Over vervagen, verstoren en zo...

Gestart door Gert Veurink, december 30, 2013, 11:23:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Calonectris

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 06, 2014, 13:15:39 PM
Zie http://waarneming.nl/waarneming/view/81605471

CiteerDetails: De fotografen houden een soort drijfjacht.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Zag dit ook al maar riep vooral meer vragen dan verontwaardiging op. De omschrijving is vooral erg vaag.
Filip Collet.

migratorius

Citaat van: Calonectris op februari 06, 2014, 16:31:01 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op februari 06, 2014, 13:15:39 PM
Zie http://waarneming.nl/waarneming/view/81605471

CiteerDetails: De fotografen houden een soort drijfjacht.
Zag dit ook al maar riep vooral meer vragen dan verontwaardiging op. De omschrijving is vooral erg vaag.
Ik vind de omschrijving van Vincent tamelijk duidelijk: door de acties van fotografen (ik acht hem prima in staat fototoestellen van telescopen te onderscheiden) vliegt de Sneeuwuil steeds weer op.
Wat ik echter zou willen weten (en wat eigenlijk de essentie van een drijfjacht is!) is of de uil daadwerkelijk richting andere fotografen gejaagd is zodat deze mooie (en vooral: onverdachte!) plaatjes van een op hen af vliegende uil konden schieten.
Was dit niet het geval, dan zijn de fotografen "gewoon" dom. Was dit wél het geval, dan zijn ze kwaadaardig.
Dus ik wacht nog maar even op een uitgebreidere verklaring van Vincent voor ik een definitief oordeel vel.

JanHein


Rick van der Weijde

Citaat van: migratorius op februari 06, 2014, 16:41:32 PM
Wat ik echter zou willen weten (en wat eigenlijk de essentie van een drijfjacht is!) is of de uil daadwerkelijk richting andere fotografen gejaagd is zodat deze mooie (en vooral: onverdachte!) plaatjes van een op hen af vliegende uil konden schieten.
Was dit niet het geval, dan zijn de fotografen "gewoon" dom. Was dit wél het geval, dan zijn ze kwaadaardig.

Waarmee je direct wel de conclusie trekt dat de fotografen die de drijfjacht uitvoeren dit in opdracht van de fotografen doen die hun onverdachte plaatjes willen schieten. Anders gezegd: het 'dom' zijn van de ene groep, hoeft de andere niet direct 'kwaadaardig' te maken...

(En voor ik die vraag krijg - nee, ik stond niet op vlieland...)
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Folkert Jan

Leuk dat zoiets bij de waarneming staat maar ik mag ook hopen dat deze persoon contact heeft gezocht met SBB
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

migratorius

Citaat van: Rick van der Weijde op februari 06, 2014, 17:06:10 PM
Waarmee je direct wel de conclusie trekt dat de fotografen die de drijfjacht uitvoeren dit in opdracht van de fotografen doen die hun onverdachte plaatjes willen schieten. Anders gezegd: het 'dom' zijn van de ene groep, hoeft de andere niet direct 'kwaadaardig' te maken...
Je hebt natuurlijk gelijk.

JanHein

Vincent Hart

Ik heb Vincent even gesproken en hij zet morgen een wat uitgebreidere toelichting bij zijn waarneming.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

renesmid

Jeee wat weer een gezeur zeg over het verstoren wel of niet, te dichtbij komen, op de paden blijven, niet rennen, niet vliegen, niet duiken en weer opstaan, geen boeren en scheten laten bla bla bla.
Stel je voor dat de vogel schrikt van een verrekijker of een fotocamera.........dan vliegt deze vast een eindje verderop. Rampzalig!
Ik ben tientallen verrekijkers en camera's onder een lantaarnpaal zien staan omdat er een Sperweruil op zat. En verdomd de vogel vloog 10 meter verderop naar een uitstekende tak........rampzalig maar 2 maanden later zit de vogel er nog steeds! Wie weet gaat deze vogel broedgedrag vertonen dan kunnen we de vogel snel op vervaagd zetten.
Vogelaars, twitchers en fotografen zijn allemaal liefhebbers en iedereen maakt zich wel eens schuldig aan het te hard rijden! Maar op dit forum niet. Hier wordt maar gezeikt over anderen!


