Over vervagen, verstoren en zo...

Gestart door Gert Veurink, december 30, 2013, 11:23:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Citaat van: HPM op februari 07, 2014, 22:05:01 PM
In zo'n geval kan een een embargo ervoor zorgen dat in ieder geval het aantal nieuwsgierigen afneemt en niet zoals bij de Sperweruil maandenlang tientallen bezoekers per dag moet verduren.
Als je het topic had gelezen zou je ook weten dat Dwerguil geen wintersoort genoemd kan worden.
Ik durf wel aan om te zeggen dat je daar heel er gelijk in hebt/gaat krijgen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

petermeer

Citaat van: M. Baltus op februari 07, 2014, 22:07:32 PM
Citaat van: carel op februari 07, 2014, 21:25:45 PM
Het kwaad is al geschied op de eerste dag.
direct als er een alert uitgaat is het al te laat een embargo erop te zetten.
het verhaal ons kent ons werkt dan heel snel.

Dat niet alleen.
Waarneming zingt het vaak meteen rond over de sociale media.

Met bijna 6000 volgers op twitter en de daarop volgende retweets....
Dus... Lijkt op een halve conclusie.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

carel

#152
Citeerls je het topic had gelezen zou je ook weten dat Dwerguil geen wintersoort genoemd kan worden.


Dat weet ik.
Maar doet niets af aan het feit dat een embargo alleen werkt wanneer nergens de vogel openbaar gemaakt is.
Dus de ontdekker moet hem onder embargo zetten en verder zijn mond houden tegen iedereen.


Dan kan de vogel rustig zonder pottenkijkers verder leven.
en dat is feitelijk de enige manier om deze discussie`s de kop in te drukken.
Gewoon omdat niemand weet dat hij er zit.



dus eigenlijk is het heel makkelijk.
Niets melden is het gezeur meteen over.


CiteerWaarneming zingt het vaak meteen rond over de sociale media
niet alleen waarneming, DB piept ook meteen naar iedereen

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

HPM

Uiteraard zou het in sommige gevallen effectiever zijn als de ontdekker zijn mond zou houden, maar het werkelijke probleem zit toch echt bij de onwetenden, de onverschilligen en degenen die een embargo maar onzin vinden.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Heb je gelijk in Carel, maar het vraagt nogal een offer van degenen die een zeldzaamheid vinden.
Het is immers een genot voor het oor, een streling voor het oog en zoet in de mond wat een bijzondere vogel voor een liefhebber betekent.


Maar er moet nog verder worden afgezien: erkenning van de vogelaar in kwestie moet eveneens opgeofferd worden. Terwijl alsnog de kans bestaat dat een ander met de eer van de vondst gaat strijken.


Dat een ieder die vindt dat iedere natuurwaarde voor iedereen openbaar moet zijn lijkt daarmee beslist op een investering, in eerste instantie in die waarnemer zelf, die wel alles in de openbaarheid brengt.
Ehm..bijgevolg dus minder in de tere natuurwaarde.


De vogel ontzien betekent afzien.


Zou je alsnog, naderhand tot openbaar maken overgaan, dan variëren reacties van negeren, ongeloof of afgunst.


Je ziet, van binnen en van buiten moet je jezelf harden, wil je leren zwijgen.


En verwende mensen zijn niet hard naar zichzelf, wel naar een ander.

renesmid

René Smid


carel

CiteerAmen.


Ik hoop het!



je kunt hopen wat je wilt het zal nooit ophouden, daarvoor zijn de meningen te veel verschillend.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

Citeermaar het werkelijke probleem zit toch echt bij de onwetenden, de onverschilligen en degenen die een embargo maar onzin vinden.


De onwetende leveren geen problemen, dat zijn mensen met kinderen enz die een wandeling maken.
daarvoor vliegt de vogel zelden op, of zij lopen er onbewust boven op.
de vogel vliegt achter deze langs gaat zitten en het probleem is al weer opgelost. Gewoon omdat niemand naar de vogel omkijkt.


