Het jaarlijkse vuurwerkgedoe

Gestart door Bart van Hoogstraten, december 30, 2013, 17:28:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Vanochtend zat ik achter het raam op mijn werkplek te genieten van een 20-tal Koperwiekjes die zich te goed deden aan de taxusbesjes in het parkje aan de overkant totdat er plots een luide knal van dichtbij klonk en ze in paniek wegvlogen richting zuidwest. Ik heb ze de rest van de dag niet meer terug gezien.
Hoewel inmiddels twee derde van de bevolking vóór een verbod op particulier vuurwerk is blijft dit hinderlijke gedoe maar doorgaan. Misschien is "achterlijke" eigenlijk een beter woord -> Zie namelijk hoe ze in het buitenland tegen onze "vuurwerktraditie" aankijken; dit is dus gewoon bijna een negatief reisadvies: http://amsterdam.usconsulate.gov/sm-11152013.html
Meld al je vuurwerkoverlast hier en dan komt dit misschien ten goede in de antivuurwerklobby.

Zie ook:
http://horizon.science.uva.nl/fireworks/
http://nos.nl/artikel/327481-opnieuw-vallende-vogels-in-arkansas.html
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Rob S

Ik ben ook tegen maar ik ben ook tegen drugs maar bij drugs vind ik juist dat ze gelegaliseerd moeten worden. Beide zijn slecht voor de gezondheid de een is legaal met ilegale uitwassen de ander is ilegaal met legale uitwassen.

Kortom ik betwijfel of verbieden iets anders bereikt dan de piek overlast in de nu legale periode wegnemen.
Groeten

Rob Schaareman

jeroenroelofsen

Ik handhaaf al jaren het standpunt dat er per gemeente (dorpskern) één professionele show georganiseerd moet worden. Al het overige vuurwerk verbieden.
Op die manier is de overlast piek veel kleiner, vallen er veel minder slachtoffers en valt er, voor de mensen die het willen, veel meer te genieten.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: FrankR op december 30, 2013, 18:01:41 PM
<praat_maar_raak>
Sympathieke doelstelling Bart, maar die is onhaalbaar: verbieden kost teveel stemmen en bovendien zijn de economische jaarcijfers teveel afhankelijk van de omzet.

Het doet me allemaal een beetje denken aan Robert Jasper Grootveld, glazenwasser en anti-rook magiër bij het Lieverdje in A'dam medio jaren zestig. Die sprak (velen van u kunnen zich dat herinneren) de befaamde woorden:
Wij leven in een asfaltjungle van koelkasten en roomkloppers, de misselijkmakende middenstand (ugge-ugge-ugge-ugge) heeft het voorzien op de verslaafde consument van morgen, en wanneer we een sigaret opsteken brengen we als een primitieve volksstam rookoffers aan God Jan-Publiek.

Beetje ver gezocht wellicht, maar ook van toepassing op de vuurwerkverslaving van onze samenleving?
</praat_maar_raak>

(Ik had het waarschijnlijk beter kunnen posten bij "praat maar raak" dan bij "zeur maar raak"...  :P ). (En een verbod op particulier vuurwerk in Nederland is inderdaad waarschijnlijk net zoiets als het afschaffen van het recht op wapenbezit in de VS of een maximum snelheid auf der Autobahn...  ;) ).
Maarrrr! Het wapenbezit in de VS neemt af en het aantal trajecten in Duitsland waar je zo hard mag knallen als je maar wil wordt ook steeds kleiner...
Die economische jaarcijfers zijn overigens eerder een doorslaggevende factor -> de kosten zijn gewoon veel hoger dan de baten. Overlast wordt voornamelijk veroorzaakt in woonwijken waar geen enkele normale politieke partij achterban zoekt en de opbrengst voor de schatkist uit omzetbelasting en btw zijn veel lager dan de kosten voor het herstel van schade en de grote schoonmaak. (Ik leg me niet neer bij een of andere pseudo-intellectuele uitspraak van een randartiest uit de jaren 60...  :P ). (Bovendien bereik ik hier vogelaars die vuurwerk stoken want die zijn er vreemd genoeg!) (kwam ik toevallig tegen op facebook).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

peter33

vorrig jaar had ik hier twee bange bosuilen in de stal, en mijn zwanen waren een halve dag spoorloos en een paar eenden nooit meer terug gezien door het geknal

