Over vervagen, verstoren en zo...

Gestart door Gert Veurink, december 30, 2013, 11:23:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

Ik kan op de foto niet zien hoe ver de sneeuwuil zit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op februari 02, 2014, 19:09:35 PM

Ik kan op de foto niet zien hoe ver de sneeuwuil zit.

Het is een behoorlijke afstand. Zeker meer dan de door CZ aanbevolen 60 m.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: Jaap Denee op februari 02, 2014, 17:30:15 PM
FJ, "we" staan nu niet op afstand omdat we doorschieten in het voorkomen van verstoring van een vogel, "we" staan op afstand omdat de landeigenaar niet meer wil hebben dat zijn land stuk gelopen wordt. Zo lastig is dat toch niet te begrijpen?

"we" stonden zondag allemaal in het land dus daar gaat het niet om. In het land op 200 meter of 100 meter van de vogel maakt geen verschil. Dat was voor de piep dat de eigenaar dat liever niet had. Als direct duidelijk was dat we het land niet op mochten had ik hier ook niets gezegd want dan werd de afstand niet door de vogelaars bepaald, maar in dit geval wel.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jaap Denee

Oh, dus je vindt dat je op de eerste zondagochtend niet voldoende dicht bij de vogel kon staan en daarom ben je bang dat we doorschieten in het voorzichtig doen? Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Je kunt toch ook blij zijn dat al die hardcore twitchers het fatsoen hebben om op veilige afstand te blijven? Het gaat om een nieuwe soort voor Nederland die iedereen graag wil zien en echt niet iedereen kon direct op zaterdagmiddag of op zondag bij het eerste licht ter plaatse zijn. Better safe than sorry in zo'n geval. En ik zou me niet teveel zorgen maken over dat doorschieten, maar bij dit soort mega's is de toeloop nu eenmaal wat groter en moeten we dus terughoudender zijn.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

isi1972

Maar toch het is gewoon niet de bedoeling dat er in dat gebied gelopen wordt als die sneeuwuil daar zit maar ja er zijn van die domme vogelaars die doen dat wel er die trekken er niks van aan. Dan denk ik bij me zelf zoek dan maar een andere hobby.

Groeten Isidro 


Citaat van: HPM op februari 02, 2014, 19:17:40 PM
Citaat van: guusp op februari 02, 2014, 19:09:35 PM

Ik kan op de foto niet zien hoe ver de sneeuwuil zit.

Het is een behoorlijke afstand. Zeker meer dan de door CZ aanbevolen 60 m.

HPM

Citaat van: isi1972 op februari 03, 2014, 17:52:47 PM
Citaat van: HPM op februari 02, 2014, 19:17:40 PM
Citaat van: guusp op februari 02, 2014, 19:09:35 PM

Ik kan op de foto niet zien hoe ver de sneeuwuil zit.

Het is een behoorlijke afstand. Zeker meer dan de door CZ aanbevolen 60 m.
Maar toch het is gewoon niet de bedoeling dat er in dat gebied gelopen wordt als die sneeuwuil daar zit maar ja er zijn van die domme vogelaars die doen dat wel er die trekken er niks van aan. Dan denk ik bij me zelf zoek dan maar een andere hobby.

Groeten Isidro 

Het gebied is gewoon toegankelijk. Als ik het goed heb begrepen zijn de bekeuringen ook niet uitgedeeld voor betreden van verboden gebied maar voor verstoring van de Sneeuwuil. De toezichthouder heeft keer op keer gezegd waar wat hun betreft de grens ligt. Op de foto die jij aanhaalt lijkt mij die grens niet overschreden.

Herman van der Meer

Johannes Veenstra

Citaat van: Folkert Jan op december 31, 2013, 12:30:41 PM
Waar voor gepleit wordt is om dit niet te pas en te onpas te gebruiken, om vogelaars te laten genieten van zeldzaamheden en om niet de goede vogelaars de dupe te worden van de rotte appels.

Lijkt me een foute redenering  :-\ Goede redenering lijkt me : vogels niet de dupe laten worden van de rotte appels!


hiskodevries

#69
Ongeacht of ergens bordjes staan, handhavers kunnen met de F&F wet in de hand altijd bekeuringen uitdelen als sprake is van verstoring.

Flora- en faunawet:

Artikel 10. Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, opzettelijk te verontrusten
Artikel 11. Het is verboden nesten, holen of andere voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te beschadigen, te vernielen, uit te halen, weg te nemen of te verstoren.
Artikel 12. Het is verboden eieren van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te zoeken, te rapen, uit het nest te nemen, te beschadigen of te vernielen.

Al dit bovenstaande komt ook terug in de nieuwe (ontwerp) natuurwet. De basis voor deze formuleringen vloeit mede voort uit de Europese habitatrichtlijn.
De memorie van toelichting bij de nieuwe natuurwet:
"Het in artikel 12 van de Habitatrichtlijn voorziene strikte beschermingsregime voor dieren van soorten van communautair belang komt goeddeels overeen met het beschermingsregime voor vogelsoorten. Het opzettelijk vangen of doden van dieren van soorten, genoemd in bijlage IV, onderdeel A, bij de richtlijn, moet door de lidstaten worden verboden (artikel 12, eerste lid, onderdeel a). Dat geldt ook voor het opzettelijk verstoren van dieren, vooral tijdens de voortplantingsperiode, de periode dat ze jongen grootbrengen, de winterslaap en de trek (artikel 12, eerste lid, onderdeel b). Voorts moet het opzettelijk vernielen of rapen van eieren, alsook het beschadigen of het vernielen van voortplantings- en rustplaatsen worden verboden (artikel 12, eerste lid, onderdelen c en d),..."

Zowel de Habitatrichtlijn als de Flora- en faunawet verbieden dus opzettelijke verstoring van beschermde soorten.  Wie een bijzondere vogel (ook zonder nest) vanwege een foto verstoord is dus precies even fout bezig als een verstorende nestfoto. Onopzettelijke verstoring van beschermde dieren is (gelukkig) niet verboden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2014, 17:05:35 PM
...

Zowel de Habitatrichtlijn als de Flora- en faunawet verbieden dus opzettelijke verstoring van beschermde soorten.  Wie een bijzondere vogel (ook zonder nest) vanwege een foto verstoord is dus precies even fout bezig als een verstorende nestfoto. Onopzettelijke verstoring van beschermde dieren is (gelukkig) niet verboden.

En dat laatste is natuurlijk het knelpunt. Er zullen maar weinig vogelaars en fotografen zijn die de bush in gaan met het doel de vogel(s) te verstoren. "Ik deed het echt niet expres, meneer de boswachter!"
Herman van der Meer

Vincent Hart

'Opzettelijk' lijkt me inderdaad juridisch drijfzand als je dat probeert toe te passen op een vogelaar/vogelfotograaf die 'te' dichtbij komt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Dorine

Ook verstoren is juridisch breed uit te leggen. Wanneer verstoor je? Als je een vogel te dichtbij benaderd en hij vliegt weg en gaat 100 meter verderop weer rustig zitten, dan zal zoiets moeilijk uit te leggen zijn als verstoring. Tenslotte heeft de vogel er geen nadelige gevolgen aan over gehouden. Het is alleen heel vervelend als er meerdere mensen staan en de vogel is daarna voor hen nauwelijks meer te zien. In hun ogen is de vogel verstoord maar is de vogel dan ook daadwerkelijk verstoord?
Dorine van Asten
peregrines.nl

Bas vd Burg

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

Als ik boa was zou mijn redenatie zijn: iemand van het pad af met telelens en/of verrekijker / telescoop die is zich bewust van de risico's -> boete! . Is het een wandelaar of picknickend gezinnetje -> niets aan de hand. Of daar een merel of Sneeuwuil zit maakt niet uit.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Even opvliegen en verdrop neerstrijken kan natuurlijk wel verstoring betekenen.  Eerder is al eens het nodeloze energieverbruik van bijvoorbeeld Houtsnippen en watervogels  in koude omstandigheden genoemd.
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op februari 04, 2014, 18:42:53 PM
Even opvliegen en verdrop neerstrijken kan natuurlijk wel verstoring betekenen.  Eerder is al eens het nodeloze energieverbruik van bijvoorbeeld Houtsnippen en watervogels  in koude omstandigheden genoemd.
Sterker nog, voordat de vogel opvliegt kan hij al verstoord zijn. Verhoogde hartslag, extra opletten in plaats van foerageren,...


Maar ja, dat kan natuurlijk ook al gebeuren als je wel gewoon op het pad blijft lopen...

jeroenroelofsen

Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2014, 18:42:38 PM
Als ik boa was zou mijn redenatie zijn: iemand van het pad af met telelens en/of verrekijker / telescoop die is zich bewust van de risico's -> boete! . Is het een wandelaar of picknickend gezinnetje -> niets aan de hand. Of daar een merel of Sneeuwuil zit maakt niet uit.
Ik zou die wandelaar of picknickend gezinnetje toch zeker een waarschuwing geven. Bij het betreden van de gebieden staan over het algemeen duidelijke borden met regels. Op de paden blijven geld dan ook voor iedereen.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Douwe van der Ploeg

Alleen als `Blijf op de paden´ één van die regels is, wat bij lang niet alle gebieden zo is. Uit m'n hoofd worden op Vlieland alleen in de broedperiode (15 maart - 1 augustus ofzo?) er een aantal borden bijgeplaatst met "Verboden toegang", daarbuiten mag iedereen lopen waar ie wil (mits er natuurlijk geen andere verboden of wetgeving overtreden worden).
Douwe van der Ploeg

Bas vd Burg

#79
Zit me af te vragen wat het juridisch verschil is tussen verontrusten (artikel 10) en verstoren (artikel 11). Er zal ergens wel verschil in zitten......

