Het jaarlijkse vuurwerkgedoe

Gestart door Bart van Hoogstraten, december 30, 2013, 17:28:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg


Botervlieg


Ganzen opgeblazen met vuurwerk
MAURIK - Aan de Rijnbandijk in Maurik zijn twee ganzen met veel geweld gedood. Dat meldt vogelopvang Onder de Regenboog uit Eck en Wiel.
Voorbijgangers vonden een gans op de voormalige vrachtwagenparkeerplaats aan de dijk. De mensen van Onder de Regenboog vonden later een tweede dode gans. De dierenarts die er bij kwam vermoedt dat eerst de schedels van de dieren zijn ingeslagen en dat ze daarna zijn opgeblazen met vuurwerk.
Op de parkeerplaats werden voorbereidingen getroffen voor een vreugdevuur. De politie heeft de zaak nog in onderzoek.

Bron: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2046868/ganzen-opgeblazen-met-vuurwerk.htm#.UsNCWvTuLw8

HPM

En alles is weer zoals het was. De Merel zong en de meeuwen zitten op de daken te juichen.
En door de zestig in de stad in brand gestoken auto's is er bijna geen verkeer.

 
Herman van der Meer

BramtK

Citaat van: KorHaan op december 31, 2013, 21:37:50 PM
Hoi Maarten,


Voor de goede orde, het gaat mij erom dat geluidsoverlast als een nieuw soort vervuiling in de wetboeken terecht komt.


Zoiets als de Wet geluidhinder wellicht?  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Bas vd Burg

Ik zou het eerder als hoofdstuk in de Wet milieubeheer zien, zoals dat ook voor luchtkwaliteit is gedaan Bram. Wet geluidhinder leent zich er iig in huidige vorm niet toe. Overigens kunnen gemeenten op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening gebieden in gemeenten aanwijzen waar het verboden is vuurwerk af te steken....
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

BramtK

Das op zich een aardig idee, Bas, maar het ging me erom Ronald te wijzen op een van de belangrijkste wettelijke kaders m.b.t. geluid(shinder). Ik kreeg de indruk dat hij denkt dat er helemaal niets is geregeld.
Groeten,

Bram ter Keurs

wumizusume

Citaat van: Oenanthe op december 31, 2013, 21:13:34 PM
Citaat van: KorHaan op december 31, 2013, 19:03:17 PM

Zelf zie ik elk jaar weer uit naar de periode na 31 december, als de rust is weergekeerd en de kruitdampen zijn opgetrokken. Nederland heeft bergen, zoals De Nits al zongen: "In the Dutch mountains", maar Nederland verandert op 31 december in een grote vulkaan, gelukkig zonder lavastromen, maar met navenante schade en geluidsoverlast. Ik haat vooral dat laatste. Ik vraag me af, of geluidsoverlast niet als VERVUILING kan worden beoordeeld.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo
Fijnstof is (hoewel schadelijk) nog daaraan toe, de 'uitstoot' van zwaveldioxide is tijdens de nieuwjaarsnacht goed voor 75% van de totale landelijke (dus incl. industriƫle) emissie van dit prikkelende gas gedurende een heel jaar. Dat dit de zorgkosten weer verder opdrijft laat zich raden...
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Klaas van Dijk

Net weer een melding van vuurwerkoverlast ingevuld op http://www.vuurwerkoverlast.nl/ (rond 15:15 harde knallen van vuurwerk in het Noorderplantsoen in stad-Groningen; daardoor forse paniek onder een groep van 100-150 Kokmeeuwen).

Valt onder de categorie 'gevaarlijke of stressvolle situatie voor dieren'.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

KorHaan

Citaat van: BramtK op januari 01, 2014, 17:28:11 PM
Das op zich een aardig idee, Bas, maar het ging me erom Ronald te wijzen op een van de belangrijkste wettelijke kaders m.b.t. geluid(shinder). Ik kreeg de indruk dat hij denkt dat er helemaal niets is geregeld.



