grote oorworm

Gestart door Nathalie, september 20, 2005, 18:51:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nathalie

Ik heb gisteren een oorworm gevangen,hij liep door mijn kamer heen.Ik had deze nog nooit gezien dus ben ik via google gaan zoeken,en daar vond ik dat het de grote oorworm was in het latijns:labidura riparia.Ik las ook dat hij zeldzaam is en dat hij aan de kust voorkomt of bij rivierduinen. http://ip30.eti.uva.nl/bis/insecten.php?me...rijving&id=254#

Kan iemand mij wat meer vertellen over deze oorworm,hoe zeldzaam hij is,en hoe het komt dat hij bij mij is huis kruipt.Ik woon zelf op de veluwe en dat is een behoorlijk eind van de kust vandaan.
Alvast bedankt,groetjes Nathalie

Mark van Veen

Grote oorwormen zitten ook op zandverstuivingen op de Veluwe. Ze leven in zelfgegraven tunnels in het zand. De soort is wel beperkt tot dergelijke zandverstuivingen. Waarom denk je dat het een Grote Oorworm is? Zie ook de Belgische Oorwormentabel.
groet,

Mark van Veen

Nathalie

Ik heb even naar die site gekeken,maar ik heb totaal geen idee waar ze het over hebben.Ik heb op google gezocht naar verschillende oorwormen en daar kwam deze uit,en hij lijkt sprekend op de grote oorworm en het is ook echt een hele grote oorworm,hij is precies zo als dat hij op die site staat.Ik woon ook niet in de buurt van zandverstuivingen,ik woon midden in het centrum.

groetjes nathalie

marcel123

Citeer,ik woon midden in het centrum
van de Veluwe?
Op zich kunnen oorwurmen vliegen.

Nathalie

Citeer
Citeer,ik woon midden in het centrum
van de Veluwe?
Op zich kunnen oorwurmen vliegen.
ik woon in Putten,ik heb deze nog nooit hier gezien,alleen die kleine bruine oorwormen.

florisbrekelmans

Het aantal (recente) doorgegeven waarnemingen van Labidura riparia in Nederland is vrij beperkt, maar dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat weinigen de soort kennen en dat hij vrij lastig te vinden is.  De soort is onder andere bekend van het Kootwijkerzand en diverse andere (stuif)zandgebieden op de Veluwe (bron: EIS-Nederland). Zelf tref ik Labidura regelmatig aan op de Maasvlakte; de enige andere waarneming in het bestand van EIS uit de kuststreek komt van Ouddorp (maar elders in de duinen zal de soort vast ook voorkomen).

Een oproepje om waarnemingen van de soort door te geven zit in de planning, maar is er nog niet van gekomen. Op de Maasvlakte is hij makkelijk te vinden door planken, stammen, stenen e.d. te keren, dat zal ongetwijfeld ook gelden elders in het land. Ik weet niet of hier geplaatste waarnemingen ook worden doorgestuurd naar EIS, anders is het de moeite waard dat zelf even te doen
(zie http://www.naturalis.nl/asp/page.asp?alias...3Dnaturalis.nl)

Ik heb een foto bijgevoegd van een Zandoorworm van de Maasvlakte.

Over het verspreidingsvermogen weet ik niets. Woon je in de buurt van een groot braakliggende terrein met kaal zand of bij droge, zanderige spoor- en wegbermen o.i.d?


Groet,

Floris

Nathalie

CiteerHet aantal (recente) doorgegeven waarnemingen van Labidura riparia in Nederland is vrij beperkt, maar dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat weinigen de soort kennen en dat hij vrij lastig te vinden is.  De soort is onder andere bekend van het Kootwijkerzand en diverse andere (stuif)zandgebieden op de Veluwe (bron: EIS-Nederland). Zelf tref ik Labidura regelmatig aan op de Maasvlakte; de enige andere waarneming in het bestand van EIS uit de kuststreek komt van Ouddorp (maar elders in de duinen zal de soort vast ook voorkomen).

Een oproepje om waarnemingen van de soort door te geven zit in de planning, maar is er nog niet van gekomen. Op de Maasvlakte is hij makkelijk te vinden door planken, stammen, stenen e.d. te keren, dat zal ongetwijfeld ook gelden elders in het land. Ik weet niet of hier geplaatste waarnemingen ook worden doorgestuurd naar EIS, anders is het de moeite waard dat zelf even te doen
(zie http://www.naturalis.nl/asp/page.asp?alias...3Dnaturalis.nl)

Ik heb een foto bijgevoegd van een Zandoorworm van de Maasvlakte.

Over het verspreidingsvermogen weet ik niets. Woon je in de buurt van een groot braakliggende terrein met kaal zand of bij droge, zanderige spoor- en wegbermen o.i.d?


Groet,

Floris
bedankt voor je reactie,ik ga zeker even op de site kijken die je me gegeven hebt.

de foto die je er bij hebt gedaan,dat is hem dus echt,ik heb hem nog steeds hier thuis in een potje zitten met gras en blaadjes,ik weet alleen niet waar ik hem los moet laten,ieder geval wel ver van mijn huis vandaan  :D

Ik woon midden in het centrum van putten,dus daar heb je geen groot braakliggende terrein met kaal zand of bij droge, zanderige spoor- en wegbermen ,het zijn allemaal klinker straatjes en asvalt wegen,en hij liep niet buiten maar bij mij binnen op me laminaat  :o  Kan het zijn dat hij verdwaald is ofzo,ik heb hem nu aan verschillende mensen hier in het dorp laten zien,en aan een paar mensen op msn die uit andere plaatsen komen en die hadden deze oorworm nog nooit gezien.

Mark van Veen

Als je een zandverstuiving of groot heideveld in de buurt hebt is da tde perfecte plek om hem los te laten.

Met EIS wordt in oktober overlegt over het doorgeven van waarnemingen. Ze zijn zeker geinteresseerd.
groet,

Mark van Veen