Over vervagen, verstoren en zo...

Gestart door Gert Veurink, december 30, 2013, 11:23:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dorine

Zo bedoel ik het eigenlijk niet Hisco.
Foto's en geluiden zijn een belangrijke aanvulling, maar de waarneming mag geen aanvulling zijn op de foto.
Als je de sterrenwaardering weglaat zal dat voor het gros echt geen aanleiding zijn om geen foto's meer te plaatsen, het zullen er niet zo veel zijn die dan niets meer invoeren. Degene die wegblijven omdat zo'n waardering vervalt halen wel ergens anders hun spreekwoordelijke veren.
Maar zoals eerder hier gezegd; je maakt een statement als je het laat vervallen maar het lost het probleem niet op.
Dorine van Asten
peregrines.nl

JohanvantBosch

Citaat van: M. Baltus op februari 07, 2014, 09:36:44 AM
Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2014, 09:35:49 AM
Marleen, je kunt voor zelf instellen of jouw foto`s gewaardeerd mogen worden, bij jouw staat dit gewoon aan. Dus...

Ja dus...?

Hisko, daarbij ga je voorbij aan de redenen waarom mensen van de sterretjes af willen.

Edwin Schuller

Laten we even reëel blijven; het sterrensysteem van waarneming.nl is niet het probleem. Het komt niet eens in de buurt van het probleem.

Het probleem is dat mensen soms moeite hebben met de keuze tussen sociaal wenselijk gedrag vs. eigen belang. Het enige wat werkt voor zover ik weet is aanspreken (en laten we wel wezen; een boete uitschrijven is een geformaliseerde vorm daarvan). Zelfs al krijg je een verwensing naar je hoofd, kan het achteraf nog steeds mensen aan het denken zetten. Dit werkt zo in de rij van de Efteling, dus waarom niet bij de Sneeuwuil van Vlieland.

Afgezien daarvan ben ik van mening dat als iemand de moeite neemt om iedere dag door te geven of een zekere Sneeuwuil nog aanwezig is, er best rekening mag worden gehouden met de wens van diezelfde persoon om afstand te bewaren. Voor wat, hoort wat. Dat is gewoon goed fatsoen en dat is iets wat we allemaal al lang wisten. Dus hou op met azijnzeiken en hop naar buiten allemaal!  ;) :blink: ;D :lol: B)

Voor sommige mensen zou het overigens geen kwaad kunnen zich af en toe af te vragen of ze statements op dit forum ook in iemands gezicht zouden willen herhalen...

PS = En zoals voor zoveel berichten geldt; als je je niet aangesproken voelt gaat het waarschijnlijk niet over jou! :)
Edwin Schuller

Botervlieg

Citaat van: JohanvantBosch op februari 07, 2014, 09:40:34 AM
Citaat van: M. Baltus op februari 07, 2014, 09:32:47 AM
Hisko,

In verschillende discussies over functionaliteiten en gedrag van leden/waarnemers wordt gezegd: Voorlichting

Het foto sterren systeem werkt (denk ik) vooral bij bijzondere soorten. Ik denk dat mensen niet snel een foto van een (in hun ogen) "gewone" waarnemingen gaan registreren vanwege het sterrensysteem.

Welke argumenten zijn er om het toevoegen van foto's bij de waarnemingen aan te bevelen?

Groetjes, Marleen

Het toevoegen van foto's en de kwaliteit ervan staan natuurlijk ten dienste van de determinatie en de mogelijkheid om de determinatie te verifieren.
Sterretjes zouden bijzaak moeten zijn.
Bedankt voor je reactie, Johan, dat is ook wat mij betreft één van de argumenten... Maar er zijn er meer.

http://www.natuurinhaarlem.nl/Forum/viewtopic.php?f=12&t=60
Citaat van: NiHHallo allemaal,

Natuur in Haarlem heeft het vaak over "Registreer je waarneming (bij voorkeur met foto) op waarneming.nl".
Waarom "bij voorkeur met foto" ?

