bordjes "Niet betreden, vogel rust-en broedgebied" genegeerd

Gestart door Ton Koek, januari 09, 2014, 12:34:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ton Koek

Het moet me toch even van het hart, het stoort mij mateloos.


Wat vindt u als medevogelaar van het feit dat bordjes "niet betreden" massaal genegeerd worden juist door vogelaars?
Ik vind het zeer ongepast en het geeft vogelaars een zeer slechte naam.


Als voorbeeld, de kleine geelpootruiter, ik heb zelf wat foto's als bewijs, men loopt het bordje gewoon voorbij en vertrapt de oever. Ook de vogelaars die hier mooie foto's plaatsen.


Wat is uw mening hierover?
Groet, Ton.

Edwin Schuller

Edwin Schuller

maartenwielstra

Ik denk dat niemand het goed vind dat dit gebeurd. Zelfs de mensen die het toch doen; die op dat moment te bevangen zijn door de schoonheid van een vogel, of juist hun eigen inschatting maken in plaats van de bordjes letterlijk te nemen. Dat is niet netjes tegenover de bordenplaatsers, en het valt per geval te bediscussieren of het daadwerkelijk ook de natuur schaadt. Gelukkig zijn er ook veel mensen die wel de bordjes aanhouden, ook al is dat maar om het goede voorbeeld te geven aan de groep, of om niemand te willen kwetsen. Ik denk dat iedereen wel eens iets stouts heeft gedaan, dat is in NL ook niet zo moeilijk met al die regeltjes. Ik denk dat dit de zoveelste discussie wordt, en ik denk te merken dat dit steeds vaker een discussie wordt. Begrijpelijk met het groeiend aantal twitchers. Discussie is altijd goed, maar laten we dit keer een beetje respectvol blijven mensen; sarcastme, en op de man spelen vind ik vermakelijk om te lezen, maar draagt niet echt bij aan oplossingen en wederzijds begrip.

Reest

Dit soort bordjes passeren is asociaal en vaak strafbaar.
Maar dat is hier op waarneming.nl (en elders) al lang bekend.
Overtreders vindt je overal.

En een 'beetje' overtreden bestaat niet.

Rinus
Beter gewist dan gemist.

maartenwielstra

Een overtreding is een overtreding, maar er zijn gradaties in misdaad.

jankees

2 jaar of 3 jaar geleden (weet ik niet meer exact) werd er een schaatsmarathon gehouden in de Oostvaardersplassen. Duizenden mensen op het ijs, motoren op het ijs, helikopter met camera's erboven om TV beelden te kunnen maken. Allemaal in een gebied met dezelfde borden.....vond men allemaal prima en was geen probleem. Ik heb hierover zelfs nog een klacht ingediend bij Staatsbosbeheer! Dan vind ik wat de fotografen doen nog meevallen. Zeker buiten het broedseizoen.

Maar wet is wet en het blijft een overtreding!

hiskodevries

al natuurliefhebber snap je vast wel waarom dat bord daar staat, dan houd je je daar aan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Guus Peterse

Nou Hisko, bij sommige borden begrijp je als natuurliefhebber juist niet waarom ze daar staan. Dat is misschien wel het begin van het probleem.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ton Koek

Helaas wordt het bij de kleine geelpoot wel degelijk massaal genegeerd, drie keer gezien nu, ook gisteren weer. Van een wandelaar kreeg ik de vraag of die bordjes "niet voor hen gelden".

Zouden "we" niet juist het voorbeeld moeten geven?
Groet, Ton.

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

maartenwielstra

Grotere borden! Valkuilen! Schrikdraad! ;) (zomaar een grapje)

falco

Zelf ben ik wat dit betreft ongelofelijk inconsequent, bij een zeldzaamheid erger ik me aan mensen die verbodsborden negeren. Ben ik in mijn eentje ergens aan het vogelen dan loop ik regelmatig een weiland in, klim over een hek of struin door de duinen. De maatstaf die ik min of meer onbewust hanteer is de mate van verstoring die ik door mijn actie teweeg breng. Ik vermoed dat veel vogelaars deze inconsequente houding herkennen.
Zo nu en dan levert dit me een boete op waarvan ik dan maar hoop dat die ten goede komt aan de bescherming van het betreffende gebied.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

gerdwichers8

Citaat van: jankees op januari 09, 2014, 14:22:50 PM
Dan vind ik wat de fotografen doen nog meevallen. Zeker buiten het broedseizoen.



Een fotograaf benadert het object waarvoor nou nèt de rust was ingesteld. Dat erbij betreedt de fotograaf het terrein. Tijdens een schaatswedstrijd of toertocht bevinden de mensen zich op het bevroren water, de oevers zijn stijfbevroren, de natuur ligt stil en heeft zich teruggetrokken.
Laat me raden, bent u zelf fotograaf en zoekt u uw eigen gelijk te halen en te rechtvaardigen? Als dat zo is, ben ik bang dat dat moeilijk gaan zal: Een fotograaf heeft namelijk vooral oog voor hetgeen wat zich binnen dat zoekertje zich afspeelt.
Tunnelvisie is onvermijdelijk voor een fotograaf want alleen de vogel bìnnen dat hele kleine kadertje (en later de foto) is het enige waar die activiteit zich mee bezig houdt.

maartenwielstra

Gerd; kan ik daar dan ook uit opmaken dat je zelf fotografeert/hebt gefotografeerd? Ik kan me zo indenken dat er heel veel verschillende mensen in die hobby geinteresseerd kunnen zijn, en dat daar ook multi-taskers bij zitten, of sociale wonderen, etc.

jankees

Citaat van: gerdwichers8 op januari 09, 2014, 16:40:46 PM
Citaat van: jankees op januari 09, 2014, 14:22:50 PM
Dan vind ik wat de fotografen doen nog meevallen. Zeker buiten het broedseizoen.



Een fotograaf benadert het object waarvoor nou nèt de rust was ingesteld. Dat erbij betreedt de fotograaf het terrein. Tijdens een schaatswedstrijd of toertocht bevinden de mensen zich op het bevroren water, de oevers zijn stijfbevroren, de natuur ligt stil en heeft zich teruggetrokken.
Laat me raden, bent u zelf fotograaf en zoekt u uw eigen gelijk te halen en te rechtvaardigen? Als dat zo is, ben ik bang dat dat moeilijk gaan zal: Een fotograaf heeft namelijk vooral oog voor hetgeen wat zich binnen dat zoekertje zich afspeelt.
Tunnelvisie is onvermijdelijk voor een fotograaf want alleen de vogel bìnnen dat hele kleine kadertje (en later de foto) is het enige waar die activiteit zich mee bezig houdt.

En de natuur ligt in Vatrop nu niet stil?! Wat een onzin! Dus als er ijs ligt dan mag je de bordjes negeren? Dat is wat je zegt. De natuur ligt in de winter zeker niet stil! De vogels (en andere dieren) hebben dan erg veel moeite om voedsel te vinden en dan gaan we met z'n allen schaatsen en dus de boel opjagen.

En als je citeert, citeer dan alles zodat je mijn gehele opmerking ziet. 1 zin eruit halen geeft het verhaal een heel andere strekking!

Ik fotografeer inderdaad en ik loop ook wel eens die bordjes voorbij. Ben echt niet roomser dan de Paus!

jeroenroelofsen

Citaat van: Rikstar op januari 09, 2014, 16:12:41 PM
Heb je de boosdoenders aangesproken Ton?
Ben ik ook wel benieuwd naar. In het veld op een nette manier aanspreken is toch echt tig keer effectiever dan er hier over te discussiëren.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