Bart van Hoogstraten

Citaat van: peter33 op december 30, 2013, 19:16:37 PM
en mijn zwanen waren een halve dag spoorloos en een paar eenden nooit meer terug gezien door het geknal

Hm, de voordelen van vuurwerk had ik nog niet in overweging genomen...  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankw

Citaat van: peter33 op december 30, 2013, 19:16:37 PM
vorrig jaar had ik hier twee bange bosuilen in de stal, en mijn zwanen waren een halve dag spoorloos en een paar eenden nooit meer terug gezien door het geknal
Als je nou gewoon zorgt dat ze niet kunnen ontsnappen. Zal vast schelen. :angel:

Welke soorten waren het trouwens? 8)

OlivierO

Ik ben ook tegen kerstbomen, een "traditie" die bij wijze van spreken gisteren ontstaan is. Afschaffen die handel. Gewoon verbieden. Alleen al voor de massa's uitheemse spinnen ed die het met zich mee brengt elk jaar.

Over het vuurwerk: wat mij betreft kan het niet snel genoeg afgeschaft en verboden worden.

Ik vind het ook mooi en allicht zal ik er morgen ook naar staan kijken om 0.00u, maar eerlijk, ik zou het verre van missen als het niet meer bestond, net als zoveel andere zaken.

Soit, in België zijn er gemeenten die in de goede richting gaan: Meer vind je hier.

peter33

zal moeilijk gaan die zitten op een grote natuurvijver bij mij en ik heb geen omheining, ze blijven ter plaatse aleen als ze beginnen te knallen, het waren wintertalingen, die zijn al schuw ,de zwanen zijn terugekeerd, maar er staan gasboetes nu op vuurwerk afschieten hier

dupont

Sommige zaken verander je niet snel: de grote politieke partijen hebben op dit moment geen (groot) belang bij een landelijk verbod op consumentenvuurwerk. Ik vermoed dat een algeheel verbod op het afsteken van vuurwerk door burgers pas in een stroomversnelling komt wanneer er iets goed fout gaat. Begrijp mij goed: ik hoop dit niet, Enschede-achtige taferelen gun ik niemand.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Oenanthe

Het gaat al jaren fout, alleen zijn we daar immuun voor geworden. Brand, relletjes, oogletsel, afgerukte ledematen. Elk jaar opent het nieuws er op 1 januari mee maar we trekken er geen conclusies uit. Welke invloed het op de verspreiding van vogels heeft weet ik niet goed. Jarenlang heb ik rond de jaarwisseling geringd in de duinen, één van de weinige plaatsen hier in de omgeving die vrij van vuurwerk zijn. Maar nooit heb ik iets gemerkt van 'vuurwerkvlucht' naar vuurwerkvrij gebied. Er zijn rond de jaarwisseling niet meer vogels in de duinen dan gewoonlijk. Ik vermoed dat de beschikbaarheid van voedsel belangrijker is dan vuurwerkgeknal.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Albert de Jong

Als je bedenkt dat de maatschappelijke lasten op 800 - 1000 miljoen worden geraamd, terwijl de baten bij een omzet van 70 miljoen voor de overheid pakweg 15 miljoen zijn.
Dan zou ik het wel weten als rekenmeester.

Ik ben benieuwd welke coalitie in de komende vijf jaar zijn handen durft te branden aan deze kwestie. Het gaat in ieder geval goed met het draagvlak onder de bevolking.
TNS NIPO gebruike vorig jaar wellicht een andere vraagstelling dan EenVandaag, maar het draagvlak voor particulier afsteken lijkt in een jaar tijd nog verder te zijn afgenomen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

VictorE

Van vorig jaar, maar in dit opzicht wel actueel:
http://almerenatuur.wordpress.com/2013/01/02/vuurwerk/

De genoemde Ijseend kan ik mij nog goed herinneren. Een dag later was hij alweer terug gevlogen naar Huizen, dus hij vluchtte inderdaad voor die ene nacht/dag dat er vuurwerk werd afgestoken...