De onverschilligen: Dit zijn volgens mij maar een heel klein aantal personen.
En omdat er dan een paar tussen lopen die een camera dragen zijn fotografen de boosdoeners.
De meeste op dit forum ken ik niet , en zij hebben mij ook nog nooit gezien en toch omdat ik een camera draag word ik uitgemaakt voor boef en crimineel.
Waarom? zijn zij allemaal hetzelfde ?  een rel in een voetbalstadion met 50.000 mensen zijn er ook maar een handvol die onrust zaaien.
Zijn die 50.000 dan allemaal holigans ?
nee hoor zijn gewoon genieters van de sport.
zo ook het grootste gedeelte van de fotografen vallen onder die gewone toeschouwers.
ik hoop dat de tegenstanders van het fotograferen daar volgende keer ook eens rekening mee houden.
Ik word iedere keer erg boos wanneer er weer eentje mij een boef of crimineel noemt.
Dat doe ik toch ook niet met de rest van jullie?


Dan het embargo.
Ik ben er eentje die een embargo onzin vind tenminste buiten het broedseizoen.
En zijn die embargo`s wel zo waterdicht als er verteld word ?
Eerst melde ik nog wel eens vogels nesten onder embargo.
maar dat doe ik niet meer, ik meld deze helemaal niet meer.
Dan is er nog een optie om te melden in het gebied,zonder de rode marker te zetten maar dan krijg je te horen dat de waarneming niet goed is ingevuld.
Nou dan maar niets meer melden is de enige optie.

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

jankees

Goed gesproken Carel  :duim:

Helemaal mee eens!

HPM

Citaat van: carel op februari 08, 2014, 10:12:50 AM

Amen
Citeer

Ik hoop het!
Citeer

je kunt hopen wat je wilt het zal nooit ophouden, daarvoor zijn de meningen te veel verschillend.

Mening 1: Als het voor het welzijn van de vogel beter lijkt moeten meldingen worden verborgen.
Mening 2: Het verbergen van meldingen is niet eerlijk want dat weet ik niet dat die vogel er zit.
Mening 3. Als er geen mensen met mening 2 waren zou mening 1 niet nodig zijn.


Herman van der Meer

HPM

Citaat van: HPM op februari 08, 2014, 11:09:11 AM
Citaat van: carel op februari 08, 2014, 10:12:50 AM

Amen
Citeer

Ik hoop het!
Citeer

je kunt hopen wat je wilt het zal nooit ophouden, daarvoor zijn de meningen te veel verschillend.

Mening 1: Als het voor het welzijn van de vogel beter lijkt moeten meldingen worden verborgen.
Mening 2: Het verbergen van meldingen is niet eerlijk want dat weet ik niet dat die vogel er zit.
Mening 3. Als er geen mensen met mening 2 waren zou mening 1 niet nodig zijn.

Menin 4. Als er meer dan een mening is bestaat er geen oplossing.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: jankees op februari 08, 2014, 11:06:29 AMGoed gesproken Carel. Helemaal mee eens!

Beste Jankees,

Hierbij nogmaals zeer veel dank dat je volop meedoet aan deze discussie (en aan verwante discussies over dit topic). We zijn het niet op alle vlakken met elkaar eens, maar dat hoeft ook niet wat mij betreft. Grote klasse en blijf vooral doorgaan om je mening hier naar voren te brengen. Een discussie over dit gevoelige onderwerp moet gewoon gevoerd kunnen worden.

Citaat van: Folkert Jan op december 31, 2013, 12:30:41 PM(...) Waar voor gepleit wordt is om dit niet te pas en te onpas te gebruiken, om vogelaars te laten genieten van zeldzaamheden en om niet de goede vogelaars de dupe te worden van de rotte appels.(....)

Rotte appels zijn soms erg vervelend. De gedragsregels van DBA en waarneming.nl schrijven voor dat je de mensen zou moeten aanspreken die zich duidelijk niet aan de gedragsregels houden.