Hoi Bram,



Ik weet dat er wettelijke bepalingen bestaan tegen geluidhinder, en bedankt voor het linkje, maar voor zover ik wijs kan uit de ambtelijke geheimtaal, is de aanpassing en het oprekken van de normen daarin ook meteen geregeld, zodat gemeenten handvatten hebben om het aan te pakken, maar ook de teugels flink te vieren als ze dat goed uitkomt. Ik krijg dan ook de indruk dat de wet geluidhinder een wassen neus is, en dat het probleem van ernstige geluidhinder niet in dezelfde orde van grootte valt als bijvoorbeeld uitstoot van schadelijke stoffen. Ik wil dat trommelvliezen net zo belangrijk worden gevonden als longetjes en luchtpijpjes.


De suggestie van Bas om geluidhinder bij milieubeheer onder te brengen vind ik dan ook heel goed; dat de uitvoering een wassen neus blijft, is me ook wel duidelijk, maar ik zei ook, dat het toekomstmuziek is. Ooit kijken we terug op al dat lawaai als iets, waarvan we ons niet meer kunnen voorstellen dat we dat ooit hebben toegestaan.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Bas vd Burg op januari 01, 2014, 15:54:12 PM
Ik zou het eerder als hoofdstuk in de Wet milieubeheer zien, zoals dat ook voor luchtkwaliteit is gedaan (...)



Mijn idee, Bas! :duim:


Ronald

BramtK

Ik denk niet dat onderdeel maken van de Wm verschil zal maken, maar goed, waar het om gaat is dat er dus weldegelijk wetgeving op het vlak van geluid is.
Groeten,

Bram ter Keurs

KorHaan

Citaat van: wumizusume op januari 01, 2014, 17:34:23 PM
Citaat van: Oenanthe op december 31, 2013, 21:13:34 PM
Citaat van: KorHaan op december 31, 2013, 19:03:17 PM

Zelf zie ik elk jaar weer uit naar de periode na 31 december, als de rust is weergekeerd en de kruitdampen zijn opgetrokken. Nederland heeft bergen, zoals De Nits al zongen: "In the Dutch mountains", maar Nederland verandert op 31 december in een grote vulkaan, gelukkig zonder lavastromen, maar met navenante schade en geluidsoverlast. Ik haat vooral dat laatste. Ik vraag me af, of geluidsoverlast niet als VERVUILING kan worden beoordeeld.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo
Fijnstof is (hoewel schadelijk) nog daaraan toe, de 'uitstoot' van zwaveldioxide is tijdens de nieuwjaarsnacht goed voor 75% van de totale landelijke (dus incl. industriƫle) emissie van dit prikkelende gas gedurende een heel jaar. Dat dit de zorgkosten weer verder opdrijft laat zich raden...


Hoi Teus,


Dat wist ik niet, van die SO2.


Geluidhinder ervaar ik persoonlijk als al erg genoeg, maar ik ben daarin denk ik wat gevoeliger dan anderen. Tenminste, als ik zo om me heen kijk, valt me op dat bijna niemand zichtbaar hinder heeft van lawaai. Ik hoor het overal, buiten maar ook binnen als ik tv kijk. Bijvoorbeeld, elke docu heeft achtergrondmuziek, die niet alleen afleidt van het onderwerp, maar ook nog eens, welbeschouwd, overbodig is. Gek word je ervan. Het horen van hard geluid dat je niet zelf produceert, is iets waar ik niet tegen kan. Bladblowers, klussende buren, knetterende brommers, knalvuurwerk, ik vind het hinderlijk als ik er niets aan kan doen.
Maar misschien leven we gewoon in een lawaaierig landje en zeur ik teveel.


