De eerste in 2014...en de laatste...

Gestart door Anne Hueber †, januari 05, 2014, 10:59:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Citaat van: Anne Hueber op april 02, 2014, 15:05:44 PM
Citaat van: JohanvantBosch op april 02, 2014, 15:04:37 PM
Citaat van: Anne Hueber op april 02, 2014, 15:03:32 PM
Ik moet toegeven, dat ik wel ff op die foto heb zitten turen...
Maar vond, dat het wel zou kunnen, temeer daar de exif van de foto ook op vandaag staat.
Maar okee, ik zal voor de zekerheid nog navraag doen.
zou een bizarre waarneming zijn.... zo'n uitgekleurde jongen als eerste waarneming ooit, op 2 april

We zullen het gaan zien ;D

:duim: :duim: O0

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Taka

Het lijkt erop dat de foto is gemaakt door met een mobieltje (?) een foto te nemen van het scherm van een spiegelreflex waarop was ingezoomd op de oorspronkelijke foto. De foto van het mobieltje is van vandaag (2 april), de datum van de foto op de spiegelreflex is niet duidelijk.

Op zich is het een slimme manier om de foto in de mobiele app van waarneming te krijgen. Want anders moet dat via de PC en dat is veel werk. Misschien kan de oorspronkelijke foto er ook bij?
(Sybe)

Anne Hueber †

Citaat van: Taka op april 02, 2014, 15:46:19 PM
Het lijkt erop dat de foto is gemaakt door met een mobieltje (?) een foto te nemen van het scherm van een spiegelreflex waarop was ingezoomd op de oorspronkelijke foto. De foto van het mobieltje is van vandaag (2 april), de datum van de foto op de spiegelreflex is niet duidelijk.

Op zich is het een slimme manier om de foto in de mobiele app van waarneming te krijgen. Want anders moet dat via de PC en dat is veel werk. Misschien kan de oorspronkelijke foto er ook bij?

Als dat zo is, dat je daarmee kunt sjoemelen, dan moeten we daar in de toekomst wel alert op zijn, zodat er geen vervuiling van de database ontstaat.
Tot nu toe keek ik in zulke gevallen altijd naar de exif van een foto, maar als dat geen zekerheid meer biedt.....
Maar laten we vooralsnog even wachten op een reaktie van de waarnemer.

JohanvantBosch

Citaat van: Anne Hueber op april 02, 2014, 15:54:18 PM
Citaat van: Taka op april 02, 2014, 15:46:19 PM
Het lijkt erop dat de foto is gemaakt door met een mobieltje (?) een foto te nemen van het scherm van een spiegelreflex waarop was ingezoomd op de oorspronkelijke foto. De foto van het mobieltje is van vandaag (2 april), de datum van de foto op de spiegelreflex is niet duidelijk.

Op zich is het een slimme manier om de foto in de mobiele app van waarneming te krijgen. Want anders moet dat via de PC en dat is veel werk. Misschien kan de oorspronkelijke foto er ook bij?

Als dat zo is, dat je daarmee kunt sjoemelen, dan moeten we daar in de toekomst wel alert op zijn, zodat er geen vervuiling van de database ontstaat.
Tot nu toe keek ik in zulke gevallen altijd naar de exif van een foto, maar als dat geen zekerheid meer biedt.....
Maar laten we vooralsnog even wachten op een reaktie van de waarnemer.
Dat kan zeker... wordt bij vogels regelmatig gebruik van gemaakt omdat je zo sneller een foto kunt doorsturen.
Alleen.... bij mij geeft de exif als camera Canon Eos 40D en dat ie in Adobe photoshop elements is bewerkt. Volgens mij is dat niet zo gemakkelijk te faken....  8)
Maar bij mij geeft hij niet de exif van de oorspronkelijke foto, alleen van het moment dat ik hem opsla. Geen exifs van oude versies. Maar dat komt misschien omdat ik hier niet het juiste programma voorhanden heb.

