advies voor wandelen oostvaardersplassen

Gestart door jvanleeuwen, december 22, 2013, 15:04:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvanleeuwen

Wie kan ons een leuke wandelroute voor de oostvaardersplassen adviseren?
Morgen 23 dec 2014 mooi weer voorspeld  :huh:. Helaas is het informatiecentrum dicht op maandag.
Idee was van vogelkijkhut de Grauwe gans (buizerdweg?) of kijkhut Grote zilverreiger (oostvaardersdijk) naar vogelkijkhut de Zeearend (praamweg) te lopen (en terug).

Iemand nog suggesties voor leuke routes ?. . soorten die we graag (nog eens) zouden willen zien. Nonnetjes, zaagbek, Brilduiker, ijsvogel, klapekster, kiekendief, havik  evt zeearend.


Gr Jan en Hans

Jos Welbedacht

Hey Jan en Hans,

Ik ben begin dit jaar sinds tijden weer eens in de Oostvaardersplassen geweest. Toen was het pad naar de Zeearend-hut vanaf de bruggetjes gesloten, maar wellicht is dat 's winters anders. Wij zijn toen naar kijkhut de Schollevaar gewandeld, via het pad langs de zuidrand van de Keersluisplas. Ik denk dat je langs de vaart, en misschien ook wel in de plas, wel kans op Nonnetjes maakt. Misschien zitten er ook wel Grote Zaagbekken. Vanaf de Oostvaardersdijk moeten Nonnetje en Brilduiker wel goed kunnen, lijkt me. Over de overige soorten kan ik niet veel vertellen. Voor Zeearend en Klapekster moet je vermoedelijk een beetje mazzel hebben, maar je kan ze zomaar tegen komen.
Ik schrok overigens wel van de hoeveelheid en de tamheid van de herten daar. Je kon ze nu bijna aanraken. Ook heeft het gebied veel van zijn schoonheid verloren gedurende de afgelopen tien jaar. Maar desalniettemin blijft het een leuk gebied.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Robertmeer

Je kunt niet heel veel wandelen in de Oostvaardersplassen, omdat het grootste gedeelte niet toegankelijk is. Er zijn wel een aantal korte wandelroutes:
* Er loopt een wandelroute vanaf het bezoekerscentrum naar kijkhut De Zeearend. Onderweg maak je in het bos kans op o.a. Matkop en Vuurgoudhaantjes en langs de vaarten Grote Zaagbekken en Baardmannen. De hut kijkt uit over hetzelfde gebied als de Kleine Praambult, maar je zit wat dichterbij de waterpartijen.
* Julianapad: een goed gebied voor Baardman.
* wandelroute naar Jan van den Boschpad, zie hier beneden.

Ook zijn er vele mooie uitkijkpunten:
* Grote en Kleine Praambult: deze uitkijkpunten liggen vlak bij elkaar en kijken uit op een enorm open terrein met de vele grote grazers. Hier kun je, met wat geluk, een van de Zeearenden zien. Andere leuke soorten die je hier kunt tegenkomen, zijn Smelleken, Raaf, Havik, Wilde Zwaan en Blauwe Kiekendief. Een telescoop is wel noodzakelijk.
* Jan van den Boschpad: kans op Zeearend, Wilde Zwaan, Grote Zaagbek, Nonnetje, steltlopers, Slechtvalk. Hier is een parkeerplaats. Vanaf hier is het ongeveer 2 km lopen naar het kijkpunt. Ook hier is een telescoop eigenlijk wel noodzakelijk.
* Nabij het bezoekerscentrum kun je vanuit kijkhut de Kluut vaak Grote Zaagbekken en Nonnetjes zien, en soms ook Waterpieper.
* 'de Wildroosters': Klapekster, Ruigpootbuizerd.
* Je kunt (onderweg van de Lelystadkant naar de Almerekant van het gebied ook even langs de Blocq van Kuffeler. Hier zitten vaak wel enkele Toppers en zaagbekken tussen de vele Kuif- en Tafeleenden.

Hopelijk heb je wat aan de tips.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

jvanleeuwen

Hoi Jos en Robert . .
Enorm bedankt voor de uitgebreide hulp  :duim:.
Niet aan gedacht de westkant (Jan vd Boschpad) en Blocq op de terugweg te bezoeken.. ga kijken of het in het programma past.
Misschien zien we de Ransuil die jij precies een jaar geleden op die plek hebt gezien  ;)

Hans en Jan


Bram Rijksen

Robert en Jos; respect! Ze bestaan, mensen met een hoge vriendelijkheidsfactor...