KorHaan

#16
Nederland is gewoon te vol, met mensen en daarom ook met regeltjes.
Ik respecteer verbodsborden maar zie geregeld dat anderen wel lekker aan het struinen zijn in het gebied waar ik vanaf de zijlijn in kijk. Daar erger ik me aan, omdat ik geen mensen maar dieren in mijn beeld wil hebben. Ik ben dus gedwongen om de rustigste plekken op te zoeken, of van tevoren maar te accepteren dat er mensen over de schreef gaan waar dat niet mag.
Dus als ik rust zoek en op de Dammerkade in Ankeveen loop - in de winter zó drassig dat zelfs joggers er zich niet op wagen - verwacht ik niet dat Natuurmonumenten juist op DIE dag besluit eens even lekker het moerasbos met motorzagen open te gooien.
Maar ik heb ook wel eens half mei bij het Wagejot op Texel zitten kijken - ideaal vanaf de weg te overzien - toen ik ineens een kerel in een waadbroek door de sternkolonie heen zag lopen, met een rood-witte paal in zijn handen. Achter me op de dijk ging een telefoon af; zijn landmeetmaat die aanwijzingen gaf. Ik riep naar de dijkzitter, of het niet héél verkeerd was wat ze aan het doen waren, waarop hij laconiek antwoordde dat de dijk moest worden ingemeten en dat dit zo ingeroosterd was. Dus de instanties zelf nemen de verboden ook met een korrel zout. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Op Boekesteijn, een landgoed in 's-Graveland van Natuurmonumenten, stond een enorm grote, dode beuk, waar regelmatig leuke vogelsoorten in zaten. Een vast punt met grote aantrekkingskracht op Holenduiven, Boomvalken, Sperwers, Haviken, Buizerds, spechten, Boomklevers, zelfs Visarend heb ik er eenmaal in zien zitten.
Zeker moment: boom afgeknot, volledig ontdaan van zijtakken. Stomme stomp bleef over. Niets kwam er meer in of op zitten. Vraag van mij aan de boswachter: waarom? Zegt hij: dode takken gevaar voor wandelaars op pad eronder. Alleen, dat pad hadden ze dus net zelf aangelegd, terwijl die boom er al jaren zo bij stond, met al die dode takken. Dat heb ik zelf kunnen constateren. Dat vind ik dan onbegrijpelijk.
Maar ik drijf af.


Ik fotografeer niet, maar loop nog gewoon ouderwets rond met alleen een kijker. Als ik iets zie wat te ver weg is om te herkennen, en ik mag het gebied niet inlopen, blijf ik wachten tot het opvliegt, of dichterbij gaat zitten, zodat ik er een andere/betere kijk op krijg. Dat duurt soms een tijd. Als ik het interessant genoeg vind, kan ik dat geduld wel opbrengen. Waarom zijn andere mensen niet ook wat geduldiger? Ik snap dat niet. Maar ik snap ook niks van al die adrenaline die met liters stroomt bij twitchers wanneer er zeldzaamheden te zien zijn, dus soit.
Een beetje meer geduld zou al heel mooi zijn.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

gerdwichers8

Citaat van: jankees op januari 09, 2014, 16:56:45 PM
Citaat van: gerdwichers8 op januari 09, 2014, 16:40:46 PM
Citaat van: jankees op januari 09, 2014, 14:22:50 PM
Dan vind ik wat de fotografen doen nog meevallen. Zeker buiten het broedseizoen.



Een fotograaf benadert het object waarvoor nou nèt de rust was ingesteld. Dat erbij betreedt de fotograaf het terrein. Tijdens een schaatswedstrijd of toertocht bevinden de mensen zich op het bevroren water, de oevers zijn stijfbevroren, de natuur ligt stil en heeft zich teruggetrokken.
Laat me raden, bent u zelf fotograaf en zoekt u uw eigen gelijk te halen en te rechtvaardigen? Als dat zo is, ben ik bang dat dat moeilijk gaan zal: Een fotograaf heeft namelijk vooral oog voor hetgeen wat zich binnen dat zoekertje zich afspeelt.
Tunnelvisie is onvermijdelijk voor een fotograaf want alleen de vogel bìnnen dat hele kleine kadertje (en later de foto) is het enige waar die activiteit zich mee bezig houdt.

En de natuur ligt in Vatrop nu niet stil?! Wat een onzin! Dus als er ijs ligt dan mag je de bordjes negeren? Dat is wat je zegt. De natuur ligt in de winter zeker niet stil! De vogels (en andere dieren) hebben dan erg veel moeite om voedsel te vinden en dan gaan we met z'n allen schaatsen en dus de boel opjagen.

En als je citeert, citeer dan alles zodat je mijn gehele opmerking ziet. 1 zin eruit halen geeft het verhaal een heel andere strekking!

Ik fotografeer inderdaad en ik loop ook wel eens die bordjes voorbij. Ben echt niet roomser dan de Paus!


Het vriest nu niet dat het kraakt, dus veel vogels zitten nog gewoon bij ons en zijn niet vanwege vorsttrek naar elders verkast. De natuur ter plaatse is het, die in een winter als deze veel minder stil ligt.
Wat ijs betreft. Het lijkt me veel onzinniger om dààr  een reactie op te geven maar vooruit: Bij strenge vorst is het voor veel dieren moeilijk voedsel zoeken; U zei het al zelf. Dus: Wat moet een dier onder dat soort omstandigheden nou nog op een harde ijsplaat?
Juist meneer, helemaal niets meer: Leegte!
Volledige ijsbedekking  is voor geen dier in Nederland aantrekkelijk. Noem er één die er speciaal naar toe vliegt of loopt.
Dus tenzij dat er nog een wak ligt, is een ijsplaat totaal desolaat. En een wak meneer, is voor schaatsers geen happy joyride.
Het een sluit het ander uit. Puur natuur, zowel het ene als het andere.


gerdwichers8

Citaat van: gerdwichers8 op januari 09, 2014, 22:15:18 PM
Citaat van: jankees op januari 09, 2014, 16:56:45 PM
Citaat van: gerdwichers8 op januari 09, 2014, 16:40:46 PM
Citaat van: jankees op januari 09, 2014, 14:22:50 PM
Dan vind ik wat de fotografen doen nog meevallen. Zeker buiten het broedseizoen.



Een fotograaf benadert het object waarvoor nou nèt de rust was ingesteld. Dat erbij betreedt de fotograaf het terrein. Tijdens een schaatswedstrijd of toertocht bevinden de mensen zich op het bevroren water, de oevers zijn stijfbevroren, de natuur ligt stil en heeft zich teruggetrokken.
Laat me raden, bent u zelf fotograaf en zoekt u uw eigen gelijk te halen en te rechtvaardigen? Als dat zo is, ben ik bang dat dat moeilijk gaan zal: Een fotograaf heeft namelijk vooral oog voor hetgeen wat zich binnen dat zoekertje zich afspeelt.
Tunnelvisie is onvermijdelijk voor een fotograaf want alleen de vogel bìnnen dat hele kleine kadertje (en later de foto) is het enige waar die activiteit zich mee bezig houdt.

En de natuur ligt in Vatrop nu niet stil?! Wat een onzin! Dus als er ijs ligt dan mag je de bordjes negeren? Dat is wat je zegt. De natuur ligt in de winter zeker niet stil! De vogels (en andere dieren) hebben dan erg veel moeite om voedsel te vinden en dan gaan we met z'n allen schaatsen en dus de boel opjagen.

En als je citeert, citeer dan alles zodat je mijn gehele opmerking ziet. 1 zin eruit halen geeft het verhaal een heel andere strekking!

Ik fotografeer inderdaad en ik loop ook wel eens die bordjes voorbij. Ben echt niet roomser dan de Paus!


En een wak meneer, is voor schaatsers geen happy joyride.



