bordjes "Niet betreden, vogel rust-en broedgebied" genegeerd

Gestart door Ton Koek, januari 09, 2014, 12:34:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

C.Dekker

Denk niet dat dat bootje sneller kan dan 20km per uur met maar 5 pk. Praat ook niet goed wat ie gedaan heeft. Is niet slim maar mag het is de vraag.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Albert de Jong

Citaat van: gerdwichers8 op januari 12, 2014, 20:22:33 PM
Soms is het toch moeilijk. Voor mijn uurhoktellingen moet ik ver fietsen en ik heb deze winter 4 atlasblokken af te werken. Als ik in een uurhok ben, ben ik afhankelijk van de wegen die dat hok doorkruisen.
Wat ik niet kan maken is de mensen persoonlijk benaderen om te vragen of ik misschien even over hun land mag lopen. Dat doe je dan meestal maar niet, met als gevolg dat de stukken niet onderzocht worden als ik wel zou willen.
Als ik dan langs een vaart loop, waar geen bordje staat en waar de weg weg is gegraven in verband met waterberging dan kan het zijn dat ik toch de weg terug door het weiland loop.. Met een grimmige varkenshouder die me staat op te wachten. Enige diplomatie redt me dan.
Als ik dan een uurhok verder ben, komt de ware aap uit de mouw wanneer ik een weg in loop (weer geen verbodsbordjes) en ik wéér opgewacht wordt/klem wordt gezet door twee nieuwe agrariërs: "Wat ben je aan het doen?"
Blijkt dat er door fietsende criminelen de zaak verkend wordt die s'nachts de schuren leeg roven.
Enfin, ik moet ook uilen doen en die glimlachende agrariërs lieten doorschemeren dat dat nogal riskant kan zijn omdat ze niet kunnen instaan voor mijn veiligheid (ik zou immers één van de gezochte misdadigers kunnen zijn?)
Doet me denken aan de kijkhut die bij de Ezumakeeg affikte jaren geleden. In verband met dat vermoorde meisje ben ik s'nachts ook eens achternagezeten door een groep Friezen die het verdacht vonden dat een snoeshaan s'nacht aan het koersen was op een ligfiets (tandje erbij dan maar, maar één informeerde me of ik niet wist dat...) en de nacht vóórdat die hut affikte liepen daar gasten op de dijk die ik dusdanig moeilijk hanteerbaar achtte dat ik niet nòg een nacht aan die kant van het Lauwersmeer wilde zijn. De nacht erna verdween die hut. Mm ja, kwam dat dan door mij?

Gerd, je bent een held. Let je een beetje op je eigen veiligheid? Een uiltje minder in de atlas is minder erg dan een Gerd minder. En jij woont best dichtbij grimmig Groningen. ;)
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Pim

Isodro je bijdrage heb ik verwijderd.
Er zijn genoeg websites waar je ongefundeerd je gal kunt spuwen, niet op het forum van Waarneming.nl.


Op de bewuste plek mag je mijn inziens gewoon varen. Wil niet zeggen dat het een fraaie actie is van de fotograaf, maar om zo los te gaan op een persoon is onfatsoenlijk.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Ook de foto waar de persoon herkenbaar op staat verwijderd. Behalve onsportief gedrag kan ik de persoon niet meteen op een overtreding betrappen.
Mijn inziens hoor je dan geen herkenbare foto van een persoon te posten. (Hoewel ik je frustratie wel kan begrijpen).
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

ijsseldelta


het vossemeer is buiten de eilanden volledig vrij te bevaren.
waar haal je het recht vandaan zo over iemand te berichten?





jankees

Helaas idd vrij te varen met dit soort bootjes maar je verziekt het wel voor anderen en dat is idd onsportief. Terecht dat de foto's van betreffende persoon zijn verwijderd vind ik.

jankees

Citaat van: Yeronimo op januari 18, 2014, 23:04:52 PM
Citaat van: jankees op januari 11, 2014, 08:10:33 AMEn welke begroeiing? Die dooie grassprieten?

Citaat van: jankees op januari 11, 2014, 19:22:33 PMKlopt Dorine. Er kan veel veranderen in 1,5 jaar.

In anderhalf jaar tijd een cursus plantendeterminatie gevolgd zodat je de gehele vegetatie kon herkennen waar je overheen bent gestapt?  B)

Nee ook ik ben niet roomser dan de paus en loop ook af en toe gebieden in waar het niet mag. Vaak ook wel met een goede reden, bijvoorbeeld er ligt een dode vogel (ringen controleren) of ik zie iets interessant wat ik niet kan plaatsen. Het is natuurlijk voor één ieder om dit goed in te schatten en soms denk je het goed in te schatten maar weet je nooit wat je actie te weeg brengt. En dat is vaak niet eens bij de natuur, maar vooral bij de medemens omdat je functioneert als voorbeeldfunctie. Zolang het maar niet schrikwekkend is en een significant groot effect heeft op de omgeving. Zoals bovenstaande afbeelding kan echt niet en daar is iedereen het over eens. Maar bij het geval van de Kleine geelpootruiter is het wellicht helemaal niet zo erg qua verstoring en wordt het meer geaccepteerd en maken we ons daar schuldig aan. Voor eigen rechter spelen is nooit goed, maar als het niemand kwaad doet en je veel plezier geeft (en dat hoeft echt niet alleen voor fotografen te wezen) dan gaat het wel eens fout.
Inderdaad een spoedcursus gedaan. Duurde eigenlijk 2 jaar maar door mijn intelligentie in 1,5 jaar gedaan ;D ;)

HPM

Citaat van: jankees op januari 19, 2014, 21:38:18 PM

Helaas idd vrij te varen met dit soort bootjes maar je verziekt het wel voor anderen en dat is idd onsportief. Terecht dat de foto's van betreffende persoon zijn verwijderd vind ik.

Ik zie niet in wat er onsportief aan is. Het staan aan iedereen vrij om een bootje te huren en hetzelfde te doen.
Vaarwater is niet ineens verboden op plekken waar een paar vogelaars/fotografen langs de kant het uitzicht staan te bederven.
Herman van der Meer

jankees

Citaat van: HPM op januari 19, 2014, 22:02:07 PM
Citaat van: jankees op januari 19, 2014, 21:38:18 PM

Helaas idd vrij te varen met dit soort bootjes maar je verziekt het wel voor anderen en dat is idd onsportief. Terecht dat de foto's van betreffende persoon zijn verwijderd vind ik.

Ik zie niet in wat er onsportief aan is. Het staan aan iedereen vrij om een bootje te huren en hetzelfde te doen.
Vaarwater is niet ineens verboden op plekken waar een paar vogelaars/fotografen langs de kant het uitzicht staan te bederven.
Dat zeg ik toch niet?! Leer eens lezen.

Als er 10 vogelaars staan te kijken naar een vogel en iemand gaat 20 meter dichterbij staan (in een gebied waar dat mag) dan is dat niet verboden maar wel onsportief gedrag vind ik! Dat is toch hetzelfde! Dan kunnen de anderen ook dichterbij gaan staan maar dan verjaag je wellicht de vogel!

peter van santbrink

Citaat van: ijsseldelta op januari 19, 2014, 19:52:59 PM

het vossemeer is buiten de eilanden volledig vrij te bevaren.
waar haal je het recht vandaan zo over iemand te berichten?




Dus je vindt het normaal dat je voor je eigen belang de vogels die voor hun rust op die plaat zitten zo opjaagt ? en dit alleen om een foto te maken, dus niet voor het genieten van de natuur ? als je die supertelens ziet had ie makkelijk een 30-tal meter van die plaat kunnen blijven.

En wat een onzin om te stellen dat als je ergens mag varen dat je dan ook gewoon even de natuur mag verstoren om een foto te maken: dit is gewoon hufter gedrag, ikke ikke en de rest kan stikken



HPM

Citaat van: jankees op januari 19, 2014, 22:08:02 PM
Citaat van: HPM op januari 19, 2014, 22:02:07 PM
Citaat van: jankees op januari 19, 2014, 21:38:18 PM

Helaas idd vrij te varen met dit soort bootjes maar je verziekt het wel voor anderen en dat is idd onsportief. Terecht dat de foto's van betreffende persoon zijn verwijderd vind ik.

Ik zie niet in wat er onsportief aan is. Het staan aan iedereen vrij om een bootje te huren en hetzelfde te doen.
Vaarwater is niet ineens verboden op plekken waar een paar vogelaars/fotografen langs de kant het uitzicht staan te bederven.
Dat zeg ik toch niet?! Leer eens lezen.

Als er 10 vogelaars staan te kijken naar een vogel en iemand gaat 20 meter dichterbij staan (in een gebied waar dat mag) dan is dat niet verboden maar wel onsportief gedrag vind ik! Dat is toch hetzelfde! Dan kunnen de anderen ook dichterbij gaan staan maar dan verjaag je wellicht de vogel!

Leren lezen?? Je schrijft toch duidelijk "dat is idd onsportief"?  Je zegt het nu zelfs weer.
Asl iemand met een bootje gaat zonder de voegels teverstoren in plaats van op de kant te blijven staan dan is daar niets onsportiefs aan.
Dan zou ik het ook wel onsportief kunnen vinden dat mensen een telescoop gebruiken omdat ik die niet heb.
Ik ga ook niet in het weekend naar bepaalde gebieden omdat er dan teveel andere mensen zijn, maar het maakt die anderen niet onsportief omdat ik toevallig last van ze heb.
Als je ergens vogeltjes gaat kijken dan doe je dat op eigen risico en dan heb je de plaatselijk omstandigheden (in dit geval de kans op bootjes) voor lief te nemen.
Herman van der Meer

jankees

Je schrijft zelf "Vaarwater is niet ineens verboden op plekken waar een paar vogelaars/fotografen langs de kant het uitzicht staan te bederven"

Dat klopt. Dat schreef ik toch ook.....lezen dus!  Voor het overige vind ik het onsportief. Dat mag toch?! Dat jij vindt dat vogelaar/fotografen het uitzicht staan te bederven moet je tenslotte ook zelf weten!


Rikstar

Aan dhr IJsseldelta: Het is gebruikelijk/regel op dit forum  om met naam te ondertekenen   :angel:


Citaat van: peter van santbrink op januari 19, 2014, 22:14:41 PM
Citaat van: ijsseldelta op januari 19, 2014, 19:52:59 PM

het vossemeer is buiten de eilanden volledig vrij te bevaren.
waar haal je het recht vandaan zo over iemand te berichten?




Dus je vindt het normaal dat je voor je eigen belang de vogels die voor hun rust op die plaat zitten zo opjaagt ? en dit alleen om een foto te maken, dus niet voor het genieten van de natuur ? als je die supertelens ziet had ie makkelijk een 30-tal meter van die plaat kunnen blijven.

En wat een onzin om te stellen dat als je ergens mag varen dat je dan ook gewoon even de natuur mag verstoren om een foto te maken: dit is gewoon hufter gedrag, ikke ikke en de rest kan stikken
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Citaat van: jankees op januari 19, 2014, 22:27:31 PM

Je schrijft zelf "Vaarwater is niet ineens verboden op plekken waar een paar vogelaars/fotografen langs de kant het uitzicht staan te bederven"

Dat klopt. Dat schreef ik toch ook.....lezen dus!  Voor het overige vind ik het onsportief. Dat mag toch?! Dat jij vindt dat vogelaar/fotografen het uitzicht staan te bederven moet je tenslotte ook zelf weten!

Ik zou haast zeggen: leer eens lezen. Ik schreef niet dat ik vind dat vogelaar/fotografen het uitzicht staan te bederven maar probeerde duidelijk te maken dat de situatie van een andere kant of door iemand anders bekeken (door die fotograaf bijvoorbeeld) er heel anders uit kan zien.
Je mag uiteraard iets onsportief vinden maar dat wil niet zeggen dat het dat ook is. Het gaat niet om een sportwedstrijd en ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen wat er onsportief aan is om vanuit een bootje te fotograferen in plaats van vanaf de wal.
Als het om de kans op verstoring gaat moet je wel bedenken dat een vogelfotograaf er natuurlijk niets aan heeft om zijn onderwerp weg te jagen.
Herman van der Meer