Mooie quote van Rutger Kopland in je handtekening, trouwens  :blink:


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: BramtK op januari 01, 2014, 19:09:45 PM
Ik denk niet dat onderdeel maken van de Wm verschil zal maken, maar goed, waar het om gaat is dat er dus weldegelijk wetgeving op het vlak van geluid is.



Ik heb nog even mijn verhaaltje teruggelezen, en het wekt inderdaad de indruk dat ik niet wist, dat er al een wet op geluidhinder bestond. Sorry daarvoor, het staat er nogal ongelukkig, mijn fout. Ik zal wat zorgvuldiger formuleren voortaan  :blink:


Vriendelijke groet,


Ronald

Bas vd Burg

Citaat van: BramtK op januari 01, 2014, 19:09:45 PM
Ik denk niet dat onderdeel maken van de Wm verschil zal maken, maar goed, waar het om gaat is dat er dus weldegelijk wetgeving op het vlak van geluid is.

Er is inderdaad wetgeving met betrekking tot geluid, en daar is de Wet geluidhinder slechts eentje van (overigens een draak van een wet maar dat geheel terzijde). Voor de liefhebber zie voor meer info over deze wet: www.infomil.nl/onderwerpen/hinder-gezondheid/geluid/wet-geluidhinder/ Ik denk zelf dat, als er iets met vuurwerk wordt gedaan (verbod oid) dat de Wm een betere wet is dan de Wet geluidhinder. De Wm is een toch wat "zwaardere" wet dan de Wet geluidhinder is mijn persoonlijke opvatting. Maar goed we dwalen af ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

KorHaan

Geheel on topic, en precies mijn punt, Bas.


Ronald

colossus

Citaat van: KorHaan op januari 01, 2014, 19:13:05 PM
Geluidhinder ervaar ik persoonlijk als al erg genoeg, maar ik ben daarin denk ik wat gevoeliger dan anderen. Tenminste, als ik zo om me heen kijk, valt me op dat bijna niemand zichtbaar hinder heeft van lawaai. Ik hoor het overal, buiten maar ook binnen als ik tv kijk. Bijvoorbeeld, elke docu heeft achtergrondmuziek, die niet alleen afleidt van het onderwerp, maar ook nog eens, welbeschouwd, overbodig is. Gek word je ervan. Het horen van hard geluid dat je niet zelf produceert, is iets waar ik niet tegen kan. Bladblowers, klussende buren, knetterende brommers, knalvuurwerk, ik vind het hinderlijk als ik er niets aan kan doen.
Maar misschien leven we gewoon in een lawaaierig landje en zeur ik teveel.

Ronald, ik heb dat ook en ik hoor het steeds vaker om me heen ook van anderen.
De dure naam is "hyperacusis" en het is erg handig tijdens het vogelen.
Voor de rest is het allesbehalve handig.

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

jeroenroelofsen

Dan mis je vlgns mij een groot deel van de kern van de discussie.
Het gaat om overlast, en dan niet alleen in de vorm van harde knallen. Maar ook de ontiegelijke berg rotzooi (papier), chemische stoffen (SO2) en ook nog gewonden/dooien die vallen.
Bovendien is de periode van de knallen nu best lang (10:00 -> 02:00 + de weken voorafgaand aan oud en nieuw). Met een centrale show is de overlast maar zeer kort, vallen er geen doden/gewonden en is de uitstoot ook een stuk minder.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rudy_Offereins

Meer olie op dit vuurtje: hieronder een radaronderzoek in Belgie tijdens Oud en Nieuw. Je kunt op je klompen aanvoelen dat vogels zich  een hoedje schrikken. Alleen ZIE je het nu ook. Na een half uur zit alles weer aan de grond.
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/12816192-Radar+Jabbeke+registreert+vogels+tijdens+Nieuwjaarsnacht.html
Vriendelijk groet, Rudy

jeroenroelofsen

Zelfde is al jaren bekend met Nederlandse radar beelden. Kijk maar in de eerste post van dit topic ;) ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)