Dat heeft meerdere redenen. Waarneming.nl is je eigen notitieboekje, dus een foto of ander 'bewijs' is niet verplicht. Alleen waarnemingen met foto worden door admins (experts) gecontroleerd en goedgekeurd (of van commentaar voorzien).

Er zijn een aantal argumenten om foto's bij je waarneming aan te bevelen:

  • Waarnemingen met foto worden gecontroleerd door de experts van waarneming.nl. Dan ben je dus écht zeker dat je determinatie juist is.
  • Uit ervaring weet ik wel dat een foutje zo gemaakt is. Een foutje maken is niet erg, integendeel. Iedereen maakt foutjes. Alleen wanneer je een foto (of ander bewijs) bij je waarneming hebt geplaatst, zijn de 'foutjes' makkelijker op te sporen en te herstellen.
  • Bovendien is het zo dat er ongelooflijk veel soorten in Nederland zijn. Er is altijd kans dat de soort die jij hebt waargenomen een "look-a-like" heeft. Een andere soort die er erg op lijkt, waar jij van het bestaan misschien (nog) niet weet.
  • Heel soms wordt er een nieuwe soort in Nederland ontdekt. Het kan zijn dat de soort hier (mogelijk) al jaren is, maar altijd over het hoofd is gezien. Alleen waarnemingen mét foto, kunnen er op nagezocht worden.
  • Heb je iets gezien waarvan je niet weet hoe het heet? Dan kun je het toch registreren als "plant onbekend", "vogel onbekend" of wat je ook maar gezien hebt. Natuurlijk kun je je waarneming dan aan ons laten zien (bijv hier op het forum) en kunnen wij je vertellen hoe datgene dat op je foto staat heet.
  • Je leert veel van foto's met waarnemingen. Bijvoorbeeld wanneer de determinatie 'fout' blijkt te zijn. Het gebeurt ons (écht!!) allemaal! Maar ook het kleed of gedrag van de waarneming op de foto kan direct of later nog eens interessant zijn. Je zult merken dat je door de foto's ook meer leert over het kleed en gedrag omdat je er meer naar gaat kijken. Er gaan je ook kenmerken/details opvallen, waarna je op zoek zult gaan naar informatie of vragen zult stellen om meer te leren daarover.
  • Het is toch een vorm van 'bewijs'. Bijvoorbeeld in het kader van overlast, kun je met een foto 'aantonen' dat er overlast is.
  • Het is leuk om bij een waarneming ook een foto te zien.
Voorbeelden van nieuwe soorten die recent zijn ontdekt, waarbij het nuttig kan/kon zijn om waarnemingen opnieuw te controleren:
- Marmertrilspin (okt 2010)
- Dragonderdooiermos (Jan 2014)

Ter informatie.
Ik registreer waarnemingen sinds september 2009. Ik heb bij mijn ruim 9300 waarnemingen met vrijwel altijd een foto (=11.000 foto's), meer dan 700 admin-commentaren ontvangen! Dit waren niet altijd commentaren dat er iets fout was, maar in de meeste gevallen wel. Ook simpele soorten als koolmees-pimpelmees of waterhoen-meerkoet, knobbelzwaan-wilde zwaan worden écht door elkaar gehaald. Je "moet" niets, maar een foto bij je waarneming heeft veel voordelen en is nog leuk ook. Dus probeer alsjeblieft zo vaak als mogelijk echt een foto bij je waarneming te doen.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

zelf overigens gisteren op dienstreis geweest om op verstoring te checken
bij de bruine klauwier: vier auto`s aanwezig waarbij de inzittende een grote toeter uit het raam staken zonder uit de auto te komen.  :right:
bij de grote kruisbekken. Zeker 20 man aanwezig. Allemaal keurig op het pad  :right:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2014, 08:55:53 AM
Citaat van: JR de Jong op februari 07, 2014, 08:45:27 AM
Citaat van: Dorine op februari 07, 2014, 08:31:40 AM
Fotowaardering weglaten zal in de praktijk weinig opleveren.
Er zijn verschillende andere fora/sites waar de kwaliteit van de foto tig keer belangrijker is dan hier, of waar het doel juist is om die ene sublieme foto te maken.