Heilige boontjes!

René Smid

HPM

Citaat van: renesmid op februari 06, 2014, 20:27:44 PM
.
Hier wordt maar gezeikt over anderen!


Heilige boontjes!


Overigen rij ik nooit te hard.

Herman van der Meer

lesley van loo

en ik nooit te zacht, behalve in de file.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

vincentvanderspek

Beste mensen,
Mijn opmerking was ingegeven door mijn chagrijn van het moment en was niet bedoeld als voer voor een discussie op het forum (morgen achter de pc haal ik de opmerking wel weg; het doet ook geen recht aan een mooie dag). Ik ben geen vogelaar met aureooltje boven mijn hoofd. Op de schaal van ecologische problemen is het verstoren van een dwaalgast niet de grootste ramp. Waarom ik vanochtend toch even baalde had twee redenen.

In 20 min tijd werd het beest 4x opgejaagd. Fotografen benaderden de vogel telkens van verschillende kanten. Er werd druk heen en weer gelopen buiten en binnen het afgerasterde gebied. Ik had er zelfs nog (aanvankelijk) voordeel bij, want eenmaal landde het beest 20 m naast ons langs het pad. Ik gezegd wat ik ervan vond en in elk geval één fotograaf  zei dat ze beter bij elkaar moesten blijven, en dat hij dat zelf ook al had gezegd. De laatste keer vloog de vogel  uit mijn zicht weer achter een duintop achter het raster. Ik kon toen zelf dus niks meer zien (reden 1). En nee, ik heb geen politie of SBB gebeld, ik vind dat vogelaars elkaar het beste aan kunnen spreken. Mijn vader en ik zijn toen lekker gaan fietsen, op zoek naar de tweede vogel. Later in de middag stonden we alleen bij de/een uil, op een wat andere plek. 3 kwartier lang erg mooi te zien vanaf het pad en hij (ok, ze) vloog niet een keer op. Mooi moment.

De tweede reden is juist omdat ik steeds meer irritatie zie ontstaan bij vogelaars/fotografen onderling, maar ook bij beheerders, landeigenaren enz. Onze hobby wint aan populariteit, krijgt veel media-aandacht en wordt wat meer mainstream. Laten we er dan voor zorgen dat de buitenwacht het ook allemaal leuk blijft vinden! Waarom ondanks nadrukkelijke verzoeken van SBB toch er weinig subtiel achteraan sjokken? Waarom de rasters over? En ja, natúúrlijk ben ik ook wel eens een hekje over gegaan. Maar hier is al enige commotie over, er worden al boetes uitgedeeld. Ik wil zelf graag op goede voet staan met beheerders. Dat heeft zelfs voor twitchen een voordeel, omdat leuke soorten dan gemeld blijven worden. Bij mensen met binding met een gebied, bij beheerders, bij kwetsbaardere situaties dan deze: ik denk serieus dat er in de toekomst weer vaker soorten geheim gehouden worden.

Ik vind nu dat ik dat anders had moeten doen dan via ObsMap, maar ik vind ook dat ik die korte opmerking even moest toelichten. Zo, en nu ga ik weer even terug naar de enthousiaste stand. Het was een mooie dag!

Groet, Vincent
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

isi1972

Mijn idee is naar de mensen van waarneming.nl om automatisch alle waarnemingen van die sneeuwuilen in Vlieland verborgen wordt gehouden zelfs automatisch vervaagd worden dan ben ik van dat gezeik af.

groeten Isidro

gerdwichers8

Citaat van: renesmid op februari 06, 2014, 20:27:44 PM
Jeee wat weer een gezeur zeg over het verstoren wel of niet, te dichtbij komen, op de paden blijven, niet rennen, niet vliegen, niet duiken en weer opstaan, geen boeren en scheten laten bla bla bla.
Stel je voor dat de vogel schrikt van een verrekijker of een fotocamera.........dan vliegt deze vast een eindje verderop. Rampzalig!
Ik ben tientallen verrekijkers en camera's onder een lantaarnpaal zien staan omdat er een Sperweruil op zat. En verdomd de vogel vloog 10 meter verderop naar een uitstekende tak........rampzalig maar 2 maanden later zit de vogel er nog steeds! Wie weet gaat deze vogel broedgedrag vertonen dan kunnen we de vogel snel op vervaagd zetten.
Vogelaars, twitchers en fotografen zijn allemaal liefhebbers en iedereen maakt zich wel eens schuldig aan het te hard rijden! Maar op dit forum niet. Hier wordt maar gezeikt over anderen!