Zet er maar een bordje bij: "NIET BETREDEN" :duim:

Rob S

name and shame foto's maken en invoeren als waarneming en allemaal via forum identificeren :wacko:
Groeten

Rob Schaareman

jankees

Er zitten toch genoeg vogels in de rietkragen rondom de plassen. Baardman, roerdomp, waterral, ijsvogel....die worden weldegelijk verstoord door schaatsers en zeker als het grote groepen zijn.

Maar goed; de discussie dwaalt af.


DKoppenol

Zoals al dit soort discussies. Er zijn twee kampen en.die houden maar niet op. Ik voorspel een oeverloze discussie..
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

gerdwichers8

Citaat van: maartenwielstra op januari 09, 2014, 16:51:20 PM
Gerd; kan ik daar dan ook uit opmaken dat je zelf fotografeert/hebt gefotografeerd? Ik kan me zo indenken dat er heel veel verschillende mensen in die hobby geinteresseerd kunnen zijn, en dat daar ook multi-taskers bij zitten, of sociale wonderen, etc.


Het gebruik van fotografie inzake vogels en met name het pluspunt wat het aanbrengt inzake identificatie waardeer ik. Eveneens platen van de vogel in zijn habitat. Dat de vogel in zijn element mooi op de foto komt: Prima! Motiveren!
Stalkerig werk waarbij bijvoorbeeld een uil finaal de lethargie ingedrukt wordt; enkel en alleen omdat de fotograaf "Oh's"en "Ah's" als volwaardig krediet neemt.
Waarom? Heeft het oudere jongetje nog een schouderklopje nodig?
Oudtantes, de voetbalploeg, collega's uit de bouw slikken in plaats van gedragsbiologie een FABEL en doneren hun 'Like' Klop, klop, klop, 84 keer klop, aai over de bol, klop.
"Oh" en "Ah" "Wat strekt die mooi zijn vleugeltje""Hij zal wel wat stijf zijn geworden van het stil zitten""Oh" en "Ah""Wat geeuwt ie toch lief""Het zal wel tijd voor zijn slaapje zijn"
En de jongens blij dat het zoete koekje wordt geslikt. Maar gedragsbiologie in waarde houden? Ho! Stop! Censuur! Die natuurkenner ben ik en geen gezeik?!

Guus Peterse

Citaat van: deDVC op januari 09, 2014, 22:43:58 PM
Zoals al dit soort discussies. Er zijn twee kampen en.die houden maar niet op. Ik voorspel een oeverloze discussie..
Enige nuance, aan beide kanten, zou kunnen helpen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

maartenwielstra

Ik ben kamp 3, ik ben het met beide kampen eens en oneens.

gerdwichers8

Kritische noten en èchte eikels liggen bij deze huidige tendens waar massamedia de populariteit dicteert direct op één hoop.

De verandering van de zeldzaamheid in een massaproduct: een paradox is onvermijdelijk.

HPM

Citaat van: Reest op januari 10, 2014, 19:46:58 PM
Citaat van: gerdwichers8 op januari 09, 2014, 23:03:37 PM

Het gebruik van fotografie inzake vogels en met name het pluspunt wat het aanbrengt inzake identificatie waardeer ik. Eveneens platen van de vogel in zijn habitat. Dat de vogel in zijn element mooi op de foto komt: Prima! Motiveren!
Stalkerig werk waarbij bijvoorbeeld een uil finaal de lethargie ingedrukt wordt; enkel en alleen omdat de fotograaf "Oh's"en "Ah's" als volwaardig krediet neemt.
Waarom? Heeft het oudere jongetje nog een schouderklopje nodig?
Oudtantes, de voetbalploeg, collega's uit de bouw slikken in plaats van gedragsbiologie een FABEL en doneren hun 'Like' Klop, klop, klop, 84 keer klop, aai over de bol, klop.
"Oh" en "Ah" "Wat strekt die mooi zijn vleugeltje""Hij zal wel wat stijf zijn geworden van het stil zitten""Oh" en "Ah""Wat geeuwt ie toch lief""Het zal wel tijd voor zijn slaapje zijn"
En de jongens blij dat het zoete koekje wordt geslikt. Maar gedragsbiologie in waarde houden? Ho! Stop! Censuur! Die natuurkenner ben ik en geen gezeik?!