Maar hiermee zou waarneming wel een statement maken om hier niet aan mee te doen.
dat geluid hoor ik wel vaker en ik twijfel.
Je doet daar alle waarnemers die fotograferen en zich wel aan de gedragsregels houden tekort (vooral bij andere soortgroepen). Op internet bestaan veel podia waar mensen met hun foto's kunnen pronken.

Dat doe je ook als je een dwerguil onder embargo zet, dan doe je de twitchers die zich wel gedragen ook tekort. Dus waarom het ene wel en het andere niet?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Folkert Jan, wat heeft het verwijderen van een functie te maken met het embargo van 1 soort. Of pleit jij voor verwijdering van de embargo functie om verstoring te voorkomen ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jaap Denee

Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2014, 09:47:56 AM
zelf overigens gisteren op dienstreis geweest om op verstoring te checken
bij de bruine klauwier: vier auto`s aanwezig waarbij de inzittende een grote toeter uit het raam staken zonder uit de auto te komen.  :right:
bij de grote kruisbekken. Zeker 20 man aanwezig. Allemaal keurig op het pad  :right:


Gister zelf bij die klauwier gestaan; in mijn auto met m'n verrekijker aan m'n gezicht en mijn telescoop en witte toeter uit het raam gestoken in de hoop dat de vogel via de haag dichterbij zou komen (wat niet gebeurde). Tot twee keer toe kwam een medevogelaar/-fotograaf mij zeggen dat hij het veld in ging lopen om dichter bij de vogel te komen. Een keer werd ik uitgenodigd mee te gaan. Beide keren heb ik uitgelegd dat dat niet de bedoeling was, waarop ze verbaasd reageerden: ze wisten niets van een verbod. Ze luisterden overigens wel en gingen direct terug naar hun auto.

Blijkbaar niet iedereen krijgt de meldingen via de eerste Rare Bird Alerts binnen, -leest de berichten in de fora of heeft Facebook om te volgen wat er speelt. Het valt me op dat bij twitches tijdens de eerste dagen de communicatie en de sociale controle redelijk optimaal is, maar dat in de loop van de tijd niet alleen de sociale controle (logisch), maar ook de communicatie wegebt. Misschien kan het daarom geen kwaad om bepaalde afspraken, verboden, regelingen wat beter zichtbaar te maken, ook na langere tijd. Op Waarneming.nl, op Dutchbirding.nl... Bij de waarnemingen zelf bijvoorbeeld. Het lijkt me dat de mensen die de vogel ook na een aantal weken bezoeken en verder niets hebben met de verschillende 'clubs', daar wel kijken en op die manier ook weten waar ze aan toe zijn.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

August

Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2014, 09:47:56 AM
zelf overigens gisteren op dienstreis geweest om op verstoring te checken
bij de bruine klauwier: vier auto`s aanwezig waarbij de inzittende een grote toeter uit het raam staken zonder uit de auto te komen.  :right:
bij de grote kruisbekken. Zeker 20 man aanwezig. Allemaal keurig op het pad  :right:
Nou keurig op het pad je bedoelt de Grote kruisbekken op het pad bij het plasje en de fotografen net naast het pad  ;D  maar met je eens het ging netjes gisteren
August van Rijn

migratorius

Citaat van: vincentvanderspek op februari 06, 2014, 22:19:21 PMIk vind nu dat ik dat anders had moeten doen dan via ObsMap, maar ik vind ook dat ik die korte opmerking even moest toelichten. Zo, en nu ga ik weer even terug naar de enthousiaste stand. Het was een mooie dag!
Bedankt Vincent. Ik ben blij te horen dat het allemaal wel weer mee viel!