Heilige boontjes!




In Nevada mag het gewoon.

Maar hier gelden andere regels. Handhavers van de orde moeten van ons als SAMENLEVING respect krijgen. Anders krijg je situaties dat ze onheus, laatdunkend, neerbuigend, agressief, of zelfs levensbedreigend bejegend worden.

Het is heel simpel: De natuurlijke diversiteit waar wij zo van houden heeft zijn oorsprong daarin dat niet ieder wezen hetzelfde is. De wezens zijn soorteigen en dat maakt dat ze niet in ieder opzicht te vergelijken zijn.

Daarom geldt slechts deze regel: Houdt u werkelijk van de natuur, dan moet U zich aanpassen aan de variabele natuurwaarde. En niet de natuur steeds weer onderwerpen aan rücksichtslos  menselijke belang

Einde bla bla bla.. gewoon dik bekeuren als die regel zwaar wordt geminacht.

isi1972

Nou jij kan ook wel zeuren hoor waar die sneeuwuilen zitten in dat gebied is wel van de Sovon hoor dus wie is hier nou de grootste zeikerd !!!!

Groeten Isidro 

Citaat van: renesmid op februari 06, 2014, 20:27:44 PM
Jeee wat weer een gezeur zeg over het verstoren wel of niet, te dichtbij komen, op de paden blijven, niet rennen, niet vliegen, niet duiken en weer opstaan, geen boeren en scheten laten bla bla bla.
Stel je voor dat de vogel schrikt van een verrekijker of een fotocamera.........dan vliegt deze vast een eindje verderop. Rampzalig!
Ik ben tientallen verrekijkers en camera's onder een lantaarnpaal zien staan omdat er een Sperweruil op zat. En verdomd de vogel vloog 10 meter verderop naar een uitstekende tak........rampzalig maar 2 maanden later zit de vogel er nog steeds! Wie weet gaat deze vogel broedgedrag vertonen dan kunnen we de vogel snel op vervaagd zetten.
Vogelaars, twitchers en fotografen zijn allemaal liefhebbers en iedereen maakt zich wel eens schuldig aan het te hard rijden! Maar op dit forum niet. Hier wordt maar gezeikt over anderen!


Heilige boontjes!

isi1972

En gelijk heb je Dik Bekeuren en verbannen van het Eiland want ik hou ook niet van zulke lui die denken dat ze de mooiste plaatjes kunnen schieten en ze daarna opjagen bah bah bah wat haat ik zulke lui

Groeten Isidro 

Citaat van: gerdwichers8 op februari 07, 2014, 00:49:01 AM
Citaat van: renesmid op februari 06, 2014, 20:27:44 PM
Jeee wat weer een gezeur zeg over het verstoren wel of niet, te dichtbij komen, op de paden blijven, niet rennen, niet vliegen, niet duiken en weer opstaan, geen boeren en scheten laten bla bla bla.
Stel je voor dat de vogel schrikt van een verrekijker of een fotocamera.........dan vliegt deze vast een eindje verderop. Rampzalig!
Ik ben tientallen verrekijkers en camera's onder een lantaarnpaal zien staan omdat er een Sperweruil op zat. En verdomd de vogel vloog 10 meter verderop naar een uitstekende tak........rampzalig maar 2 maanden later zit de vogel er nog steeds! Wie weet gaat deze vogel broedgedrag vertonen dan kunnen we de vogel snel op vervaagd zetten.
Vogelaars, twitchers en fotografen zijn allemaal liefhebbers en iedereen maakt zich wel eens schuldig aan het te hard rijden! Maar op dit forum niet. Hier wordt maar gezeikt over anderen!


Heilige boontjes!




In Nevada mag het gewoon.

Maar hier gelden andere regels. Handhavers van de orde moeten van ons als SAMENLEVING respect krijgen. Anders krijg je situaties dat ze onheus, laatdunkend, neerbuigend, agressief, of zelfs levensbedreigend bejegend worden.

