Prooi van een sperwer?

Gestart door A Kuipers, januari 16, 2014, 16:47:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kuipers

Vanochtend zat de sperwer met een prooi op de schutting. De prooi was al behoorlijk kaal geplukt. Wat opvalt zijn de gele poten. Welke soort heeft deze kleur poten zodat dit 'mysterie' kan worden opgelost  :blink:?

Alvast hartelijk dank.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

karinarie

Links van de Sperwer is op de schutting nog een veertje te
zien met een gele top.Dit kan misschien nog een extra
aanwijzing zijn.

groetjes Arie

A Kuipers

Dank je Arie, dan zou het een kool- of pimpelmees geweest zijn, maar dan nog zijn de gele pootjes me niet duidelijk.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

Menko Vlaardingerbroek


Nooit zo op de kleur van de poten gelet bij zangvogels, maar mezen lijken eerder grijze of zwarte poten te hebben. Boomklevers lijken wel geelbruine (of oranjegele) poten te hebben, maar ik heb geen idee voor hoeveel andere zangers dat geldt.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Oenanthe

Niets is zo lastig als een vogel determineren die voor het grootste deel van zijn veren is ontdaan maar gele poten heeft geen enkele zangvogel in Nederland. Misschien heeft hij een ontsnapte exoot te pakken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

A Kuipers

Omdat er weinig van de vogel over was maar die poten me zo opvielen, was ik ook zo benieuwd. Boomklevers  zitten hier niet, dus die valt af. De meeste tuinvogels vallen sowieso af door deze gele kleur. Ik heb nog gekeken naar veren of restanten maar de sperwer had niets achtergelaten.
Er loopt of liep hier een tortel met knalrode poten, dat zou ook niet "horen", dus wie weet varieert de kleur soms.
Ik hoop dat er nog iemand is die nog een idee oppert. Zo niet dan zal het een mysterie blijven.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

keesschreven

Die gelige veer links is een rugveer.
Volgens mij is er ook een soort vinkensnaveltje te zien bij de prooi, en oranje veertjes bij de kop.
Met geel als pootkleur is een Keep dan een goede optie.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

klaas van haeringen

Gooi maar wat foto's van de veren op het verenforum, dan weet je het zeker.

A Kuipers

Die veren zijn er niet meer. Of liggen in de buurttuin waar ik niet bij kan.
Een keep, tja. Die had ik nog niet gezien deze winter, die ochtend ook niet. Andere winters komen ze wel langs. Voor de pootkleur zou dat de enige optie zijn waarschijnlijk.
Bedankt voor jullie meedenken.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

jfbouwmeester

Ik denk dat de prooi een merel is.
Jan Bouwmeester ;)
jfbOUWMEESTER

A Kuipers

Aan een merel z at ik niet te denken gezien de kleur van een van de veren op de schutting. En ook een merel heeft geen gele poten. Dus het lijkt me dat het geen merel geweest is.
Maar toch bedankt.

Met groet
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

jfbouwmeester

 ;) Hallo Andre, ik vind de poten niet echt geel, ik dacht meer aan een merelvrouwtje, want het mannetje heeft zwarte poten. Mogelijk zou de prooi dan wat groter moeten zijn. Het is toch allemaal moeilijk in te schatten. De prooi is zeker groter dan een mees of een vink, althans dat denk ik.
Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jfbouwmeester

Verkeerde naam gebruikt, het moet Arie zijn.
Jan
jfbOUWMEESTER

caliprobola

Citaat van: jfbouwmeester op januari 18, 2014, 21:35:09 PM
De prooi is zeker groter dan een mees of een vink, althans dat denk ik.
Jan Bouwmeester
Kijk dan toch nog eens de grootte na van een mannetje sperwer... de prooi is m.i. duidelijk kleiner dan een lijster.

jfbouwmeester

Pieter,
laat ik het dan eens houden op de grootte van een spreeuw. Maar dan nog kan ik niet zo snel een vogel bedenken die als prooi in aanmerking komt. Met lichte poten, zwarte veren maar ook dat lichte gedeelte op die ene veer. Het moet dus toch een vogels met bijvoorbeeld een lichtere borst zijn. Ik ga me nog even suf piekeren en daarna houd ik ermee op.
Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jaapdegans

Gele kwikstaart is misschien wat vergezocht maar heeft wel de spreeuwgrootte en de verenkleuren..
Met vriendelijke groeten,

Jaap de Gans

Zeldzame waarnemingen: zwarte ibis, zeearend, arendbuizerd, pestvogel, stolzmanns braamsluiper, bruine klauwier, sperweruil, bonapartes strandloper, buffelkopeend, witoogeend, dwerggans, roodhalsgans, ruigpootbuizerd, flamingo, koereiger

frankneijts

Citaat van: jaapdegans op januari 20, 2014, 07:36:48 AM
Gele kwikstaart is misschien wat vergezocht maar heeft wel de spreeuwgrootte en de verenkleuren..


Inderdaad (te) ver gezocht Jaap: Gele Kwikstaarten hebben zwarte poten/voeten en bovendien zijn die poten/voeten relatief lang en slank. Daarmee valt ook Grote Gele Kwikstaart af die licht gekleurde pootjes heeft.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

karinarie


Oenanthe

Citaat van: frankneijts op januari 20, 2014, 09:40:45 AM
Citaat van: jaapdegans op januari 20, 2014, 07:36:48 AM
Gele kwikstaart is misschien wat vergezocht maar heeft wel de spreeuwgrootte en de verenkleuren..


Inderdaad (te) ver gezocht Jaap: Gele Kwikstaarten hebben zwarte poten/voeten en bovendien zijn die poten/voeten relatief lang en slank.

Gele kwikstaarten zitten in januari in tropisch Afrika en vallen alleen daarom al af als mogelijkheid.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips