kleine trappen, arenden en nog veel meer...

Gestart door fkdeboer, januari 10, 2014, 09:41:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

fkdeboer

Voor de recent nieuw leven ingeblazen vogelbescherming in Georgie (http://www.batumiraptorcount.org/newsletters/bird-conservation-georgia), gaan we dit voorjaar met kleine teams de steppes van oost Georgie inventariseren. Voor deze expedities zijn we nog op zoek naar enthousiastelingen die graag eens mee zouden willen op zo'n avontuur! Een uitgelezen kans om onder begeleiding van professionals en mensen die het gebied kennen, op zoek te gaan naar vogels (maar natuurlijk ook zoogdieren etc) in een super gastvrij land met fantastische natuur.
Ervaring met vogel-inventarisaties is niet nodig: je beslist zelf hoeveel je mee wilt doen in de tellingen. Als je slechts wilt genieten van de vogels en de natuurpracht, dan kan dat natuurlijk ook. We zullen een verscheidenheid aan habitats bezoeken en gegarandeerd een breed scala aan spectaculaire vogel- en andere diersoorten gaan zien!

De expeditie is uiteraard geheel non-commercieel, en voor het luttele bedrag van slecht 500 euro krijg je een geheel verzorgde unieke vogelreis, en draag je ook nog eens bij aan de bescherming van vele vogelsoorten en de natuur in het algemeen!

Ben je geinteresseerd? Neem dan contact met mij of Scipio van Lierop op!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

JohanvantBosch

Gave actie... ik ga eens in mijn agenda en portemonnee kijken.  O0

Maurice Elf

Dag Folkert,

Zoals ik je vorige keer verteld heb ben ik wel geïnteresseerd in hetgeen jullie daar doen, ik weet alleen nog niet of het er dit jaar van gaat komen. Ooit gaat het gebeuren  ;D. Ik blijf graag op de hoogte van dit topic (vandaar ook deze reactie)

Welke plaats is overigens het handigste om op te vliegen bij deze expedities, Tiblisi?

Gr. Maurice
Mvg Maurice


laatvlieger

De winterexpeditie lijkt me het leukst, want het meest pionieren (maar voor mij helaas te kortdag en ik denk ook te koud). April zou ik misschien nog wel leuk vinden, zeker als er misschien mensen zijn die het verblijf iets uit willen breiden en dan nog paar dagen leuk rond willen toeren. O.a. voor dat Korhoen en die Roodmus?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

fkdeboer

#5
Kaukasisch Korhoen, kaukasisch berghoen, bergtjiftjaf, witkruintapuitroodstaart, grote roodmus en prachtig landschap maken een extensie naar Kazbegi meer dan de moeite waard!
Als je hierin geinteresseerd bent, kunnen wij dit ook uiteraard helpen regelen.
voor deze expedities, is vliegen op Tiblisi inderaad het makkelijkst, waar je zoals Johan aangeeft inderdaad even op de overstap moet letten;) in overleg zijn de aankomst-tijden eventueel flexibel, we kunnen bijvoorbeeld de eerste tellingen in de buurt van tiblisi doen, zodat men later aan kan sluiten.

Voor het Batumi trektellen zijn er nu trouwens ook genoeg betaalbare vluchten uit Amsterdam direct naar Batumi, maar voor wie meer tijd dan geld heeft, zou je eventueel ook een bus kunnen pakken uit Istanbul.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

pwolf

Ik denk dat je Witkruinroodstaart bedoelde Folkert, die is echt nog veel; mooier! Kazbeg-Stepansminda, the place to be!


groeten,


Pim
Pim Wolf, Vlissingen

fkdeboer

hmm, ja klopt natuurlijk!
onderbewust foutje omdat ik hem zelf de vorige keer gemist heb, doordat eerst de tent nog even opgezet moest worden.. :rolleye: Dus ik moet ook nog terug. Wat dan weer geen straf is overigens;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

gerdwichers8

Stepantsminda is wel een stuk kouder. Vooral als men (qua uitrusting beperkt) ingesteld is op de hogere temperaturen in het merendeel van het land, zijn de nachten het moeilijkst door te komen: Koud, telkens wakker worden om jezelf weer warm te rillen, een stukje te slapen en weer wakker te worden van de kou.. De lucht is ook een stuk ijler en maakt lopen met zwaardere bepakking een stuk zwaarder. De roodmus is denk ik het moeilijkst; die had ik slechts 2 keer overvliegend maar je kunt geluk hebben of; meer kennis van zaken natuurlijk.
De mannen van de BRC kunnen zich buigen op een rijke expertise en zijn sociaal ingesteld.

fkdeboer

boven op de berg is het zeker koud! zeker als de gehuurde tent net iets te klein is(of ik in dit geval te groot), waardoor je steeds tegen het tentdoek ligt en je voeten nat worden.. volgende keer gaat bij mij ook een extra slaapzak/lakenzak mee.
Maar het wakker worden met roepende Berhoenders maakt veel goed ;)
In het voorjaar schijnt die roodmus trouwens 'makkelijker' te zijn. Rondom het dorp in de aanliggende dalen zijn een aantal plekken waar de roodmussen heen trekken als zelfs zij het op de berg te koud vinden. En als de sneeuwgrens laag genoeg ligt, kunnen zelfs alle soorten gezien worden in/rondom het dal.

De BRC is trouwens ook aan het overwegen om, bij genoeg interesse, in mei een vogeltrip te organiseren langs alle goeie plekken in Georgie, inclusief Kazbegi. Met de data uit de feb- en april-tellingen en de al aanwezige kennis, zal dit ook zeker spectaculaire soorten opleveren.
uiteraard weer non-profit, maar de prijs zal iets hoger liggen (rond de 1000euro, excl vluchten), en al het geld zal direct in de BRC en/of Georgische Vogelbescherming BCG gestoken worden.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

gerdwichers8

Het aantal Keizerarendparen voor Georgie is geraamd op 12; klopt dat? De soort gaat achteruit begrijp ik. Een andere rover als de Monniksgier staat meen ik niet op de lijst van broedvogels. Dat zal denk ik wel anders liggen. Ik verwacht dat die ergens in de buurt van Stepantsminda wel broedt (had zelf 1 paar)

fkdeboer

ha Gerd,
ja dat klopt, 12 paar.. (ff gecheckt bij Brecht Verhelst, voorzitter van de Georgische vogelbescherming)
Monniksgier broedt voornamelijk in het oosten (Vashlovani). ze worden trouwens ook wel gezien in Kazbegi, waar Vale gieren broeden.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

fkdeboer

precies, Hisko!

Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen, vragen we dan ook iedereen die georgie bezoekt (en dat zijn er steeds meer ;) ) om actief al zijn/haar waarnemingen op observado.org te zetten.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0