Roeptijden Uilen (versie 2) nu ook schema voor het jaar

Gestart door jeroenroelofsen, januari 11, 2014, 16:19:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

N.a.v. het opstellen van het telprotocol voor de dwerguil en het topic van Timo Roeke (klik) ben ik bezig gegaan met het maken van een overzichtsgrafiek van de roeptijden van de verschillende uilen soorten die je in de Nederlandse bossen bij een telling tegen kunt komen.

Het resultaat staat in de bijlage.
Hoe intenser de kleur in de balk van de soort, hoe groter de kans dat je hem dan kunt horen (bijv, bosuil begint NA de avondschemering en is dan groot deel van de nacht te horen en stopt voor de ochtendschemering)

Ik heb zo veel mogelijk geprobeerd de tijden op te zoeken in de literatuur en op internet. Dit was nog niet heel makkelijk. Vraag aan jullie is dan ook met name; kloppen de weergegeven tijden? (let wel, relatief t.o.v. zonsondergang en opkomst)

Velduil heb ik er niet in gezet omdat de kans dat je die gaat horen in het bos wel heel erg klein is volgens mij.
Zijn er nog dingen nodig om het overzicht duidelijker te maken?

Let op: Nieuwe versie verderop in het topic

Wees vrij om te gebruiken, linkje er bij naar mijn site wordt gewaardeerd:
https://www.landmarks.nl/2016/01/uilen/
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Folkert Jan

Hee Jeroen!
Allereerst mooi overzicht.  :duim:


Zou je kunnen vermelden welke literatuur je hebt gebruikt? Misschien heb ik nog een aanvulling.




"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jeroenroelofsen

Zowiezo;
ANWB vogelgids van Europa (3e druk 2009)
Roofvogels en Uilen van Europa (KH Voous / HJ Slijper 1986)
website STONE (steenuil)

En wat losse documentatie die ik her en der op hard gesnord, met name via mail contacten.
Aanvullingen zijn altijd welkom  :duim:

Uiteindelijk streef ik er na om het om te zetten in een interactieve weergave die zich aanpast aan de tijd van het jaar (zonsopkomst en ondergang)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Justin Jansen

Dwerguil roept vaak maar extreem kort met schemer (bron: eigen observatie in Zweden, met diverse anderen, en volgens de Zweden die met ons mee waren)
M.v.g., Justin Jansen


jeroenroelofsen

Citaat van: Justin Jansen op januari 11, 2014, 17:00:19 PM
Dwerguil roept vaak maar extreem kort met schemer (bron: eigen observatie in Zweden, met diverse anderen, en volgens de Zweden die met ons mee waren)
Extreem kort als in een korte piek rond de schemer? En hoe lang dan ongeveer? Lees in literatuur ook dat het te maken heeft met de aan/afwezigheid van eventuele Bosuilen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Justin Jansen

Wij hebben de vogel(s) minder dan 5 minuten gehoord, en begreep dat dit ook het probleem is waarom er zoveel gemist werden. In Cramp staat: Most regular 1/2 hour before sunrise and after sunset, but also occurs during the day, rarely at night.
M.v.g., Justin Jansen


Folkert Jan

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 11, 2014, 16:59:53 PM
Zowiezo;
ANWB vogelgids van Europa (3e druk 2009)
Roofvogels en Uilen van Europa (KH Voous / HJ Slijper 1986)
website STONE (steenuil)

En wat losse documentatie die ik her en der op hard gesnord, met name via mail contacten.
Aanvullingen zijn altijd welkom  :duim:

Uiteindelijk streef ik er na om het om te zetten in een interactieve weergave die zich aanpast aan de tijd van het jaar (zonsopkomst en ondergang)


Het boek: wat zingt daar geeft de volgende tijden:
kerkuil: vanaf zondersondergang eerst een uur middelmatig actief en dan tot ver in de nacht heel actief. laatste gedeelte van de nacht minder activiteit en dan 1 uur voor zonsondergang tot zonsondergang nog weer even actief.

Ransuil: vanaf zonsondergang heel actief. In de nacht middelmatig actief. Laatste gedeelte nacht gering actief en dan uur voor zonsopkomst nog weer heel actief tot zonsopkomst. Daarna nog een uurtje gering actief

bosuil: vanaf 1 uur na zonsondergang heel actief tot middernacht. Daarna middelmatig actief afnemend tot in de ochtend. 0,5 uur voor zonsopkomst weer heel actief en afnemend tot 1 uur na zonsondergang.

steenuil: 's middags gering actief. vanaf 0,5 uur voor zonsondergang middelmatig actief. Vanaf zonsondergang tot 2 uur erna heel actief. Gehele nacht middelmatig actief. 1 uur voor zonsondergang tot 0,5 uur ervoor weer een piek in activiteit en dan nog 1,5 uur middelmatige activiteit.

Ik zal als ik wat meer tijd heb het boek uilen van europa nog eens doornemen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jeroenroelofsen

#7
Bedankt voor de aanvullingen Folkert Jan en Justin Jansen, ik heb ze nu doorgevoerd. Heb ook meer info over de RPU doorgevoerd

Hierbij de 2e versie
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rene Janssen

Dag Jeroen,


Als je dan toch zo'n mooi overzicht maakt, is het opnemen van velduil dan niet een goede? Ik ken de soort niet van roepen oid, maar mogelijk dat dit wordt gebruikt?