EDIT: kwam deze uitspraak tegen http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARN:2012:BW7281

Die uitspraak diagonaal doorlezende , lijkt het verschil te zitten in het dier en holen/verblijfplaatsen. In eerste geval spreek je van verontrusten, in tweede geval van verstoring
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Douwe van der Ploeg

Een dier wordt verontrust, een locatie verstoord, lijkt me.
Douwe van der Ploeg

Bas vd Burg

Zo staat het idd uitgelegd in die uitspraak Douwe, je was me net voor
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bert van Rijsewijk

Citaat van: Douwe van der Ploeg op februari 04, 2014, 20:01:21 PM
Een dier wordt verontrust, een locatie verstoord, lijkt me.
Taalkundig klopt dit niet:ook mijn rust kan verstoord worden.
Bert.

j.steenbergen

En wij verontrust, zo blijkt maar weer uit dit topic... ;)
Jeroen Steenbergen

Klaas van Dijk

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 04, 2014, 19:40:25 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2014, 18:42:38 PMAls ik boa was zou mijn redenatie zijn: iemand van het pad af met telelens en/of verrekijker / telescoop die is zich bewust van de risico's -> boete! . Is het een wandelaar of picknickend gezinnetje -> niets aan de hand. Of daar een merel of Sneeuwuil zit maakt niet uit.
Ik zou die wandelaar of picknickend gezinnetje toch zeker een waarschuwing geven. Bij het betreden van de gebieden staan over het algemeen duidelijke borden met regels. Op de paden blijven geld dan ook voor iedereen.....

De redenering van Hisko lijkt me voor dit soort gevallen logisch en kansrijk. Een boa (ook de politie) heeft daarnaast altijd de vrijheid om niet een boete uit te delen; hij kan het dus in andere gevallen ook bij een waarschuwing laten. Hangt af van geval tot geval en van gebied tot gebied.

Bovendien zou je kunnen stellen dat vogelaars/ fotografen (etc.) zouden moeten weten dat er in dit specifieke geval op allerlei manieren in de kringen van vogelaars/fotografen duidelijk is gewaarschuwd om niet te dicht bij de Sneeuwuil te komen.

Groetjes, Klaas

jeroenroelofsen

Ben het helemaal met Hisko eens, echter ik zou OOK de wandelaar en het gezinnetje een waarschuwing geven. Ze hebben dan wel minder kennis van zaken dan de gemiddelde fotograaf/vogelaar/twitcher, maar een beroep doen op hun gezonde verstand kan nooit kwaad.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bas vd Burg

Dat het best een wespennest kan zijn (zoals Vincent en Dorine al aanhaalde), laat deze uitspraak uit 2011 zien :rolleye:

http://www.rotshuizengeense.nl/actueel/2011/12/vrijspraak-voor-het-opzettelijk-verontrusten-van-eenden/
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 04, 2014, 23:18:45 PM
Ben het helemaal met Hisko eens, echter ik zou OOK de wandelaar en het gezinnetje een waarschuwing geven. Ze hebben dan wel minder kennis van zaken dan de gemiddelde fotograaf/vogelaar/twitcher, maar een beroep doen op hun gezonde verstand kan nooit kwaad.
Nee die leg je vriendelijk uit wat voor effect ze zouden kunnen hebben.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

PWink

Citaat van: Bas vd Burg op februari 04, 2014, 23:38:08 PM
Dat het best een wespennest kan zijn (zoals Vincent en Dorine al aanhaalde), laat deze uitspraak uit 2011 zien :rolleye:

http://www.rotshuizengeense.nl/actueel/2011/12/vrijspraak-voor-het-opzettelijk-verontrusten-van-eenden/

Aan deze uitspraak zou ik niet te veel waarde hechten. De Vogelrichtlijn staat toe dat de lidstaten strengere beschermingsmaatregelen treffen. Daarnaast is het anticiperen op een ontwerp-wetsvoorstel (dat was het toen nog), op zijn zachtst gezegd, niet gebruikelijk in de jurisprudentie. 

Hoewel het op het eerste gezicht niet onlogisch lijkt om verstoring alleen te verbieden als het van wezenlijke invloed is, zal dit in de praktijk wel problemen op kunnen leveren. De  overtreder kan in veel gevallen niet beoordelen wanneer dit het geval is. Het staat dan ook op gespannen voet met het Lex certa-beginsel. Voor de handhaving is het ook problematisch. Een handhaver in het veld kan in veel gevallen ook niet beoordelen of een  opzettelijke verstoring van wezenlijke invloed is.  Bovendien, een enkele verstoring is vaak niet van wezenlijke invloed. Meerdere verstoringen mogelijk wel. Deze cumulatieve aspecten blijven dan volledig buiten beeld. 

Klaas van Dijk

Zie http://waarneming.nl/waarneming/view/81605471

CiteerDetails: De fotografen houden een soort drijfjacht.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk