Het jaarlijkse vuurwerkgedoe

Gestart door Bart van Hoogstraten, december 30, 2013, 17:28:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 31, 2013, 13:41:31 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op december 31, 2013, 13:16:34 PM
Kijk even terug naar de discussies in vorige jaren rond Nieuwjaarsdag; dan zie je onder meer foto's van radarbeelden die laten zien dat enorme aantallen vogels middenin de nacht de lucht ingaan.

Je hoeft maar terug te gaan naar mijn eerste post op dit topic en dan op de bijgevoegde link onder "Zie ook:" te klikken  :)

Je hoeft maar terug te gaan naar vorig jaar om te zien dat de radarbeelde regen lieten zien.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Voor de duidelijkheid, Bart: ik wil overlast en schade door vuurwerk zeker niet bagatelliseren. Van mij mag het met onmiddellijke ingang vanmiddag nog worden verboden.
Herman van der Meer

FrankK

Er is voor 65 miljoen euro vuurwerk verkocht.
Hoeveel kost het de staat, aan gemis van btw en omzetbelasting, bij een verbod op particulier vuurwerk? Gezien dat belang ben ik bang dat we nog lang moeten wachten op een verbod.  :-[
Met vriendelijke groet,
Frank Kroeze

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op december 31, 2013, 14:02:36 PM
Voor de duidelijkheid, Bart: ik wil overlast en schade door vuurwerk zeker niet bagatelliseren. Van mij mag het met onmiddellijke ingang vanmiddag nog worden verboden.

Dat begrijp ik. En misschien dat Slechtvalken zich inderdaad nergens wat van aantrekken maar ik heb net even een vogelrondje gemaakt bij mij in de buurt op plekken waar al de hele week Appelvink, Barmsijs en Koperwiek zit en het is nu allemaal 0,0. En ik zie het ook gewoon aan de vogels, die zijn onrustig. Met name Houtduiven; die vliegen in chaotisch zigzag-patroon wat doelloos rond. Meest opmerkelijke vondsten waren een dode Kokmeeuw en een zenuwachtig groepje Groenlingen en het standaardspul wat altijd aanwezig is was duidelijk in kleinere aantallen dan normaal. Bij mijn voederplek thuis vandaag alleen Kool- en Pimpelmees en dat in kleinere aantallen en schaarser bezoek dan normaal. Heggenmus, Groenling, Vink en Bonte Specht hebben zich vandaag nog niet laten zien terwijl dat normaal dagelijks is. Vuurwerk is verstorend voor vogels en daar blijf ik bij en ik begrijp gewoon niet dat er vogelliefhebbers zijn die vuurwerk afsteken, goedpraten of de effecten ervan bagatelliseren. Het rijmt gewoon voor geen meter.

Maar waarom trekt een Slechtvalk zich niets van vuurwerk aan en de rest van de vogels wel? Zou het zo zijn dat de meeste vogels prooivogels zijn die sowieso de hele dag onafgebroken moeten opletten en nu door een overkill aan signalen niet meer weten waarvoor ze op moeten letten? En dat de Slechtvalk eigenlijk maar weinig op gevaar hoeft te letten maar de hele dag door eigenlijk meer met mogelijke buit bezig is?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joostheeremans

Citaat van: FrankK op december 31, 2013, 15:17:21 PM
Er is voor 65 miljoen euro vuurwerk verkocht.
Hoeveel kost het de staat, aan gemis van btw en omzetbelasting, bij een verbod op particulier vuurwerk? Gezien dat belang ben ik bang dat we nog lang moeten wachten op een verbod.  :-[

Maar vanaf 1 januari mag er ook geen alcohol meer worden verkocht aan kinderen onder de 18, ik kan me voorstellen dat de staat daarmee ook flink wat accijnzen misloopt.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bart van Hoogstraten

Citaat van: FrankK op december 31, 2013, 15:17:21 PM
Er is voor 65 miljoen euro vuurwerk verkocht.
Hoeveel kost het de staat, aan gemis van btw en omzetbelasting, bij een verbod op particulier vuurwerk? Gezien dat belang ben ik bang dat we nog lang moeten wachten op een verbod.  :-[

