Dassen waarnemingen: nu ook direct als burchten in te voeren!

Gestart door maurice.lahaye, januari 16, 2014, 10:01:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Carolien

Beste Hisko, ik mag aannemen dat ook jij weet dat Dassen/Vossenburchten decennia lang "in de familie" blijven. Dus alle burchten die in het verleden foutief zijn ingevoerd, blijven gewoon zichtbaar. Hartstikke fijn van je dat er volgens jou de afgelopen jaren zorgvuldiger wordt omgegaan met foutieve invoeringen. Feit is wel dat als je gaat inventariseren via wrn.nl, je wel degelijk mooie exacte locaties van burchten tegen komt en gauw klaar bent. Ik heb het idee dat het je gewoon niks interesseert!!Word gewoon eens mens, vervaag die waarnemingen die jij zo graag als transparant wilt behouden. Denk in het belang van deze prachtige dieren en knal je eigen ego gewoon opzij in plaats van deze onkunde.. Kwetsbare vogels worden toch ook door jou vervaagd?? Waarin zit dit verschil?

jeroenroelofsen

Citaat van: Carolien op januari 06, 2015, 22:07:48 PM
Beste Hisko, ik mag aannemen dat ook jij weet dat Dassen/Vossenburchten decennia lang "in de familie" blijven. Dus alle burchten die in het verleden foutief zijn ingevoerd, blijven gewoon zichtbaar. Hartstikke fijn van je dat er volgens jou de afgelopen jaren zorgvuldiger wordt omgegaan met foutieve invoeringen. Feit is wel dat als je gaat inventariseren via wrn.nl, je wel degelijk mooie exacte locaties van burchten tegen komt en gauw klaar bent. Ik heb het idee dat het je gewoon niks interesseert!!Word gewoon eens mens, vervaag die waarnemingen die jij zo graag als transparant wilt behouden. Denk in het belang van deze prachtige dieren en knal je eigen ego gewoon opzij in plaats van deze onkunde. Kwetsbare vogels worden toch ook door jou vervaagd?? Waarin zit dit verschil?

Vraag me werkelijk af waar jij hebt leren discussiëren. Iets met normen en waarden?  :huh:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Carolien

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 07, 2015, 07:21:19 AM
Citaat van: Carolien op januari 06, 2015, 22:07:48 PM
Beste Hisko, ik mag aannemen dat ook jij weet dat Dassen/Vossenburchten decennia lang "in de familie" blijven. Dus alle burchten die in het verleden foutief zijn ingevoerd, blijven gewoon zichtbaar. Hartstikke fijn van je dat er volgens jou de afgelopen jaren zorgvuldiger wordt omgegaan met foutieve invoeringen. Feit is wel dat als je gaat inventariseren via wrn.nl, je wel degelijk mooie exacte locaties van burchten tegen komt en gauw klaar bent. Ik heb het idee dat het je gewoon niks interesseert!!Word gewoon eens mens, vervaag die waarnemingen die jij zo graag als transparant wilt behouden. Denk in het belang van deze prachtige dieren en knal je eigen ego gewoon opzij in plaats van deze onkunde. Kwetsbare vogels worden toch ook door jou vervaagd?? Waarin zit dit verschil?

Vraag me werkelijk af waar jij hebt leren discussiëren. Iets met normen en waarden?  :huh:

Je hebt helemaal gelijk Jeroen. Discussiëren is niet mijn sterkste punt, daar moet ik je helemaal gelijk in geven. :duim: Maar wie kan dat nog wel op een beleefde manier op dit forum? :huh: :huh: :huh:

hiskodevries

op het gevaar af een beerput open te trekken de volgende vraag:
Als ik hier kijk http://waarneming.nl/soort/stats/383?tab=&id=&user=0&area=0&year=0&month=0&sex=0&a%5B%5D=0 worden de laatste 5 jaar redelijke aantallen dassen waarnemingen doorgegeven op Waarneming.nl. Als een verband is tussen de openheid van Waarneming.nl en de vervolging van Dassen dan hebben de opponenten in deze discussie een significante stijging kunnen constateren van het aantal verstoorde burchten, waarbij ook gecheckt is of de verstoorde burcht open en bloot op deze site te zien is ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jva

Citaat van: hiskodevries op januari 07, 2015, 14:59:33 PM
op het gevaar af een beerput open te trekken de volgende vraag:
Als ik hier kijk http://waarneming.nl/soort/stats/383?tab=&id=&user=0&area=0&year=0&month=0&sex=0&a%5B%5D=0 worden de laatste 5 jaar redelijke aantallen dassen waarnemingen doorgegeven op Waarneming.nl. Als een verband is tussen de openheid van Waarneming.nl en de vervolging van Dassen dan hebben de opponenten in deze discussie een significante stijging kunnen constateren van het aantal verstoorde burchten, waarbij ook gecheckt is of de verstoorde burcht open en bloot op deze site te zien is ?

