Self found ranking vanaf 01-01-2014

Gestart door Folkert Jan, december 23, 2013, 23:26:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op januari 06, 2014, 15:54:02 PM
die waarneming van 2 brilzeeenden is gewoon doorgezet naar Db, als die besluiten om die niet te publiceren is dat niet mijn pakkie an, dan moet je protesteren bij DB.
idem voor die witstuitbarmsijs

Duidelijk, dan is het inderdaad goed om te kijken of die regel aangepast kan worden. Het is immers wel gemeld bij DBA.
Kun je uitleggen wat wel en wat niet wordt doorgestuurd aan DBA?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

alles wordt doorgezet als de zeldzaamheid is 'zeldzaam'  of ' zeer zeldzaam'  tenzij de waarneming is vervaagd/embargo datum heeft of de waarneming onzeker is of als de waarneming op esacape staat of als de waarnemer heeft ingesteld dat zijn data niet mag worden gedeeld.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankneijts

Citaat van: Folkert Jan op januari 06, 2014, 14:46:37 PM
Citaat van: frankneijts op januari 05, 2014, 23:01:15 PM

Is het niet beter om gewoon de beslissingen van de CDNA af te wachten i.p.v. hier die claims allemaal te gaan bespreken? Natuurlijk is het leuk om interessante claims te bediscussieren maar daar hebben we al een topic voor ('zeldzaamheden in NL') en, indien een dergelijk  geval veel reacties oproept, splitsen we dat gewoon af. Nu valt het nog wel mee maar straks in het voorjaar regent het natuurlijk claims van van alles en nog wat en daar zal ongetwijfeld een enorme hoeveelheid onzin tussen zitten. Vóór je het weet wordt dit dan een onoverzichtelijke brei.
En à propos, die 'Witstuitbarmsijs' lijkt me vooralsnog een wat overbelichte Grote...

Ik wil in ieder geval een plek hebben om claims te vermelden zodat ik ze achteraf niet zoek ben. De discussie zal ik vanaf het vervolg niet meer hier gaan doen, maar eventueel in het topic zeldzaamheden in nederland of fautieve determinaties.

Wat betreft je opmerking afwachten: Er wordt op wrn.nl toch best geregeld commentaar gegeven bij een indiensoort, omdat het bewijs een andere soort laat zien. Scheelt de waarnemer het indienen en de CDNA het beoordelen als je er hier al uit komt toch?

Het hier vermelden heeft daarnaast als doel dat mensen kunnen reageren in de trend: Die vogel was al langer aanwezig, je mist een waarneming, of er is niet de juiste ontdekker vermeld


Misschien begrijp ik de bedoeling van e.e.a. niet zo goed maar het is toch een soort wedstrijdje wie de meeste punten scoort i.r.t. het zelf ontdekken van CDNA-indiensoorten? Dan neem ik aan dat je toch alleen kunt scoren met gevallen die door de CDNA worden aanvaard? In dat geval hoef je toch eigenlijk alleen maar de CDNA-pagina's te volgen en dan vooral die met 'aanvaarde gevallen'?
In dit topic kun je daar dan naar verwijzen en misschien is het ook nog leuk om de voortgang van bepaalde gevallen op de voet te volgen (en eventueel zelfs weddenschappen af te sluiten of een geval ook in een volgende ronde komt, in welke ronde het geval 'sneuvelt' enz[size=78%]. ...[/size] 8) )
Maar voor het overige wordt er al van allerlei kanten aandacht besteed aan indiengevallen: door de CDNA zelf (de leden handelen ook pro-actief), de admins hier (rechtstreeks bij waarnemingen van zowel potentiëel goede als dubieuze gevallen) en zowel het admin- als het openbare forum (bijv. 'zeldzaamheden in NL').
[/size]Daar is dit topic uiteindelijk toch niet voor bedoeld?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op januari 06, 2014, 16:04:19 PM
alles wordt doorgezet als de zeldzaamheid is 'zeldzaam'  of ' zeer zeldzaam'  tenzij de waarneming is vervaagd/embargo datum heeft of de waarneming onzeker is of als de waarneming op esacape staat of als de waarnemer heeft ingesteld dat zijn data niet mag worden gedeeld.

Duidelijk! dan wordt ook melden aan waarneming.nl meegenomen in de regels  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op januari 06, 2014, 16:17:57 PM
Citaat van: Folkert Jan op januari 06, 2014, 14:46:37 PM
Citaat van: frankneijts op januari 05, 2014, 23:01:15 PM

Is het niet beter om gewoon de beslissingen van de CDNA af te wachten i.p.v. hier die claims allemaal te gaan bespreken? Natuurlijk is het leuk om interessante claims te bediscussieren maar daar hebben we al een topic voor ('zeldzaamheden in NL') en, indien een dergelijk  geval veel reacties oproept, splitsen we dat gewoon af. Nu valt het nog wel mee maar straks in het voorjaar regent het natuurlijk claims van van alles en nog wat en daar zal ongetwijfeld een enorme hoeveelheid onzin tussen zitten. Vóór je het weet wordt dit dan een onoverzichtelijke brei.
En à propos, die 'Witstuitbarmsijs' lijkt me vooralsnog een wat overbelichte Grote...