JanHein

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2014, 10:27:25 AM
Folkert Jan, wat heeft het verwijderen van een functie te maken met het embargo van 1 soort. Of pleit jij voor verwijdering van de embargo functie om verstoring te voorkomen ?

Het ging mij even om het argument, waarom de fotoranking functie behouden moest worden. Bij een embargo wordt daar ook geen rekening mee gehouden. Dan gaat het namelijk alleen om het belang van de vogel, maar bij deze functie telt ook ineens het belang van de "goede fotografen" mee.

Ondanks dat ik in sommige gevallen uitgesproken tegen embargo ben vind ik de functie an sich niet verkeerd en die hoeft dan ook zeker niet te verdwijnen. Ik zou alleen graag zien dat deze functie meer gebruikt zou worden voor "onze" vogels zoals houtsnippen en roerdompen als het vriest en minder voor de dwaalgasten/zeer incidentele broedvogels, maar dit is weer een andere discussie die al vaak genoeg is gevoerd.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

over het specifieke geval waar jij op doelt proberen we ook te promoveren naar ' onze broedvogels '
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

temmie

In de wirwar van schabouwelijk slechte foto's en geluid is het fijn om even te kunnen filteren op goeie foto's die alle kenmerken van een bepaalde soort laten zien. Dit ter vergelijking, lering, studie. Voor mij een hele valabele reden om de fotoranking aan te houden...

ivm wat René zei: een Sperweruil is geen Sneeuwuil. (oftewel: een appel is geen peer). Meer zeg ik er niet over.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2014, 10:38:57 AM
over het specifieke geval waar jij op doelt proberen we ook te promoveren naar ' onze broedvogels '

Dat snap ik, maar mij gaat het hier om het argument om die ranking niet te verwijderen en niet om het argument om embargo te blijven gebruiken.

Waarom moet de ranking blijven bestaan voor de goedwillenden en wordt hier niet alleen gekeken naar het belang van de vogel?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JR de Jong

Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2014, 09:47:56 AM
zelf overigens gisteren op dienstreis geweest om op verstoring te checken
bij de bruine klauwier: vier auto`s aanwezig waarbij de inzittende een grote toeter uit het raam staken zonder uit de auto te komen.  :right:
bij de grote kruisbekken. Zeker 20 man aanwezig. Allemaal keurig op het pad  :right:

Wat valt er nou te verstoren in zo'n gebied (behalve dan de boer, en andere vogelspotters), waar het ook nog gaat om een verdwaald vogeltje. Vervagen doe je om een kwetsbare soorten en gebieden te beschermen.

En dat er foto's worden gemaakt van allerlei waarnemingen is logisch en nog eens een leuke bezigheid ook, geeft een duidelijk overzicht en men kan controleren of het ook daadwerkelijk om de soorten gaan die gefotografeerd zijn. Maar een foto waardering voegt niks positiefs toe aan een waarneming, integendeel.
met vriendelijke groet, Jack

HPM

Citaat van: Folkert Jan op februari 07, 2014, 10:24:10 AM
Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2014, 08:55:53 AM
Citaat van: JR de Jong op februari 07, 2014, 08:45:27 AM
Citaat van: Dorine op februari 07, 2014, 08:31:40 AM
Fotowaardering weglaten zal in de praktijk weinig opleveren.
Er zijn verschillende andere fora/sites waar de kwaliteit van de foto tig keer belangrijker is dan hier, of waar het doel juist is om die ene sublieme foto te maken.

Maar hiermee zou waarneming wel een statement maken om hier niet aan mee te doen.
dat geluid hoor ik wel vaker en ik twijfel.
Je doet daar alle waarnemers die fotograferen en zich wel aan de gedragsregels houden tekort (vooral bij andere soortgroepen). Op internet bestaan veel podia waar mensen met hun foto's kunnen pronken.