1/5 van die 65 is BTW (=omzetbelasting), zeg 13 M. Van die 4/5 die overblijft (52M) zal de detailhandel maximaal 50% winst maken, de rest is inkoop uit buitenland en andere kosten. Op die resterende 2/5 van het totaalbedrag heft de fiscus inkomstenbelasting maar daarvan is niet te zeggen hoeveel dat is, hangt af van de rest van de omzet van de handelaren met wat ze de rest van het jaar doen (maar dat zal minder zijn dan de omzetbelasting, denk maximaal zo'n 20% [=nog maar 4/50 van het totaalbedrag]). Ik denk dat je nog niet eens hoeft uit te gaan rekenen om te weten dat de kosten van het vuurwerk met die inkomsten door de overheid niet te dekken zijn. Denk aan alle vernielingen, overuren van de hulpdiensten, extra schoonmaakkosten, ehbo, ziekenhuisopname, etc., etc. Het zou me niet verbazen als dat een decimaal groter is dan de inkomsten. Het is meer dezelfde kwestie als met voetbal -> er gaat meer belastinggeld naar het voetbal dan naar alle andere sporten bij mekaar terwijl dit een grotere groep is. Je moet het volk brood en spelen geven anders hou je ze niet in het gareel...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Er was hier in de stad  vandaag nog iets opvallends te zien. Behalve vanmorgen vroeg zat er geen meeuw  Alles vloog en cirkelde. De kokmeeuwen voornamelijk tuessen de 50 en 100 meter en de grote meeuwen boven de 200. En dan ook grote aantallen. Dat zal zeker met het geknal te maken hebben maar morgen is alles vast weer min of meer normaal.

Van  de Slechtvalken zou je nog kunnen veronderstellen dat ze verstijfd zijn van schrik, maar urenlang vastgeplakt zitten op dezelfde plek is wel de normale gang van zaken (hier). Overigens heb ik ze vandaag nog geen prooien zien aanbrengen dus ze hebben kennelijk geen baat bij opgeschrikte duiven.
Herman van der Meer

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

ArjanH

Citaat van: joostheeremans op december 31, 2013, 16:00:26 PM
En wat ongenuanceerder:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/12/omg_vuurwerkstilte_voor_sukkel.html


Dit mag rustig redelijk ongenuanceerd worden genoemd. Dat dergelijke rotzooi zo goed scoort tegenwoordig, vind ik onbegrijpelijk en eigenlijk ook gewoon beschamend.

Herman van der Klis

Ter gerustelling voor diegene die het vermoeden hebben dat veel vogels met angst en beven deze nacht zullen gaan doorbrengen , heb ik  goed nieuws.
Harde knallen gepaard met lichtflitsen halen de vogels nauwelijks van hun apropos .
Natuurlijk vliegen de Koperwieken van Bart weg na een knal , dat doen ze ook wanneer je onder hun boom in je handen klapt of een autoportier dichtslaat.
Ook zullen er significant meer Houtduiven , Eenden en Zwanen op de wieken zijn en dus in radarbeelden zichtbaar zijn vannacht, maar dan is het beter om de beschuldigende vinger richting ons Jagersgilde te wijzen , omdat deze soorten in die zin gedresseerd zijn.


Ik haal wat jeugdherinneringen op .


Vroeger achter mijn ouderlijk huis had mijn vader meerdere volieres in de tuin. Hij hield o.a. Europese vogelsoorten en kweekte ook met diverse Australische soorten en parkieten .
Het dagenlange geknal naast en achter ons huis deerde de vogels in het minst , terwijl er slechts een schutting en een ligusterheg tussen zat.
Bandvinken en Zebravinken , die volop zaten te broeden rond deze tijd van het jaar bleven gewoon op hun nesten en van enige stress was nooit sprake.
Ook in de periode vanaf Nieuwjaarsdag werden de vogels allen geinspecteerd door mijn vader, die altijd met knikkende knieen naar zijn volieres liep.. En ieder keer stond hij weer versteld over het rustige gedrag van alle vogelsoorten in zijn volieres , terwijl onze hond altijd in die periode lag te rillen in zijn mand.
Het is gewoon de aard van deze beestjes.


Desalniettemin wens ik alle vogels een rustige nacht  , en iedereen een fijne jaarwiseling en een rijk vogeljaar.


mvg


Herman van der Klis


Herman van der Klis

Oenanthe

Citaat van: ArjanH op december 31, 2013, 17:27:13 PM
Citaat van: joostheeremans op december 31, 2013, 16:00:26 PM
En wat ongenuanceerder:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/12/omg_vuurwerkstilte_voor_sukkel.html


Dit mag rustig redelijk ongenuanceerd worden genoemd. Dat dergelijke rotzooi zo goed scoort tegenwoordig, vind ik onbegrijpelijk en eigenlijk ook gewoon beschamend.