Het is heel simpel: De natuurlijke diversiteit waar wij zo van houden heeft zijn oorsprong daarin dat niet ieder wezen hetzelfde is. De wezens zijn soorteigen en dat maakt dat ze niet in ieder opzicht te vergelijken zijn.

Daarom geldt slechts deze regel: Houdt u werkelijk van de natuur, dan moet U zich aanpassen aan de variabele natuurwaarde. En niet de natuur steeds weer onderwerpen aan rücksichtslos  menselijke belang

Einde bla bla bla.. gewoon dik bekeuren als die regel zwaar wordt geminacht.

gerdwichers8

Op Facebook e.d. zie je een heel andere waardering hoor.
De voetbalclub, buurmannen, collega's familieleden..mensen die de ballen verstand hebben van de hele setting, weten het fragment slechts, vàn de werkelijkheid, enorm te waarderen.
Het aantal 'likes' is nogal flatteus en lijkt een voornaam motief omdat het voorziet in respect en leidt tot zelfrespect van de  natuurkenner.
Maar het is oppervlakkig want natuur is slechts in een totaliteit van onderlinge onlosmakelijke relaties te kennen.


Gaat het enkel om dat fragment om het, losgerukt uit de hele setting te presenteren als "De Natuur" (waarbij je lekker kunt wegdromen, weg van de realiteit) dan hoeft geen rucksicht te worden gehouden met al wat er niet zo mooi aan is en wat nèt buiten het plaatje ligt.


Een foto of film als substituut voor de natuur is een schijnheil maar het lijkt erop dat de natuurbeleving van vandaag de dag er volledig op gebaseerd is èn er aan onderworpen is.

HPM

Citaat van: isi1972 op februari 07, 2014, 00:57:13 AM

Nou jij kan ook wel zeuren hoor waar die sneeuwuilen zitten in dat gebied is wel van de Sovon hoor dus wie is hier nou de grootste zeikerd !!!!


Niks van Sovon bij. Sovon is geen natuurbeheerder.
https://www.sovon.nl/nl/content/over-sovon
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: isi1972 op februari 07, 2014, 00:57:13 AM
Nou jij kan ook wel zeuren hoor waar die sneeuwuilen zitten in dat gebied is wel van de Sovon hoor dus wie is hier nou de grootste zeikerd !!!!

Groeten Isidro
Nou jij... Jij komt in je verontwaardiging namelijk met dingen die niet kloppen. Het enige gebied wat SOVON beheert is de tuin van hun eigen hoofdkantoor (en dat laten ze waarschijnlijk nog doen ook). Verder is SOVON geen gebiedsbeherende instantie en heeft die hier helemaal niks over te zeggen. Oke, behalve dat zij ongetwijfeld ook terecht adviseren de vogels met rust te laten.

Misschien goed om eerst even te checken of het klopt wat je zegt...

hiskodevries

ik snap de verwarring wel, een aantal gebieden op vlieland hebben de toevoeging ' Sovon telgebied'  . http://waarneming.nl/gebied/info/110188
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JR de Jong

Het is wel eens vaker geopperd, gewoon de categorie van hoogst gewaardeerde foto's verwijderen van de site. Dit is een van de redenen waarom mensen proberen het mooiste plaatje te schieten van een soort en daarbij soms veel te ver gaan, alleen voor een sterretje.

Ik ben zelf fotograaf en vind het ook leuk om verschillende soorten te fotograferen, ik maak een foto en vertrek na 5 à 10 minuutjes. Wat mij verbaasde bij de sneeuwuil (en niet alleen de sneeuwuil) dat daar dezelfde mensen de hele dag hebben gestaan en als het beestje wegvloog er weer achteraan hollen.
met vriendelijke groet, Jack

Dorine

Fotowaardering weglaten zal in de praktijk weinig opleveren.
Er zijn verschillende andere fora/sites waar de kwaliteit van de foto tig keer belangrijker is dan hier, of waar het doel juist is om die ene sublieme foto te maken.
Dorine van Asten
peregrines.nl

JR de Jong

Citaat van: Dorine op februari 07, 2014, 08:31:40 AM
Fotowaardering weglaten zal in de praktijk weinig opleveren.
Er zijn verschillende andere fora/sites waar de kwaliteit van de foto tig keer belangrijker is dan hier, of waar het doel juist is om die ene sublieme foto te maken.