Dat doe je ook als je een dwerguil onder embargo zet, dan doe je de twitchers die zich wel gedragen ook tekort. Dus waarom het ene wel en het andere niet?

Er komen geen massa's zich goed gedragende dwerguilen naar jouw slaapkamer om jou het voortplanten moeilijk te maken.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: temmie op februari 07, 2014, 10:40:42 AM

In de wirwar van schabouwelijk slechte foto's en geluid is het fijn om even te kunnen filteren op goeie foto's die alle kenmerken van een bepaalde soort laten zien. Dit ter vergelijking, lering, studie. Voor mij een hele valabele reden om de fotoranking aan te houden...

...

Als foto's inxderdaad werden gewaardeerd op kwaliteit en de kenmerken van de soort zou het nuttig zijn maar in de praktijk is het waarderen van met name vogelfoto's ronduit bespottelijk te noemen. Het maakt niet uit wat de kwaliteit van de foto is, als er maar een zeldzaamheid op staat, of een roofvogel, of als de foto door een vriendje is gemaakt. Regelmatig worden er foto's hoog gewaardeerd waar de vogel helemaal niet op staat. Dat hele sterrensysteem is een farce.
Herman van der Meer

HJDT

Citaat van: HPM op februari 07, 2014, 11:25:46 AM
Citaat van: temmie op februari 07, 2014, 10:40:42 AM

In de wirwar van schabouwelijk slechte foto's en geluid is het fijn om even te kunnen filteren op goeie foto's die alle kenmerken van een bepaalde soort laten zien. Dit ter vergelijking, lering, studie. Voor mij een hele valabele reden om de fotoranking aan te houden...

...

Als foto's inxderdaad werden gewaardeerd op kwaliteit en de kenmerken van de soort zou het nuttig zijn maar in de praktijk is het waarderen van met name vogelfoto's ronduit bespottelijk te noemen. Het maakt niet uit wat de kwaliteit van de foto is, als er maar een zeldzaamheid op staat, of een roofvogel, of als de foto door een vriendje is gemaakt. Regelmatig worden er foto's hoog gewaardeerd waar de vogel helemaal niet op staat.

Dat is van alle tijden en van alle sites kan ik je melden!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

temmie

Het is een self-fulfilling prophecy...Het is pas een farce als er weinig wordt gewaardeerd, op die manier wordt het inderdaad overgelaten aan vriendjes etc.
Als tegengewicht heb ik me de laatste tijd onledig gehouden met observado foto's te waarderen (en vooral: af te waarderen).
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

isi1972

Nee dat niet maar dat gebied is een telgebied van de SOVON  :blink:

Groeten Isidro


Citaat van: HPM op februari 07, 2014, 07:17:52 AM
Citaat van: isi1972 op februari 07, 2014, 00:57:13 AM

Nou jij kan ook wel zeuren hoor waar die sneeuwuilen zitten in dat gebied is wel van de Sovon hoor dus wie is hier nou de grootste zeikerd !!!!


Niks van Sovon bij. Sovon is geen natuurbeheerder.
https://www.sovon.nl/nl/content/over-sovon

isi1972


Kijk dat bedoel ik wat Hisko zeg  :blink:

Groeten isidro

Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2014, 07:42:34 AM
ik snap de verwarring wel, een aantal gebieden op vlieland hebben de toevoeging ' Sovon telgebied'  . http://waarneming.nl/gebied/info/110188

HPM

Citaat van: isi1972 op februari 07, 2014, 13:13:06 PM



Citaat van: HPM op februari 07, 2014, 07:17:52 AM
Citaat van: isi1972 op februari 07, 2014, 00:57:13 AM

Nou jij kan ook wel zeuren hoor waar die sneeuwuilen zitten in dat gebied is wel van de Sovon hoor dus wie is hier nou de grootste zeikerd !!!!