Dorine

Er blijft, denk ik, altijd een verschil van mening tussen de echte vogelaar, die alleen met kijker/scoop staat te kijken en genieten, voor wie het niet uitmaakt of ie nu op 10 of op 20 meter afstand staat en de vogelaar die óók fotograaf is, ook geniet maar toch het liefst zo dicht mogelijk bij de vogel komt voor de mooiste foto. Dan heb je nog de vogelfotografen, gevalletje apart, zelf ken ik er helaas wel een paar, die echt dichtbij willen komen en ook vaak net die stap te ver maken. Als de vogel dan wegvliegt ook nog doodleuk durven te zeggen: "volgende keer meer geluk" en die zich ook niets aantrekken van enig commentaar van anderen voor wie ze de pret wel bedorven hebben.
En die fotograaf in dat bootje ...... hoe zou er gereageerd zijn als ie alleen met een kijker/scoop in dat bootje gezeten had?
Misschien is dit wel iets voor de vogelaar; opblaasbaar bootje, voetpomp en peddel mee. Ennuh, niet omslaan, is zonde van je apparatuur  ;D


Dorine van Asten
peregrines.nl

jankees

Citaat van: HPM op januari 20, 2014, 09:47:32 AM
Citaat van: jankees op januari 19, 2014, 22:27:31 PM

Je schrijft zelf "Vaarwater is niet ineens verboden op plekken waar een paar vogelaars/fotografen langs de kant het uitzicht staan te bederven"

Dat klopt. Dat schreef ik toch ook.....lezen dus!  Voor het overige vind ik het onsportief. Dat mag toch?! Dat jij vindt dat vogelaar/fotografen het uitzicht staan te bederven moet je tenslotte ook zelf weten!

Ik zou haast zeggen: leer eens lezen. Ik schreef niet dat ik vind dat vogelaar/fotografen het uitzicht staan te bederven maar probeerde duidelijk te maken dat de situatie van een andere kant of door iemand anders bekeken (door die fotograaf bijvoorbeeld) er heel anders uit kan zien.
Je mag uiteraard iets onsportief vinden maar dat wil niet zeggen dat het dat ook is. Het gaat niet om een sportwedstrijd en ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen wat er onsportief aan is om vanuit een bootje te fotograferen in plaats van vanaf de wal.
Als het om de kans op verstoring gaat moet je wel bedenken dat een vogelfotograaf er natuurlijk niets aan heeft om zijn onderwerp weg te jagen.
Dit wordt een discussie zonder einde. Ga daar verder niet op in. We verschillen van mening. Prima....dat moet kunnen! :duim:

HPM

Citaat van: Dorine op januari 20, 2014, 11:00:12 AM
...
Dan heb je nog de vogelfotografen, gevalletje apart, zelf ken ik er helaas wel een paar, die echt dichtbij willen komen en ook vaak net die stap te ver maken. Als de vogel dan wegvliegt ook nog doodleuk durven te zeggen: "volgende keer meer geluk" en die zich ook niets aantrekken van enig commentaar van anderen voor wie ze de pret wel bedorven hebben.
...

Een punt is natuurlijk dat je alleen uit ervaring kan weten hoe ver je kan gaan. Al doende leert men. Maar dat doen moet je natuurlijk niet doen als er ook anderen meekijken want dan verpest je het niet alleen voor de vogel en jezelf maar ook voor anderen.
En in de eerste plaats moet je je altijd eerst afvragen hoe dichtbij je moet komen om je doel te kunnen bereiken. Voor iemand met een telekanon zal 10 of 20 meter dichterbij weinig verschil maken dus dan is het ook niet nodig om de grenzen op te zoeken.

Helaas is het niet mogelijk om tevoren een veilige afstand te bepalen. Dat hangt van de soort af maar kan ook afhangen van het individu en van de omgeving en zelfs van andere soorten in de buurt.
Als ik een geluid tegenkom wat ik wel wil opnemen gaat het soms al fout zodra ik stop of een stap in de richting zet en soms kan ik een vogel met beleid en de nodige voorzichtigheid tot op minder dan twee meter naderen. Vogels op een schone manier benaderen kan een tijdrovende bezigheid zijn. Als je dat er niet voor over hebt moet je er niet aan beginnen en ook niet als je je ambities niet ondergeschikt kan maken aan het onderwerp van je belangstelling.