Anne Hueber †

Bij deze waarneming van het Lantaarntje ook gelijk maar even navraag gedaan: https://waarneming.nl/waarneming/view/82958608


Anne Hueber †

Iedereen bedankt voor het meedenken over de exif.
Zowel Watersnuffel als Lantaarntje zijn vandaag waargenomen.
Johan, je kunt vannacht weer met een gerust hart gaan slapen ;) ;D 8)


Platbuik

Absurd zeg, die zijn ook al uitgekleurd, dus een paar dagen geleden al uitgeslopen. Moet er geen 1 april 2014 op die camera staan? :police:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

JohanvantBosch

How bizarre.... Dit belooft een raar voorjaar te worden. Wel gaaf!

Taka

Citaat van: JohanvantBosch op april 02, 2014, 16:00:24 PM
Citaat van: Anne Hueber op april 02, 2014, 15:54:18 PM
Citaat van: Taka op april 02, 2014, 15:46:19 PM
Het lijkt erop dat de foto is gemaakt door met een mobieltje (?) een foto te nemen van het scherm van een spiegelreflex waarop was ingezoomd op de oorspronkelijke foto. De foto van het mobieltje is van vandaag (2 april), de datum van de foto op de spiegelreflex is niet duidelijk.

Op zich is het een slimme manier om de foto in de mobiele app van waarneming te krijgen. Want anders moet dat via de PC en dat is veel werk. Misschien kan de oorspronkelijke foto er ook bij?

Als dat zo is, dat je daarmee kunt sjoemelen, dan moeten we daar in de toekomst wel alert op zijn, zodat er geen vervuiling van de database ontstaat.
Tot nu toe keek ik in zulke gevallen altijd naar de exif van een foto, maar als dat geen zekerheid meer biedt.....
Maar laten we vooralsnog even wachten op een reaktie van de waarnemer.
Dat kan zeker... wordt bij vogels regelmatig gebruik van gemaakt omdat je zo sneller een foto kunt doorsturen.
Alleen.... bij mij geeft de exif als camera Canon Eos 40D en dat ie in Adobe photoshop elements is bewerkt. Volgens mij is dat niet zo gemakkelijk te faken....  8)
Maar bij mij geeft hij niet de exif van de oorspronkelijke foto, alleen van het moment dat ik hem opsla. Geen exifs van oude versies. Maar dat komt misschien omdat ik hier niet het juiste programma voorhanden heb.

De wikipedia heeft een artikel waarin de verschillende Exif editors worden vergeleken: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_metadata_editors. Er is geen probleem om de Exif van een foto aan te passen. Exic is nooif bedoeld als iets onbewerkbaars, maar gewoon als automatische metadata.
(Sybe)

Platbuik

Citaat van: JohanvantBosch op april 02, 2014, 18:07:36 PM
How bizarre.... Dit belooft een raar voorjaar te worden. Wel gaaf!
De waarnemingen van die te vroege snuffel en lantaarntjes, terwijl je je best loopt te doen om een eerste vuurjuffertje te kunnen zien gaven mij een verontwaardigd gevoel, maar waarom eigenlijk? :-\
Het is misschien omdat maar weer eens gebleken is dat hokjes-denken schijn-houvast biedt. Als je de hokjes een beetje leert kennen dan krijg je het idee dat je de natuur leert begrijpen, dat je wat hebt opgestoken van alle tijd die je er in hebt gestoken.
Maar nu ik er een nachtje over heb geslapen kan ik met Johan meegaan: dat het "gaaf" is; dat de natuur ons weer wat bijleert. Het hokjes-denken dat aangeeft welk beestje wanneer onder welke condities ergens mag rondvliegen, die hokjes zijn de grenzen van de kennis, niet de grenzen van de natuur. Die vliegt vrolijk rond; onbegrensd, en maakt er misschien een "raar voorjaar" van.
Gaaf! :duim:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Anne Hueber †

Wat mij vooral opviel bij de controle van Watersnuffel en Lantaarntje was, dat die beestjes al uitgekleurd waren.
Meestal zijn de eersten, die met bewijsplaatje ingevoerd worden nog een beetje flets, vandaar dat ik in eerste instantie dacht, dat die beestjes van vorig jaar waren.
Vorig jaar is er na een laat en koud voorjaar maar 1 eerste record gesneuveld, die van de Glassnijder.
Er zullen dit jaar na de zachte winter en het vroege voorjaar vele records gaan sneuvelen.

JohanvantBosch

Citaat van: Platbuik op april 03, 2014, 10:10:50 AM
Citaat van: JohanvantBosch op april 02, 2014, 18:07:36 PM
How bizarre.... Dit belooft een raar voorjaar te worden. Wel gaaf!
De waarnemingen van die te vroege snuffel en lantaarntjes, terwijl je je best loopt te doen om een eerste vuurjuffertje te kunnen zien gaven mij een verontwaardigd gevoel, maar waarom eigenlijk? :-\
Het is misschien omdat maar weer eens gebleken is dat hokjes-denken schijn-houvast biedt. Als je de hokjes een beetje leert kennen dan krijg je het idee dat je de natuur leert begrijpen, dat je wat hebt opgestoken van alle tijd die je er in hebt gestoken.
Maar nu ik er een nachtje over heb geslapen kan ik met Johan meegaan: dat het "gaaf" is; dat de natuur ons weer wat bijleert. Het hokjes-denken dat aangeeft welk beestje wanneer onder welke condities ergens mag rondvliegen, die hokjes zijn de grenzen van de kennis, niet de grenzen van de natuur. Die vliegt vrolijk rond; onbegrensd, en maakt er misschien een "raar voorjaar" van.
Gaaf! :duim:


Mooie overdenking... dankjewel!  :)




Wie weet wat er aan het einde van komend weekend allemaal vliegt, als het zo doorgaat... de eerste tien soorten van het lijstje van vorig jaar? O0


Anne Hueber †

Citaat van: JohanvantBosch op april 03, 2014, 10:27:11 AM
Wie weet wat er aan het einde van komend weekend allemaal vliegt, als het zo doorgaat... de eerste tien soorten van het lijstje van vorig jaar? O0

Ik verwacht eigenlijk van vandaag tot aan het weekend nog wel de volgende soorten te zien ;) :
Noordse witsnuit.
Maanwater.
Smaragd.
Viervlek.
Variabele.
Tengere gras.
Glassnijder.
Platbuik.
Grote roodoog.
Venwitsnuit.
Azuur.
Beekrombout.


Platbuik

De lokaties Winkelsven en Ringselvennen doen mij denken aan omstandigheden die juist voordelig zouden moeten zijn voor de zuidelijke soorten. Het zijn zeer ondiepe snel opwarmende wateren; en er zijn de laatste tijd Zadellibel, Z.keizerlibel, Z.glazenmaker, Z.heidelibel en Zwervende gezien. We hebben nauwelijks een winter gehad. Dus is het m.i. niet zo gek om deze mee te nemen met een gokje voor komende week.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)


Johannes Klapwijk

Nice, de eerste echte libel!


Wat betreft exif: als je wilt sjoemelen kun je ook zo de datum op je camera veranderen, dus als je wilt kun je met gemak vals spelen.

MaartenHaverkamp

Citaat van: Johannes Klapwijk op april 05, 2014, 22:25:35 PM
Nice, de eerste echte libel!


Wat betreft exif: als je wilt sjoemelen kun je ook zo de datum op je camera veranderen, dus als je wilt kun je met gemak vals spelen.

We hebben het hier niet over pincodes.....