Niks van Sovon bij. Sovon is geen natuurbeheerder.
https://www.sovon.nl/nl/content/over-sovon
Nee dat niet maar dat gebied is een telgebied van de SOVON  :)

Groeten Isidro

Dat betekent alleen maar dat het een vast gebied is waar (broed-)vogels worden geinventariseerd ten behoeve van een project van Sovon.
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Zoals op dit moment in ongeveer heel Nederland. Er komt namelijk weer een nieuwe atlas aan. Wat dat betreft is heel Nederland "SOVON telgebied".

Vincent Hart

Hopelijk levert dat niet al teveel verstoring op  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gerdwichers8

Op de resultaten van de Atlas kan ik wel vooruit lopen (mogelijk misstaat me dat, want ik ben 'slechts' een teller die doorgaans slechts de gangbare meuk scoort in dit onderzoek)
Verstoring is een wat softe term als je de resultaten in dat ene woord poogt samen te vatten.
Beter verwoord:
In de natuur van Nederland tekenen zich de grimmige tekenen van een onafwendbare verwoest(ijn)ing af.


Ik zou niet weten waar het evenwicht in de natuur in dit proces zich uiteindelijk zal weten te herstellen. En òf het zich wel herstelt op zodanige wijze dat niet alleen de levenloze natuur maar ook de levende natuur plaats heeft.

Reest

Citaat van: gerdwichers8 op februari 07, 2014, 17:28:56 PM

In de natuur van Nederland tekenen zich de grimmige tekenen van een onafwendbare verwoest(ijn)ing af.


Ik zou niet weten waar het evenwicht in de natuur in dit proces zich uiteindelijk zal weten te herstellen. En òf het zich wel herstelt op zodanige wijze dat niet alleen de levenloze natuur maar ook de levende natuur plaats heeft.

Heerlijk positieve uitspraken weer....en maar jeremiëren  :rolleyes:
Beter gewist dan gemist.

gerdwichers8

Citaat van: Reest op februari 07, 2014, 20:10:49 PM
Citaat van: gerdwichers8 op februari 07, 2014, 17:28:56 PM

In de natuur van Nederland tekenen zich de grimmige tekenen van een onafwendbare verwoest(ijn)ing af.


Ik zou niet weten waar het evenwicht in de natuur in dit proces zich uiteindelijk zal weten te herstellen. En òf het zich wel herstelt op zodanige wijze dat niet alleen de levenloze natuur maar ook de levende natuur plaats heeft.

Heerlijk positieve uitspraken weer....en maar jeremiëren  ::)


Het sluit het plezier met wat er nog van over is niet uit.
Alléén zoete koekjes eten lijkt me niet helemaal het uitgebalanceerde dieet voor mijn eenvoudige beleving.

carel

Even een andere vraag.
Wat heeft een embargo voor nut op de wintersoorten?
Heel nederland en daarbuiten ook nog wel een gedeelte, weet de sneeuwuilen, dweguil enz zitten.


In de zomer een embargo op broedende vogels oke , maar nu na 3 weken of zo een embargo erop zetten ??


Het kwaad is al geschied op de eerste dag.
direct als er een alert uitgaat is het al te laat een embargo erop te zetten.
het verhaal ons kent ons werkt dan heel snel.

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

HPM

In zo'n geval kan een een embargo ervoor zorgen dat in ieder geval het aantal nieuwsgierigen afneemt en niet zoals bij de Sperweruil maandenlang tientallen bezoekers per dag moet verduren.
Als je het topic had gelezen zou je ook weten dat Dwerguil geen wintersoort genoemd kan worden.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: carel op februari 07, 2014, 21:25:45 PM
Het kwaad is al geschied op de eerste dag.
direct als er een alert uitgaat is het al te laat een embargo erop te zetten.
het verhaal ons kent ons werkt dan heel snel.

Dat niet alleen.
Waarneming zingt het vaak meteen rond over de sociale media.

Met bijna 6000 volgers op twitter en de daarop volgende retweets....