Denro

Het zou misschien tactisch zijn om de lobby te beginnen met het verbieden van KNALvuurwerk.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Bart van Hoogstraten

De oogartsen stappen ermee naar de Europese Unie: http://www.eenvandaag.nl/binnenland/48291/voorstanders_vuurwerkverbod_roepende_in_woestijn
Ze verzamelen dit jaar alle cijfers om ze te vergelijken met de landen waar vuurwerk verboden is (Elders in Europa kan het dus wel. Waarom hier dan niet?).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

carel

Wanneer ik deze discussie lees kunnen wij maar beter helemaal niets meer doen. en is altijd ergens wel iemand erop tegen.
en overal schuilt gevaar



geen auto rijden , is gevaarlijk. niet op de fiets , motor of brommer.
er zijn vele andere dingen die zeker zo gevaarlijk zijn.




Jongens ga in de rimboe wonen.



Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

joostheeremans

Carel, autorijden en vuurwerk afsteken zijn natuurlijk niet even noodzakelijk, tenzij je gelooft dat vuurwerk kwade geesten verdrijft.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jan2002

Citaat van: carel op december 31, 2013, 11:00:13 AM


Jongens ga in de rimboe wonen.
Dat is pas gevaarlijk, met al die slangen, schorpioenen en ander ongedierte  ;)

Maar je hebt wel gelijk; autorijden kost nog altijd meer levens dan vuurwerk afsteken. Eén troost: dat vuurwerk is overmorgen weer voorbij, de auto's gaan het hele jaar door. Een gelukkig en vooral gezond nieuwjaar allemaal.
Groet,
Jan

Bart van Hoogstraten

Citaat van: carel op december 31, 2013, 11:00:13 AM
Wanneer ik deze discussie lees kunnen wij maar beter helemaal niets meer doen. en is altijd ergens wel iemand erop tegen.
en overal schuilt gevaar



geen auto rijden , is gevaarlijk. niet op de fiets , motor of brommer.
er zijn vele andere dingen die zeker zo gevaarlijk zijn.




Jongens ga in de rimboe wonen.

Volgens mij lees je helemaal niet wat er in deze discussie besproken wordt. Het gaat hier bij dit topic in eerste instantie om de schade aan de avifauna, Carel. En dat een meerderheid van de mensen hinder ondervindt van de achterlijke lol van een minderheid en ook nog eens voor de kosten opdraait! Dat mensen zo stom zijn om vingers en ogen kwijt te raken moeten ze zelf weten, dat is een persoonlijke kwestie. Je opmerking lijkt een beetje op de VVD-campagne in de jaren 80 ten tijde van de anti-kernenergiebeweging -> een groep maakt zich ongerust over al dat gevaarlijke afval waar we de toekomstige generaties mee in gevaar brengen en op hoge kosten jagen en de VVD komt even vertellen dat er niets aan de hand is omdat een kerncentrale net zoveel kwaad kan als een rijstepapfabriek en pakt daarmee even de grotere groep, die er zich nog niet in verdiept had, in. (totdat vlak daarna de rijstepapfabriek van Tjernobyl ontplofte..  B) ). Het gaat niet om het gevaar waar mensen zichzelf in brengen maar om de schade, de hinder en de kosten waar ze anderen mee opzadelen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Feitje: De soepduiven in mijn beeld krijgen al dagen lamme vleugels omdat ze bij elke natte scheet de lucht ingaan, terwijl de Slechtvalken zelfs bij een oerknal geen vin verroeren.

Herman van der Meer

carel

CiteerHet gaat hier bij dit topic in eerste instantie om de schade aan de avifauna


Er zijn wel andere dingen om je druk over te maken dan 1 keer per jaar wat vuurwerk.


Maar ik denk dan ook wel dat jij er niet naar kijkt en je opsluit in een vuurwerkbestendige bunker.


Wat een ....... discussie, is waarneming.nl eigenlijk wel bedoeld voor dit soort dingen ?


Prettige jaarwisseling allemaal.

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

jeroenroelofsen

#22
feitje; 2 jaar terug, heerlijk rustig paar dagen voor oud en nieuw. 's Avonds hond uitlaten, dan zo'n oerknal. En vervolgens, overal in de omgeving is het een gegak van jewelste van alle ganzen die van schrik de lucht in gaan.