Voor wat het waard is: vorig jaar zijn in mijn monitoringsgebied (westzijde Loonse en Drunense Duinen e.o.) moedwillig twee dassenburchten verstoord. Eén door de burcht dicht te gooien met zand en de ander door er vergif te strooien. Deze laatste ligt buiten de gebaande paden op een slecht toegankelijk bosperceel en staat (helaas nog steeds) open en bloot op wrn.nl (ik ga er wederom actie op ondernemen)...
Jelle

maurice.lahaye

Hallo Jelle,

Ik heb één waarneming van een burcht met foto (ten westen van de Loonse en Drunense Duinen) gevonden en direct op vervagen gezet. Andere waarnemingen van burchten die je kent kan je via een PM aan mij doorgeven, zodat ik ze kan vervagen.

Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jva

Citaat van: maurice.lahaye op januari 08, 2015, 14:08:27 PM
Hallo Jelle,

Ik heb één waarneming van een burcht met foto (ten westen van de Loonse en Drunense Duinen) gevonden en direct op vervagen gezet. Andere waarnemingen van burchten die je kent kan je via een PM aan mij doorgeven, zodat ik ze kan vervagen.

Groet,
Maurice
admin

Ok, dat is dan nog een andere die kennelijk aan mijn aandacht is ontsnapt. Dank voor het vervagen. Degene die ik bedoelde is zonder foto. Ik stuur je een PM :duim:
Jelle

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rene Janssen


Zal er in de UK ook niet een verband zijn met een op-en-neergaand sentiment rondom rundertuberculose? 
René Janssen

Rene Janssen

#39
Citaat van: Norman op januari 15, 2015, 21:29:20 PM
De sentimenten in Nederland nemen ook toe.http://www.nieuweoogst.nu/scripts/edoris/edoris.dll?tem=LTO_TEXT_VIEW&doc_id=208192#.VLghwFWBauY
En met een beetje door googlen zijn er nog meer van dergelijke berichten verschenen.


Er is over sentimenten een mooie Nederlandse uitspraak: "De waarheid ligt in het midden..."
René Janssen

jva

Tegenwoordig ook al burchtlocaties van bever zichtbaar op Google Maps??

https://www.google.com/maps/@51.7121444,4.9188278,366m/data=!3m1!1e3?hl=nl

Naar aanleiding hiervan ben ik nog eens gaan kijken in wrn.nl. In tegenstelling tot de das lijken desondanks (nieuw ingevoerde) beverwaarnemingen (burchten) tot mijn verbazing nog steeds niet standaard afgeschermd bij de (juiste) codering '(nabij) nest/burcht'. Vanwaar dit? Lijkt me dat de bever juist toch ook onder de categorie kwetsbare soorten mag worden geschaard wiens verblijfplaatsen makkelijk verstoord kunnen worden? Daarbij komt dat van de soort thans op steeds meer plaatsen 'overlast' wordt ervaren, daarbij mogelijke vervolging (verder) in de hand werkend.
Jelle

jeroenroelofsen

Citaat van: jva op oktober 13, 2016, 10:42:00 AM
Tegenwoordig ook al burchtlocaties van bever zichtbaar op Google Maps??

https://www.google.com/maps/@51.7121444,4.9188278,366m/data=!3m1!1e3?hl=nl
Zou denk ik toevallig zijn als daar daadwerkelijk een Beverburcht zit, is vast de naam van het natuurgebied.

Zo zit hier bijv niet echt een Zeearend ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jva

Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 13, 2016, 12:13:17 PM
Citaat van: jva op oktober 13, 2016, 10:42:00 AM
Tegenwoordig ook al burchtlocaties van bever zichtbaar op Google Maps??

https://www.google.com/maps/@51.7121444,4.9188278,366m/data=!3m1!1e3?hl=nl
Zou denk ik toevallig zijn als daar daadwerkelijk een Beverburcht zit, is vast de naam van het natuurgebied.

Zo zit hier bijv niet echt een Zeearend ;)

Het gebied staat m.i. niet bekend onder de naam 'beverburcht'. Het gebied in kwestie heet Overdiepse Polder/ Oude Maasje. En ja, er zitten daar volop bevers, wellicht niet op die specifieke plek. Dat weet ik niet (alhoewel het wel goed zou kunnen). Het fungeert daar letterlijk als overloopgebied van de Biesbosch. Ik heb nog even doorgezocht en (andere) hits onder de noemer 'beverburcht' of 'dassenburcht' leverde (gelukkig) alleen maar wegen met overeenkomstige naam in Google Maps op. Los van of er daadwerkelijk een beverburcht zit, is het kennelijk wel mogelijk om iets dergelijks accuraat in Maps te posten. Niet wenselijk lijkt me. Deze vermelding van beverburcht op een dergelijke locatie lijkt vooralsnog op zichzelf te staan.

Maarrr.., het andere uit mijn post vind ik des te belangrijker..Hoe zit het nu met die zichtbare locaties van beverburchten in wrn.nl???
Jelle

Rob Koelman

In zijn algemeenheid:

Eén van de aantrekkelijke kanten van waarneming.nl is nou juist de openbaarheid van de ingevoerde data. Het verbergen/vervagen van waarnemingen is soms gewenst/nodig, maar dat moet wat mij betreft met de nodige terughoudendheid worden gedaan.

Voor beverburchten staat het - wederom wat mij betreft - op dit moment niet vast dat deze automatisch vervaagd zouden moeten worden. Waarnemers die hun waarneming niet al te openbaar willen maken kunnen natuurlijk altijd kiezen voor het vervagen van een waarneming of deze onder embargo invoeren...
Met vriendelijke groet, Rob