Ongenuanceerd is zwak uitgedrukt. Ik zal het eens elitair zeggen: ver beneden mijn niveau. Het doet mij alleen denken aan de vraag: waarom zijn mensen dom? Omdat het veilig is om met velen te zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

Citaat van: Oenanthe op december 31, 2013, 17:50:50 PM
Het doet mij alleen denken aan de vraag: waarom zijn mensen dom? Omdat het veilig is om met velen te zijn.

Oh kan wel meer redenen bedenken hoor...
- Je hoeft dan niet/nauwelijks zelf na te denken...
- Je kunt altijd een ander de schuld geven want jij "wist / begreep" het immers niet.
-

Alleen, tja, domme mensen weten niet dat ze dom zijn. Slimme mensen weten wel hoe slim ze zijn.  B)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op december 31, 2013, 17:54:26 PM
Citaat van: Oenanthe op december 31, 2013, 17:50:50 PM
Het doet mij alleen denken aan de vraag: waarom zijn mensen dom? Omdat het veilig is om met velen te zijn.

Oh kan wel meer redenen bedenken hoor...
- Je hoeft dan niet/nauwelijks zelf na te denken...
- Je kunt altijd een ander de schuld geven want jij "wist / begreep" het immers niet.
-

Alleen, tja, domme mensen weten niet dat ze dom zijn. Slimme mensen weten wel hoe slim ze zijn.  B)

(Ik ben een intermediair geval -> ik weet hoe dom ik ben...  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Frank van de Putte

Ik heb hier vandaag ook erg weinig vogels gezien, maar ik heb ook werkelijk geen enkele politiebeambte kunnen noteren. :rolleyes:
Terwijl de ramen hier regelmatig stonden te trillen door de explosies. Zouden die ook bang zijn voor vuurwerk?

Voor een politie-agent lijkt het me juist een mooie, en vooral erg eenvoudige gelegenheid om op 31 december nog even een heleboel overtreders van de wet op te sporen. Gewoon even luisteren waar de hardste knallen vandaan komen, vervolgens de betreffende pubers hun strijkers af te pakken, en ze naar huis te sturen met een boete van 200+ euro. (de boetes schijnen best hoog te zijn)

Groetjes,

Frank van de Putte

jeroenroelofsen

Citaat van: Frank van de Putte op december 31, 2013, 18:23:29 PM
Voor een politie-agent lijkt het me juist een mooie, en vooral erg eenvoudige gelegenheid om op 31 december nog even een heleboel overtreders van de wet op te sporen. Gewoon even luisteren waar de hardste knallen vandaan komen, vervolgens de betreffende pubers hun strijkers af te pakken, en ze naar huis te sturen met een boete van 200+ euro. (de boetes schijnen best hoog te zijn)
Gedeeltelijk heb je gelijk, makkelijk scoren op een dag als vandaag (en de dagen er aan voorafgaand), echter een hele grote MAAR;
Vergeet niet dat vuurwerk vaak in groepen af wordt gestoken. Als jij dan als politie agent komt om zo iemand aan te pakken keert al heel snel de hele groep zich tegen je en krijg je het nodige vuurwerk naar je hoofd gegooid. Nee ik zou echt geen hulpverlener willen zijn op een avond als vanavond.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Botervlieg

Citaat van: jeroenroelofsen op december 31, 2013, 18:34:17 PM
Nee ik zou echt geen hulpverlener willen zijn op een avond als vanavond.

Ik ook niet!!
Eigenlijk is iedereen met vuurwerk nu "bewapend" (met explosieven). Dus het is gewoon (letterlijk ?) oorlog.


Er is overigens inmiddels ook een hond zijn poot kwijt: http://www.telegraaf.nl/binnenland/22177413/__Hond_mist_poot_door_vuurwerk__.html

KorHaan

Citaat van: Oenanthe op december 31, 2013, 17:50:50 PM
Citaat van: ArjanH op december 31, 2013, 17:27:13 PM
Citaat van: joostheeremans op december 31, 2013, 16:00:26 PM
En wat ongenuanceerder:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/12/omg_vuurwerkstilte_voor_sukkel.html


Dit mag rustig redelijk ongenuanceerd worden genoemd. Dat dergelijke rotzooi zo goed scoort tegenwoordig, vind ik onbegrijpelijk en eigenlijk ook gewoon beschamend.

Ongenuanceerd is zwak uitgedrukt. Ik zal het eens elitair zeggen: ver beneden mijn niveau. Het doet mij alleen denken aan de vraag: waarom zijn mensen dom? Omdat het veilig is om met velen te zijn.