Ik wil in ieder geval een plek hebben om claims te vermelden zodat ik ze achteraf niet zoek ben. De discussie zal ik vanaf het vervolg niet meer hier gaan doen, maar eventueel in het topic zeldzaamheden in nederland of fautieve determinaties.

Wat betreft je opmerking afwachten: Er wordt op wrn.nl toch best geregeld commentaar gegeven bij een indiensoort, omdat het bewijs een andere soort laat zien. Scheelt de waarnemer het indienen en de CDNA het beoordelen als je er hier al uit komt toch?

Het hier vermelden heeft daarnaast als doel dat mensen kunnen reageren in de trend: Die vogel was al langer aanwezig, je mist een waarneming, of er is niet de juiste ontdekker vermeld


Misschien begrijp ik de bedoeling van e.e.a. niet zo goed maar het is toch een soort wedstrijdje wie de meeste punten scoort i.r.t. het zelf ontdekken van CDNA-indiensoorten? Dan neem ik aan dat je toch alleen kunt scoren met gevallen die door de CDNA worden aanvaard? In dat geval hoef je toch eigenlijk alleen maar de CDNA-pagina's te volgen en dan vooral die met 'aanvaarde gevallen'?
In dit topic kun je daar dan naar verwijzen en misschien is het ook nog leuk om de voortgang van bepaalde gevallen op de voet te volgen (en eventueel zelfs weddenschappen af te sluiten of een geval ook in een volgende ronde komt, in welke ronde het geval 'sneuvelt' enz[size=78%]. ...[/size] 8) )
Maar voor het overige wordt er al van allerlei kanten aandacht besteed aan indiengevallen: door de CDNA zelf (de leden handelen ook pro-actief), de admins hier (rechtstreeks bij waarnemingen van zowel potentiëel goede als dubieuze gevallen) en zowel het admin- als het openbare forum (bijv. 'zeldzaamheden in NL').
Daar is dit topic uiteindelijk toch niet voor bedoeld?

Je hebt gelijk (en dat zeg ik niet om van het gezeur af te zijn).
Het belangrijkste is eigenlijk dat ik duidelijk heb wie de ontdekker is (dit is achteraf niet te zien in dutchavifauna en is ook niet altijd met zekerheid te halen uit het jaarverslag). Als ik daar eenmaal mee bezig draaf ik wel eens door  ;D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Herman van der Meer

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

HPM

Herman van der Meer

KorHaan

Citaat van: Folkert Jan op januari 10, 2014, 17:06:48 PM

Om nog maar eens te benadrukken: Alles kan altijd en overal!




Ja, dat is nou het leuke van vogels kijken. Leuk initiatief trouwens, dit onderwerp.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

GertJ

Citaat van: HPM op januari 10, 2014, 17:19:18 PM
Citaat van: Folkert Jan op januari 10, 2014, 17:06:48 PM
Om nog maar eens te benadrukken: Alles kan altijd en overal!

Kaspische plevier door Mark Hoesktein http://waarneming.nl/waarneming/view/81102059  :duim:

Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=190863.msg1550643#msg1550643
Bijzonder strakke ontdekking van Mark Hoekstein weer!
Als je een ranking volgens de methode Folkert-Jan zou kunnen opstellen dan denk ik dat Mark behoorlijk hoog scoort.
Groet Gert Jager

Corstiaan Beeke

Als het einddoel winnen is, dan haak ik bij voorbaat af  B) Ik kan al heel veel jaren niet met het ontdekgeweld van Pim W en Mark H mee, ik kan zelfs niet een heel klein beetje in de buurt blijven.. Mark kennende zal het hem overigens worst zijn hoe hoog hij op een ranking staat. Hij vogelt rustig verder en vind over een maand of twee vast wel weer een knaller  :rolleyes:

Folkert Jan

Hee Corstiaan,

De basis is het bijhouden en registreren van ontdekkingen. Daar kun je een ranking uit maken, maar of jij nu eerste of honderdste staat je ontdekkingen staan mooi geregistreerd op 1 plek en is voor iedereen later makkelijk op te zoeken. Daarnaast kun je ook een ranking maken op basis van exclusiviteit. Dus al vind pim 2 blonde ruiters en 3 dougals sterns. Als jij nu een blauwe rotslijster vind kun je misschien wel evenhoog eindigen  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jeroenroelofsen

Moet het niet gewoon vooral om genieten van de natuur gaan? ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

Zeldzame vogels zijn geen natuur? En broedende dwerguilen zijn niet zeldzaam?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op januari 10, 2014, 23:13:51 PM

Zeldzame vogels zijn geen natuur? En broedende dwerguilen zijn niet zeldzaam?