-toevoeging-
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22176468/__Dierenbeulen_blazen_kat_op__.html
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22176512/__Vuurwerk_verwoest_gevel__.html
Need to say more?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op december 31, 2013, 11:59:22 AM
feitje; 2 jaar terug, heerlijk rustig paar dagen voor oud en nieuw. 's Avonds hond uitlaten, dan zo'n oerknal. En vervolgens, overal in de omgeving is het een gegak van jewelste van alle ganzen die van schrik de lucht in gaan.
..

Hoewel waarschijnlijk onnodig was dat ook wel verstandig van die ganzen. De paar  Nijlganzen die momenteel bij mij zitten reageren niet op het geknal.
Maar ik vind het gewoon opvallend dat de Slechtvalken er niet zichtbaar op regaeren.

Overigens zaten er hier vorig jaar op nieuwjaarsmorgen evenveel soorten in vergelijkbare aanllen als de voorgaande dag. Of die rond middernacht wel de stad zijn uitgeblazen weet ik niet. De meeste meeuwen slapen hoe dan ook buiten de stad, maar wat bijvoorbeeld de watervogels hebben gedaan weet ik niet.
.
Herman van der Meer

carel

Wat je hiermee bedoeld weet ik niet http://waarneming.nl/userlijst.php?partial_name=van+der+Sanden&prov=0
maar ik sta er niet tussen als je dat bedoeld

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Ed van Hecke

Citaat van: Oenanthe op december 30, 2013, 21:27:29 PM
Welke invloed het op de verspreiding van vogels heeft weet ik niet goed. Jarenlang heb ik rond de jaarwisseling geringd in de duinen, één van de weinige plaatsen hier in de omgeving die vrij van vuurwerk zijn. Maar nooit heb ik iets gemerkt van 'vuurwerkvlucht' naar vuurwerkvrij gebied. Er zijn rond de jaarwisseling niet meer vogels in de duinen dan gewoonlijk. Ik vermoed dat de beschikbaarheid van voedsel belangrijker is dan vuurwerkgeknal.

Er is wel degelijk sprake van vuurwerkvlucht.
Hoewel ik vanaf mijn hoge woonstandplaats( Katwijk Noord) met uitzicht  over Coepelduijnen (Puinhoop  blote oog zichtbaar) tot aan Noordwijk (voor mij een duidelijke plus bij verhuizing naar Katwijk)  weinig info  kan geven over de noordrand van Berkheide*,  ik  denk dat je op dit gebied doelt Maarten,  kan ik uit de eerste  hand  mededelen dat veel aanwezige kraaiachtigen  en meeuwen  iets minder   geschokt lijken, hoewel met verschillende  'vlucht' reacties, het vooral de tuin /park/bosvogels zijn die sterk reageren en dat  zeer  duidelijk  met wegvliegreacties naar  het noordelijker gelegen   en rustiger  gebied van  Estec/ Willem v/d Berghstichting en   ook  de Coepelduijnen zelf.

Uiteraard zullen veel soorten de oeroude traditie van diep  wegschuilen  gebruiken.

Verder is de aanwezigheid van veel eendensoorten  zoals  bijv. smient in  duidelijk grotere aantallen hier vlak voor de kust op nieuwjaarsdag en eerste dagen nieuwjaar een niet onbekend lokaal verschijnsel.

* bij goed weer wel redelijk zicht(minus bebouwing) en horizonwijze  zicht tot ruim 10 km, grote objecten als hoge gebouwen/ schoorstenen ( Botlek  Rot.dam /Corus Ijmuiden,  en NO tot aan Schiphol.

*Berkheide en Meijendel hebben aan de oostrand   geen  grote stedelijke aglommeraties met hoge dichtheden menselijke bewoners van het soort dat met graagte  knalshit  en siervuurwerk afsteekt, ter  vergelijking ,een kleine maand geleden, in begin  december  dus vond ik  in de Coepelduijnen aan de westzijde (!) minstens vier zg.  thunderkings op meer dan honderd meter verwijderd van het zeereep fietspad.