Anne Hueber †

Wij gaan als admins ook uit van de eerlijkheid van iedere waarnemer.
Alleen bij twijfel willen wij wel eens naar de exif kijken.
Zoals bv Watersnuffel en Lantaarntje van een paar dagen geleden, waar het een eerste, zeer vroege waarneming betrof en dan gelijk al een uitgekleurd beestje.
En het komt ook wel eens voor, dat iemand maanden later een waarneming met foto invoert en dan vergeet de datum op de datum van waarnemen te zetten.
We zijn gewoon alert ;) ;D


MaartenHaverkamp

Citaat van: Anne Hueber op april 05, 2014, 23:23:59 PM
Wij gaan als admins ook uit van de eerlijkheid van iedere waarnemer.
Alleen bij twijfel willen wij wel eens naar de exif kijken.
Zoals bv Watersnuffel en Lantaarntje van een paar dagen geleden, waar het een eerste, zeer vroege waarneming betrof en dan gelijk al een uitgekleurd beestje.
En het komt ook wel eens voor, dat iemand maanden later een waarneming met foto invoert en dan vergeet de datum op de datum van waarnemen te zetten.
We zijn gewoon alert ;) ;D

Snap ik, een vergissing wil je uitsluiten. Boze opzet: de exif veranderen om b.v. de 1e viervlek van het jaar te hebben is errug onwaarschijnlijk.



Anne Hueber †

Citaat van: trogon op april 07, 2014, 14:15:25 PM
ook ruimschoots op tijd!

http://waarnemingen.be/waarneming/view/83085901

??? .....dit is wel verwarrend, want de lijst hierboven gaat over de fenologie van Nederland en niet van Belgie.
Wellicht hebben ze in Belgie ook zo'n lijst en kun je 'm dan daar melden.

trogon

het enthousiasme voor dergelijke dingen is hier heel wat minder, en op het forum wordt nauwelijks iets gepost over libellen...
waarneming gebeurde trouwens op een boogscheut van Nederland (en vandaag zaten er blijkbaar al 2)

Citaat van: Anne Hueber op april 07, 2014, 15:11:11 PM
Citaat van: trogon op april 07, 2014, 14:15:25 PM
ook ruimschoots op tijd!

http://waarnemingen.be/waarneming/view/83085901

??? .....dit is wel verwarrend, want de lijst hierboven gaat over de fenologie van Nederland en niet van Belgie.
Wellicht hebben ze in Belgie ook zo'n lijst en kun je 'm dan daar melden.
gr, Ward

Anne Hueber †

Ik begrijp, dat je enthousiast bent over die Gewone oeverlibel en dat het ook vlakbij de grens is.
Voor dit topic heb ik de notificatie aanstaan.....zag die Gewone oeverlibel en dacht-->WOW.
Ook had ik 'm al bijna in de lijst gezet en zag toen pas, dat ie niet in Nederland waargenomen was.....

JohanvantBosch

Ik vind t juist tof als hier ook Vlaamse waarnemingen worden gemeld. Als je daar niet enthousiast van wordt, kun je de notificaties misschien beter een poosje uit zetten?  B)

Anne Hueber †

Citaat van: JohanvantBosch op april 07, 2014, 18:24:24 PM
Als je daar niet enthousiast van wordt, kun je de notificaties misschien beter een poosje uit zetten?  8)

;D 8) O0

Anne Hueber †

#58
Citaat van: JohanvantBosch op april 07, 2014, 18:24:24 PM
Ik vind t juist tof als hier ook Vlaamse waarnemingen worden gemeld.

Dan krijgen we straks ook soorten als Grote tanglibel, Bronslibel, Tweevlek en nog zo een paar.
Prima als daar behoefte aan is om dat te melden, maar meldt de soorten uit Belgie dan gewoon met een bericht in een apart topic ;) ;D
Dan blijft dit topic overzichtelijk voor de nederlandse soorten.

Weia

Ik vind die Vlaamse van juist over de grens ook plezant!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0