Self found ranking is zeldzaam maar geen natuur.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Citaat van: Vincent Hart op januari 10, 2014, 23:13:51 PM
Zeldzame vogels zijn geen natuur? En broedende dwerguilen zijn niet zeldzaam?
Uiteraard wel. Maar waarom er een wedstrijd van maken en er ook nog zo moeilijk over lopen doen? Dat snap ik oprecht niet.
Krijg de indruk dat sommigen het verschrikkelijk vinden als ze een dag gaan vogelen maar geen zeldzame soort zien.  Geniet je dan niet van de soorten die je wel ziet?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Marijn van Oss

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 11, 2014, 09:54:27 AM
Citaat van: Vincent Hart op januari 10, 2014, 23:13:51 PM
Zeldzame vogels zijn geen natuur? En broedende dwerguilen zijn niet zeldzaam?
Uiteraard wel. Maar waarom er een wedstrijd van maken en er ook nog zo moeilijk over lopen doen? Dat snap ik oprecht niet.
Krijg de indruk dat sommigen het verschrikkelijk vinden als ze een dag gaan vogelen maar geen zeldzame soort zien.  Geniet je dan niet van de soorten die je wel ziet?

Nee.
Groeten,
Marijn van Oss

jeroenroelofsen

Citaat van: Marijn van Oss op januari 11, 2014, 22:32:46 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 11, 2014, 09:54:27 AM
Citaat van: Vincent Hart op januari 10, 2014, 23:13:51 PM
Zeldzame vogels zijn geen natuur? En broedende dwerguilen zijn niet zeldzaam?
Uiteraard wel. Maar waarom er een wedstrijd van maken en er ook nog zo moeilijk over lopen doen? Dat snap ik oprecht niet.
Krijg de indruk dat sommigen het verschrikkelijk vinden als ze een dag gaan vogelen maar geen zeldzame soort zien.  Geniet je dan niet van de soorten die je wel ziet?

Nee.
;D  :duim:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

frankw

#169
Citaat van: Folkert Jan op januari 12, 2014, 23:27:52 PM
Vandaag nieuwe grote kruisbekken: http://waarneming.nl/waarneming/view/81152946 Ik ben nog navraag aan het doen wie ze ontdekt heeft.
Dat was ik. :angel:

Marcel van kammen

Ik heb nog nooit van een huisvrouw gehoord dat er een halimodenri/blythi in haar tuin zat ;D  Best een vogelkenner die bewoonster.

frankneijts

Citaat van: Marcel van kammen op januari 14, 2014, 18:56:31 PM
Ik heb nog nooit van een huisvrouw gehoord dat er een halimodenri/blythi in haar tuin zat ;D  Best een vogelkenner die bewoonster.

Behalve dan dat nominaat curruca hier (nog) niet is uitgesloten..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Jacob wees je er hierboven al op: http://waarneming.nl/waarneming/view/81102809..... 8)
En die 5 (en 3..) Witbanden zijn al lang geschrapt......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

#176
Citaat van: frankneijts op januari 20, 2014, 13:39:20 PM
Jacob wees je er hierboven al op: http://waarneming.nl/waarneming/view/81102809..... 8)
En die 5 (en 3..) Witbanden zijn al lang geschrapt......

Hoi Frank, excuus voor het missen. Ben bang dat het mis is gegaan doordat ik bij Leenderbos heb geklikt op grote kruisbek en toen zach dat ze in oktober al waren ontdekt. Nieuwe locatie is altijd tricky. Wat is nieuw? 1km, 10km, 100km. Worden de vogels op beide plekken tegelijk gezien of is het een herontdekking? In principe kijk ik voor dit lijstje wat ik hier bijhoud naar de gebieden binnen waarneming.nl. Uiteindelijk is het de bedoeling om het oordeel van het CDNA te volgen wat betreft zelfde vogel(s) of niet.

Desondaks waren het eerst in 2013 maximaal 3 vogels en heb jij er voor het bos iig nummer 4 tot en met 7 en later 8 tot en met 10 gevonden en weer later nummer 11 en 12.(als ik dit goed interpreteer http://waarneming.nl/gebied/view/21228?g=1&from=1900-01-01&to=2014-01-20&sp=1272&z=0&u=0&rows=20&g=1&z=1&from=1900-01-01&to=2014-01-20&rows=100&u=0) In dat geval vogels 4 en 5 als toevoeging telbaar dus ik zal ze toevoegen.

Blijf mij gewoon scherp houden  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op januari 20, 2014, 13:39:20 PM
Jacob wees je er hierboven al op: http://waarneming.nl/waarneming/view/81102809..... 8)
En die 5 (en 3..) Witbanden zijn al lang geschrapt......

Wat bedoel je met geschapt? Zijn ze ingetrokken of heeft waarnemer aangegeven ze niet te gaan indienen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Folkert Jan

#179
Citaat van: Jacob Molenaar op januari 20, 2014, 14:12:31 PM
grote grijze snip is door Patrick Agterberg ontdekt: http://waarneming.nl/waarneming/view/81135252

Bedankt voor de toelichting. Mijn bronnen gaven Lodi Nauta als ontdekker. Heb het aangepast.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013