René
René Janssen

jeroenroelofsen

Ja die kan ik uiteraard toevoegen. Is misschien wel zo netjes.
Al verwacht ik niet dat je die gaat horen bij een telling in de bossen. Zal me er eens in verdiepen of ze überhaupt roepen en zo ja wat voor tijden. Of iemand moet die info aan kunnen vullen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

DKoppenol

Velduil roept wel. Maar alleen af en toe bij het nest. Lijkt me dus niet echt relevant. Maar ik heb wel een keer op Texel een Velduil boven het bos gezien.  :P
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

jeroenroelofsen

Vind in mijn literatuur er ook niet heel veel over roepen van de velduil terug. Actief gedurende dag en in beperkte mate in de schemer. Neem aan dat dat dan ook voor roepen op gaat?
Iemand hier meer zinnigs over te zeggen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

DKoppenol

Citaat vanuit de ANWB: 'Deels overdag actief. Roep vam een vrouwtje: hees, onheilspellend klinkend SJEH-ef. (langgerekt wanneer bedelend) Alarmroep een hees sjef-sjef-sjef. Zang in vlucht een snelle reeks uh-uh-uh-uh... 6-20 noten per keer, hoorbaar tot in c 1 km. Klapt ook met vleugels. '

Van Johan de Jong(kerkuilenvereniging) gehoord dat dit sporadisch gebeurt. En overdag. Dus als je Dweguilen gaat in inventariseren kom je velduilen niet tegen. Ik zeg buiten beschouwing laten. Misschien uitbesteden aan iemand anders om daar een protocol voor op te stellen. ;)
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

jeroenroelofsen

Intentie van de grafiek was idd ook de kans op mogelijke "bijvangst" bij de dwerguilen telling. Velduil lijkt me dan ook wel zeer onwaarschijnlijk.

Nu nog een 2e grafiek die hier op lijkt, maar dan de maanden van het jaar en de periodes dat het meest de roep te verwachten is, daar ga ik nu nog mee bezig.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroenroelofsen

Dit project heeft een tijdje stil gelegen, maar ben het nu weer aan het oppakken.

Wie kent er goede literatuur waarin ik de periodes waarin uilen roepen kan vinden.
-Roofvogels en Uilen van Europa (KH Voous / HJ Slijper 1986) geeft mij hier geen houvast;
-ANWB Vogelgids van Europa (de Svensson 3e druk) geeft me ook geen informatie

Wie heeft informatie, of kan me op weg helpen met literatuur om een vergelijkbaar schema te maken per maand?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

snwja3

Owls of Europe van Heimo Mikkola bevat (veel) van dat soort info.
Wietze Janse

jeroenroelofsen

Dank je wel, ga ik daar eens achter aan :)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

RWester

Altijd interessant, uitvogelen wanneer een vogel het best roept/zingt. Vaak hang ik 's nachts uit het zolderraam om te luisteren wat de Bosuilen doen. Maar hierbij kijk ik ook naar het weer en de territoriumdruk (veel/weinig soortgenoten in omgeving). Dit heeft namelijk ook invloed op tijdstip en lengte van zang-/roepsessies. Soms zitten er één of twee Bosuilen meer in de omgeving, oa mannetjes. Die komen van een territorium verderop. Maar dan gaat het er heel anders aan toe, dan wanneer het paartje alleen is
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


jeroenroelofsen

Die ervaring heb ik ook. Het is dan ook zeker geen wetmatigheid, maar meer een richtlijn.
Net als je kleurvariaties hebt, heb je ook nog zangvariatie (dialecten). En dan zal de ene individu ook wel anders reageren bij het verdedigen van zijn territorium dan de andere. Agressievere zang, of juist eerder beginnen etc....

Ik had dit schema oorspronkelijk gemaakt naar aanleiding van het opstellen van een telprotocol voor Dwerguilen. Daarbij kom je er al snel achter dat er natuurlijk vele uilen kunnen roepen op zo'n inventarisatie. Uit de literatuur komt dan naar voren dat er verschillende tijden zijn waarop je een piek kunt verwachten in de roep. En dat heb ik uitgezet in dit schema.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jameslidster

Undiscovered Owls door The Sound Approach is echt een aanrader dan, want daar staat veel informatie over roepende uilen, Bosuil vrouwtjes roepen ook als mannetjes bijvoorbeeld. Staat ook info over wanneer Velduilen roepen, vaak heel hoog in de lucht, bij zonsopgang en midden in de nacht.
In het Engels maar dat kunnen jullie heel goed ;-)
Groet,
James

jeroenroelofsen

James

Ook heel erg bedankt voor de tip. Ook dat boek/naslagwerk ga ik eens nader bekijken  :duim:

-wordt vervolgd-
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroenroelofsen

Citaat van: snwja3 op januari 04, 2016, 22:06:32 PM
Owls of Europe van Heimo Mikkola bevat (veel) van dat soort info.
Boek is inmiddels binnen, een eerste scan levert het volgende op;
Kerkuil; Hoofdzakelijk roepend tijdens het broedseizoen, van februari tot de eieren zijn gelegd.
Dwerguil; Jaar rond in meer of mindere mate te horen, met een piek in maart-mei.
Steenuil; Hoofdzakelijk in februari oplopend tot maart  (deze soort twijfel ik het meest over qua informatie)
Bosuil; oktober/november als mannetjes nieuw territorium proberen te claimen. En dan doorlopend in december en januari tijdens paring.
Oehoe; Jaar rond met een piek tijdens paartijd tot eierleg (meer info welkom)
Ransuil; Oktober/november voor claimen van territorium. Daarna in maart-april tot broedden.
Ruigpootuil; Jaar rond, met een dal in juli - augustus. In Scandinavië met name in maart april.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroenroelofsen

#22
Dit is hoe het schema er dan ongeveer uit zou komen te zien;


Input is van harte welkom.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroenroelofsen

Zie nu pas dat het rood van de Dwerguil niet helemaal lekker uit komt, die zal ik vanavond nog even aanpassen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)