Op zijn Hollands: "Jij lult gewoon uit je nek" ;D

En waarom moet je daar dan zo om lachen?
Of is die dikke smiley om net te doen of je het niet meent? In dat geval kan je je beledigende opmerkingen beter voor je houden.
Herman van der Meer

j.steenbergen

Tsja, terug naar die Geelpootruiter: ik moet bekennen dat ook ik naast het pad heb gestaan (bordje is me overigens niet opgevallen, maar dat zal het er wel niet beter op maken...). Reden was simpelweg dat er al anderen stonden en dat het licht vanaf het pad niet goed was. De vogel werd er niet door verstoord, net zo min als er andere vogels door werden verstoord. En de begroeiing, sja... Maar uiteraard hoort het niet, dat is dan ook weer zo. Mea culpa.
Jeroen Steenbergen

jankees

Citaat van: j.steenbergen op januari 10, 2014, 21:15:24 PM
Tsja, terug naar die Geelpootruiter: ik moet bekennen dat ook ik naast het pad heb gestaan (bordje is me overigens niet opgevallen, maar dat zal het er wel niet beter op maken...). Reden was simpelweg dat er al anderen stonden en dat het licht vanaf het pad niet goed was. De vogel werd er niet door verstoord, net zo min als er andere vogels door werden verstoord. En de begroeiing, sja... Maar uiteraard hoort het niet, dat is dan ook weer zo. Mea culpa.
Kan ik je een hand geven. Bordje heb ik ook niet gezien maar was meer op de vogels aan het letten dus zou zomaar kunnen.


En welke begroeiing? Die dooie grassprieten?

gerdwichers8

Citaat van: Reest op januari 10, 2014, 19:46:58 PM
Citaat van: gerdwichers8 op januari 09, 2014, 23:03:37 PM
Citaat van: maartenwielstra op januari 09, 2014, 16:51:20 PM
Gerd; kan ik daar dan ook uit opmaken dat je zelf fotografeert/hebt gefotografeerd? Ik kan me zo indenken dat er heel veel verschillende mensen in die hobby geinteresseerd kunnen zijn, en dat daar ook multi-taskers bij zitten, of sociale wonderen, etc.


Het gebruik van fotografie inzake vogels en met name het pluspunt wat het aanbrengt inzake identificatie waardeer ik. Eveneens platen van de vogel in zijn habitat. Dat de vogel in zijn element mooi op de foto komt: Prima! Motiveren!
Stalkerig werk waarbij bijvoorbeeld een uil finaal de lethargie ingedrukt wordt; enkel en alleen omdat de fotograaf "Oh's"en "Ah's" als volwaardig krediet neemt.
Waarom? Heeft het oudere jongetje nog een schouderklopje nodig?
Oudtantes, de voetbalploeg, collega's uit de bouw slikken in plaats van gedragsbiologie een FABEL en doneren hun 'Like' Klop, klop, klop, 84 keer klop, aai over de bol, klop.
"Oh" en "Ah" "Wat strekt die mooi zijn vleugeltje""Hij zal wel wat stijf zijn geworden van het stil zitten""Oh" en "Ah""Wat geeuwt ie toch lief""Het zal wel tijd voor zijn slaapje zijn"
En de jongens blij dat het zoete koekje wordt geslikt. Maar gedragsbiologie in waarde houden? Ho! Stop! Censuur! Die natuurkenner ben ik en geen gezeik?!

Op zijn Hollands: "Jij lult gewoon uit je nek" ;D


Kan ik daar uit opmaken dat bij het strekken van de vleugel de uil niet stijf zou zijn geworden door stramme spiertjes volgens u? En dat indien de uil geeuwt het geen tijd voor zijn slaapje is volgens u?
Maar wat motiveert zo'n dier daarbij dan wèl?