M v groeten,

E van Hecke

arnoud.vandenberg

Citaat van: Ed van Hecke op december 31, 2013, 13:02:37 PM
Citaat van: Oenanthe op december 30, 2013, 21:27:29 PM
Welke invloed het op de verspreiding van vogels heeft weet ik niet goed. Jarenlang heb ik rond de jaarwisseling geringd in de duinen, één van de weinige plaatsen hier in de omgeving die vrij van vuurwerk zijn. Maar nooit heb ik iets gemerkt van 'vuurwerkvlucht' naar vuurwerkvrij gebied. Er zijn rond de jaarwisseling niet meer vogels in de duinen dan gewoonlijk. Ik vermoed dat de beschikbaarheid van voedsel belangrijker is dan vuurwerkgeknal.

Er is wel degelijk sprake van vuurwerkvlucht.
Hoewel ik vanaf mijn hoge woonstandplaats( Katwijk Noord) met uitzicht  over Coepelduijnen (Puinhoop  blote oog zichtbaar) tot aan Noordwijk (voor mij een duidelijke plus bij verhuizing naar Katwijk)  weinig info  kan geven over de noordrand van Berkheide*,  ik  denk dat je op dit gebied doelt Maarten,  kan ik uit de eerste  hand  mededelen dat veel aanwezige kraaiachtigen  en meeuwen  iets minder   geschokt lijken, hoewel met verschillende  'vlucht' reacties, het vooral de tuin /park/bosvogels zijn die sterk reageren en dat  zeer  duidelijk  met wegvliegreacties naar  het noordelijker gelegen   en rustiger  gebied van  Estec/ Willem v/d Berghstichting en   ook  de Coepelduijnen zelf.

Uiteraard zullen veel soorten de oeroude traditie van diep  wegschuilen  gebruiken.

Verder is de aanwezigheid van veel eendensoorten  zoals  bijv. smient in  duidelijk grotere aantallen hier vlak voor de kust op nieuwjaarsdag en eerste dagen nieuwjaar een niet onbekend lokaal verschijnsel.

* bij goed weer wel redelijk zicht(minus bebouwing) en horizonwijze  zicht tot ruim 10 km, grote objecten als hoge gebouwen/ schoorstenen ( Botlek  Rot.dam /Corus Ijmuiden,  en NO tot aan Schiphol.

*Berkheide en Meijendel hebben aan de oostrand   geen  grote stedelijke aglommeraties met hoge dichtheden menselijke bewoners van het soort dat met graagte  knalshit  en siervuurwerk afsteekt, ter  vergelijking ,een kleine maand geleden, in begin  december  dus vond ik  in de Coepelduijnen aan de westzijde (!) minstens vier zg.  thunderkings op meer dan honderd meter verwijderd van het zeereep fietspad.

M v groeten,

E van Hecke


Kijk even terug naar de discussies in vorige jaren rond Nieuwjaarsdag; dan zie je onder meer foto's van radarbeelden die laten zien dat enorme aantallen vogels middenin de nacht de lucht ingaan.


Lowieke

Citaat van: carel op december 31, 2013, 11:57:38 AM
Er zijn wel andere dingen om je druk over te maken dan 1 keer per jaar wat vuurwerk.
Dat argument hoorde ik ook afgelopen week in een radiointerview met betreking tot het aantal klachten dat was binnengekomen op het meldpunt: "wat maken ze zich druk om die ene week aan het eind van het jaar". Nog niet zo lang geleden was het van 22:00 tot 02:00 toegestaan vuurwerk af te steken maar dat werd opgerekt naar 10:00-02:00 o.a omdat handhaven van het oude tijdslot ondoenbaar bleek. Nu halen sommigen dus al de schouders op als gedurende een week vuurwerk wordt afgestoken.

Citeer
Wat een ....... discussie
Inderdaad, geen discussie, want ik heb nog geen argumenten gezien die pleiten voor het afsteken van vuurwerk door particulieren.
Jeroen.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 31, 2013, 13:16:34 PM
Kijk even terug naar de discussies in vorige jaren rond Nieuwjaarsdag; dan zie je onder meer foto's van radarbeelden die laten zien dat enorme aantallen vogels middenin de nacht de lucht ingaan.

Je hoeft maar terug te gaan naar mijn eerste post op dit topic en dan op de bijgevoegde link onder "Zie ook:" te klikken  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/