Parasolzwam - Leeuwarder Bos (Friesland) - 23-12-2013

Gestart door Yeronimo, december 23, 2013, 17:41:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Groeide in een voortuin tussen de kruiden/grasland op natte kleigrond. Helaas geen foto van de onderkant, maar wellicht is er al wat over te zeggen? Kan altijd terug gaan om uitgebreider te fotograferen :-)

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/80749232
Parasolzwam spec. - Lepiota spec. gezien op 2013-12-23 Leeuwarden - Leeuwarderbos
Foto's:


bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

wimperzwam

Waarom denk je aan een parasolzwam? Op basis van de foto is er niets van te zeggen.

Mvgr.,
Henk Huijser

Yeronimo

Op de waddeneilanden is mij ook wel eens een Grote parasolzwam aangewezen. De tekening op de hoed deed me daaraan denken. Al is dit exemplaar natuurlijk zo mooi niet meer. Maar als niet eens met zekerheid te zeggen is of het een parasolzwam is dan zet ik dat ook nog op onzeker. Jammer dat er niets van te zeggen valt, maar wellicht kan iemand me nog in de goede richting helpen zodat ik er opnieuw een bezoekje aan kan brengen? :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Corryabbink

Citaat van: wimperzwam op december 23, 2013, 17:45:35 PM
Waarom denk je aan een parasolzwam? Op basis van de foto is er niets van te zeggen.

Mvgr.,
Henk Huijser

Deze heeft m.i. geen centrale steel en dan wordt het zonder onderkant heel moeilijk. Zadelzwam, Peksteel, Waaierbuisjeszwam enz. komen dan mogelijk in beeld.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Yeronimo

Dank voor de toelichting Corry  :duim:
Heb hem veranderd naar Houtzwam spec. met onzeker teken. Zit waarschijnlijk in die familie dus. Ondanks dat deze niet op een boomstam groeide maar op de grond.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden