Dassen waarnemingen: nu ook direct als burchten in te voeren!

Gestart door maurice.lahaye, januari 16, 2014, 10:01:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

maurice.lahaye

Beste waarnemers,

Waarnemingen van dassen-burchten worden op veel verschillende manieren ingevoerd in waarneming.nl als 'ter plaatse', 'sporen', 'in kolonie (anders)' of nog anders. Om waarnemingen van burchten beter herkenbaar te krijgen in de database is bij het veld gedrag de benaming (nabij) nest uitgebreid tot (nabij) nest / burcht. Door te kiezen voor deze optie, wordt de waarneming bovendien automatisch op km-vervaging gezet (om verstoring te voorkomen).

Hierbij het uitdrukkelijke verzoek burcht-waarnemingen van das (maar denk ook aan bever, vos, hamster, konijn, etc.) in te voeren als (nabij) nest / burcht. Daarmee wordt de kwaliteit van de database van waarneming echt veel beter. Het aanpassen van oude waarnemingen is niet per se nodig, maar natuurlijk wel leuk (graag!).

Vriendelijke groeten,

Maurice La Haye
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Carolien

#1
(om verstoring te voorkomen).

Beste Maurice, 2015 is het jaar van de Das. Mijn verzoek is dan ook om in 2015 alle burchten/waarnemingen te vervagen in het belang van de Das. ( Laten we dan ook eens het dier van het jaar oprecht tegemoet komen) Het is jammer dat veel burchten zichtbaar zijn doordat het 'gedrag' verkeerd is ingevuld. Maar ook burchten uit het verleden die met juiste 'gedrag' zijn ingevoerd blijven zichtbaar. Aangezien burchten vele generaties gebruikt worden is ook een oude burchtwaarneming kwetsbaar. Er komen ook mensen op deze site die geen "goede bedoelingen" hebben. Ik vind dat waarneming.nl hier best slordig mee om gaat.. Misschien wil je eens over je hart strijken nu zo met de Kerst in het vooruitzicht  ;D ;D

Groetjes Carolien Reindertsen


Douwe van der Ploeg

Die waarneming staat (nu?) gewoon op embargo en is misschien ook wel vervaagd.. Mogelijk stond de waarneming eerst niet op (nabij) nest/burcht?
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

Hallo Norman en Carolien,


Het grootste deel van de waarnemingen van das met foto waarop een burcht staat en waarbij gekozen is voor 'ter plaatse' of anderzins (maar in ieder geval niet 'nabij nest / burcht') proberen we als admins de waarneming actief op nabij nest / burcht te krijgen. Daardoor worden waarnemingen automatisch vervaagd. Op een andere manier zijn waarnemingen niet automatisch op vervaagd/embargo te krijgen, of we zouden de automatische vervaging moeten oprekken tot ook andere categorieën. Kortom, het is schipperen en er zal inderdaad wel eens een waarneming door heen glippen. We doen ons best  :) .


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Carolien

#5
Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie allemaal hartstikke druk zijn Maurice.  (maar wie is dat tegenwoordig niet??) Ik stel gewoon echt voor om alles op automatische vervaging te zetten. Het spijt me, maar ik vind dit echt niet kunnen. ( en plak er geen kont-verhaal aan vast!) Dassen worden massaal bedreigd, uitgegraven en opgezocht via wrn.nl. Maak er gewoon eens werk van alsjeblieft.. Groetjes Carolien Reindertsen

maurice.lahaye

Carolien,

Als je alle waarnemingen van dassen wil laten vervagen dan kan je een verzoek indienen bij Hisko  ;) .

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Carolien

Citaat van: maurice.lahaye op december 20, 2014, 21:44:15 PM
Carolien,

Als je alle waarnemingen van dassen wil laten vervagen dan kan je een verzoek indienen bij Hisko  ;) .

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
Bedankt voor de tip Maurice, maar Hisko staat hier helaas niet voor open..

Carolien

Wat snap je niet Norman? Blijkbaar ligt het niet aan Maurice, maar wel aan de eeuwige nukken van Hisko ;-)

hiskodevries

Carolien en Norman, op waarneming.nl proberen we een goede balans te vinden tussen informeren en beschermen. Als het aan jullie ligt is geen das meer te zien op de site, als het aan mij ligt kun je alle dassen zien behalve als de burcht te openbaar wordt. Daarvoor hebben we prima tools , het enige wat daar soms tegen werkt is dat mensen de waarneming niet juist coderen. In plaats van die waarnemingen hier te plaatsen kun je beter gebruik maken van de contact functies bij de waarneming.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

een admin past niet zomaar een waarneming van een gebruiker aan Norman.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

#11
Norman ter geruststelling. Als aktiviteit sporen opgegeven wordt zal de waarneming ook een 99 maanden verborgen worden. Dat scheelt weer.
Werkt alleen bij nieuwe invoer.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


Carolien

Citaat van: hiskodevries op december 21, 2014, 10:05:18 AM
Carolien en Norman, op waarneming.nl proberen we een goede balans te vinden tussen informeren en beschermen. Als het aan jullie ligt is geen das meer te zien op de site, als het aan mij ligt kun je alle dassen zien behalve als de burcht te openbaar wordt. Daarvoor hebben we prima tools , het enige wat daar soms tegen werkt is dat mensen de waarneming niet juist coderen. In plaats van die waarnemingen hier te plaatsen kun je beter gebruik maken van de contact functies bij de waarneming.

Nee inderdaad, en als het aan mij ligt zijn er inderdaad geen Dassen-waarnemingen meer zichtbaar. Ik geloof ook niet dat een ieder die een Das invoert, snapt wat hij/zij nou helemaal openbaar zet. Waarom worden Dassen-waarnemingen niet gewoon automatisch vervaagd? Ik vind het echt oprecht zonde Hisko. Er wordt misbruik gemaakt van deze site; ik wil je dan ook nog eens vragen of je wilt overwegen om alle Dassen-waarnemingen te vervagen? De ingevoerde foto's kunnen openbaar blijven, maar vervaag alsjeblieft de locaties. Zo goed gaat het niet met de Das.. Groetjes Carolien

jva

#14
Bij onze zuiderburen zijn alle wrn'en vervaagd met het gebied in kwestie weergegeven op het meest basale niveau.

http://waarnemingen.be/soort/view/383

Ze gaan daar stukken verder dan hier. Vanwaar het verschil? Eens samen met de Belgische admins een pintje vatten?
Jelle

Douwe van der Ploeg

De Belgen (Natuurpunt) hebben besloten om alle Rode lijst-soorten te vervagen, tot ergernis van velen.

Ik denk dat een aantal van jullie misschien ook iets te paranoïde zijn over de risico's van bepaalde waarnemingen en de dassenvervolging. Ik zeg daarmee niet dat het geen probleem is, maar met bijv. één waarneming van sporen, of een verkeersslachtoffer valt vrij weinig af te leiden, tenzij je sowieso al een goede kennis hebt van het voorkomen van dassen in die omgeving (en dan is het al te laat). In mijn ogen is het ruim voldoende om waarnemingen van burchten te vervagen / op embargo te zetten, maar moeten sommige waarnemers gewoon gepushed worden om de waarneming onder de juiste codering in te voeren. Dus voor jullie: zie je een waarneming van een burcht die niet op nabij nest/burcht staat (en dus niet vervaagd is), stuur dan de waarnemer een mailtje (of de validator).

(Dit alles uiteraard op persoonlijke titel en niet als observado-admin ;))
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: hiskodevries op december 22, 2014, 17:25:04 PM
Norman ter geruststelling. Als aktiviteit sporen opgegeven wordt zal de waarneming ook een 99 maanden verborgen worden. Dat scheelt weer.
Werkt alleen bij nieuwe invoer.

Op advies van de validatoren weer onklaar gemaakt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

Die vraag moet je natuurlijk niet aan Hisko stellen, maar aan de validatoren.. Het zegt al wat dat ze hier niet hebben gereageerd, maar je kan ze natuurlijk altijd een berichtje/mailtje sturen..
Douwe van der Ploeg

Carolien

Citaat van: Norman op december 23, 2014, 17:00:24 PM
Aangezien Hisko degene is die met de reactie kwam, is Hisko ook degene waar ik de vraag aan stel. Dat lijkt me niet meer dan fatsoenlijk.
Als de validatoren een mening hebben hierover, dan zou het ze sieren als ze bijdragen in de discussie. Dat is de enige manier denk ik om draagvlak te krijgen voor de standpunten van beide zeiden.

Maar heren validatoren; uiteraard zou ik ook graag van jullie willen weten met welke reden deze maatregel is teruggedraaid.

En dit lijkt me terecht niet meer dan gewoon wenselijk!

Merel

Dit hele topic gaat nu over de das, maar als er een vos of bever wordt ingevoerd met als gedrag nabij nest/burcht, wordt deze dan ook vervaagd? Of alleen van das?
Want ervaring uit Friesland leert dat vos als de malle wordt vervolgd en dat vreemde stroperij praktijken als het spiesen van een vossenkop op een paaltje langs de weg niet wordt geschuwd. Dus het is fijn te weten dat ik dan bijvoorbeeld een vossenburcht, mocht ik die tegenkomen, niet zelf nog extra hoef te vervagen. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Johan Helmus

Citaat van: Merel op januari 04, 2015, 11:09:38 AM
Dit hele topic gaat nu over de das, maar als er een vos of bever wordt ingevoerd met als gedrag nabij nest/burcht, wordt deze dan ook vervaagd? Of alleen van das?
Want ervaring uit Friesland leert dat vos als de malle wordt vervolgd en dat vreemde stroperij praktijken als het spiesen van een vossenkop op een paaltje langs de weg niet wordt geschuwd. Dus het is fijn te weten dat ik dan bijvoorbeeld een vossenburcht, mocht ik die tegenkomen, niet zelf nog extra hoef te vervagen. :)
Ik zou het sowieso wel expliciet vervagen, voor het geval dat een eventuele automatische vervaging op advies van validatoren ongedaan wordt gemaakt. Dan ligt alles ineens op straat.
Groeten, Johan Helmus

Merel

Oké, zelf waarneming vervagen dus. Bedankt voor de reacties!

@Norman: Geniaal trouwens dat jouw vossenburcht op de Dam (uit je voorbeeld) is goedgekeurd! ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

#24
Maar goed dat je niet verplicht bent om de site (of het forum..) te gebruiken.

En wat betreft die neppe Dam-waarneming, ik vermoed dat die ook wel afgekeurd zal worden, alleen de validators hebben ook wel andere dingen te doen en reageren niet altijd direct. Enig geduld is altijd een goede zaak.
Douwe van der Ploeg

Carolien


hiskodevries

Norman, waarom maak jij je zo druk over dassen op waarneming.nl , het is toch een enorme onbetrouwbare dataset (in jouw ogen). Blijf dat vooral geloven en laat het beheer verder aan ons over.
In jouw ogen mag niemand weten dat de Das in Nederland algemeen voorkomt, in onze ogen mag iedereen dat weten met bepaalde beperkingen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

xJochemx

Op basis van wat daar in de Flora en Fauna wet staat, vooral onder punt 2, lijkt me echt héél erg duidelijk dat waarneming.nl meer moet doen om Dassen en Vossen beter te beschermen. Ik kan niet eens meer iets aanvoeren dan dat punt 2 even goed gelezen moet worden. Het staat er zo ontzettend duidelijk!
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

jeroenroelofsen

Citaat van: Norman op januari 05, 2015, 20:54:52 PM
Citeer
Artikel 2

1. Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun directe leefomgeving.

2. De zorg, bedoeld in het eerste lid, houdt in ieder geval in dat een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen voor flora of fauna kunnen worden veroorzaakt, verplicht is dergelijk handelen achterwege te laten voorzover zulks in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd teneinde die gevolgen te voorkomen of, voorzover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken.

Dit geschreven hebbende, kun je niet anders dan concluderen dat waarneming.nl zich onttrekt aan haar zorgplicht.

Niet alleen waarneming.nl, maar één ieder die waarnemingen invoert. Kan me niet voorstellen dat waarneming.nl niet aan deze wet is getoetst door de verschillende betrokken natuur organisaties. En als je deze lijn dan toch zo strikt wilt handhaven, moet bijv een Staatsbosbeheer/natuurmonumenten de informatie borden bij natuurgebieden waarop (zeldzame) soorten staan vermeld niet ook weghalen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

hiskodevries

Norman,
Goed onderzoek is altijd belangrijk. Ik ben zelf eens even de foto`s van het laatste jaar langs gelopen.
Dan zie ik het volgende: Hoe verder ik terug blader (in de tijd) hoe vaker de 'fout'  voorkomt  dat een pijp/burcht als sporen is vastgelegd.
De meeste foto`s komen van dezelfde waarnemers, die zijn in de loop van de tijd blijkbaar opgevoed om de waarnemingen beter te taggen met het juiste gedrag.
We houden het dit seizoen goed in de gaten.
Mocht nu toch blijken dat mensen te vaak sporen gebruiken nemen we aanvullende maatregelen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0