Ik heb ondertussen ervaring met het aanspreken van het gedrag van zo'n rotte appel. Hierbij de mededeling dat je dit alleen moet doen als je zelf buitengewoon stevig in je schoenen staat. Je wilt niet half weten wat je vervolgens over je heen krijgt.

Vanzelfsprekend gaat het uitdrukkelijk niet over Folkert Jan. Ik ken Folkert Jan en ik heb een hoge dunk van hem.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Botervlieg

Ik denk dat het allemaal niet zozeer over wel/geen verstoring gaat.

Maar over gewenst/ongewenst gedrag.

Het gaat steeds over "hoe dichtbij kunnen we komen", terwijl ik denk dat de meeste mensen liever hebben dat de afstand zo groot mogelijk is en dat je niet dichterbij gaat dan nodig.

Dat het voor mensen gewoon een vorm van beleefdheid / respect is om gewoon afstand te houden. (En dus het omgekeerde als iemand het niet doet)

Groetjes, Marleen

oeverzwaluw

Tsja, die Heremietibissen van Groningen zijn natuurlijk super tamme, uitgezette beesten, maar dan nog...dit doe je toch niet.

HPM

Citaat van: oeverzwaluw op april 20, 2014, 19:16:24 PM

Tsja, die Heremietibissen van Groningen zijn natuurlijk super tamme, uitgezette beesten, maar dan nog...dit doe je toch niet.

Waarom niet? Is het verstorend om met een zwart balkje voor je hoofd in het park te wandelen?
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Zie ook http://waarneming.nl/waarneming/view/83541457

Kokmeeuwen, Zilvermeeuwen en Kleine Mantelmeeuwen (om maar eens wat bekende voorbeelden te noemen van wilde vogels die veelvuldig in het stedelijk milieu vertoeven) laten zich vaak tot nog veel dichterbij benaderen. Ik zie het probleem dus ook niet.

OlivierO

Citaat van: HPM op april 20, 2014, 20:46:16 PM
Citaat van: oeverzwaluw op april 20, 2014, 19:16:24 PM

Tsja, die Heremietibissen van Groningen zijn natuurlijk super tamme, uitgezette beesten, maar dan nog...dit doe je toch niet.

Waarom niet? Is het verstorend om met een zwart balkje voor je hoofd in het park te wandelen?

Misschien niet, maar die beesten sigaretten aan bieden gaat wel te ver.

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: OlivierO op april 22, 2014, 14:40:23 PM
Citaat van: HPM op april 20, 2014, 20:46:16 PM
Citaat van: oeverzwaluw op april 20, 2014, 19:16:24 PM

Tsja, die Heremietibissen van Groningen zijn natuurlijk super tamme, uitgezette beesten, maar dan nog...dit doe je toch niet.

Waarom niet? Is het verstorend om met een zwart balkje voor je hoofd in het park te wandelen?

Misschien niet, maar die beesten sigaretten aan bieden gaat wel te ver.

Een sigaret? Ik dacht dat die meneer goed werk deed door ze een condoom aan te bieden.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op april 22, 2014, 15:20:51 PM
Citaat van: OlivierO op april 22, 2014, 14:40:23 PM
Citaat van: HPM op april 20, 2014, 20:46:16 PM
Citaat van: oeverzwaluw op april 20, 2014, 19:16:24 PM

Tsja, die Heremietibissen van Groningen zijn natuurlijk super tamme, uitgezette beesten, maar dan nog...dit doe je toch niet.

Waarom niet? Is het verstorend om met een zwart balkje voor je hoofd in het park te wandelen?

Misschien niet, maar die beesten sigaretten aan bieden gaat wel te ver.

Een sigaret? Ik dacht dat die meneer goed werk deed door ze een condoom aan te bieden.

;D

HPM

Maar de vraag blijft, Olivier, waar jij die sigaret vandaan haalt.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op april 22, 2014, 16:26:30 PM
Maar de vraag blijft, Olivier, waar jij die sigaret vandaan haalt.