Herman van der Meer

Dorine

De vogelfotografen, gevalletje apart, zoals ik ze maar noem, hebben niet echt iets met vogels. Helaas ken ik drie van zulke gevalletjes en die al jaren zo werken, voor geen enkele reden vatbaar zijn en lak hebben aan alle andere die aanwezig zijn. Bijna twee jaar geleden leidde dit bij één van hen zelfs tot een bijna knokpartij met andere aanwezigen. Terwijl iedereen netjes achter de prikkeldraad bleef, stapte hij er overheen en sloop al foto's makend op de vogel af. Je raadt het al wel, het duurde nog geen minuut of de vogel was gevlogen. Sommige die toen aanwezig waren hadden in die week met die man al 2x hetzelfde meegemaakt. Een paar weken later sprak ik hem en hij snapte nog steeds niet waarom men zo ontzettend boos was geworden. Ruim een uur ben ik toen met die man in discussie geweest en het enigste wat ie toen kon zeggen was dat ie niets verkeerd deed en net zo veel recht had op die sublieme foto als de andere op hun kijkplezier. Over prikkeldraad heen stappen hoorde daarbij, of dat nu mocht of niet.

En ja, er is ook de groep die van vogels houdt en ze ook graag vastlegt. Mijn ervaring daarmee, en ik hoor denk ik wel tot deze groep, dat je die stap niet zet als er andere aanwezig zijn. En meestal ook wel voor rede vatbaar bent en al doende leert wat wel en niet kan. Mijn les van de afgelopen jaren: zijn er andere die netjes op het pad blijven dan blijf ik ook op het pad, gaan anderen van het pad af dan volg ik. Kun je nooit iets verkeerds doen op dat moment. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet naar vogels ga kijken waar het (giga) druk wordt.
Dorine van Asten
peregrines.nl

gerdwichers8

Ik denk altijd maar zo Dorine, als die fotografen werkelijk wat fout doen daarmee, dan zal op een (goede/kwade) dag dat prikkeldraad wel tussen hun benen blijven hangen. Want volgens hun eigen redenatie hoort het ook daar.
Enfin, tot aan die tijd baart die oefening nog altijd de kunst om er overheen te stappen en lijkt daarmee het tegendeel waar. De uitkomst zal leren of 'ze' werkelijk slechts pure en eenvoudige lieden waren.

HPM

Citaat van: Dorine op januari 20, 2014, 13:50:53 PM
...
Mijn les van de afgelopen jaren: zijn er andere die netjes op het pad blijven dan blijf ik ook op het pad, gaan anderen van het pad af dan volg ik. Kun je nooit iets verkeerds doen op dat moment....


Je kan dan evenveel verkeerd doen als die anderen. Het enige wat je ermee bereikt is dat je er niet in je eentje op aangesproken kan worden en dat je met een beetje geluk het verzinnen van smoesjes aan iemand anders kan overlaten.
Maar het zijn niet de overtreders die de regels bepalen of die bepalen dat de regels niet voor hen gelden.
Herman van der Meer

Dorine

Citaat van: HPM op januari 20, 2014, 14:23:30 PM
Citaat van: Dorine op januari 20, 2014, 13:50:53 PM
...
Mijn les van de afgelopen jaren: zijn er andere die netjes op het pad blijven dan blijf ik ook op het pad, gaan anderen van het pad af dan volg ik. Kun je nooit iets verkeerds doen op dat moment....


Je kan dan evenveel verkeerd doen als die anderen. Het enige wat je ermee bereikt is dat je er niet in je eentje op aangesproken kan worden en dat je met een beetje geluk het verzinnen van smoesjes aan iemand anders kan overlaten.
Maar het zijn niet de overtreders die de regels bepalen of die bepalen dat de regels niet voor hen gelden.
Klopt, heb je helemaal gelijk in, maar gelukkig ben ik niet zo dat ik andere achterna ga lopen als ik op dat moment weet dat het echt niet mag en ik verschuil me al helemaal niet achter anderen om geen commentaar te krijgen. Dat had toch duidelijk moeten zijn in het eerder stukje van de post.
En echt niet van het pad af mogen geldt echt niet overal. Zowiezo ben ik niet iemand die alleen voor vogels op pad gaat en als ik dat heel af en toe wel doe dan is het meestal weer zo dat de andere dingen de aandacht krijgen omdat wat er op de grond allemaal te zien is, voor mij eigenlijk veel boeiender is.

Dorine van Asten
peregrines.nl