect moeten gaan hameren en daar met elkaar een goede modus in moeten vinden.


Dit is een reactie om in te lijsten, Jaap. Elke rechtgeaarde vogelaar/twitcher moet dit boven zijn bed hangen. En dit meen ik, want dit raakt de kern van het hele probleem meer dan alle ellenlange discussies die keer op keer weer worden gevoerd.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Jan2002

Citaat van: carel op januari 30, 2014, 23:21:46 PM

Ik vind de sfeer hier steeds grimmiger worden, en dat voor een prachtige hobby ?
gr Carel

De spijker op z'n kop (en daarmee mijn eerste en enige bijdrage aan dit soort discussies)
Groet,
Jan

carel

CiteerMaar een weiland inlopen om een betere foto te maken, terwijl iedereen netjes langs de weg blijft staan blijft naar mijn idee foute boel.


Natuurlijk ben ik het hier wel mee eens.
wanneer er iemand staat te kijken , of dit nu 1 man is of 500 maakt niet uit.
zal ik nimmer het veld in lopen.
Ik weet ook dat ik van de klauwier geen enkele fatsoenlijke foto kan maken en daarom ben ik niet gegaan.
wanneer ik zeker wist dat er morgen vroeg drie uur lang niemand zou zijn zal ik zeker een poging wagen.
en ben dan wel zo brutaal om gewoon het veld in te gaan daar ben ik heel eerlijk over.
Maar ik ga niet omdat er altijd wel iemand zal zijn.


Ik ben wel zover op dit moment dat wanneer ik een bruine klauwier bij ons zou ontdekken dat ik eerst een week zal proberen te fotograferen voordat ik iets zal melden.
en misschien meld ik die zeldzaamheid helemaal niet meer om deze zinloze discussies te vermeiden.
ik hoop dit nog eens mee te maken dat ik heerlijk alleen kan genieten van een mega zeldzaamheid.


Nee hoor de lol gaat er steeds verder af voor mij.
Van mij mag er volop getwitcht worden en gefotografeerd het kan makkelijk samen.
Heerlijk om te zien hoe 500+ mensen naar een vogeltje komen kijken.
Maar blijf elkaar respecteren en wijs niet met een vingertje naar bepaalde groepen mensen.
geniet samen van de heerlijke hobby van het vogelen en/of het fotograferen het kan makkelijk samen.
en meestal is niet de vogel verstoort als hij weg vliegt naar een volgend weiland waar hij vrolijk verder gaat met eten zoeken, maar de meute die erbij staat is in rep en roer omdat de vogel uit zicht verdwenen is. en zij hem nog niet gezien hebben.
daar gaat de meeste frustratie om.


en gelukkig hebben vogeltjes vleugels en gaan zij gewoon 500 meter verder zitten.


Ik stop nu hiermee.
Laat ons morgenvroeg opstaan met een schone gedachte en ga allemaal verder met onze heerlijke hobby , het genieten van de natuur.





Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

carel

 :duim:  geweldig ingegrepen Hisko
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

antonduijnhouwer

#239
Omroep Gelderland heeft gisteren aandacht besteed aan de vervolginzameling tijdens de DB dag in Lunteren voor de boer.
Item begint op ongeveer 09.30 minuten.

http://www.youtube.com/watch?v=4OEyibAn26Y&list=TLxW80nnImaoa3pv96_U43mZzmK5xdYoxE

Anton