Maar hiermee zou waarneming wel een statement maken om hier niet aan mee te doen.
met vriendelijke groet, Jack

hiskodevries

Citaat van: JR de Jong op februari 07, 2014, 08:45:27 AM
Citaat van: Dorine op februari 07, 2014, 08:31:40 AM
Fotowaardering weglaten zal in de praktijk weinig opleveren.
Er zijn verschillende andere fora/sites waar de kwaliteit van de foto tig keer belangrijker is dan hier, of waar het doel juist is om die ene sublieme foto te maken.

Maar hiermee zou waarneming wel een statement maken om hier niet aan mee te doen.
dat geluid hoor ik wel vaker en ik twijfel.
Je doet daar alle waarnemers die fotograferen en zich wel aan de gedragsregels houden tekort (vooral bij andere soortgroepen). Op internet bestaan veel podia waar mensen met hun foto's kunnen pronken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2014, 08:55:53 AM
Je doet daar alle waarnemers die fotograferen en zich wel aan de gedragsregels houden tekort.

Tja... daarvan weet ik er nog wel een paar...

Overigens mag van mij het sterrensysteem ook weg.

Dorine

#113
Het sterrensysteem mag van mij ook weg.
Tenslotte gaat het hier, bij waarneming.nl in eerste instantie om de waarneming zelf en niet om de foto ..... toch?
Of de kwaliteit van de foto .....
Dorine van Asten
peregrines.nl

hiskodevries

foto`s (en geluiden) zijn ontzettend belangrijk voor Waarneming.nl daarop is het hele systeem van automatische validatie gebaseerd.
de kwaliteit is daarvoor van geen belang, maar elke functie die mensen tot meer foto`s uploaden beweegt is meegenomen. De vraag is dan: werkt het sterrensysteem (contra) produktief ? Die durf ik niet te beantwoorden.
Mensen vinden het vaak ook niet leuk als een functionaliteit verdwijnt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Hisko,

In verschillende discussies over functionaliteiten en gedrag van leden/waarnemers wordt gezegd: Voorlichting

Het foto sterren systeem werkt (denk ik) vooral bij bijzondere soorten. Ik denk dat mensen niet snel een foto van een (in hun ogen) "gewone" waarnemingen gaan registreren vanwege het sterrensysteem.

Welke argumenten zijn er om het toevoegen van foto's bij de waarnemingen aan te bevelen?

Groetjes, Marleen


hiskodevries

Marleen, je kunt voor zelf instellen of jouw foto`s gewaardeerd mogen worden, bij jouw staat dit gewoon aan. Dus...
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2014, 09:35:49 AM
Marleen, je kunt voor zelf instellen of jouw foto`s gewaardeerd mogen worden, bij jouw staat dit gewoon aan. Dus...

Ja dus...?

C.Dekker

Hisko je haalt de woorden onder mijn vingers vandaan bij mij staat het gewoon op niet te waarderen dus daar geen gezeik over.
Misschien ga ik zondag wel even naar die sneeuwuilen toe en verjaag ik ze zo erg dat ze naar het noorden vertrekken voor de beesten beter en voor de gemoedsrust hier ook  :wacko: :angel:
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

JohanvantBosch

Citaat van: M. Baltus op februari 07, 2014, 09:32:47 AM
Hisko,

In verschillende discussies over functionaliteiten en gedrag van leden/waarnemers wordt gezegd: Voorlichting

Het foto sterren systeem werkt (denk ik) vooral bij bijzondere soorten. Ik denk dat mensen niet snel een foto van een (in hun ogen) "gewone" waarnemingen gaan registreren vanwege het sterrensysteem.

Welke argumenten zijn er om het toevoegen van foto's bij de waarnemingen aan te bevelen?

Groetjes, Marleen

Het toevoegen van foto's en de kwaliteit ervan staan natuurlijk ten dienste van de determinatie en de mogelijkheid om de determinatie te verifieren.
Sterretjes zouden bijzaak moeten zijn.