Bovendien staat er een fout in: het is Tarantino-film, en niet Tarentino-film. Ik heb ze bijna allemaal op dvd.  ;D


Het is eenvoudiger om mee te huilen met de wolven in het bos, dan om een genuanceerd standpunt in te nemen en dat te verdedigen tegen de horden barbaren die tegenwoordig de sociale media vervuilen met hun vrijheid van meningsuiting. Ziedaar het succes van geenstijl.nl.


Zelf zie ik elk jaar weer uit naar de periode na 31 december, als de rust is weergekeerd en de kruitdampen zijn opgetrokken. Nederland heeft bergen, zoals De Nits al zongen: "In the Dutch mountains", maar Nederland verandert op 31 december in een grote vulkaan, gelukkig zonder lavastromen, maar met navenante schade en geluidsoverlast. Ik haat vooral dat laatste. Ik vraag me af, of geluidsoverlast niet als VERVUILING kan worden beoordeeld.


Ik voorzie een tijd, waarin geluid daadwerkelijk als overlast wordt aangemerkt, waarop een verbod van kracht is, en waarop ontheffingen kunnen worden verleend. Dan moeten gemeenten ontheffing aanvragen voor de oud-en-nieuwoverlast. Als de landelijke overheid de gemeenten daar flink voor laat betalen, is het knallen door particulieren waarschijnlijk snel verleden tijd. Vuurwerkshows door de gemeenten kunnen dan worden gedoogd.
Alleen op 31 december, met gratis openbaar vervoer tot 5 uur 's ochtends op 1 januari, zodat iedereen met zijn zatte kop het vuurwerk kan zien en de auto kan laten staan.


Dit moet toch niet zo moeilijk te realiseren zijn?


Ik kwam op dit idee, omdat ik niet zo lang geleden de film "Noise" heb bekeken, waarin geluidsoverlast uiteindelijk door de hoogste rechters als vervuiling werd gekwalificeerd.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



Frank van de Putte

Citaat van: jeroenroelofsen op december 31, 2013, 18:34:17 PM
Citaat van: Frank van de Putte op december 31, 2013, 18:23:29 PM
Voor een politie-agent lijkt het me juist een mooie, en vooral erg eenvoudige gelegenheid om op 31 december nog even een heleboel overtreders van de wet op te sporen. Gewoon even luisteren waar de hardste knallen vandaan komen, vervolgens de betreffende pubers hun strijkers af te pakken, en ze naar huis te sturen met een boete van 200+ euro. (de boetes schijnen best hoog te zijn)
[...]Als jij dan als politie agent komt om zo iemand aan te pakken keert al heel snel de hele groep zich tegen je en krijg je het nodige vuurwerk naar je hoofd gegooid. ..[...]

Ja helaas zitten we hier in Nederland inmiddels in de situatie dat de ordehandhavers bang zijn om op te treden tegen groepen pubers met rotjes.
Te triest voor woorden natuurlijk, wat kun je dan van hen nog verwachten tegen groepen voetbalhooligans en gewapende criminelen??

Een rotje gooien naar een agent, dat moet je in het buitenland echt niet proberen hoor, dan krijg je een knuppel op je hoofd. Terecht.
Maar het "gezag" bestaat hier niet meer en dat ligt voornamelijk aan de wetgeving en handhaving, of beter, een gebrek aan dat laatste.
Groetjes,

Frank van de Putte

naturefreak034

Citaat van: Bart van Hoogstraten op december 31, 2013, 13:56:12 PM
Feit: dit soort berichten zie ik in de rest van het jaar nooit -> http://www.ad.nl/ad/nl/15008/Jaarwisseling/article/detail/3570120/2013/12/31/Kat-in-Amersfoort-overleden-door-vuurwerk-in-achterwerk.dhtml

Laten we voorop stellen dat de daders hiervan wat mij betreft ouderwets lijfstraffen mogen ondervinden, maar normaal gzien word er inderdaad meer gestenigd geslagen of geschopt. Soms verzopen of overgegooit.

Is meer een uiting van hoe slecht de jeugd word opgevoed (komende van een 23jarige) dan dat enkel dat vuurwerk slecht is.

Had het graag zien gebeuren, had ik nu alleen geen berichtjes zitten te typen maar ergens op een buro gezeten terwijl de rotjochies lekker een biertje drinken na een foeigesprek
andre van der horst


Frank van de Putte

Net over de grens, in België, daar komt veel spul vandaan, gewoon legaal, Widowmakers bijvoorbeeld; http://www.knalgoed.be/detail/widowmaker-12-st/R999K

En dat zijn echt geen astronautjes, belachelijk eigenlijk hoe makkelijk en dichtbij dat soort spul te verkrijgen is.
Groetjes,

Frank van de Putte

Botervlieg

Ja, maar in NL mag men 25 kilo!!!! hebben. (toch?)
Dat is volgens mij echt heel veel.

Botervlieg

http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/ijmond/article19806743.ece/Nieuwe-stelling-Velsen-Vandaag-Vuurwerk

Geen idee of het waar is....

CiteerDoor een foutje in de wet mag vuurwerk al worden afgestoken vanaf 10 uur op oudejaarsdag in plaats van 22 uur.

Botervlieg

Citaat van: FrankR op december 31, 2013, 20:54:50 PM
Citaat van: M. Baltus op december 31, 2013, 20:43:19 PM
Ja, maar in NL mag men 25 kilo!!!! hebben. (toch?)
Dat is volgens mij echt heel veel.

Het gaat om "vervoeren", niet om "hebben". Onze Vlaamse vrienden hebben er blijkbaar iets op gevonden om de ongebreidelde vuurwerktransporten naar NL aan banden te leggen en bewijzen daarmee de NL-overheid en wellicht velen van ons een dienst. Dat wil ik maar zeggen.

Ah oke. Ja sorry ik heb/doe niets met vuurwerk dus ik weet daar niet veel van. Maar hebben/vervoeren is dan wel onhandig, dan moet je voor elke kilo terug...
Maarja wel goed van ze!


Oenanthe

Citaat van: KorHaan op december 31, 2013, 19:03:17 PM

Zelf zie ik elk jaar weer uit naar de periode na 31 december, als de rust is weergekeerd en de kruitdampen zijn opgetrokken. Nederland heeft bergen, zoals De Nits al zongen: "In the Dutch mountains", maar Nederland verandert op 31 december in een grote vulkaan, gelukkig zonder lavastromen, maar met navenante schade en geluidsoverlast. Ik haat vooral dat laatste. Ik vraag me af, of geluidsoverlast niet als VERVUILING kan worden beoordeeld.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Ja dat mag je gerust doen. Het hele jaar door doen we wat we kunnen om de concentratie fijnstof in de lucht terug te dringen. En elk jaar op 1 januari meet het RIVM een piek in de fijnstofconcentratie. Mogen we met zijn allen lekker inademen, ook al horen we niet tot de minderheid der Nederlanders die vuurwerk afsteken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

KorHaan

Hoi Maarten,


Voor de goede orde, het gaat mij erom dat geluidsoverlast als een nieuw soort vervuiling in de wetboeken terecht komt. Fijnstof is al bestaande vervuiling, die al als zodanig is aangemerkt, waartegen al wetten bestaan, en waarbij meetcriteria bestaan.
Zoiets zou ook in dezelfde mate voor geluidsoverlast in het leven moeten worden geroepen.
Als fijnstof van industrie en snelwegen wettelijk aan banden kan worden gelegd, dan moet het ook mogelijk zijn om geluid als vervuilingsbron te onderkennen en daartegen maatregelen te nemen. Het is vooral het knalvuurwerk dat dan op wettelijke basis verboden kan worden.


Dit is echter toekomstmuziek, en het zal heel wat voeten in aarde hebben, voor een politieke coalitie zich hierover durft uit te spreken. Maar hoop doet leven.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Botervlieg

Het vuurwerk mag volgens mij volgens de wet niet harder zijn dan 120 decibel, dat is een van de eisen waar het aan moet voldoen om legaal & goedgekeurd te worden.
(geen bron, laatst op tv gehoord ofzo, dus kan het mis hebben).


Frank van de Putte

Citaat van: KorHaan op december 31, 2013, 21:37:50 PM
Zoiets zou ook in dezelfde mate voor geluidsoverlast in het leven moeten worden geroepen.

Maar Ronald, daar zijn toch echt normen en wetten voor, dat zijn regelmatig terugkerende issues bij vliegvelden bijvoorbeeld.
En vuurwerkoverlast is natuurlijk een incidenteel gebeuren, hooguit 2 dagen op 365. Bij een vliegveld is dat dagelijks.

Ik ken de huidige wetten en grenzen niet precies maar geluid is goed meetbaar, en het zal waarschijnlijk gaan om gemiddelde waarden, frequentie, piekbelasting e.d. Ik denk dat incidentele lokale geluidsoverlast door vuurwerk in geen verhouding staat tot de chronische overlast in de omgeving van vliegvelden.
Groetjes,

Frank van de Putte