Ben je serieus, Herman? Ik namelijk niet ...  :rolleye: :angel:

michielg

Waar ik mij persoonlijk het meest aan stoor is dat er mensen zijn die etende roofvogels of nesten als reden zien om nog dichterbij te kunnen komen. Zodra een vogel eet of er een nest is neem ik mijn afstand. Veel vogels hebben een vast jachtgebied dus je kan gewoon een eind verderop gaan staan en rustig afwachten tot ze voorbij komen en dan komt de vogel uit zichzelf naar jou toe waardoor je hem dus niet verstoord.
Waar ik me ook erg aan ergerde was bijv bij de sperweruil. Dat je met 40 man dicht bij zo'n beest staat kan ik nog begrijpen en heb ik zelf in dit geval ook gedaan omdat hij verre van schuw was, geen broedvogel etc etc maar waarom als zo'n beest een muis vangt van die achterlijke lokgeluidjes maken zodat hij je aankijkt terwijl hij dat vanzelf wel doet.
Natuurlijk verschilt verstoring per soort enorm maar ik weet dat bijv. bruine kiekendieven en haviken niet terug naar hun nest gaan als er iemand in een straal van 50m staan waardoor er vorig jaar meerdere broedgevallen van haviken zijn mislukt.



Lowieke

Jeroen.

VictorE

Citaat van: Lowieke op mei 09, 2014, 13:35:06 PM
Kan je een dode fuut verstoren?

Hoe weet je zeker dat hij dood is? :rolleyes: Ik ken de echte bron niet dus ik geef je graag gelijk, maar vooralsnog heb ik geen bewijs dat de vogel echt dood is...

carel

Citeerhaviken niet terug naar hun nest gaan als er iemand in een straal van 50m staan waardoor er vorig jaar meerdere broedgevallen van haviken zijn mislukt.


Als dit zo is zou ik maar snel ophouden met het ringen van jongen en spiegelen van nesten.
Maar hier is het zo erg niet, weet een havikshorst dat jarenlang bewoond is langs een paadje waar dagelijks mensen wandelen (boom staat er geen 2 meter naast)


En trouwens de bossen bij ons zijn zo kleinschalig dat wandelaars niet meer dan 20 meter langs de nesten wandelen met honden en ruiters met paard. (nu zit een ruiter altijd op een paard anders is het een wandelaar volgens mij  ;D )
nooit iets aan de hand hoor.
dus maak je daarover maar niet zo druk.
natuurlijk als je uren op 50 meter van het nest blijft staan kun je problemen krijgen, maar dat gebeurd nergens.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

HPM

Citaat van: VictorE op mei 09, 2014, 08:53:02 AM
http://www.dumpert.nl/mediabase/6597281/ab032b80/even_stilzitten,_zo_ja.html

Over verstoring gesproken...

Knappe jongen die met de hand een Fuut vangt en dan ook nog eens met de linkerhand omdat hij in de rechter een camera heeft.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: carel op mei 09, 2014, 16:07:44 PM
Citeerhaviken niet terug naar hun nest gaan als er iemand in een straal van 50m staan waardoor er vorig jaar meerdere broedgevallen van haviken zijn mislukt.


Als dit zo is zou ik maar snel ophouden met het ringen van jongen en spiegelen van nesten.
Maar hier is het zo erg niet, weet een havikshorst dat jarenlang bewoond is langs een paadje waar dagelijks mensen wandelen (boom staat er geen 2 meter naast)


En trouwens de bossen bij ons zijn zo kleinschalig dat wandelaars niet meer dan 20 meter langs de nesten wandelen met honden en ruiters met paard. (nu zit een ruiter altijd op een paard anders is het een wandelaar volgens mij  ;D )
nooit iets aan de hand hoor.
dus maak je daarover maar niet zo druk.
natuurlijk als je uren op 50 meter van het nest blijft staan kun je problemen krijgen, maar dat gebeurd nergens.

Je vergist je. Het maakt ontzettend veel verschil of fietsers en ruiters voorbijrijden of afstappen en voetgangers doorlopen of stoppen.
Herman van der Meer