Roeptypes van Kruisbek en Grote Kruisbek

Gestart door HPM, december 22, 2013, 13:41:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


Dit topic is niet bedoeld voor determinatievragen maar dient slechts als hulpmiddel bij het bepalen voor de verschillende roeptypes,
met verschillende eerder elders op dit forum geplaatste afbeeldingen en een kleine verzameling van relevante artikelen.
Aanvullingen en opmerkingen zijn uiteraard welkom.

Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer

HPM

#2

Kruisbekkengeluidenliteratuur Europa en Noord Amerika.

Callahan, D. (2010). Crossbills: the species puzzle
Birdwatch magazine

Constantien, M.  e.a (2006). Crossbills and The origine of species
In: The Sound approach to Birding. A guide to understanding bird sound.p. 149-163.

Edelaar et al (2004). Zijn er meerdere soorten 'Gewone' Kruisbek in Nederland?
LIMOSA 77 (1): 31-38.
Hele artikel als pdf te downloaden via gegeven link

Forschler, M & E.K.V. Kalko (2009). Vocal types in crossbill populations (Loxia spp.) of Southwest Europe (PDF)
Journal of Ornithology 150-1:17-27

Gelderblom, PG (2013). Mysterieuze kruisbekken zorgen voor hoofdbrekens
Birding Wageningen

Gelderblom, PG (2013). Grote Kruisbek over Telpost Kwintelooijen
Birding Wageningen

Gelderblom, PG (2013). Kruisbekken over Kwintelooijen
Birding Wageningen

Groth, J.G. (1993), Call Matching and Positive Assortative Mating in Red Crossbills (pdf)
The Auk 110(2):398-401

Groth, J.g. (2009). Crossbill Audiovisual Guide. About acoustic differences among North American red crossbills
American Museum of Natural History

Irwin, M.(2010?). Red Crossbill Research
Mad River Biologists

Lindholm, A. (2011) Crossbill call types in Finland 1998-2009 (pdf),
Caluta 2:7-18

Robb, MS (2000). Introduction to vocalizations of crossbills in north-western Europe (PDF)
Dutch Birding 22:61-107

Summers, R.W & D.C. Jardine (2005). Vocal similarities between Mediterranean and north European Pine Crossbills Loxia spp. (PDF)
Ardeola 52(2):269-278

Identification of Scottish and Parrot Crossbills

Young. M (2008). Introduction to Differences in Crossbill Vocalizations
eBird

Young, M. (2012). North American Red Crossbill Types: Status and Flight Call Identification
eBird. Als PDF
Herman van der Meer

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roel Schwartz

Inderdaad geweldige info Herman :duim:. Hier kunnen veel mensen wat mee. Mooi om de verschillen in de sonogrammen te zien. Vandaag mijn nieuwe geluidsrecorder besteld, dus al meteen mooi vergelijkingsmateriaal als ik start met het opnemen in het veld.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

Tukkerbird

#5

BramtK

Mix van Grote kruisbek en een (misschien meer) type C Kruisbek, misschien leuk om te oefenen: http://waarneming.nl/waarneming/view/81120732
Groeten,

Bram ter Keurs

Tukkerbird

Is er nog iemand die weet of de artikelen over verschillende kruisbek roepjes van Gelderblom {birding Wageningen} nog ergens te vinden is?
De link werkt helaas niet meer, bestaan er van dit artikel ook pdf bestandjes? Ik zou ze graag nog eens door lezen, zeer interessant artikel.

Roel Schwartz

Ha Martin,

Op de DB-site kun je de extra uitgave over Kruisbek geluiden downloaden. Deze behandeld de verschillende roepjes uitgebreid.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

Tukkerbird

Citaat van: Roel Schwartz op oktober 24, 2016, 22:33:20 PM
Ha Martin,

Op de DB-site kun je de extra uitgave over Kruisbek geluiden downloaden. Deze behandeld de verschillende roepjes uitgebreid.

Bedankt Roel, daar ga ik morgen eens naar zoeken. :duim:

Gr. Martin

Tukkerbird

Citaat van: Roel Schwartz op oktober 24, 2016, 22:33:20 PM
Ha Martin,

Op de DB-site kun je de extra uitgave over Kruisbek geluiden downloaden. Deze behandeld de verschillende roepjes uitgebreid.

Dag Roel, ook enig idee waar ik dit kan vinden?
Ik heb een half uur gezocht op de site maar niks gevonden.



Tukkerbird